Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:22

Welkom Nelleke! Klinkt alsof je zelf al aardig wat dingen door hebt :)

@Maris: ik heb recentelijk nog gelezen in onder andere De Voedselzandoper dat yoghurt en melk de kans op diverse soorten kanker (eierstok en prostaat) aanzienlijk vergroten (met zo'n 44%) en echt allesbehalve goed zijn voor de mens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:33

phormicola schreef:
Hoi Nelleke :)

Ik heb zelf ook PDS en ik heb veel last van diarree. Daarom eet ik nu ongeveer 3 bananen per dag, als het er niet meer zijn, en daar wordt m'n ontlasting perfect van. Klinkt misschien raar, maar het scheelt zoveel als dat allemaal gewoon normaal is :)) Maar goed, dat zul je wel begrijpen!

Mijn klachten zijn ontzettend wisselend. Van hele heftige kramp, tot een 'simpele' opgeblazen buik, heel veel lucht in m'n buik, diarree, constipatie... Om gek van te worden. Stress verstrekt de klachten heel erg.

Ik heb nooit echt fijne voedingsmiddelen gevonden waar m'n klachten minder van worden, ook omdat het zo wisselend is. Je zult zien dat ik aan de bananen begin en dat ik vervolgens 5dg verstopt ben. :')

Maar inderdaad, ik zou al heel erg blij zijn als ik gewoon een normale stoelgang heb. Dat scheelt al zoveel! :)

_Nelleke_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:38

Oh trouwens, slikken jullie supplementen?

Ik had nog een pot Etos Multi alles in 1 krachtig, dus die ga ik nu opmaken. Zit van de meeste vitamines 400% adh in. Alleen als ik naar het ingredientenlijstje kijk zie ik alleen maar e-nummers. Waar kan ik 'gezonde' voedingssupplementen halen en hoe weet ik of er 1 goed is? Waar moet ik op letten?

Ik heb ook een potje visolie compleet van Etos, daar zitten geen E-nummers in. Alleen dan wel weer gelatine zag ik. Verder: visolie, olijfolie (??) borage-olie, vitamine E en water.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:44

Ik heb wel multicitamines en visolie geslikt, maar vergeet het vaak haha. In de winter slik in wel regelmatig wat voor weerstand.

Mijn lichaam reageert ook niet geweldig op veel yoghurt, af en toe een schaaltje is geen probleem. Maar ik eet zoiets graag regelmatig als ontbijt en dan krijg ik last. Nu heb ik sojayoghurt en dat gaat heel goed :D .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:48

Ik heb zelf multivitamine van Orthica. Voor mijn gevoel is dat wel een goede, natuurlijke multi. Kost wel ook net even wat meer dan die van de Etos wss... Maar daar zul je misschien ook even naar moeten googlen. De een zegt dat je gerust synthetische vitamines kunt nemen en de ander zegt dat je natuurlijke moet gebruiken.

Wat visolie betreft ben ik overgestapt naar chiazaden. Daar zit ook omega 3 in (daar gaat het mij namelijk om, omega 6 krijg je kennelijk te veel via je voeding en 3 te weinig) maar dan zonder dat daar vissen aan te pas komen waarvan je niet goed weten hoe en wat verder kwa verontreiniging van die vis enz enz. Ik eet wel vis hoor, daar niet van. Maar dan let ik altijd op dat msc keurmerkje.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:00

Tnx tara, daar ga ik eens naar kijken. Chiazaden eet ik al. Als ik een sapcentrifuge heb wil ik ze ook door m'n sapje gooien.

Melkzure producten (kwark, yoghurt, karnemelk) reageert mijn lichaam juist weer heel goed op, vooral als ik heel veel last van kramp heb kan 2 glazen karnemelk echt verlichting geven.

Soja-producten daarentegen wordt ik echt misselijk van. Ik vind ze niet heel vies (niet erg lekker) maar ik voel me dan gelijk alsof ik een baksteen heb gegeten die er aan de verkeerde kant weer uit moet... :=

Gewoon goed naar m'n lichaam luisteren... :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:27

een E nummer is niet per definitie slecht he , E 300 = vit c
E 162 is ene kleurstof uit bieten en E 162a is vit A
ook Vit E heeft een E nummer...
dus butien de slechte E nummers, zijn er ook echt onschuldige E nummers of zelfs noodzakelijke stoffen , niet per definitie voor dat product, maar voor je zelf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:34

Vitamines zijn ook uit groenten te halen. Het is wmb altijd nog beter om voorverpakt voedsel gewoon te vermijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:40

tuurlijk is het dat , zeg ook nergens dat dat niet zo is, tis alleen even de kanttekening dat niet ieder E nummer slecht is :)
E nummer vrij leven is gewoon onmogelijk zolang bepaalde noodzakelijke stoffen een E nummer hebben ;)
vit C, E, A als voorbeeld.
ook die sinaasappel bevat dus theoretisch gezien E nummers, ze zijn er alleen niet aan toegevoegd, maar zitten er van nature in ... pas nog een stukje over tomaat gelezen, als je die gaat analyseren is het ook een E nummer bom ...
stom voorbeeld, weet ik ook wel :+
maar goed, ik slik zelf ook een vit/min supp ivm aandoening, die ga ik niet E nummer vrij vinden want een deel van die stoffen zijn gewoon toevoegingen , alleen in het supp zijn het juist stoffen die ik wil/moet nemen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:46

Ja die logica snap ik ook wel :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:02

shock... zat een rondje te zappen, kom langs tlc (wat een verschrikkelijke zender btw)
daar is "too fat for 15" bezig, daar moeten meiden met echt heul, heul, zwaar overgewicht hardlopen..."buhbye enkels, knieën, heupen etc "

trouwens...heel erg, maar ik heb een beetje last van het "trainwreck effect" ik wil het niet zien, maar blijf toch kijken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:15

Maar Sonja, voor mij bestaat er alsnog een verschil tussen E-nummers of natuurlijke stoffen. Toegevoegd vitamine C vind ik toch iets anders dan vitamine C die in een kiwi zit. Ik weet dat maar weinig mensen dat met me eens zijn aangezien de structuurformules enz hetzelfde zijn maar ik geloof dat er toch iets is wat vitamine C in een kiwi beter maakt dan toegevoegd vitamine C, om maar een voorbeeld te noemen.

Erg he van dat hardlopen! Ik vind mensen die op allstars ofzo gaan hardlopen of bam meteen een half uur terwijl ze nog nooit hebben gelopen al erg, laat staan idd met zwaar overgewicht...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:22

Sonja_vR schreef:
shock... zat een rondje te zappen, kom langs tlc (wat een verschrikkelijke zender btw)
daar is "too fat for 15" bezig, daar moeten meiden met echt heul, heul, zwaar overgewicht hardlopen..."buhbye enkels, knieën, heupen etc "

trouwens...heel erg, maar ik heb een beetje last van het "trainwreck effect" ik wil het niet zien, maar blijf toch kijken.

ik ken het, de weinige keren dat ik tv is dat er ook toevallig op.
vind het zo verschrikkelijk voor die kinderen, die zijn al in slechte conditie en worden nu helemaal afgebroken.

toegevoegd vind ik altijd een beetje tricky, dan is er voor mijn idee al mee "geknoeid".
beetje raar want waar is tegenwoordig niet mee geknoeid :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:33

Vandaag even wat gezonde dingen ingeslagen bij de supermarkt waar ik werk, deze gaat over een week verbouwen en er komt tegelijkertijd een assortiments vernieuwing, dus sommige producten gaan nu voor de helft van de prijs weg. Heb mooi meteen 2 pakken wasa crackers rozemarijn en zeezout meegenomen voor 90 cent per stuk, een blik zwarte bonen voor maar 50 cent, ananasstukjes voor 35 cent en in de voordeelmand lag een zak chips met allerlei verschillende gefrituurde aardappelen. Zag er erg lekker uit en ook de ingrediëntenlijst zag er niet verkeerd uit. :)

Vandaag komt er een vriendinnetje uit Utrecht langs en als ik bezoek heb wil ik ook even uitgebreid koken, dus ik ga zo beginnen aan de broccoli roomsoep. Als hoofdgerecht is er gepofte aardappel, kogelbiefstuk en een witlofsalade. Toetje is een zelfgemaakte chocolademoussetaart. Dat wordt smullen!

En o, ik heb ook de mueslirepen gemaakt en ze zijn zooo lekker! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:34

heb je een recept? :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:35

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:36

je bent mijn held van de dag! naja iig tot 16.00 :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:44

Vriendlief heeft net een sapcentrifuge voor me gekocht. Deze:

Afbeelding

Ik wilde niet zoveel geld uitgeven en hij wilde geen lelijk plastic ding op het aanrecht. Dus tsja... Heeft ie het maar gewoon gekocht voor me zodat ik niet zelf zo'n lelijk ding ga kopen. :')

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:40

Dat is lief van je vriend zeg! En fijn voor jou natuurlijk :))
Die visite van jou wordt flink verwend, _Mara_, ik heb je recept opgeslagen, was net op zoek naar een lekker tussendoortje voor morgen tussen de middag!

Hier staat er vanavond frietjes van pastinaak en rode kool met vega burger op het menu :9 Ga lekker koken voor mijn huisgenootje en dan gezellig samen eten :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 18:10

Jaaa die pastinaakfrietjes wil ik ook nog eens maken... Maar waar koop je pastinaak? :+ Ik heb het receptenboek van Amber, maar heb er gewoon nog nooit iets uit gemaakt :o

Vandaag heb ik best een goed dagje vind ik zelf :) alleen qua groente magertjes. Ik heb vooral moeite met lange middagen qua snaaibehoeften..

Ontbijt: 2 speltboterhammen met smeerkaas, peper/knoflook, ijsbergsla en een eitje ertussen, 2 mandarijnen
T: /
Lunch: 200 gr magere kwark met 200 gr frambozen, een schepje honing en een flinke hand notenmuesli (zonder toegevoegde suiker)
T: 2 rijstwafels, plakje oude kaas, 2 blokjes pure chocola
Avondeten: salade van 40 gr quinoa, 2 tomaten, een paprika, pijnboompitjes, lekker veel komijn/peper/knoflook en gebakken zalmfilet
T: / (eventueel mandarijnen of een peer als ik echt teveel honger krijg)

Ik slik verder geen supplementen, heb wel een tijdje chiazaden gebruikt, maar ik merkte geen verschil in hoe ik me voelde (op zich logisch) en daarom heb ik nu besloten mijn portemonnee een beetje te sparen, ze zijn zo duur..

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:31

Oeh pastinaakfrietjes, heb je daar een recept voor?!

Mijn lijstje was vandaag wel aardig alleen het lijkt nogal weinig als ik het zo neerzet:

O: Groene thee, 3 volkorencrackers met smeerkaas
T: - Niets, laat ontbeten
L: Yoghurt met muesli en bosbessen
T: Halve komkommer
A: Snijbonen, aardappeltjes, mini stukje snitzel en een glas vers geperste jus.
T: Een cranberry spelt/haver reep

Ben vanmiddag wel nog even bij de Ekoplaza geweest;
Heb de aubergine sandwichspread, speltcrackers, speltkoeken en mais-snacks gekocht. Ben benieuwd vind het vooral lastig om te blijven variëren met (redelijk) gezonde tussendoortjes. Het liefst zo laag mogelijk in vetten aangezien er wel een paar kilo's af mogen. Maar ik kom steeds weer uit bij paprika/tomaatjes/komkommer/bleekselderij en fruit. Iemand nog suggesties?!

Bij de Tuinen waren nu alle producten van Seeds in de aanbieding; noten, zaden, vruchten etc. 3 halen 2 betalen!

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:34

Pastinaak kan je volgens mij bijna overal wel halen? Bij ons in elk geval ook gewoon bij de supermarkt, markt, bio-winkel, ekoplaze etc.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:23

Ik heb de pastinaak van de Jumbo :)
Het recept komt uit het boek Amber, maar omdat ik alle fancy zaadjes die er overheen moeten niet had heb ik het recept gewoon versimpeld: Pastinaak in kleine reepjes snijden, wentelen in de olijfolie, zeezout erover en ong. 20 minuten in de oven op 200 graden :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:31

pastinaak heeft de appie ook, zelfs nog bio ook :+

tara, minikatje, ik ben ook heel erg van de niet toevoegingen hoor :j zoals ik in die ene post al zei, tis een beetje een stom voorbeeld, maar twas echt puur voorbeeldje dat je niet alles hoeft te mijden, maar dat weten de meeste in het topic toch wel :+
ik had trouwens speltbrood meegenomen vorige week bij de ah vandaan maar heb eigenlijk nog niet het etiket gelezen...:=
zou op zich zelf ook wel weer een broodbakmachine willen, maar ja, eens kijken of ik een goeie betaalbare kan vinden en wat daar dan het verbruik van is

en eigenlijk zou ik dan ook weer een broodsnijdinges moeten hebben, anders kom ik weer allemaal met van die dikke plakken brood aan, ventje wil graag standaard boterhammetjes voor naar zijn werk.....

vanavond bij schoonouders gegeten...gisteren roseval aardappels, wortel en pastinaak uit de oven met stoofvlees gemaakt.
morgen moet ik nog verzinnen...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:09

Pastinaak is lekker! :)

Vandaag is m'n sapcentrifuge binnen gekomen. Gelijk een appelsapje gemaakt en een wortel/sinaasappelsap. Vind de sinaasappels wel echt een prutswerk om te ontvellen eerst. Maar het resultaat was heerlijk, romig. Had 4 sinaasappels en een tros bospeen gedaan. Was echt verrassend dat het zo romig smaakte.

Appelsapje was wat minder, veel schuim en hij was roze en mierzoet. Verkeerde appeltjes denk ik. (Bio-appels van de appie.) Ik denk dat granny's zich er beter voor lenen.

Mijn eten vandaag:

Ontbijt: Magere bio kwark met banaan, chiazaad en amandelschaafsel.
Tussen: Niets, laat ontbeten.
Lunch: 2 grote speltboterhammen met Hüttenkäse, rucola, peper, zout en olijfolie.
Tussen: 1 appelsap en 1 wortel/sinaasappelsap, die laatste ook een theelepeltje chiazaad. En een handje gemengde noten.
Diner: Spinaziesoep (ingredienten: 700gr bio spinazie, speltbloem, bio roomboter, 1,5 liter bouillon en een klein beetje slagroom) met een 2 gekookte eieren.

Te weinig fruit gegeten, had nog wel een kiwi ofzo mogen nemen. Verder wel goed geloof ik. :)