Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:47

Handig die AH app! Ik heb hem ook gedownload! :)

Trouwens de tip voor plantaardige mayonaise van de Remia Mayolijn is ook heel handig, dank daarvoor! Wie 'm ook gaf! :D

Ik heb vanochtend een zelfgemaakte/zelfbedachte smoothiebowl geprobeerd. Wilde dat al zo lang eens proberen, maar wist elke keer niet wat ik erin moest doen...

- 300 ml kokosyoghurt
- 250 gram blauwe bessen (uit de diepvries)
- een gekookte rode biet
- een banaan
- een tl kaneel

Met als topping wat kokosschaafsel, een paar hazelnoten en chiazaad... Hmmm mijn ochtend kon niet meer stuk! Zó lekker! Dat ga ik vaker maken! :D

Afbeelding
Niet de mooiste foto trouwens, maar geeft wel een indruk! ;)

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:08

Ziet er bijzonder goed uit Picassox!
Ik had vanochtend de onderkant van mijn blender niet helemaal goed vastgeschroefd. Dat heb ik geweten :')

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:11

Oh no! Een grote puinhoop natuurlijk! :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:24

Tivall gaat 3 producten weer met ei produceren omdat mensen geen E-nummers willen eten :( Echt, ik vond die mensen al idioot, maar nu kan ik ze echt voor hun hoofd slaan _-:(
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 02-05-17 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:27

Wat een onzin zeg. := En ik was net zo blij met de vegan burgers die ze nu hebben.

Vind het sowieso bizar dat in de meeste vleesvervangers dan ook nog scharrelei wordt gebruikt. Hoe hypocriet wil je zijn als je geen vlees zou eten wegens de dieren maar dan wel een vleesvervanger kiest met scharrelei. 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:28

Nou ik moet zeggen dat ik dat ook lang heb gedaan tot ik beter wist :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:30

:(
:( :(
:Y) Zelf maar weer aan de fabriceer :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:31

Ja. Maar eerst het schap leegkopen bij de AH's hier in de buurt :o :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:32

Goed punt, en gelijk een diepvries :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:34

Eerlijk, ik ook hoor. Vleesvervangers waren vleesvervangers in mijn vega tijd. Tot ik toch meer tegen ei en zuivel aan begon te lopen, toen begon ik de etiketten meer te lezen en struikelde ik echt extreem over de ei en zuivelkwaliteit in vleesvervangers. -O-

Maar vind het ook bizar van de producenten erachter. Maar goed, dat blijft toch altijd :$ :$ . Ook de vegetarische slager gebruikt scharrelei...

Edit: maar worden er nou 3 producten die geen ei bevatte nu gewijzigd? Om welke producten gaat het?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:37

Suliko schreef:
Wat een onzin zeg. := En ik was net zo blij met de vegan burgers die ze nu hebben.

Vind het sowieso bizar dat in de meeste vleesvervangers dan ook nog scharrelei wordt gebruikt. Hoe hypocriet wil je zijn als je geen vlees zou eten wegens de dieren maar dan wel een vleesvervanger kiest met scharrelei. 8)7

Ik vind dit een beetje overdreven , sorry. Je bent al een stuk op weg als je geen vlees eet. Ik snap dat je valt over het dierenwelzijn van scharreldieren en liever biologisch bijvoorbeeld zou zien (of helemaal geen dierlijke producten uiteraard :D ), maar je bent al een stap vooruit naar mijn idee omdat je bewuster nadenkt over wat je eet.
Heb zelf meer problemen met mensen die wel melk drinken en geen vlees eten... Ivm het feit dat vlees het restproduct is van zuivel.

Wij eten vanavond dat filodeeg met champignons die paar pagina's eerder werd aangeraden. Ben erg benieuwd.

Sowieso is een update misschien wel leuk: eigenlijk gaan we volgende maand pas vegan, maar stapsgewijs komen we al steeds een beetje dichter bij. We eten nu nog 3-4x per week bij de avondmaaltijd vlees en de rest is vega(n). Verder gebruik ik overdag nog maar heel af en toe iets dierlijks in de lunch (salade met ei bijv of roomboter op brood). Wel gebruik ik plantaardige melk dagelijks nu en verder eigenlijk weinig echt dierlijks meer. Mijn man drinkt wel normale melk, die lust geen plantaardige melk om zo te drinken. De warme maaltijden gaan eigenlijk voor ons beide prima, tot nu toe ook eigenlijk altijd lekker (hoewel mijn man liever shoarma op zijn wrap at dan falafel :') ). Alleen de echte vervanging van een product (dus een glas melk vervangen voor havermelk oid) is nog lastig.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-05-17 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:38

Ik heb laatst ook een tijd bij het vega vak gestaan bij de AH.. In veel producten zaten idd nog steeds scharreleieren.. Duurde even voordat ik echt iets vegans had gevonden ..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:41

secricible, ben benieuwd wat je van dat gerecht vindt :D

En gewoon de drank vervangen? Ipv melk, water of thee of iets anders? Wat ik wel ernstig lekker vind is de choco drank van Oatly <3 en de Latte Macchiato van Alpro Soya. Die meng ik wel voor de helft met Bio havermelk van Oatly vanwege de suikers etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:43

Suliko, het gaat om een schnitzel, hamburger en balletjes.

Afbeelding

Qua drankjes, heb je alle soorten al geprobeerd? Want mijn vriend beweerde plantaardige melk ook niet te lusten maar de mango-oatly en gezoete amandelmelk blijken er wel in te gaan. Geef niet op! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:45

Dat doe ik idd selka. Drink sowiesp geen melk als het niet in de koffie zit. Maar mijn man drinkt in het weekend graag een grote beker melk en dat vind ik plantaardig ook niet lekker. Kan me voorstellen dat hij dat in Juli wel weer graag wil gaan doen. Zijn ook maar 2bekers per week dus geen liters haha.

Die gezoete variaties heb ik niet geprobeerd nee. Ik wil vooral vegan proberen voor mijn gezondheid en die gezoete dranken vind ik geen verbetering tov dierlijke melk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:57

secricible, kwam er denk ik botter uit dan dat ik het bedoelde. Uiteindelijk is iedereen wel ergens hypocriet, hoe je het ook wend of keert. En daarin is iedere bewustwording zéker een stap in de goede richting.
Maar waar gaan kippen dan heen als ze 'op' zijn? Een kip kan 10 jaar worden, een legbatterij kip haalt de 200 dagen vaak nog niet omdat dan de eerste leg voorbij is en daarvan wordt het vlees toch ook echt een restproduct van de eieren...

Magrathea, neeeee niet die burgers :oo -O- Aah dat vind ik echt ronduit k*t.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:14

Jee, wat zonde Magrathea! Ik haal ze nooit, maar de redenering is echt wel een beetje vaag.
Overigens, wat me opvalt is dat er nog steeds 'vegetarisch' op staat, terwijl je aangeeft dat ze veganistisch zijn. Zou het marketing-gewijs niet juist helpen als hier veganistisch op wordt vermeld? Misschien dat dat de E-nummers minder relevant zou maken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:16

Moet je even links op de verpakking kijken :P

Verder staat er ook vegetarisch op, ik denk omdat mensen soms het verschil niet snappen? En iets dat vegan is is óók vegetarisch, dus he.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:41

Aha, ik snap het secricible. Lastig hoor. Ik vind de meeste plantaardige melk ook echt niet iets om zo te drinken.

Jammer.. weer minder opties. Bij ons is sowieso weinig vegan te koop wbt vleesvervangers.
Ik als spuit 11 kwam er vorige week achter dat de kipstuckjes van de vega slager vegan zijn. Sindsdien heb ik die standaard in huis :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:07

Volgens Tivall (of Garden Gourmet :') ) Facebook blijven de burgers wel vegan!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:45

Jotoma schreef:
Stumper_ schreef:
Gisteren op jacht naar vegan Turkse pizza drie AH's in de buurt afgegaan, maar bij geen van allen geslaagd helaas. :( Hoop binnenkort een plek te vinden waar ze 'm wel hebben! Lijkt me wel leuk voor de afwisseling en lekker makkelijk.

Je kan m in de appie app opzoeken, dan een winkel selecteren en kijken of ze hem hebben.
En dan weet je waar je wel of niet hoeft te kijken :)
Doe ik met veel vegan dingen, appie heeft niet het meest uitgebreide assortiment.

Oh wat handig, bedankt voor de tip! Nu nog even ruimte op mijn telefoon creëren ervoor.

Laatst voor het eerst american pancakes gemaakt, nu zie ik in bijna elk recept het gebruik van zowel bakpoeder als baking soda staan (of alleen bakpoeder). Nu heb ik gemiddeld genomen meer baking soda in huis dan bakpoeder, heeft iemand misschien nog een recept waar je alleen baking soda voor nodig hebt? (Al kun je het geloof ik sowieso met alleen baking soda doen als je er wat extra zuur aan toevoegt, maar een standaard recept vind ik wel prettig nu ik het nog niet zo onder de knie heb. :P )

Ik heb de pancakes met een flesje agavesiroop meegenomen naar de climate march zaterdag, beviel goed! Genoeg vegans daar te vinden. :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:54

Bij bak en pannenkoeken recepten gebruik ik vaak alleen baking soda wat prima gaat... wel eens gelezen dat je hierbij toch een soort zuur moet gebruiken, maar dan zal een beetje citroensap ook wel voldoen, of appelazijn. :)

Hoe was de climate march? Ik was heel erg van plan om te gaan, tot ik opeens op roadtrip naar Zwitserland mee kon. :')

batje schreef:
Volgens Tivall (of Garden Gourmet :') ) Facebook blijven de burgers wel vegan!

Oh gelukkig :o nog steeds een belachelijke onzintoestand natuurlijk, maar die burgers waren toch wel favoriet.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:23

Ja, zoiets moet inderdaad wel kunnen. Was wel gaaf hoor, ik had nooit eerder American pancakes gemaakt en ze zwellen echt supermooi op! Had nooit gerealiseerd dat het zo makkelijk was. :D

De climate march was wel leuk, al wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Het was mijn eerste "demonstratie" dus ik had nog niet eerder zoiets meegemaakt, men was vrij stil in de mars (maar ik begon ook helemaal achteraan en ben uiteindelijk vooraan geëindigd omdat ik mensen zocht). Vooraan werd gespeeld met een band en liedjes met klimaatteksten op de melodie van nummers die iedereen kende, dus je kon lekker meezingen. Verder had ik stiekem gehoop dat er toch wat meer mensen kwamen dan 7500, maar de sfeer was goed in ieder geval. :P Ook was het eten wat je kon halen toepasselijk genoeg vegan, dus dat was fijn. Sowieso heel veel borden dat als je het klimaat wil redden, dat veganisme wel belangrijk is, dus genoeg promo.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:56

Heb je toevallig een recept voor de American Pancakes?

Ah oké, ja wat je moet verwachten is altijd lastig bij demonstraties (zeg ik uit een kleine ervaring). Maar toch tof dat er meerdere Climate Marches waren in grote steden over de wereld. Een paar vrienden van mij zaten ook in de organisatie of via andere organisaties (green peace), dus had er al veel over gehoord van te voren maar nog niet hoe het achteraf was.
Wel fijn dat het eten vegan was en vooral ook dat dit standpunt meegenomen werd in de demonstratie. Vind dat ze het nog te vaak hebben over autogassen en watergebruik (in de algemene/maatschappelijke hoeken) en te weinig over de impact van de vlees en zuivelindustrie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 19:10

Ik vind het eigenlijk juist goed dat ze steeds minder chemische stoffen in voedsel stoppen. En nee, niet alle E-nummers zijn slecht, maar er zijn er ook genoeg die wel slecht kunnen zijn. Ze worden korte tijd getest, maar wat het op de lange termijn met je lichaam doet weet je nooit zeker, dus ik snap heel goed dat mensen ze mijden. Wat ik dan wel jammer vind is dat de enige goede vervanger ei lijkt te zijn. Zou mooi zijn als ze dat ei kunnen vervangen door aquafabe of een ander natuurlijk en onbewerkt product.
Maar als ik moet kiezen tussen ei of een chemische, bewerkte eivervanger, dan ga ik toch voor dat ei. Maar liever gewoon geen van beide, dat zou toch zeker mogelijk moeten zijn?