Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:14

Hier hebben de kippen vanmiddag de slaplantjes uitgedund. :( |( Mijn eigenlijk schuld ook natuurlijk, die veelvraten kun je geen minuut uit het oog verliezen als er iets kwetsbaars staat. Ik heb dat stuk gelijk maar afgezet. Was ik al eerder van plan en dit motiveerde me genoeg om door te zetten. Nu heb ik ook gelijk het stuk vrij waar ik straks pompoenen en courgettes neer wil zetten. Hopelijk kan ik morgen de laatste stukjes gras nog even inzaaien. Zodra het gras stevig genoeg is kunnen de kippen weer lekker loslopen. Alle borders zijn nu afgeschermd, dus ze kunnen dan niet heel veel kwaad meer doen.

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:03

Vanaf donderdag heeft de Lidl plantjes in de aanbieding, oa ook tomaten en aardbeien in hangpot.
Ik ga een creatie maken van waslijn oid tussen een paar bomen en daar een paar van die aardbeien aan hangen, als ze dan rijp zijn kan ik ook vrij gemakkelijk een netje erover gooien (wordt dan omhoog gehouden door de waslijn).
Tenminste, in theorie lijkt het zo makkelijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:19

ah, ff in de gaten houden dus bij de lidl.
Mijn tijm komt al boven zie ik, allee ik zie ook een paar mini vliegjes in mijn kweekbak zitten.
Dit is geen goed teken toch?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:23

Nou hier weer bezig met pompoen, courgette en komkommer voorzaaien. Dat is dan m'n derde kweekbakje. De tomaten, paprika, brocolli en bosaardbei zijn al bezig met hun eerste echte blaadjes te maken dus dat gaat wel goed.
De bak buiten met sla, spinazie, radijs en doperwt is ook al groen. Hoop alleen wel dat er nog iets meer doperwten ook gaan groeien... van de 16 zijn er nu 3 uitgekomen. Vorig jaar waren de doperwten erg lekker dus verheugde me daar wel op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:47

Doperwten kunnen niet zo goed tegen kou, dan kiemen ze niet zo lekker. Bonen kun je wel al vroeg buiten zaaien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:48

Kan je doperwten eigenlijk voorzaaien in een kweekbakje? Of beter gewoon wachten tot ze meteen buiten kunnen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:54

Doperwten kan je wel voorzaaien. Wat heel goed werkt is WC-rolletjes met aarde vullen (erwten maken lange wortels nl) en per rolletje een erwt planten. Met rolletje en al uitplanten half mei, en klaar ben je.
Moet je alleen wel het hele jaar door rolletjes sparen, maar tip voor volgend jaar dan maar :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:55

Ik dacht juist andersom, Ibbel, ... bonen staat altijd late voorjaar en bij erwten staat vroege voorjaar. De stamdoperwt Kelvedon Wonder staat op het pakje zaaien vanaf maart tot half mei... dus die moeten wel tegen kou kunnen. De stamslaboon Cantare die ik heb kan pas vanaf half mei de grond in.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:42

Toiletrollen nodig? We verbruiken hier genoeg :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:45

Cream, de helft van m'n tomatenplanten zijn gesneuveld.. Maar de andere doet het heel goed :))

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:01

Same here. Heb er nu nog 4 in leven, waarvan 3 nu bezig zijn met het 2e setje blaadjes. Maar ze schieten niet echt op heb ik het idee... Wel onwijs leuke omgekeerde tomatenzakken gekocht bij de kruidvat, hopelijk wordt dat wat! Ruimte in de lucht heb ik nl zat... Kan ik de grond weer gebruiken voor niet-zwevende planten.

Maar die tip van toiletrolletjes vind ik echt geniaal. Ik verbruik van die turfpotjes bij het leven, maar die zijn nog best duur. Toiletrolletjes daar en tegen... Die hief ik écht niet van het hele jaar op te sparen hoor ;) Handiggggg!

Wat doen jullie trouwens met nachtvorst? De bakken gooi ik (wel voorzichtig) de schuur in, maar weet niet zo goed wat ik aan moet met de de jonge (sla)plantjes in de volle grond...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:31

karuna schreef:
zacharyhill schreef:
Kreeg net mijn bestelling binnen van Bakker zitten er 25 aardbeienplantjes bij |o die had ik vorige keer besteld maar niet gekregen worden ze nu mee gestuurd en ik heb er al een hele hoop

Je mag ze wel hierheen sturen O:)

dochter wilde de helft planten in potjes maar ik heb er nog wel weet alleen niet hoeveel dus heb je nog intresse pb even

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:24

Hoe snel groeien de meeste plantjes? Ik heb nu 4 soorten plantjes gezaaid, namelijk: tomaten, parika, aardbeien en knoflook.

Nou de knoflook reist letterlijk de pan uit en heb ze gister maar in een grotere pot gezet (wist niet dat die zó ontzettend groot werden!!) en wat een lucht komt er vanaf dan, haha.

Maar de andere doen het niet zo wonderlijk.
Gisteren alles eens verpot naar een grotere pot, dacht dat het misschien daar aan zou liggen?

De hoogte zijn nu ongeveer:
Knoflook: 40/50 cm
Aarbeien: 1/1,5 cm
Tomaten: 4/5/6 cm
Paprika: 3/4/5 cm

Is dat normaal? Staan er nu allemaal ongeveer een week of 6/7 in en na 2 weken ontkiemd, in het begin groeide alles hard en snel, maar nu niet meer. En ik geef ze nog steeds water, haha.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:51

Dat klinkt wel normaal.. (alleen knoflook weet ik niet... die gaat bij mij straks buiten de grond in) in m'n kweekkastje zijn de aardbeien, tomaten en paprika ook ongeveer zo groot... maar grootte is nu nog niet echt van belang... meer of ze echte blaadjes vormen na hun zaadlobben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:26

Ohhhh okee, ja er komen wel echt blaadjes bij, maar ze worden dus niet groter. Aardbeien hebben nu ook 4 blaadjes waar van de nieuwste 2 blaadjes echt de vorm hebben zoals aardbeien blaadjes. Haha.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:31

Ze worden wel groter maar eerst hebben ze blaadjes nodig. Als ze dan een aantal blaadjes hebben dan kunnen ze in een grotere pot of naar buiten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:47

Mijn bieslook trekt zich niets aan van het gekke weer. Het schiet sinds een paar weken alweer lekker de grond uit zodat ik het alweer kan oogsten :D

Ook de frambozen struiken staan alweer in het groen. Kan niet wachten totdat er vruchten aan komen maar dat duurt nog wel een poos.

Voor de rest een beetje gezaaid in m'n kweekbak maar doe het nog rustig aan. Het is nog zo wisselvallend weer dat veel het buiten anders toch niet gaat overleven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:26

Heeft iemand foto's van hoe Bieslook, basilicum en peterselie eruit ziet als het net opkomt en als het wat groter wordt? Bij mij ziet het er namelijk allemaal hetzelfde uit :=

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:17

Ik heb enorm veel knoppen en bloemen in mijn aardbeien, maar ze staan in de kas dus worden niet bestoven, kan iemand me vertellen hoe ik ze zelf kan bestuiven?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:20

@Old Skipper Met kwastje in de weer... dat wordt wel gedaan... zelf nooit geprobeerd.
@ Saffier... als plantje nog alleen zaadlobben heeft dan lijkt bijna alles op elkaar (nou ja... ligt beetje aan de grootte van het zaadje) pas als ze echte blaadjes hebben kan je ze onderscheiden want die zijn zoals de volwassen plant.

Hier lekker zonnetje dus vandaag de tuin in. De ligusterhaag moet de grond in. Eindelijk afscheiding met de buren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

Mijn minikomkomertjes zijn het gelukkig weer gaan doen, in iedergeval 4 van de 5 die ik had. Ik had ook nog wat meegeven aan mijn schoon oma, dus ben benieuwd hoe die het nu doen. Maar er is weer hoop.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:19

Evelijn schreef:
@Old Skipper Met kwastje in de weer... dat wordt wel gedaan... zelf nooit geprobeerd.
.

en dan gewoon alle bloemetjes "afstoffen"??

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:05

volgens mij wel.. misschien even googlen op met de hand bestuiven. Volgens mij met penseeltje langs alle bloemetjes en dan naar paar dagen nogmaals... succes ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:07

OldSkipper schreef:
Ik heb enorm veel knoppen en bloemen in mijn aardbeien, maar ze staan in de kas dus worden niet bestoven, kan iemand me vertellen hoe ik ze zelf kan bestuiven?

Kun je geen ramen opengooien zodat onze gevleugelde vriendjes binnen kunnen?
Anders moet je idd zelf gaan bestuiven, met een fijn kwastje maar kan ook met je vingers, even in alle bloemen roeren en 2x rondgaan.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:59

Hebben jullie trouwens ervaring met radijsjes in ondiepe bakjes? Ik was bij de Kruidvat vorige week, en tja, me weer laten verleiden door zo'n mini bakje met radijs. Zit denk ik 2,5cm aarde in (15x15cm oppervlakte), gezaaid op 0,5cm diep. En het groeit als de nete! Zit me nu af te vragen of ik ze in de tuin zal planten, per plantje verspeend of in zijn geheel in een keer. Volgens mij gaat radijs verspenen echter niet zo goed. Een grotere bak met gewoon potgrond heb ik momenteel niet, dus die zou ik dan van het weekend even moeten halen. Hebben jullie een advies?

En heeft er iemand ook van die zelfbewaterende plantenbakken gemaakt zoals ik die online tegen kom? Ik snap niet helemaal hoe het werk, maar het lijkt me ideaal;
http://www.instructables.com/id/Self-Watering-Plant-Container-out-of-a-2-liter-bot/
Is namelijk op een andere manier ook goed te doen met grotere bakken (grote plastic afvalemmers van de Blokker)