Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:45

Gister was er toevallig bij de keuringsdienst van waarde appelsap in de spotlights. die kregen met vers appelsap ook roze sap en schuim...
Vandaag lekker op de mountainbike naar t werk geweest ,is 14 km enkele reis.Had wel meer behoefte om te eten hierdoor maar heb het bij gezonde dingen gehouden.Morgen een etentje met vrienden waarbij alleen het toetje redelijk fout is.(is 50 Gr. Witte chocolade pp) Vooraf uiensoepje, biefstukje en groenten als hoofdgerecht , heb er wel wat dikke frieten bij voor de liefhebbers.als bijgerecht zelfgemaakte appelcompote en salade. Toetje is een wittechocolade mousse met op de bodem een chocolate chip cookie .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 08:52

Nevony schreef:
Ik heb de pastinaak van de Jumbo :)
Het recept komt uit het boek Amber, maar omdat ik alle fancy zaadjes die er overheen moeten niet had heb ik het recept gewoon versimpeld: Pastinaak in kleine reepjes snijden, wentelen in de olijfolie, zeezout erover en ong. 20 minuten in de oven op 200 graden :9

Ga ik zeker maken, thanks voor de inspiratie :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:29

Getsie, ik had een pak amandelmelk gehaald, maar ik vind het echt niet te drinken. Wat is dat vies zeg. :r

Vanavond maak ik gevulde paprika's met volkoren basmatirijst, walnoten, olijfolie, schapenfeta en pijnboompitjes. Lekker! :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:32

Haha, ik vind het wel meevallen. Had het van de week wel geprobeerd als lunch met muesli erdoorheen, maar muesli en melk zijn niet mijn combi. Vanavond wil ik mijn amandelmelk gebruiken voor mijn pannenkoeken en de pannenkoeken wil ik vullen met appel en banaan. :) En misschien maak ik ook nog wel van die kleine american pancakes van kokosmelk, want daar heb ik ook een half blikje van en ik heb nog een blikje met ananas.

Ik eet deze maand vegetarisch, gewoon een persoonlijke 'challenge' (onderdeel van mijn day zero project) en ga zo even door mijn kookboeken bladeren opzoek naar wat ik volgende week ga eten. :) Jou avondeten klinkt erg goed Nelleke!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:49

Mara, leuk dat je een maand vega eet. :) Ik ben jaren (lees: van m'n 6e tot m'n 23e) vega geweest. Nu eet ik heel af en toe wat biologisch vlees. Dus als je nog ideeën nodig hebt voor vega recepten... Bovenstaande is in elk geval vega. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:00

Wat leuk Mara, ik eet bijna altijd veganistisch, soms vegetarisch en bij hoge uitzondering een beetje vlees of vis :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:08

ik at sowieso al weinig vlees, kan mezelf denk wel 'flexitarier' noemen. Als ik vlees eet wil ik ook echt iets lekkers, maar dat kost al gauw meer geld. Zo heb ik afgelopen donderdag, omdat de dag erna mijn challenge zou beginnen echt een goede kogelbiefstuk gekocht en echt heerlijk van genoten. Wat ik vooral wil 'bereiken' met een maand vega eten is om creatiever te worden met vega gerechten en met groentes. Ik blijf toch een beetje hangen in de standaard dingen als couscoussalade, pasta's met veel groentes en saus en rijst met wokgroenten, woksausje en cashewnoten. Maar dat gaat denk ook snel vervelen als ik dat een maand moet eten, dus hopelijk ga ik nieuwe dingen ontdekken. :) En vleeswaren op brood at ik al amper omdat ik dat eigenlijk niet zo lekker vind, vooral ham, brr op de één of andere manier gruwel ik daar echt van. En als je dan op de ingrediëntenlijst kijkt en er blijkt maar 70% varken in te zitten en daarna komt er een waslijst met rare dingen, dan denk ik echt: waarom?!

Dus als jullie nog vega gerechten hebben waarvan jullie zeggen: dit MOET je echt een keer proberen! Kom maar op :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:31

Even denken hoor, dus geen pasta/rijst/wok?

Je kunt ook warme couscous eten. Ik vind het heel lekker met bladspinazie, gegrilde uienringen, gegrilde venkel, knoflook en wat verkruimelde (schapen)feta erover. Je kunt het wat op smaak brengen met zeezout en wat provencaalse kruiden. Walnootje erdoor voor de 'bite' of een andere noot of pit. :) Zwarte olijfjes erdoor is ook heel lekker.

Als je goed risotto kan maken is dat ook heel lekker. Ik vind het altijd lekker met seizoenspaddestoelen.

Ook lekker in de zomer/lente: risotto met rode bietjes, rucola en verkruimelde geitenkaas. Bietjes pas aan het eind toevoegen, als je risotto bijna gaar is. Krijg je een heel leuk gekleurd bord, met felroze risotte, felgroene rucola en spierwitte geitenkaas. :)

Edit: Je kunt ook heerlijke curry maken, groene curry met kokosmelk, thaise groente (bamboe of kastanjes erin vind ik heel lekker), lekker veel rauwe tauge aan het eind erin en volkoren pandanrijst erbij.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:35

Edit: Sorry, ik blijf gaan: Chili sin Carne met zilvervliesrijst en een salade met botersla en komkommer erbij.

Ingredienten (erg Amber proof): kikkererwten, kidneybonen, rode paprika, ui, mais en een rode peper. Kruiden doe ik vaak extra veel gemalen komijnzaad. Past erg goed bij de kikkererwten.

(Edit, en natuurlijk de 'normale chilikruiden, paprikapoeder, knoflook, chilipoeder, kerriepoeder')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:00

En wanneer kom je voor me koken Nelleke? :D

Ik zou je graag helpen, maar mijn gerechten blijven vaak ook heel simpel := en meestal niet supergezond. Bovendien leef ik voornamelijk op snacks. Wel leuk dat je zo'n challenge doet!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:30

Schuif maar aan hoor Hellen, als je een keer in A'dam bent. Zal ik vegan koken. :) Kun je gelijk dat pak amandelmelk meenemen :') (Hoelang is dat houdbaar?)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:42

Ik weet niet, bij mij staat-ie al ruim een maand open in de koelkast := Gisteren weer een glaasje op en ik leef nog steeds.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:14

Leuke gerechten zeg, dank voor de inspiratie

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:34

Ik heb nu al 2 dagen havermout met rijstmelk gegeten (en wat rozijntjes), vind het erg lekker!

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:50

Yum Nelleke jouw Chili sin Carne klinkt ook erg lekker!

Tot nu toe een lekker dagje;
O: yoghurt met muesli en bosbessen
L: 2 bio rijstewafels met pindakaas + een halve komkommer
Uurtje wezen hardlopen
T: Smoothie; spinazie/banaan/bosbessen en pastinaakfrietjes. Zijn erg simpel te maken maar super lekker!
A: Bietjes, aardappeltjes en iets van vlees
En dan bij de thee nog een stukje zelfgemaakte appeltaart met noten en abrikozen, is zo zonde om weg te gooien :D

Ik maak trouwens ook wel eens die frietjes van zoete aardappel, beetje zelfde idee als de pastinaak ook erg lekker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:04

Je kunt de frietjes ook maken van koolraap of knolselderij. Ook heel lekker!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:07

_Nelleke_ schreef:
Getsie, ik had een pak amandelmelk gehaald, maar ik vind het echt niet te drinken. Wat is dat vies zeg. :r

Vanavond maak ik gevulde paprika's met volkoren basmatirijst, walnoten, olijfolie, schapenfeta en pijnboompitjes. Lekker! :)

wel lekker in smoothies :)

knolselderijfrietjes zijn ook erg lekker :D
er woont parttime een enorme vleeseter bij mij in huis (mn zusje) maar na 3 maand is die ook wel een beetje om :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:26

degene die kookt, beslist toch?
ik eet deels vegetarisch, als ik vega kook, word er vega gegeten, als ik vlees klaar maak, word er vlees gegeten, maar ik ga niet apart staan koken voor de 1 of de ander...behalve bij een flinke groep over de vloer, dan wil ik best nog wat verschillende dingen klaar maken , wel en niet vega, maar meestal is het dan toch feestje in de keuken met allerlei gerechten waarbij ik gewoon alles vega maak op een vleesgerecht na...
wel alle vlees minstens scharrel

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:40

Vandaag een kikkererwtenstoofpotje gemaakt:

Afbeelding

Gebakken volkoren pandanrijst erbij. Was erg lekker! :)

Verder was deze dag een beetje faal (veel te weinig gegeten):

- Ochtend beetje yoghurt met muesli (geen cruesli) met honing (last van m'n keel)
- Geen tussendoor :=
- Lunch, 2 zuurdesemboterhammen met honing en 1 met kokosolie.
- Geen tussendoor :=
- Stoofpotje van kikkererwten.

Ik verval een beetje in m'n oude patroon. Geen fruit, geen tussendoortjes. Moet ik echt op letten! Neem straks nog even een kiwi. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:05

herkenbaar Nelleke, dat van geen fruit en tussendoortjes. Ik heb net als toetje vlug 2 bananen met melk in de blender gegooid en morgen moeten toch echt een keer de kiwi´s op.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:34

Pff zonder tussendoortjes (bij mij meestal fruit) zou ik de dag niet doorkomen hoor. Dan kun je mij al een keer van de grond opvegen.

Heb je een recept van die stoofpot? ziet er heerlijk uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:38

Ik snap idd niet dat jullie de dag doorkomen met maar 3 keer eten . Die tussendoortjes heb ik echt nodig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:40

Ik kan daar ook niet zonder

Die stoofpot ziet er inderdaad lekker uit. :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:03

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:07

Dat lijkt me erg weing voor 4 personen als hoofdgerecht...