Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:48

Wat een leuk topic! Ik ga het volgen. Ik ben sinds half augustus 2015 helemaal vegan. Ik had voor mezelf een proefperiode van 4 weken afgesproken om te kijken of het wat voor me was. Ik at hiervoor namelijk paleo en heel erg van het 'clean' eten en moest behoorlijk omschakelen nu ik geen dierlijke producten meer ging gebruiken. Maar is het meer dan goed gelukt! Nu bevalt het me zo goed dat ik niet meer zou weten hoe ik het hiervoor deed. Ik maak alles zelf, zo veel mogelijk bio. Gezien mijn sportactiviteiten gebruik ik nog wel extra suppletie om te zorgen dat ik me fit blijf voelen maar aangezien dat mijn werk is, is dat geen punt. Het leuke is dat steeds meer niet- vegans om recepten vragen omdat het er lekker uitziet en diervrij is, en heerlijk smaakt. Ik vind dat ik pas echt heb leren koken toen ik vegan ging eten :o
Het moeilijkste vond ik nog wel om helemaal vegan verzorgingsproducten en makeup ed te vinden die ook echt goed was. Ik ga jullie berichten zeker volgen want leuke recepten en ideeen en tips zijn altijd welkom.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:57

Bonna schreef:
De makkelijke versie:
Ga naar de aldi, koop een pot met Mexicaanse bonenschotel(die is vegan :) ) fruit een uitje, een paar teentjes knoflook, voeg de linzen toe en de bonenschotel. Alleen nog op smaak brengen met peper, zout en een beetje sambal als je van pittig houdt.
Je kan ook zelf een mixje maken van mais, chilli bonen, kidney bonen, een blikje tomatenpuree en wat ui en knoflook. Zelf gebruik ik verder niet veel meer kruiden daar bovenop dan peper zout en misschien een beetje hete paprikapoeder.

Voor 4 personen is hier een pot bonenschotel, 4 grote aardappelen, een blik linzen, 2 avocados genoeg. Ik maak er wel altijd nog een tomatensalsa bij met 2/4 tomaten en een zak chips

Thanks! Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat dit 'm gaat worden, lijkt mij echt heel erg lekker! Ik zal in dit topic laten weten of het gesmaakt heeft. :D

@horse1984, als je nog make up zoekt. Ik heb fantastische lippenstift van het merk ZOEVA (verkoopt douglas ook), zij hebben heel veel vegan en parabenenvrije make up. Staat bij elk product vermeld. Ik heb geen ervaring met andere make-up van hun, want ik draag alleen af en toe wat lippenstift. Maar over de lippenstift ben ik enthousiast en hoor verder alleen maar goede verhalen! Ik heb ook goede verhalen gehoord over het merk Kiko. :)

horse1984

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:05

Dank je voor de tip, ik zal er eens naar kijken als ik in de stad ben!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:27

Mallow schreef:
Heeft hier iemand nog tips voor een gezond tussendoortje? Ik eet hier nu vaak een stuk, een rijstwafel of bakje soja yoghurt maar het wordt een beetje saai :o

Grote, verse dadels kopen. Maak ze open en haal de pit eruit, 'klap' ze open.
Hak wat gezouten pinda's in stukjes en smelt pure chocolade.

Smeer wat chocolade aan de binnenzijde en strooi wat nootjes erover.
Klap ze weer dicht en rol ze daarna volledig door de chocolade. Strooi er nog wat gehakte pinda's overheen.
Hard laten worden en daarna...opeten!!!

<3

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:39

Wat valt er te eten bij de bijenkorf?

Ik kan het op de website zo even niet vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:41

8nnemiek schreef:
Aan de risotto doe ik altijd wat bouillonpoeder toevoegen, en lekker veel kruiden. Je moet het echt lekker op smaak brengen, anders is het inderdaad niet zo lekker!

Klopt, dat is de lekkerste manier!

Ik maak mijn risotto altijd vrij simpel;
Uitje en twee teentjes knoflook opbakken, daar de risottorijst aan toevoegen (mag echt in flink wat olie/plantaardige boter, de risotto moet als het ware glazig worden dus die mag echt vettig zijn). Als de rijst een beetje opgebakken is gooi ik er water bij met twee bouillonblokjes. Als het water helemaal is opgenomen gooi ik er zelf altijd nog ongeveer een halve fles witte wijn doorheen, al weet ik niet hoe goed dat past in een vegan dieet. Als dat ook is opgenomen nog wat verse kruiden als basilicum, maar ik breng hem voor het gemak ook altijd nog een beetje op smaak met Italiaanse kruiden of wat andere dingen die ik nog in mijn kastje heb staan. Dan heb je in principe een lekkere, basic risotto en daar kan je dan aan toevoegen wat je zelf maar wilt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:58

Risotto is ook heel lekker te maken door courgettes schoon te maken en in kleine stukjes te snijden en tenminste een half uurtje weg te zetten met flink wat zout erover.
En dan tomaten snijden en het vocht van zowel de courgettes (wat eruit trekt door het zout) als de tomaten je risotto in garen. Tomaatblokjes en courgette even aanbraden en dan je risotto erbij en als je nog vocht te kort komt, gewoon water toevoegen. En dan lekker naar smaak bijkruiden (zout hoeft niet meer door het courgettevocht).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:23

In de allerhande van deze maand staat trouwens een heerlijke bonen'schotel' voor in de oven. Maandag gegeten bij mijn oma en op dit moment echt mijn favoriete gerecht. Heel simpel, heel lekker!!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:40

Thanks voor jullie tips, zitten heerlijke dingen tussen :D

Wat eten jullie vanavond?
Wij eten gebakken zoete aardappel blokjes en een broodje met bonensalade met een guacemole dressing! Ben heel benieuwd :)

Ben nu sinds nieuwjaar vegan en inmiddels bijna 12 kilo kwijt :o woops! Kon geen kwaad hor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:41

Mallow schreef:
Thanks voor jullie tips, zitten heerlijke dingen tussen :D

Wat eten jullie vanavond?
Wij eten gebakken zoete aardappel blokjes en een broodje met bonensalade met een guacemole dressing! Ben heel benieuwd :)

Ben nu sinds nieuwjaar vegan en inmiddels bijna 12 kilo kwijt :o woops! Kon geen kwaad hor :P

12 kilo in 4 weken?! Dat is wel heel erg veel hoor meid, ook als je het kan missen als het ware. Kijk je wel uit dat je genoeg binnen krijgt? Het is normaal dat je na het opruimen van je eetgewoontes wat afvalt, vooral als je daardoor wat minder gaat eten of in ieder geval bewuster... Maar 12 kilo is echt gevaarlijk veel

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:47

Misschien had ik er bij moeten vermelden dat ik net bevallen ben :') Sorry! Anders was het inderdaad wel extreem veel haha.
Heb mezelf 27 november gewogen dus vanaf toen bijna 12 kilo kwijt waarbij dus veel zs kilo's. Maar bij mijn eerste ging dat lang zo vlot niet!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:51

Haha, dat is wel een verschil ja ;)

Ik eet kitchari, Indiase schotel van gele linzen, rijst, spinazie etc.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:41

Hallo! Mag ik me hier ook melden?

ik ben nog geen vegetariër/veganist maar ik wil dit erg graag worden alleen ik vind het erg lastig (de omschakeling)

ik wil beginnen met geen vlees meer te eten (eet al veel minder vlees)
ook ga ik alvast minder melk en eieren gebruiken.
als ik veganist word wil ik geen sojamelk gaan gebruiken en geen vleesvervangers.
ik wil alleen groenten, fruit en noten gaan eten.
kan je ook op andere plekken dan de AH biologische groenten en fruit kopen? Ik vertrouw de AH ook niet hiermee.
ook wil ik zoveel mogelijk of eigenlijk helemaal suikervrij eten.
er zit zoveel troep in ons eten wat ik liever niet wil binnenkrijgen.
iemand tips etc?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:52

Ekoplaza? Of iemand in de omgeving vinden die het zelf verbouwt.

Wat ik je misschien kan aanraden is het boek OERsterk van Richard Leth. Dat gaat zo diep in op voeding van zoveel kanten! Het is niet zo zeer tegen vlees eten, maar wel de industrie, het feit dat wij niet meer zelf met onze blote handen een vis vangen. Oftewel, je voeding puur natuurlijk houden. Zelf kies ik er nog steeds voor geen vlees te eten. Maar als je je wilt verdiepen in voeding en gezondheid op een puur natuurlijke manier, kan ik je dat echt aanraden. :) Daar staat zo veel wijsheid in!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:03

Heb je zelf geen stukje grond waar je een moestuintje kan maken, kaatje?
Echt heel leuk en makkelijk om te doen, en dan heb je echt 100% biologische groente en weet je precies wat ermee gebeurd is :D

In plaats van melk zou ik gewoon rijstmelk of notenmelk kopen. Dat kun je van de een op de andere dag veranderen.
De forks over knives recepten bestaan helemaal uit verse producten zonder geraffineerde suiker, daar kun je al wat ideeën uit halen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:08

Stiekem kan ik echt niet wachten om mij ooit te settelen (nadat ik klaar ben met reizen en werken op verschillende plekken in de wereld) en een moestuintje te beginnen. := Lijkt mij echt heerlijk!

Ik ga in mei/juni 3 weken werken op een natuur camping die zelf groente en fruit verbouwd dus ik hoop daar flink wat te leren. :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:10

Wat leuk zeg, zo'n camping!

Ik zag toevallig vorige week een oproepje dat er hier in de buurt plekken vrij waren in de volkstuintjes, dus zelfs voor mensen zonder tuin is het goed mogelijk om je eigen moestuin te hebben :D

Je hebt er wel wat geduld voor nodig, het groeit niet zo hard, maar dat is het echt waard als je uiteindelijk kan oogsten <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:23

Ja, echt fantastisch! Heb daar heel veel zin in. Het zit ook tussen mijn examens en herexamens, dus ik kijk zo uit naar even 3 weken rust, rust en de natuur.

Wij hebben hier in de buurt heel veel volkstuintjes. Sterker nog, in de woongemeenschap hier hebben we een moestuin. Dat ik daar niet eerder aan gedacht hebt, ligt nu nog stil maar een aantal buren willen er weer mee aan de slag gaan. Wie weet voor deze zomer...

Nu ben ik gewoon zo druk en met zoveel andere dingen bezig, vandaar dat ik het heb over wanneer ik ga settelen, ooit, in een ver hutje op de heide haha. Het liefst ook nog met geadopteerde kippetjes. :D

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:36

Bedankt voor de reacties en de tips :)

Ik wil zelf ook geen vlees meer gaan eten.
Wil zo natuurlijk mogelijk eten (groente, fruit en noten etc) en zonder geraffineerde suikers.
Ook geen zoetstoffen.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een moestuintje te beginnen, daarom wil ik ook proberen om zo natuurlijk mogelijke groenten en fruit te kopen.
Ik zal eens kijken voor boeren die het biologisch verkopen.

Is rijstmelk of notenmelk natuurlijk? zonder suikers, zoetstoffen en dat soort troep?

Ik zal eens kijken op forks over knives bedankt!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:41

Ik heb nu rijstemelk van Rice Dream, gewoon van de AH in de koelkast staan (haal het meestal bij de ekoplaza) en dit staat op de verpakking:
Natuurlijke ingrediënten, zonder stabilisatoren en emulgatoren. Geen toegevoegde suikers, bevat enkel natuurlijke suikers van de rijstfermentatie.
Ingrediënten: water, rijst, zonnebloemolie, zeezout.

Dus ja, natuurlijk, zonder troep. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:42

Rijstmelk en havermelk is van zichzelf al vrij zoet, dus ik denk niet dat daar suiker aan wordt toegevoegd, maar dat zou je even moeten nalezen bij de ingrediënten.
Amandelmelk en andere notenmelk is minder zoet van zichzelf en wordt wel eens gezoet, maar je kan het ook ongezoet kopen.
Rijstmelk kun je vrij makkelijk zelf maken, met een handje gekookte rijst met water in de blender, evt scheutje kokosmelk, en wat citroensap en zout voor de smaak als je dat nodig vindt.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:50

Is goed bedankt :)
Wil ook proberen om dingen zelf te maken idd.

Wat eten jullie als vervanging voor brood?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:15

Veel brood is gewoon vegan.
Ik maak mijn eigen brood. Ik gebruik niks anders dan meel/bloem, water, gist, lijnzaad, appelstroop, olijfolie en wat zout. Heerlijke broden zijn het :9
En dan met een lekkere spread, de zonnatura spreads vind ik heerlijk! ..of pindakaas, appelstroop, of wat lekkere groente voor een boterham-gezond :D In het tostiapparaat met pittige hummus, spinazie, tomaat en uitjes is ook erg lekker!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:11

Avondeten is helemaal geslaagd! Super bedankt @bonna voor de inspiratie. :)
Helaas kon ik nergens grote zoete aardappels vinden, dus waren het kleintjes (3/4 pp).

Gepofte zoete aardappel, gevuld met linzen en bruine bonen met een topping van pittige guacemole :9
Ik kreeg heel veel complimentjes haha :o Vanaf nu ga ik vaker in de avond kokkerellen. :Y)

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:44

Even een vraagje: hoe pof je bataat zonder oven?