[HK] Wat eten we vandaag? Deel V!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BelgenGek

Re: [HK] Wat eten we vandaag? Deel V!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:53

gewokte groentes met tofu in een pannenkoekje

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:08

Breghje schreef:
Wij hadden vandaag het pakje bloemkoolroom ovenschotel met gehakt en aardappelschijfjes. Nu vindt ik niet snel iets ranzig of goor, maar dit was écht niet te eten! Niemand hier lustte het, dus het werdt brood.

Van Maggi? Wij hebben hem zondag op en vonden het heerlijk!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:28

Morfeo schreef:
Breghje schreef:
Wij hadden vandaag het pakje bloemkoolroom ovenschotel met gehakt en aardappelschijfjes. Nu vindt ik niet snel iets ranzig of goor, maar dit was écht niet te eten! Niemand hier lustte het, dus het werdt brood.

Van Maggi? Wij hebben hem zondag op en vonden het heerlijk!

Idd van Maggi :D gelukkig maar dat smaken verschillen. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:09

Niet echt toepasselijk met het weer, maar het wordt Hete Bliksem. Ben heel benieuwd, nog nooit gegeten. :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:56

Ik denk dat we nasi eten .

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:50

Even snel een patatje.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:48

Gevulde courgette met rijst en een tomatensausje, heerlijk!!!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:21

Chow Mein, hij was erg goed gelukt :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:04

hoe maken jullie je spruitjes klaar? En wat doe je erbij? Ik heb ze al eeuwen niet gegeten, maar wil ze wel weer eens maken. Geen idee hoe :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:52

Toad schreef:
hoe maken jullie je spruitjes klaar? En wat doe je erbij? Ik heb ze al eeuwen niet gegeten, maar wil ze wel weer eens maken. Geen idee hoe :P

Ik blancheer ze meestal, dan blijven ze lekker knapperig met bite. Van de week ga ik ze met spekjes en peper roerbakken na het blancheren, ook heeeeel erg lekker. Of met een ham-kaas sausje, of bij bv wild of rund met een rode wijn saus... :9 En bij spruitjes kan alles, pittig gehakt of een cordon bleu, gekookte, gebakken aardappeltjes etc.

Overigens hadden wij vanavond pizza. :9

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:20

@Toad, ik maak ze schoon en doe ze doormidden,
dan kook ik ze ff kort, in water met groenteboullionblokje(s)

dan afgieten en dan wok ik ze met een uitje, cashewnoten, rode peper
en een klein restje boullion doe ik pindakaas met noot door
dat gaat er op t laatst bij, even beetje zout/peper erbij naar smaak

dan bij rijst, Of je bakt er krieltjes bij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:42

Volgens mijn vriend moeten spruitjes ook in de wok. Ik lust ze helemaal niet, maar dat gaan we toch een keer proberen binnenkort.

Vandaag restjes pasta gehad

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:16

Wij hadden vandaag Toscaanse kip met courgette,tomaat en paprika uit de braadzak.
Heb er rijst bij gedaan en het was erg lekker :D

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:28

Lekkere mixed grill. :9

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:09

Ik had de spruitjes zo'n 5 minuten gekookt, aardappelpuree en de spruitjes erdoor. Spekjes gebakken en die met het uitgebakken vocht erbij, was erg ekker. De argentijnse rundersteak er apart bij, maar die vond ik niet echt bijzonder...
Ik maak er ook wel echte stamppot van en dan met rookworst erdoor.
Normaal kook je ze niet te lang ( dan krijg je dat je later zoveel moet winden...), nootmuskaat erop, aardappelen en vlees erbij, bv. rundervink o.i.d., eventueel een kaassaus erover.
Als je geen schoongemaakte gebruikt: Kontje eraf, buitenste blaadjes als ze niet mooi zijn, eventueel het restant van het kontje inkruisen, dan zijn ze wat sneller klaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:17

Jet schreef:
Ik had de spruitjes zo'n 5 minuten gekookt, aardappelpuree en de spruitjes erdoor. Spekjes gebakken en die met het uitgebakken vocht erbij, was erg ekker. De argentijnse rundersteak er apart bij, maar die vond ik niet echt bijzonder...
Ik maak er ook wel echte stamppot van en dan met rookworst erdoor.
Normaal kook je ze niet te lang ( dan krijg je dat je later zoveel moet winden...), nootmuskaat erop, aardappelen en vlees erbij, bv. rundervink o.i.d., eventueel een kaassaus erover.
Als je geen schoongemaakte gebruikt: Kontje eraf, buitenste blaadjes als ze niet mooi zijn, eventueel het restant van het kontje inkruisen, dan zijn ze wat sneller klaar.

Mijn schoonmoeder mishandeldt ze... serieus, die kookt ze 2 (!!!) keer... :r Dan krijg je van die zachte grijze meuk op je bord, en bij navraag waren dat dan ooit spruitjes. Ze kookt ze twee keer omdat je er dan niet van moet boeren. Naaaa laat mij dan af en toe maar een boertje doen, ík heb in elk geval nog pitamientjes in de spruitjes.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:02

Oeps Breghje, dat is wel heftig, twee keer koken, dan wordt het net spinazie om te zien denk ik...

Ik had wel ooit een vriend en zijn moeder liet de paardenbiefstuk lekker sudderen op de kachel... In die tijd was er net een heel oud paard van de manege afgemaakt en bij iedere hap moest ik daaraan denken. Ik durfde er niets van te zeggen, ze had erg haar best gedaan, het was voor hun een uitzondering dat ze biefstuk aten, het hoorde bij de eerste keer nieuwe aardappels. Ik eet dus geen paardenbiefstuk meer ;) .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:53

Jet schreef:
Oeps Breghje, dat is wel heftig, twee keer koken, dan wordt het net spinazie om te zien denk ik...

Ik had wel ooit een vriend en zijn moeder liet de paardenbiefstuk lekker sudderen op de kachel... In die tijd was er net een heel oud paard van de manege afgemaakt en bij iedere hap moest ik daaraan denken. Ik durfde er niets van te zeggen, ze had erg haar best gedaan, het was voor hun een uitzondering dat ze biefstuk aten, het hoorde bij de eerste keer nieuwe aardappels. Ik eet dus geen paardenbiefstuk meer ;) .

Het worden grijze hoopjes ellende... echt er is geen spruit meer in te herkennen!

Oooo dat is ook erg heftig, zit je daar dapper met tranen in je ogen je paardenbiefje te eten om maar niets te zeggen.... Ben trots op je!

Ik weet nog, de eerste keer bij mijn schoonmoeder eten. Lekker, erwtensoep! Alleen mijn stadse eigen moeder trok een blik open van Unox, schoonmoeders maakte hem zelf. Niks mis mee, ware het niet dat ik toen de deksel eraf ging een varkenspoot zag drijven.... redde het nét naar de wc. :o gatverdegatverdegatver!!!! Gelukkig snapte ze dat ik dat eeeehmm.. niet lust zeg maar. :')

Ze heeft me daarna alleen wel verpest met verse asperges, die lust ik dus niet meer uit pot of blik, uien recht van het land, konijn wat ik ook eerst niet at, ed andere lekkere dingen.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:27

Vanavond ga ik lekker wraps maken, ik denk de oosterse :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:29

Dat is ook iets ja, echte erwtensoep... Lekker, maar niet met varkenspoot erin.
Ik waardeerde in die tijd de kookkunsten van mijn moeder weer des te meer. Dat was ook niet altijd even geweldig, maar die kookte toen al kort, zodat je beet had. En in de jaren 70 al nasi, terwijl ze toch al de vijftig was gepasseerd. Wel iedere zondag kip aan het spit met compôte, patat en appelmoes... Die kip heb ik daarna dus niet meer zo gegeten, daar was ik wel op uitgekeken.
En koude macaroni, in die tijd ook heel hip, met tonijn, dat eet ik dan tegenwoordig nog wel, erg lekker!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:55

Tot snot-gekookte-spruitjes :r
Das echt nie lekker nie :n Ik heb ze ook gewoon graag nog met een bite :Y)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:58

Aardappelen, spercieboontjes en de bedoeling was hamburgers, maar die zijn zo raar uit de vriezer gekomen dat je er geen hamburger meer van kunt maken. := Daar dus maar een gehaktbal van gedraait.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:04

Toad schreef:

Spruitjes even koken.
Magere spekjes uitbakken in de koekenpan, fijngesnipperd uitje erbij, spruitjes erbij en kerriepoeder erover strooien. Paar flinke eetlepels crème fraîche erbij en even laten smoren. Op het laatst nog een beetje versgemalen peper en wat peterselie erover. :9

Vanavond wordt het een koude pastasalade met gerookte kip en een ciabatta. :j

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:23

Froukje1993 schreef:
Aardappelen, spercieboontjes en de bedoeling was hamburgers, maar die zijn zo raar uit de vriezer gekomen dat je er geen hamburger meer van kunt maken. := Daar dus maar een gehaktbal van gedraait.

Als je daar een flinke klap op geeft, is het toch weer een (soort van) hamburger? ;)

Vandaag ga ik experimenteren met zelf vegetarische burgers maken, ben benieuwd.. :D

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:31

@MoriMann als de Vegaburgers lekker zijn, wil je me dan je recept sturen??":)

Ik bak vanavond een Vega Hartige Taart :D