Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:54

Volgend jaar wil ik ook een olijfboom. Ga er dit jaar niet meer aan beginnen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:55

Zwartwitje schreef:
Sita, wat ziet jouw tuin er keurig uit, zeg :)

Oh, dank je! :o Ik vind het maar een puinzooi zo met die pompoen.. :+
Wil hem volgend jaar anders inrichten..

Karin schreef:
Ziet er goed uit Sita! Die pompoen is gaaf!

Dank je! Het is mijn enigste plant die het overleefd heeft... Dus hij groeit voor de 5 planten die ik eerst had geplant.. _O-
Ben ik blij dat het er nu maar 1 is! :+ Er zitten ook al heel veel pompoenen in!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:12

Wat een leuk topic , ik meld me ook maar eens hier. :D

Ik heb een kleine kas vol met tomatenplanten , verschillende soorten, die nu pas een beetje beginnen te rijpen. Ook een aubergine die al mooie vruchten heeft hangen en er staan spaanse pepers te kleuren.
Dit voorjaar als experimentje de zaadje van een gele Madam Jeanette gezaaid en zowaar, er hangen vruchten aan :+
Verder in de moestuin prachtige kroppen sla, gewone, rode eikenblad en frisee.
De boontjes kunnen we nu ook eten, al 2 maaltjes gehad, heerlijk !

Mijn courgette valt dit jaar onder de "vergeten groentes "............er ligt een monster-courgette onder die volgens mij wel 75 cm lang is en enorm dik :oo .
Helemaal vergeten dus hahaha, ik laat hem deze keer maar eens zitten, ik haal wel steeds nu de kleinere er af maar ben benieuwd hoe groot die ene uiteindelijk word :Y)

Erg leuk topic dit, ga maar eens lezen wat er allemaal gebeurd bij jullie.

Groetjes :9

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:16

Ik heb ook 1 jaar een Madame Jeanette gehad, maar wat zijn die vruchten vies. Die stinken...

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:52

Niet aan ruiken Ibbel :+ ..........aan eieren trouwens ook niet, bleh.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:57

anneliesdj schreef:
Dan snoei je niet goed, als frambozen en bramen goed gesnoeid en aangebonden worden kun je ze keurig in het gareel houden. En dat kleine beetje moeite zijn die heerlijke vruchten meer dan waard.

Zou je misschien in het kort kunnen uitleggen hoe en wanneer? O:) Ik heb een vrij jonge braam en framboos (vorig jaar aangeplant als ik me niet vergis, maar anders was het één jaar eerder) en een behoorlijke oogst dit jaar. De frambozen zijn al op en de eerste bramen beginnen zwart te worden. Ik heb wel al wat scheuten verwijderd die overal en nergens spontaan uit de grond kwamen. Wanneer moet ik de rest onder handen nemen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:10

Wanneer mag je ze snoeien eigenlijk? En ik wil ook wel een snelcursus, het ziet er niet uit bij mij := Waar binden jullie ze aan trouwens?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:15

Je mag altijd alles snoeien op het tijdstip dat jij vindt dat het een oerwoud wordt.

Maar normaalgesproken snoei je ná de oogst, zodat je geen onrijpe vruchten en bloesem weghaalt. Bramen dragen op 2-jarig hout, dat daarna (meestal) afsterft. Wilde bramen doen dat overigens minder, maar je kan dan ook beter cultivars planten, en dan liefst doornloze, dat scheelt een hoop krassen.
Voorjaarsframbozen dragen op hout van vorig jaar, dat zijn de scheuten die zo fanatiek overal uit de grond komen, najaarsframbozen dragen op hout dat hetzelfde voorjaar uit de grond komt. Die snoei je dus ieder najaar tot de grond toe af. Voorjaarsframbozen snoei je in het najaar de afgedragen scheuten weg, en de jonge laat je staan. Tenzij het er teveel zijn natuurlijk, als ze 3 meter verder de stoeptegels omhoog duwen haal je ze uiteraard ook weg.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:21

imd schreef:
:= Waar binden jullie ze aan trouwens?

Strotouwtjes. :+
Het liefst alles in dezelfde kleur, dan lijkt het nog een eenheid... :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:24

imd schreef:
Wanneer mag je ze snoeien eigenlijk? En ik wil ook wel een snelcursus, het ziet er niet uit bij mij := Waar binden jullie ze aan trouwens?

Die van mij staan tegen een hekwerkje van palen en schapengaas dus het 'opbinden' is tot nu toe beperkt gebleven tot af en toe wat door het gaas vlechten, hoewel het dat zelf ook wel doet.

Bedankt voor de uitleg Ibbel! Hier geen doornen gelukkig, dus dat scheelt. Hoe weet ik wat voor soort framboos ik heb? :o Ik zie wel veel jonge scheuten uit de grond komen, maar die dragen geen vruchten. De vruchten zijn al op inmiddels, de eerste waren denk ik een maand geleden ongeveer rijp.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:33

Voorjaarsframbozen. Najaars beginnen nu zo'n beetje.
Scheuten dus laten staan, die dragen volgend jaar. Dit van dit jaar kan je afsnoeien (die zijn volgend jaar toch dood)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:45

Dan heb ik dus ook voorjaarsframbozen. En bramen? Dankjwel voor de uitleg! +:)+
@MarvanTom: ja, maar waar áán? :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:13

Ibbel schreef:
Voorjaarsframbozen. Najaars beginnen nu zo'n beetje.
Scheuten dus laten staan, die dragen volgend jaar. Dit van dit jaar kan je afsnoeien (die zijn volgend jaar toch dood)

Je gebruikt alleen wel de verkeerde benamingen, het zijn nml resp. zomerframbozen en herfstframbozen die dragen op resp. éénjarig en jonge takken(uit diezelfde zomer).
De manier van snoeien klopt helemaal maar ik wil er nog wel even wat aan toevoegen; bij zomerframbozen is het niet slim om alle jonge opslag te laten staan. In de eerste plaats omdat het werkelijk overal omhoog schiet, zeker als je royaal bemest en in de tweede plaats omdat de takken die je laat staan het meestal beter doen als je de zwakkere takken wegsnoeit.
Beter kun je gedurende de zomer de nieuwe takken aanbinden en in september een selectie maken; laat maximaal één tak staan per 15cm en kies daarvoor de dikste takken, al het andere knip je strak bij de grond af.

Bij frambozen, bramen, wijnbessen ed is het het handigst om 2 boompalen in de grond te slaan en daar tussen draden te spannen op 90cm en 160cm waar je de takken aan vast bind. Niet opbinden is niet verstandig, op den duur wordt de hele boel dan te wild en zijn er vruchten die niet rijp worden door gebrek aan zonlicht.

Wbt de bramen; tamme bramen zonder doornen zijn meestal een stuk zuurder dan de wilde varianten, niet echt een aanrader dus.
Je kunt heel goed een stek nemen van een 'wilde' braam, als je de doornen voor lief neemt, 'wilde' bramen kun je in september tot op de grond afknippen en wat er het volgende jaar opkomt bind je weer netjes aan.

Edit; de scheidslijn dat alles van vóór nu zomerframbozen zijn en alles wat nu nog rijpt herfstframbozen is niet helemaal safe.
Daarnaast zijn er ook een aantal soorten die beide zijn, zo geeft mijn gele framboos in juni en juli een wagonlading vruchten op het hout van vorig jaar en eind augustus komt er nog een vracht van de jonge takken van datzelfde jaar en er zijn meer frambozen die dat doen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:24

vanLotje schreef:
Pruimen, mooie , rijpe pruimen!
:D
Okay, het recept voor de pruimencake een paar blz terug is in een woord Geweldig. Simpel, snel en zooo lekker!

Ik ga vanavond de 3e maken :)
De rest van de pruimen (grote tas vol) heb ik vanmorgen aan de traiteur op de hoek gegeven, met "pleaaaaase doe er wat mee". Hij was er blij mee :)

super om te horen! ik maak het recept echt al jaren en met zoveel verschillende vruchten, iedere x weer een succes. hier nog eens de link voor degenen die het gemist hebben ;-) http://www.eediete.nl/keuken/?p=85 kan dus ook met appel, peer, perzik, abrikozen etc.etc. mmmmmmmm

ik moest eerst eens even een paar pagina's bijlezen in dit topic, heerlijk hoop dat er geen eind aan komt!

had wel nog wat vragen in de wandeling door de groententuin deze week:
weet iemand wanneer de rucola zaden gaat geven? en moet ik die dan gelijk uitzaaaien of bewaren tot volgend jaar? heb een paar keer van de rucola gegeten maar wil er ook graag volgend jaar van gaan genieten.

de pompoenplant groeit en groeit maar (hij is echt té groot, meneer wil volgens mij door de hele tuin wandelen?) en nu weet ik hoe ik hem moet bevruchten, maar ik zie alleen vrouwtjes! aargh! wat nu??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:30

Vanmorgen de allereerste rijpe tomaat ritueel opgegeten bij het ontbijt.

Volgens vriendje smaakte het 'net als vroeger' (zijn vader had een enorme moestuin). 8-)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:41

anneliesdj schreef:
Niet opbinden is niet verstandig, op den duur wordt de hele boel dan te wild

O:)

Maar jij ook bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga het even uitzoeken allemaal en dan de zooi fatsoeneren :')

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:14

Citaat:
Bij mij weten zijn olijven rijp eind van de winter/vroeg voorjaar, dan zullen ze dus eind van de zomer bloemen hebben. Dus die van jou zitten er dan al vanaf vorig jaar?

nee het is een boompje van dit jaar, er hebben al wat witte hele kleine bloempjes ingezetten en nu helemaal vol met kleine groene balletjes(olijfjes) en een stuk of 20/30 grotere.
kan bij interesse wel een foto maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:38

Wij hebben de framboos, braam, druif en japanse wijbes aan die groene ruiten rekjes staan langs onze schuur. Gaat prima en ziet er ook nog leuk uit. Al moeten we de framboos altijd wel een beetje temmen.

Heb net gezien waarom we geen courgette en pompoenen hebben. Er zat een wesp? in de bloem van de pompoen maar die leek een dronken, toen hij wilde weg vliegen stortte hij spontaan ter aarde. Blijkbaar hebben we killer bloemen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:06

@Zidore: Rucola gaat op het eind van het seizoen bloeien. Er verschijnen dan lange stevige stengels met een soort bloeisel waarin zich zaad vormt. Zodra deze bloeisels (bijna) uitgedroogd zijn kun je ze afknippen, verder drogen en het zaad (dan inmiddels donker) opvangen en volgend jaar weer gebruiken.

Alhoewel ik inmiddels "omkom" in de pompoenen heb ik de laatste weken de nog steeds verschijnende bloemen eens bekeken en ik zie inderdaad ook maar 1 soort. Er zit een soort klein, sigaarvormig, dingetje in. Ik neem aan dat dit de stamper is. Meeldraden ben ik nog niet tegengekomen.
Ook ik heb hierbij dode wespen/bijen aangetroffen. Ik neem dus maar aan dat mannelijke bloemen veel zeldzamer zijn ???

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:16

thnx lageveld, dan ga ik er nu nog wat van eten :P

vreemd van jouw pompoenenen, maar jehebt ze wel! hier helaas dus alleen maar bloemen
begin toch lichtelijk te panieken...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:34

Hihi, ik ontdek net iets leuks.. Ik had laatst de cherrytomaat per ongeluk gesloopt hè, en toen had ik het stuk wat afgebroken was in de grond weer gezet, als een stekje. Nu groeit daar een mini-cherrytomaatje aan! Het werkte dus! :))

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:32

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:39

imd schreef:
@MarvanTom: ja, maar waar áán? :P

Euh, heb jij een schuurtje ala moi..?
Ik heb 1 tak van de appel leiboom vastgebonden aan het schuurtje en de tomaten dus weer aan de leiboom, omdat daar de takken weer precies goed van hangen, nu ik die tak heb vastgebonden.
Vorige eigenaren wisten misschien niet dat ze een leiboom hadden gekocht, maar daar kwamen wij snel achter...
Gelukkig is een leiboom zeer flexibel en gemakkelijk te overtuigen een andere kant op te gaan (groeien).
Een pruimenboom groeit voornamelijk de hoogte in, dus de andere plantjes hangen daar weer aan vast. Die staat aan de andere kant van ons doorlooppaadje.
Oftewel: het is 1 grote chaos in mijn tuintje met oranje strotouwtjes... :=

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:37

MarvanTom schreef:
Oftewel: het is 1 grote chaos in mijn tuintje met oranje strotouwtjes... :=

:= Fotoooo!!!!! *-:)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:16

ik ben jaloers op al die courgetteverhalen hier, ik weet wel wat er volgend jaar in mijn tuin komt. en dat zijn dus geen pompoenen!

iemand?? antwoord op mijn pompoenenvraag??