De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:51

Hoi allemaal!

Sorry dat ik me hier even binnen stort, maar ik heb een klein vraagje. Momenteel zitten we in een huurhuis, maar omdat we hier geen jaren blijven wonen stel ik mijn grote-moestuin-wens nog even uit tot we ergens permanenter wonen. Afgelopen zaterdag heb ik een tomatenplant gekocht (Roma) en ik wil nog wat aardbeien gaan kopen. Het plan is nog wat meer groenten te gaan kweken, maar wat zijn nu makkelijke beginnersgroenten? Mijn eerste planten binnen hebben het ook niet allemaal overleefd, dus ik zoek om te beginnen echt iets wat niet te moeilijk is, haha.
Vind het topic wel erg leuk om mee te lezen, ik heb veel zin om mijn eigen moestuin te beginnen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:55

Bij mij, als beginner, doen de tomaten het tot nu toe heel goed, en ook de sperciebonen en de erwtenplantjes groeien als kool. De (bloem)kool nog niet, die groeit niet als kool :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:06

pompoenen, courgettes, flink compost geven en ze groeien als een dolle.
boontjes en erwten doen het ook leuk, radijsjes, rucola, stengeluitjes, raapsteeltjes, snijbiet,
heel veel dingen kunnen ook gewoon in pot :j vorig jaar had ik ook augurken in een pot, deden het super.

kijk eens bij makkelijke moestuin of squarefoot gardening op google.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:44

Ik ben ook beginnend.
Ik had gewoon besloten van alles te proberen en dan kom ik er wel achter wat bij mij wel of niet lukt!
Heb je ook een stuk tuin? Of alleen balkon?
Veel dingen kunnen ook prima in pot volgens mij, alleen heel goed opletten met uitdrogen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:56

Leuk, keuze genoeg dus voor de beginnende tuinder. :) Pompoenen, rucola en courgettes lijken me erg leuk.
Ik heb wel een tuin, alleen lopen daar de konijnen ook vaak in los.. Ik ga het dus allemaal in potten doen. Dat is misschien minder handig met pompoenen en courgettes denk ik? Zou eventueel ook de voortuin kunnen gebruiken, maar daar komt minder zon.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:01

Of je zet het in een hoge bak...kunnen de nijntjes niet bij ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:03

Jeetje, die potgrond droogt inderdaad wel snel uit zeg vergeleken met het MM-mengsel, ik moet serieus gewoon elke dag die aardbeien water geven nu want de potgrond is steeds kurkdroog :P

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:10

Ik heb vandaag "het" kastje bij de Aldi gehaald *\o/* Ik zal jullie op de hoogte houden hoe hij het doet. Hij zit nog in de doos, dus weet echt niet hoe hij er in het echt uit ziet. Zit er idd een bodemzeil in snij ik gaten voor de planten, de rest laat ik zitten. En ik zet hem tegen de zijkant van het huis, dus ga ik hem wel tegen de muur vast zetten. Ik heb er goede hoop in dat het goed gaat komen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:14

femiaans schreef:
Ik heb vandaag "het" kastje bij de Aldi gehaald *\o/* Ik zal jullie op de hoogte houden hoe hij het doet. Hij zit nog in de doos, dus weet echt niet hoe hij er in het echt uit ziet. Zit er idd een bodemzeil in snij ik gaten voor de planten, de rest laat ik zitten. En ik zet hem tegen de zijkant van het huis, dus ga ik hem wel tegen de muur vast zetten. Ik heb er goede hoop in dat het goed gaat komen!

Tegen een muur moet wel goed gaan denk ik.

Steenbok, dat is geniaal, gewoon zo'n golfpaatje erboven!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:15

Ja, een hoge bak kan ook inderdaad. Heeft het allemaal wat meer ruimte. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:16

Ik denk ook niet dat hij het gaat overleven in het open veld, daar is de kwaliteit nou net even te uhhhhh, slecht voor haha

Hoge bak zit er super uit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:27

Ipv eetbare tuin...
Eetbare vensterbank tot het niet meer vriest?

Op de voorgrond emmer met rode bes en viooltjes,
daarachter paprika en courgette in 1 kweekbak met daarnaast middag bloempjes.
Daarachter, lenteuitjes, daar weer achter tomaatjes,
daar achter erwten, daar achter oke niet eetbaar,
petunia's en afrikaantjes.
Oh en nog een potje basilicum en tijm. :+

Afbeelding

Zucht, het moet de tuin in, ik word gek van al die plantjes in huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:37

Staat er lekker bij zo +:)+

Ik heb hier wat tomatenplantjes (uit de zaadjes van het cherry-tomaatje) overgezet in van die zware plastic feest-bekers zodat ze wat meer ruimte hebben en ik ze hopelijk daarvandaan over kan planten buiten en niet meer hoef te verpotten. Wel grappig hoe hard die dingen gegroeid zijn, en hoe lang de wortel is die er aan zat, al een cm of 4 zeker :)

Eergisteren zag ik alleen een heel klein harig bolletje boven het vermiculiet uitsteken, gisteren niet gekeken, en vanochtend ineens een heleboel heuse plantjes van een cm of 4 hoog :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:40

Haha dat ziet er wel heel vol uit ja.
Gelukkig heb ik het boven staan (moet ook wel met 2 katten), en verdeeld over de vensterbanken.

Mijn tomaten moet ik zowat 2x daags water geven, maar ze groeien dan ook erg hard op het moment.
De vergeten komkommers doen het ineens ook super, al 2 beste plantjes.
De bloemkool en broccoli zijn nog steeds hetzelfde, stevige plantjes met 3 a 4 bladertjes, maar groeien amper op het moment.

De zaden van de watermeloen ontkiemen niet, het was te proberen, maar helaas.

Had afgelopen weekend nog bonen gezaaid, hoe lang zou dat duren voordat die gaan kiemen?
O en nog spruitjes gepoot (die zijn voor mijn vent, dus niet erg als die niet opkomen, lust ze toch niet, maar die had ik gekocht om hem er een beetje bij te betrekken haha).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:20

*is jaloers op die brede vensterbank*

Hier nog steeds niks gedaan. Ben echt té moe momenteel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:59

zal van het weekend eens foto's maken van de vensterbanken prutsmuts :D
ik had de eethoek geannexeerd, maar die word vanavond al opgehaald, dus moest even bruut verbouwen met al die tomaten :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:02

Ok, mijn ene kater vind de bloemkoolplantjes geweldig, en heeft zich dus extreem uitgeleefd boven in de bak met die plantjes.
Conclusie is dus dat ik een stuk minder bloemkolen heb te planten straks in de tuin.
Nou ja, op zich geen ramp, maar heb de overige maar even weg gezet op de kamer waar ie niet bij kan.

Mijn tomaten groeien ineens als een tierelier, worden echt stevige plantjes nu, mooi om te zien.

Spitskool ontkiemt ook al, en enkele zaden van de spruitkool, de bonen doen nog niets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:16

Wat zijn mijn poezebeesten dan eigenlijk toch engeltjes.....
Hebben nagenoeg niets met de plantjes gedaan, op 1 poging na in het begin!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:46

Hier een hond en kat en ze blijven er alletwee mooi af!! Ze kunnen er wel altijd aan!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:51

Nouja ik heb dus 1 jolige kater, die vind mijn spullen altijd leuk om mee te spelen, zolang het maar van mij is haha.
Nouja, betwijfelde toch al of ik wel zoveel kwijt kon straks in de tuin, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:56

_CS_ schreef:
Nouja ik heb dus 1 jolige kater, die vind mijn spullen altijd leuk om mee te spelen, zolang het maar van mij is haha.
Nouja, betwijfelde toch al of ik wel zoveel kwijt kon straks in de tuin, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.

Dat noemen ze dan natuurlijke selectie :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:08

Haha _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:25

Hallo iedereen! Misschien hebben jullie tips voor mij! :)

Mijn vriend en ik willen graag een eigen moestuin. Helaas hebben we op dit moment een huurhuis met bijna geen tuin. De tuin die we wel hebben ligt vol met tegels. We hebben alleen een strook van 50cm bij 2 meter. Hier zit ongeveer 30-40 cm tuingrond in met daaronder zand. Maar helaas komt daar nooit directe zon. Het lijkt mij dat dit totaal niet geschikt is voor het verbouwen van iets eetbaars. Klopt dat?

Ik had me eerst voor genomen om te wachten tot we een koopwoning hadden maar het begint toch te kriebelen! :D

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:39

Moonfight schreef:
Hallo iedereen! Misschien hebben jullie tips voor mij! :)

Mijn vriend en ik willen graag een eigen moestuin. Helaas hebben we op dit moment een huurhuis met bijna geen tuin. De tuin die we wel hebben ligt vol met tegels. We hebben alleen een strook van 50cm bij 2 meter. Hier zit ongeveer 30-40 cm tuingrond in met daaronder zand. Maar helaas komt daar nooit directe zon. Het lijkt mij dat dit totaal niet geschikt is voor het verbouwen van iets eetbaars. Klopt dat?

Ik had me eerst voor genomen om te wachten tot we een koopwoning hadden maar het begint toch te kriebelen! :D

Hoi!

Er zijn volgens mij ook heel veel groentes die je ook in een (flinke) pot kan verbouwen (o.a. wortelen volgens mij),
dus als er een strook beschikbaar is waar wél direct zonlicht op valt kan je daar de potten neerzetten, de meeste groenten zien er ook mooi uit (mooi blad, of mooie bloemen) en de potten geven ook een vrolijk effect :j

Anders kan je nog kiezen voor planten die je in de halfschaduw kan houden, volgens mij vallen pompoenen daar o.a. onder.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:44

Dankje voor je reactie! Helaas hebben we daar niet echt de ruimte voor. In onze tuin staat een tafel en onze konijnenspullen en nu staat hij al propvol. Dus flinke potten lukt helaas niet :( Er staat ook nog wel een klein houten rek, maar hier past ook niet echt veel in helaas...