De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:30

Heb mij vanmiddag even op de moestuin gestort...stukje opgehoogt en geëgaliseerd en alvast wat tegels geplaatst

Afbeelding

En halve container neergezet (even voor het oog) ...er komen er dus 6 naast elkaar :)

Afbeelding

Nog even bedenken wat ik onder de containers ga doen,misschien worteldoek zodat er geen "bush"onder kan gaan groeien :P

Madeliefje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:10

En mag ik vragen Tinky waarom je niet in de grond zelf werkt? Dat is toch veel leuker?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:14

Dat mag hoor Madeliefje...ik heb ME en er zijn periodes dat ik veel last heb van mijn spieren,in de grond werken is dan niet te doen.Nu het verhoogd is kan ik op een krukje zitten en toch in de grond wroeten,dat is minder pijnlijk :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:17

Phoe wat zijn jullie snel gegaan zeg!! Had een hele hoop bij te lezen. Ondertussen is mijn gele mysterie fruit boom niet meer in de reservering, dus als iemand in regio Roosendaal/Bergen op Zoom woont/komt/whatever en zin heeft in die struik die is welkom. :D

Ik heb he-le-maal niks gedaan in de tuin. Het vroor hier, het sneeuwde zelfs eventjes en daar was ik zoooo sjaggo van dat ik dacht stik maar. :+ Dit is toch geen lente voor een normaal mensch. :brr:

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:24

Tinky, dan is dit wel een ideale oplossing voor de mindere dagen ja, kun je toch gewoon doen wat je wilt.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:24

Tinky12 schreef:
Dat mag hoor Madeliefje...ik heb ME en er zijn periodes dat ik veel last heb van mijn spieren,in de grond werken is dan niet te doen.Nu het verhoogd is kan ik op een krukje zitten en toch in de grond wroeten,dat is minder pijnlijk :)

ah idd das een goede oplossing dan!! Zo kan je ook nog fijn tuinieren!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:35

Jup vond ik ook :D ik laat mij niet kisten...dat doen mijn groetjes wel :j :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:39

Tinky12 schreef:

Wat een slimme en vooral fijne oplossing :j :j

Hier heeeeel hard gewerkt in de tuin. Veel water gegeven, alles is gortdroog, en zo ontkiemt er niks. :+ Verder heb ik een heel stuk schoongemaakt en er kilooos zevenblad uitgehaald. Door de droogte ging dit erg makkelijk. Hier heb ik de makkelijke slasoorten als rucola en veldsla ingezaaid. En mijn aardbeien heb ik nogmaals schoongemaakt en mijn rode uien heb ik ook nog gepoot. Een randje Calendula heb ik gezaaid, ik hou van bloemen, liefst eetbaar. :)

Ik probeer iedere dag iets te doen, het lukt niet altijd, maar op dagen als vandaag compenseer ik dat we weer :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:48

Argh, Zevenblad := -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:49

Wie weet of de bloemkool, broccoli en spitskool planten al de volle grond in kunnen? Ik denk dat ik beter kan wachten tot de vorst weg is.. of kunnen deze planten tegen een paar graden vorst? Ik wil er denk ik wel de tunnel van de Aldi overheen zetten :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:54

8nnemiek schreef:
Wie weet of de bloemkool, broccoli en spitskool planten al de volle grond in kunnen? Ik denk dat ik beter kan wachten tot de vorst weg is.. of kunnen deze planten tegen een paar graden vorst? Ik wil er denk ik wel de tunnel van de Aldi overheen zetten :)

Ze zeggen dat ze sterk zijn. Met een tunnel zou ik het proberen.

Je kunt ook kijken of je de helft doet. De andere helft in je schuur, of op zolder oid. En die over 2 weken naar buiten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:54

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:14

Sjolvir schreef:
Wat slim die bakken als ophoging.

Hier alles nog vorst.... vorst.... vorst...

Aha, deze kas, weet alleen niet of hij echt tegen wind kan, zie hem al omstormen eigenlijk.
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_ ... _5193.html

Voor dat geld snap ik dat mensen de gok nemen. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:23

Ik zou die kas kunnen vastmaken aan een muur waar die tegenaan zou komen te staan.

Twijfel alleen heel erg om hem te halen morgen.
Er zit ook een onderkant in, weet niet of dat wel handig is voor de tomaten, die in volle grond gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:37

Ach het is plastic.. met een mes ben je zo de onderkant kwijt, weet alleen niet of hij dan nog stevig is.

Heb hier geen muur in de zon om hem tegen aan te zetten.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:57

Tinky12 schreef:
Heb mij vanmiddag even op de moestuin gestort...stukje opgehoogt en geëgaliseerd en alvast wat tegels geplaatst

[ Afbeelding ]

En halve container neergezet (even voor het oog) ...er komen er dus 6 naast elkaar :)

[ Afbeelding ]

Nog even bedenken wat ik onder de containers ga doen,misschien worteldoek zodat er geen "bush"onder kan gaan groeien :P

aha, nu snap ik jouw halve containers pas! Zat al aan de grijze of de groene te denken :o? Deze zijn super handig zo!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:13

Sjolvir, daar ben ik dus ook bang voor dat ie dan aan de onderkant heel slap wordt.
Twijfel heel erg of ik hem moet halen of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:39

Als je hem gewoon her en der goed aan iets stevigs vastmaakt dan zal hij best wel een poosje heel blijven hoor, als de wind er maar niet te veel vat op kan krijgen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:02

Tentharingen als grondankers gebruiken , van die lange asfaltharingen voor een hoger kasje en gewone voor lage foliekasjes

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:03

Dat sowieso, maar ik zou toch ook graag iets anders van versteviging nog willen als de wind er een beetje op staat, zodat die hem niet uit vorm trekt met windstoten elke keer :)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:43

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:07

Dat ziet er goed uit Steenbok,leuk idee en zelf goed in elkaar te fröbelen.Je zou zelf in de beginfase plasic kunnen gebruiken om een tijdelijke kas te maken.Of van die golfplaten er omheen zetten met de vorst.Die buigzame kosten ook de wereld niet :)

Kastje van de aldi red het echt niet met de windvlagen van dit moment of je moet hem volledig uit de wind kunnen zetten.

Teigetje...ja lastig als je je bij "container"een ander beeld vormt :=

Ik zet hier trouwens nog geen planten buiten,teveel koude/droge wind,ik laat ze nog lekker een week of 2 binnen staan.Nou ja,zeker totdat er geen nachtvorst meer is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:11

Zo te zien zijn die kassen van de Aldi van ongeveer hetzelfde zeil gemaakt als mijn kas.. met nylon erin verwerkt (die vakjes die je ziet), waardoor de folie bijna niet uit kan scheuren. Ik heb in mijn kas ook wat gaatjes moeten snijden om em vast te kunnen zetten, maar het scheurt totaal niet verder :) Ik denk dus dat je er gewoon een kruis in kan snijden en de tomaten poten.. heb je ook nog eens minder last van onkruid! En de grond droogt minder snel uit.

Hier vroor het vanmorgen 6 graden bij de aardbeien-plantjes := Ze hadden maar 2 graden voorspeld! Ik hoop dat ze het allemaal overleven!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:06

Ik heb vanmorgen al besloten het toch niet te doen, ik wou dus zelf wat gaan maken.
Dat afdakje ie geplaatst werd hier is ook wel een idee.
Mijn tomaten kijgen een plek bij de muur, welke 3 kwart van de dag zon heeft.
Aan de muur kan ik makkelijk iets maken.
En ook geen gedoe met luchten enzo.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:00

Zevenblad gewoon op eten, net als spinazie klaarmaken :Y) Je proeft het verschil niet, groeit altijd is rijk aan pitamientjes en is eigenlijk gewoon een `vergeten groente` net als molsla (=paardenbloem) ;) Beide worden hier gegeten.

Mijn zonnebloemen, bieten en knolrapen komen op *\%/* Mijn kruiden nog steeds niet -O-