Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:20

Heb er nu gojibessen, lijnzaad, kaneel en wat noten doorheen gegooid! Nu is hij heel lekker :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:48

Als je kaneel koopt neem dan iig niet de goedkoopste variant .Die is bijna nooit zuiver. Er zijn ook(heb ik me laten vertellen)verschillende soorten bomen waar ze de kaneel vanaf halen. Bij de kaneelstokjes zie je het verschil het beste. Is het een dik opgerold stukje bast dan komt er minder smaak vanaf en heb je de stokjes die fijner zijn en vol zit (ceylon heten die dacht ik) komt er veel meer smaak vanaf.

@Maartpaard, de vitamine store was een beetje uit beeld bij mij. Zal er weer eens binnen lopen .Ze hebben een tijd geleden al een groter pand betrokken maar ben er sindsdien niet meer geweest...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:51

Hallo. :wave: Ik ben ook heel geïnteresseerd in gezond(er) eten en ik vind het leuk om hier tips te lezen over hoe het nog beter kan. Mag ik meepraten? :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:51

Tuurlijk :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:52

We beginnen op een HK-topic te lijken, mensen die zich echt komen aanmelden of afmelden :D :')

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:56

Haha. :D

Ik keek toevallig deze week naar een aflevering van Nederlandse Hollywoodvrouwen en daar was een vrouw die na een intensieve work-out een groentesap maakte met allerlei zaden en dingetjes erin. Heb geprobeerd op te letten, maar ik kan me nu al niet meer herinneren wat er precies in zat.
Ik heb eigenlijk nog nooit een 'groentesap' gehad. Meestal zit er spinazie in toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:01

GATVERDAMME Ik heb net de meest ranzige smoothie ooit gemaakt....Gatverdamme, heb hem bijna opgegeten....

Had zakje stamppotgroente (koolraap, gele en oranje wortel en knolselderij) dacht das makkelijk! Dus 1 sinaasappel en 100gr verse ananas erdoor....

Ohhhh ik zat echt te kokhalzen, wat een beproeving, maar ik was zo pissig dat ik hem niet weg wilde gooien :')

Echt die structuur zoooo smerig :')

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:02

Ik vind spinazie lekker in een smoothie! Rode bieten kunnen ook.. maar ben ik minder fan van.

Ik heb net twee mooie sportbroeken gekocht, jeej. Ben nu wel beetje laat met het eten van m'n tussendoortje... Sojayoghurt met chiazaden, een paar rozijnen en cacao!

Straks weer vroeg avondeten en dan fitnessen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:05

Ik heb "echte" kaneel direct op de plantage gekocht afgelopen zomer....
Vind het alleen zonde om te gebruiken... Het staat namelijk zo leuk op mn souvenir plankje :o

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:07

OMG jullie zijn echt zo goed bezig met al dat sporten! Ik moet echt eens de motivatie gaan vinden.. :P
Colway: _O- niet voor herhaling vatbaar dus?

Veirl schreef:
Haha. :D

Ik keek toevallig deze week naar een aflevering van Nederlandse Hollywoodvrouwen en daar was een vrouw die na een intensieve work-out een groentesap maakte met allerlei zaden en dingetjes erin. Heb geprobeerd op te letten, maar ik kan me nu al niet meer herinneren wat er precies in zat.
Ik heb eigenlijk nog nooit een 'groentesap' gehad. Meestal zit er spinazie in toch?

Je hebt het denk ik over een smoothie :) Die maak je in de blender met wat je maar wilt, spinazie is idd een populair ingrediënt. We zitten hier in dit topic min of meer te broeden op een overzichtelijke openingspost met allerlei recepten/voedingsmiddelen, maar niemand heeft tot nu toe de tijd/motivatie gevonden :+

Maar qua zaden in smoothies kom je denk ik al snel bij lijnzaad! En veel mensen in dit topic hebben ook chiazaden, zal je ook wel in een smoothie kunnen doen denk ik?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:10

Ja chiazaden kunnen heel goed in een smoothie! geeft wel een dikkere structuur aan je smoothie, dus daar moet je wel van houden. Ik combineer het vaak met banaan, een halve avocado en cacao en een halve liter water. Of met wat proteinepoeder!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:11

jahoor kan makkelijk ook in en smoothie

@vogeltjem neeeeeeee echt niet voor herhaling vatbaar, gatver als ik er aan denk ga ik weer kokhalzen :')

Maar ja om nou steeds spinazie te gebruiken...wil ook andere groentes....

Ik moet ook maar eens cacao halen gewoon poeder bij de reform?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:17

Ik ga vanavond voor het eerst guacemole maken! En het is sowieso lekker, want ik heb het nog nooit gegeten, dus ook geen referentiekader :P

Colway: ik snap het! Variatie is belangrijk! Qua cacao: let op dat je de rauwe variant hebt :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:48

VogeltjeM schreef:
Phylos: nog even over dat havermout, je kan het ook in een smoothie gooien! Maar wat mijn ontdekking van de eeuw is, is die havermoutpannenkoek waarvan Malu het recept in dit topic heeft gezet! Die is wel echt heel lekker :)

Colway: kaneel is ook supergezond :) idd voor de vetverbranding, voor je glucosepeil en tegen bacteriën en schimmels! Ik heb poeder, weet eigenlijk niet of dat uitmaakt? Nooit bij stilgestaan :+ ik vind het ook gewoon lekker :P

dan ga ik die pannenkoek volgende week eens proberen!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:04

Ik vond hier thuis toevallig cacau poeder van Droste. Zal dat ook 'gezond' zijn?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:13

Nederlandse cacao is áltijd te ver doorgebrand en is dus eigenlijk niet zo gezond.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:19

hmm oke, dankje!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:31

Oke en wat voor cacao moet je dan nemen?

Heb net een bak biogarde + kaneel :D + chiazaden gehad, even als extraatje aangezien ik als avond eten mijn mislukte smoothie had ;-)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:51

Colway schreef:
GATVERDAMME Ik heb net de meest ranzige smoothie ooit gemaakt....Gatverdamme, heb hem bijna opgegeten....

Had zakje stamppotgroente (koolraap, gele en oranje wortel en knolselderij) dacht das makkelijk! Dus 1 sinaasappel en 100gr verse ananas erdoor....

Ohhhh ik zat echt te kokhalzen, wat een beproeving, maar ik was zo pissig dat ik hem niet weg wilde gooien :')

Echt die structuur zoooo smerig :')

Ik vind alleen bladgroenten lekker in een smoothie (en avocado). Van wortels maak ik eerst wortelsap in de centrifuge, maar ik zal ze nooit zo door een smoothie heen gooien. In von d dat zonde van alle vezels die je dan weggooit, maar ik las in het boek van Amber A dat het maken van sap juist heel goed is omdat je lijf dan sneller bij de voedingsstoffen kan. Als j een wortel eet, neem je maar 2% op van alle voedingsstoffen omdat je lijf het zo druk heeft met het verwerken van de vezels waar de voedingsstoffen in verstopt zitten. Ik vind het wel weer een geinig feitje.

Ik heb een beetje zitten snaaien vandaag. Ik heb bij Ekoplaza heerlijke citroenmarmalade gekocht en heb de hele middag havermoutkoekjes en uiteindelijk ook 2 boekweitpannenkoeken besmeert met dit goddelijke spul.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:26

Zo, net thuis van fitnessen, voel me weer voldaan en voel nu al spierpijn opkomen. Zit nu lekker aan m'n eiwitshake met banaan en cacao... maar denk dat ik zo nog steeds honger heb. Misschien neem ik nog wat joghurt... alhoewel een grote biefstuk er nu ook nog wel in kan.. :+ :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:32

Ben ook nog steeds niet aan de smooties moet er echt een keer aan beginnen. Morgen in mn pauze even naar de markt lekker groente en fruit halen en dan moet ik toch echt wel een keertje eraan geloven Zondag krijgen we vrienden op bezoek wat altijd blijft eten, maken er altijd wat speciaals van. Heb als vooraf een salade met een gepocheerd ei en schorseneren bedacht(als er schorseneren te krijgen zijn anders ter plekke iets anders bedenken) Als hoofdgerecht longhaas van de bbq (als ik nog ergens kooltjes kan krijgen of moet ze s middags zelf in de openhaard maken maar dat zie ik niet zo zitten haha kan desnoods op de grillpan) sugarsnaps met oestersaus ,kaneel en steranijs bestrooid met sesamzaadjes en rode en gele rijst (rode rijst gevonden bij de toko en gele rijst is geel gemaakt met geelwortel. Als toetje een soort tiramisu met aarbeien of blauwe bessen. Vind het wel fijn om zelf te koken dan weet heb je het iig zelf in de hand. Vandaag weer normaal kunnen eten:
O: havermout met lijnzaad in amandelmelk(voor het eerst amandelmelk gebruikt maar was er niet weg van)
T:spelt-muslie crackers(ook voor het eerst gegeten ,wel lekker maar wat hard zeg)
L: tomatensoep met 2 speltcrackers
T:speltkoekje met noten
D: speltpasta met pittige tomatensaus en kip
T: wat maischipjes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:12

Iemand hier die wel eens zelf mueslirepen maakt?
(Vast niet zo gezegd, maar wel lekkerrr)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:38

zelf mueslirepen maken?! Vertel!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:49

Mijn schema gisteren was om me te schamen :j

O: flesje actimel (wekker ging om 6.00, dus toen kon ik echt geen ontbijt opbrengen haha)
T: droog koekje met warme chocomel (was koud op het werk)
L: 1 bruine boterham met vruchtenhagel.
T: 2 broodjes ei met flesje Milk&Fruit..
D: Vanalles en nog wat. Oma was jarig, dus een kom soep, stukje krabquiche en toastjes met franse kaas, droge worst en stukjes komkommer.

Dat moet beter dit weekend ;)

Wat betreft spierpijn bij het sporten.
Ik doe sindskort aan aquaspinning. Wel echt ideaal. Je sport zo intensief, maar door het water heb je totaal geen spierpijn. Dat is wel heel erg leuk :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:19

Een vriendin van mij doet aan aqua fitness (rugpatiente) die is erg enthousiast

Vanmorgen begonnen met een groot glas lauw water met vers uitgeperste citroen :D (toppunt van luiheid wilde niet wachten tot gekookt water was afgekoeld, dus heb een glas gevuld met koud water, scheutje heet water erbij en toen de citroen :+ )

M'n smoothie voor straks staat al klaar om gemaakt te worden Banaan, sinaasappel, spinazie

Als lunch neem ik biogarde met granaatappelpitten en ciazaad en kaneel

en de rest zien we wel vandaag ;-)

Fijn weekend allemaal!