Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:35

Oei, dat zou ik echt niet weten...
Jawel trouwens. In een smeulend vuurtje in de tuin! Dat deden wij vroeger altijd, fikkie stoken, aardappels in aluminiumfolie en in het smeulende vuur leggen voor een tijdje. :Y)

Mallow

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:38

Dat klinkt lekker :D

Slikken jullie ook allemaal extra vitaminen? Hebben jullie daarvoor eerst bloed laten prikken of uit voorzorg gedaan?
Ik heb net een potje B12 capsules gehaald, vond t vooral erg duur :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:21

Ik slik al 20 jaar niks bij (op vit C na tegen blaasontsteking) en ik heb nooit ergens last van gehad. Moet ik er wel bij zeggen dat ik zo nu en dan een eitje at. Koemelk niet, daar ben ik altijd al allergisch voor geweest.
Ik heb wel een potje vit B12 staan, en een tube multivitamine bruistablet, maar ik gebruik het eigenlijk nooit :+ staat er al drie jaar haha

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:20

Ik slik wel B12 bij en af en toe een multivitaminepil :)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:31

Ik gebruik zelf 2000mg spirulina voor aminozuren, combi b6 b11 b12 in actieve vorm tegen hoog homocysteïne (veelvoorkomend bij veganisten), vit d2, zink, magnesium en lijnzaad olie voor omega 3. Ik ga nu over naar een multi maar zal nog wel wat moeten bijslikken. Vooral een goed supplement met actieve verbindingen en die je lichaam opneemt is van belang als je echt geen dierlijke producten eet. Zoveel als ik gebruik is niet voor alle veganisten maar ik train ook iedere dag zwaar dus heb het wel nodig. Vanuit mijn praktijk als orthomoleculair therapeut adviseer ik veganisten wel een goede multi en omega 3 dmv lijnzaad of algen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:40

Ik doe regelmatig (soms gebroken) lijnzaad door mijn pap, salades, pannenkoeken of smoothies, telt dat ook? :D

Mijn lichaam geeft het altijd aan als ik vitamines nodig heb. :) Heb heel wat jaren aan mineralen en vitamines gezeten (met regelmatige metingen bij bioresonantie) onder andere vanwege lichamelijke issues, vervolgens een schildklier die niet goed werkte waardoor ik nog nauwelijks iets opnam. Hierdoor een behoorlijke voorraad opgebouwd thuis, omdat ik vaak moest switchen. En altijd als er in mijn hoofd kwam "oh laat ik vandaag vit. c erbij nemen", kwam dat niet veel later uit een meting dat ik daar een tekort aan had. :') En dat soort ingevingen heb ik regelmatig, dus daar vertrouw ik gewoon op. Heb ook nog een potje spirulina staan, maar slik dat al een tijdje niet meer bij (nu ben ik ook (nog) geen totaal vegan). Maar uit mijn laatste meting kwam dat ik geen enkel tekort had, dus op het moment zit ik goed (en gaat het ook beter met mijn gezondheid).
Laatst bijgewerkt door Suliko op 09-02-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:42

Horse1984, dat vind ik wel vrij overdreven := Als je lichaam problemen heeft met de opname van bepaalde mineralen en vitamines dan kan ik het begrijpen, maar een normaal gezond persoon kan alles uit plantaardig eten halen, evt op de B12 na.
Er zijn zat atleten en zelfs veel bodybuilders die plantaardig eten zonder iets bij te slikken.
Ben je niet bang dat je teveel vitamines binnen krijgt? Mijn moeder heeft behoorlijk wat klachten gehad doordat ze (op aanraden van een arts) B6 tabletten slikte.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:16

Nee hoor b6 zit er maar in heel lage dosis bij en in actieve vorm zodat je geen stapeling krijgt met als gevolg neuropathie e.d. als je nagaat dat onze voeding ampervoedingsstoffen bevat is het niet heel raar. Als je nagaat wat je totaal uit je voeding opneemt als je niet eens 100% optimaal zou eten haal je de optimale hoeveelheden niet laat staan als je af en toe nog iets lekkers en minder gezond wil eten. Je hele immuunsysteem krijgt het zwaar te verduren als je alleen al de minimale hoeveelheid zink mist als veganist. Dan heb ik het nog niet over alle andere vitaminen en mineralen. Ik sport heel veel en zonder suppletie schieten mijn waarden naar beneden en ik heb geen opname problemen of lichamelijke problemen. Sowieso duurt het heel lang voor je echt klachten krijgt bij tekorten. Bij mijn man en vriendin test ik af en toe ook. Ze willen zelf weten wat het effect is en zijn ook geschrokken van de waarden zonder voldoende suppletie. Mijn vriendin is niet strikt vegan en mijn man wel.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:17

Trouwens de lijnzaad telt zeker als goede omega 3 bron!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:36

Ik had een gegoogled (is dat een woord?) op klachten bij B12 tekort en kon bijna alles afstrepen :o

Lijnzaad is een goede om te onthouden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:04

Even een dingetje melden hier..
Zelf ben ik gestopt met B12, ik werd enkel zieker namelijk.
Nu blijkt waarom: dat maakt men dus van varkenslever!
Dat is niet te vinden, het was toeval omdat ik zocht op het middel nexavir.
Nexavir is een antiviraal middel wat gemaakt wordt van de restproducten uit de B12 industrie, afkomstig van varkenslever.
Verder is het amper te vinden, maar mijn HA kon na denken bevestigen dat het inderdaad gemaakt is van lever.
Zelf ben ik dus echt woest, ik wordt er ziek van, maar een veganist is niet zomaar veganist!
Dit hoort men gewoon te melden, B12 injecties zijn dus gemaakt van varkenslever.

Wil je blijven prikken prima, maar ik wilde het wel melden zodat jullie het weten. :)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:13

Ik gebruik zelf geen injecties. De hoge dosis in een toediening word vaak slecht opgenomen en de samenstelling vind ik niet heel prettig. Daarom gebruik ik een veganistisch orthomoleculair b12 zuigtablet.
Wanneer je een opname probleem hebt is een injectie vaak wel noodzakelijk.

Heeft er iemand ervaring met make up producten van lavera? Schijnt ook vegan te zijn en goed betaalbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:05

Dus álle gewone B12 komt uit varkenslever? Ook degene die in vleesvervangers en plantaardige melk wordt gestopt? Dus dan zouden die ook niet vegan zijn.. Dat klinkt een beetje als het volgende 'vlees'schandaal := Dat zal een hoop boze vegetariërs/veganisten maar ook bv moslims opleveren :=

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:07

Ik heb B12 pilletjes met het vegan keurmerk, mag dus aannemen dat daar niets in zit verder...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:16

Op die van de kruidvat die ik heb staan staat niets. Op de multivitaminen staat 'geschikt voor vegetariërs'.. Maar ik vertrouw dat soort claims nooit zo.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:52

Maar denk wel dat die dan diervrij zijn toch.. althans leesvrij. Vegetariërs eten wel zuivel etc natauurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:49

8nnemiek schreef:
Dus álle gewone B12 komt uit varkenslever? Ook degene die in vleesvervangers en plantaardige melk wordt gestopt? Dus dan zouden die ook niet vegan zijn.. Dat klinkt een beetje als het volgende 'vlees'schandaal := Dat zal een hoop boze vegetariërs/veganisten maar ook bv moslims opleveren :=

Dat vraag ik me nu dus ook af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:54

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:12

Toch apart.. ze raden veganisten aan om B12 te slikken en dan krijg je vervolgens niet-vegan B12 tabletten/injecties :=

Een paar dingen in het artikel van de groene meisjes is inmiddels wel een beetje achterhaald. B12 zit ook in/op een aantal plantaardige voeding, en mensen maken zelf wel vit B12 aan (alleen nooit bewezen dat we het zelf ook kunnen opnemen, maar ook nooit bewezen dat het niet kan).

Ik heb zelf gelukkig geen een van de symptomen. Schijnt dat je sowieso járenlang geen B12 moet hebben binnengekregen om echt een tekort te kunnen opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:20

Ik heb er verder ook geen verstand van hoor, maar mijn huisgenoot stuurde dit artikel laatst door. Zij is fulltime veganist (ik ben wat aan het experimenteren en zit in de 'overgang' als het ware), en zij slikt veganistische B12 tabletten bij.

Je ontwikkelt het idd niet van de ene op de andere dag, maar je kan het beter voor zijn dan wachten tot je eenmaal last hebt van alle symptomen imo. Het zit idd ook in plantaardige voeding, maar voor zover ik weet neemt je lichaam B12 uit plantaardige voeding minder goed op dan uit dierlijke producten, waardoor je als het ware een 'overdosis' binnen moet krijgen om het te laten werken. Nogmaals ik weet er het fijne niet van!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 04:08

8nnemiek, ik was ook echt even pislink.
Nu kan ik gewoon echt niet tegen varkensvlees, maar dat dit zo sneaky geheim wordt gehouden staat mij helemaal niet aan!
In mijn geval maakt varkensvlees mij ook gewoon echt ziek dus dat is gewoon klote.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:03

Ik heb een tijdje een B-complex geslikt omdat ik aardig wat vitamines B miste en ben direct naar boven gerend om te checken of de mijne wel vega is. Maar dat is die! :D

Nu scheelt het dat wij vaak vitamines en supplementen halen van bepaalde, goede merken waarvan ik overtuigd ben dat ze standaard vegan zijn. En deze vit. B was ook van dat merk. :)

Maar ik had er serieus nog nooit van gehoord en dat terwijl ik mij toch wel echt goed in voeding en stofjes verdiep. -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:52

Suliko, ik inderdaad ook.
Ik heb een allergie voor gluten en melk, intolerant voor soja en varkensvlees.
Dus ik neem nooit zomaar wat aan van een arts, ik wil zelf weten hoe het zit.
Maar het is gewoon echt fout dat dit niet verteld wordt, het is dan via via via dat ik er op uit kwam anders had ik het nog niet geweten. :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:09

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:42

Vraagje aan de veganisten, zomaar nieuwsgierig. Maar wat voor schoenen dragen jullie?