de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:02

Afbeelding
Hout snippers opgeruimd.
Afbeelding
Kistje gemaakt en ook gelijk een zit plek. *\o/*
Afbeelding
En dus weer ruimte op mijn pleintje.

Morgen even stuk voor de kas gelijk maken. En zag dat achterkant plastic los gewaaid was, maar geen schade en hij stond nog perfect. *\o/* Deel oude grond wat nu in de kas staat eruit scheppen en nieuwe grond erin. Pad erin maken en goed tegelen en dan kan ik gaan planten. :):)

Grond wat uit de kas kom gaat naar oude aardbeien veld wat nu een kuil is met grove klei. Grond uit de kas is fijne grond en dan hoef ik er geen zand doorheen te mengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:08

Marcella schreef:
Vandaag weer heel hard bezig geweest en heb eerst een pallet rest hout gehaald bij de Praxis en er past wel veel in een Chevrolet Matiz. :')
https://myalbum.com/photo/cwrhNsb9n5aG/540.jpg
Was ook 3x lopen voor ik alles op de tuin had.

Rest hout bij praxis ? Hoe krijg je dat en wat kost het? Zulke plankjes kan ik ook wel gebruiken.

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:24

Ze hebben hier bij de Praxis Sliedrecht een pallet vol liggen en kosten waren 40 euro. Let wel dat sommige planken/palen beschadigd of krom kunnen zijn. Anders even bellen, want heb al begrepen dat het niet overal is.

Heb nu al een poortje en een kist ervan gemaakt en moet eigenlijk omheining af maken, maar het is dicht dus eerst maar andere dingen doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:32

:wave:

Had hier al een keer eerder gereageerd.
Maar heb sinds een paar dagen mijn eerst kas haha. Blij mee, plantjes beginnen langzaam aan ook te ontkiemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog 2 plantjes maar geen foto van.

Van de week nog ff wat grond halen om in de kas te gooien zodat ik meer ruimte heb om te planten en de kas stevig staat ( heb m ingegraven)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:32

Bedankt, zal volgende keer er eens naar vragen hier.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 01:04

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 13:50

Afbeelding
ben nog steeds bezig mijn moestuinbak te vullen, veel en zwaar werk, één vlak is nu vol dus daar straks , snijbiet en bieten alvast in zaaien

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:10

Dat zijn ook beste bakken Jolandje. Heb je ze helemaal vol met aarde gegooid?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:32

Kaka schreef:
Dat zijn ook beste bakken Jolandje. Heb je ze helemaal vol met aarde gegooid?

ja zit helemaal vol, alleen vorig jaar heb ik twee jonge mannen ingehuurd om hem vol te gooien, maar het is gezakt en hij moet dus bijgevuld worden, daarom nu zelf maar aan de gang, maar ik wil de mesthoop erin kwijt haha, en das zwaaaaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:52

Wat doen jullie tegen de huisjesslakken? Ik heb korrels gestrooid maar ik kan ze zo van de planten plukken en er zijn nu al gaten in gegeten :(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:37

Ja drama die beesten zitten overal zijn ze niet doodgevroren -O- ik heb van die vallen gehaald bij action en gooi daar goedkoop bier in van lidl. En strooi ook korrels. En als ik ze tegen kom pak ik ze op en dan verdwijnen ze onder mijn schoen :o maar tis echt een vreselijke plaag hier. Echte wondermiddel zou ik ook wel willen vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:07

Afbeelding
Overzichtje ene kant.
Afbeelding
Overzichtje andere kant.

Afbeelding
Laag grond van ongeveer 3 cm uit de kas gehaald en daarna de grond eronder losgemaakt. Heb nog even bij het winkeltje nog 3 klinkers gehaald en die als extra zekering op het plastic aan de achterzijde gelegd.
Afbeelding
En weer bijgevuld, maar ga er denk ik nog een zak erbij halen (nu 3x 60l). :=

Afbeelding
Hoe het oude aardbeien veld en het liep best erg in een kuil.
Afbeelding
En hoe het nu is en dan moet ernaast ook geharkt worden. *\o/*

Wil het niet meer weten hoeveel kruiwagens het waren weet wel dat ik mijn rug voel. :') Morgen gaan zaaien. :):)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:10

Wauw Marcella wat ziet dat er geweldig uit, nu veel werk maar in de zomer hoef jij geen groente meer in de winkel te halen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:27

Wauw Marcella dat ziet er goed uit. Ik had op Facebook gelezen dat mensen de zij flappen van de kas vaak ingraven tegen de wind, dat daar beter werkt dan stenen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:36

Ik heb mijn kas ook ingegraven :j
Vandaag wat grond gehaald en plantjes. Alleen nog even wat tegels in de kas leggen en plankjes om het planten bed heen zetten :) en nog een paar zakken grond halen haha
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:24

Had het ook helemaal ingegraven alleen was de achterkant toch losgewaaid. Maar had nu toch een laag eruit geschept dus idee om voor het losmaken en vullen even 3 stenen als extra mee ingegraven op het plastic.

Op de rechterhoek heb de zuidwester wind vol erop dus wil wel zeker weten dat het nu goed zou blijven zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:22

Netjes!! Maar wat een werk zeg.... nu maar hopen dat er niet te veel opgevreten wordt door slakken enzo :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:24

Die heb ik ook gelijk zoveel mogelijk mee uitgegraven en vermoord. Hopen dat het effectief genoeg zou zijn. :P

Heb ook gelijk alle glas, plastic en stenen die ik tegen kwam verwijdert. Wat dat betreft kom ik meer dan zat rotzooi tegen. :=

Zou nu in principe ook de uien kunnen gaan leggen en moet eigenlijk even een paar dagen droog weer hebben, want het is eigenlijk te nat om los te maken met hark of wat dan ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:30

Wat netjes ziet dat er uit zeg!

Inderdaad wel wat nat nu overal, maar het was hard nodig :=
Wij hebben de uien en aardappelen en de aardbeien net voor de regen nog snel in de grond gestopt. De aardbeien zijn al mooi blad aan het maken :D

En de fruitbomen beginnen zo mooi te bloeien nu <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:38

Ben heel erg benieuwd naar de fruit opbrengst van dit jaar. <3 :):)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:46

Ik ben ook benieuwd naar mijn fruit opbrengst. Dit jaar twee boompjes erbij maar ik zie nog geen knopjes... Slaan ze het eerste jaar over? Andere boompjes die ik heb of heb gehad, gaven wel direct fruit het eerste jaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:19

Weissjee schreef:
Ik ben ook benieuwd naar mijn fruit opbrengst. Dit jaar twee boompjes erbij maar ik zie nog geen knopjes... Slaan ze het eerste jaar over? Andere boompjes die ik heb of heb gehad, gaven wel direct fruit het eerste jaar.

Wat voor boompjes had je al dan en welke heb je nu? Sommige mensen noemen een aalbessenstruik ook een fruitboompje en ja die geven idd gelijk fruit. Maar in principe moet een jonge fruitboom eerst groeien. Dus fruit kun je er dan beter afhalen. Zodra ie fruit geeft remt de groei en dan wordt het nooit een sterke gezonde boom

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:29

Jonge fruitbomen uit de tuincentra zijn meestal sowieso al een aantal jaren oud, daarom geven ze ook zo 'snel' al vruchten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:44

Goh vandaag ineens een brainwave... met de storm begin van het jaar is onze pas anderhalf jaar oude veranda van het huis los gerukt en in de wei terechtgekomen, helemaal vernield natuurlijk...

Maar een groot deel van de lichtdoorlatende dakplaten is nog prima....nu zit ik te denken....zouden die geschikt kunnen zijn om over de moestuinbakken heen te leggen zodat het een soort koude bak wordt? :)

Of zou daar niet genoeg zonlicht doorheen komen? Het is altijd minder helder dan glas natuurlijk. En een stuk dikker. Maar kasjes worden toch ook vaak van dergelijke platen gemaakt?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:51

Die kappen van de moestuinbak van de action zijn ook niet heel doorzichtig. Aan de zijkanten kun je er wel doorheen kijken maar aan de bovenkant helemaal niet, dan lijken ze eerder wit. Dus ik denk dat dat prima kan, als er nog maar zuurstof bij kan komen en je hem niet helemaal afsluit denk ik