Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 01:25

Denk ik ook idd want vorig jaar is mijn boerenkool ook opgevreten door de rupsen en nu in de moestuin van mijn ouders heb ik nog geen rups gezien, bij hun ligt het ook meer in de wind.

Mijn andijvie begint een bloemknopje te maken, kan ik die eruit breken zodat hij doorgroeit of is hij dan niet lekker meer? Kan ik hem er beter direkt uithalen en opeten of is het al te laat?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:43

MarvanTom schreef:
Leuk dat iedereen zich de schompes eet aan eigen kweek! _O-
Heb onverwachts ook een beginnende braam ontdekt, maar daar ben ik wat huiverig voor.
Bij ons in het park zie ik ze ook staan en de plantsoenendienst heeft er z'n handen vol aan om dat in gareel te houden...

:j Blijft groeien. Net als frambozen, die van mij begint meer op een boom te lijken dan op een struik oid.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:35

Ik zie het voor me: een moestuin die aan elkaar hangt van strotouwtjes :D

Ik heb gisteren inderdaad ook een maaltijd van aardappelen en boontjes uit eigen tuin gehaald. Ik heb 1 courgette die de slakkenvraat heeft overleefd, maar nu pas begint met bloemen maken. Ben heel benieuwd of daar nog wat aan gaat komen.
Mijn snackpaprika van de appie doet het trouwens helemaal leuk! Mijn zoontje is er helemaal gek van en kijkt ze haast oranje :D

Ik heb trouwens een doornloze braam en hoewel hij wat opstartproblemen heeft gahd doet hij het inmiddels meer dan goed. Nog een paar weekjes wachten en dan kunnen we op dat gebied weer lossss! Mijn wijnbes was door manlief weer wat te kort gesnoeid, dus dat waren helaas maar een stuk of 3 vruchtjes :(

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:45

Braam woekert bij ons niet echt. Is prima te doen.

Courgette begin ik steeds meer te vervloeken. Alles wat er aan komt valt er al weer af voor het langer dan 6 cm is. Zelf bestuiven heb ik ook al opgegeven. Graag of niet hoor.

Gister wel de schrik van mijn leven. Zit met mijn snufferd in de bonen kijk ik ineens een reuze (6cm) springhaan in de ogen. iek iek iek

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:02

Nou ja, wat een leuk en gezellig topic! Waarom ben ik die nooit eerder tegen gekomen?

Ik meld mij ook. Heb niet echt meer een moestuin maar wel een heueueueuele grote tuin met kersen (de boom is te groot voor een net dus eten de vogels alles op...), stoofperen (vorig jaar niet tegen te eten/invriezen/verkopen aan de weg en nu zitten er 2 in ofzo) en appelbomen (incl. 3 nieuwe lei-appels met, jawel, 1 hele appel erin).
Verder frambozen (net afgelopen en het net eraf gehaald zodat de vogels de laatste op kunnen eten), bessen (lekker gepureerd en ingevroren voor door de smoothies) en ik zag net ook al bramen (uit een struik die ergens onder vandaan is gekomen).

Op 1 van de terrassen heb ik 2 grote balkonbakken met 8 tomatenplanten staan. Daar zitten nu de eerste kleine tomaatjes is (was wat laat met zaaien). Ook de gekregen snacktomaat van de Appie gaat maat door met bloeien en tomaatjes maken, echt super lekker.

Dat van de strotouwtjes wat ik las is wel herkenbaar... Heb hier een jong appelboompje (grafmonument van m'n kat...) die zo vol zit dat de top bijna weer op de grond hing. Die is nu 3 kanten op vastgebonden met strotouwtjes. Toch handig spul hoor, ha ha. Nu maar wachten tot de James Grieves klaar zijn, jummie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:06

hey suusje, wat leuk je hier tegen te komen!!

Ik moet echt weer in mn tuintje aan de slag... Het staat nu zo vol met onkruid ...... jammer!
Mja nu regent het. dan heb ik er echt geen zin in. kolere weer!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:23

anneliesdj schreef:
Mijn andijvie begint een bloemknopje te maken, kan ik die eruit breken zodat hij doorgroeit of is hij dan niet lekker meer? Kan ik hem er beter direkt uithalen en opeten of is het al te laat?

Je kunt het nu nog wel eten maar zou ik niet nog langer wachten.
Heb je een sapmachine? Daarvoor maakt het niet uit of het doorgeschoten is of niet.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:00

Pruimen, mooie , rijpe pruimen!
:D

Okay, het recept voor de pruimencake een paar blz terug is in een woord Geweldig. Simpel, snel en zooo lekker!

Ik ga vanavond de 3e maken :)
De rest van de pruimen (grote tas vol) heb ik vanmorgen aan de traiteur op de hoek gegeven, met "pleaaaaase doe er wat mee". Hij was er blij mee :)

Verder komt de rucola nu op (onder plastic), en beginnen de verschillende tomaten te blozen. Een soort is knal oranje, echt heeel zoet en lekker.

Ik zou ook zoo graag een framboos willen, een echte! :)

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:48

heeft er hier iemand ook een olijfboompje?
bij mijn boompje zitten nu al vrij lang groene olijfjes maar echt groeien doen ze niet meer.....hoe weet je wanneer ze goed zijn?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:21

Kwam net bij de Jysk een heel creatieve aardbeienpot tegen. Mooi voor m'n uitlopers, ik ga zo de tuin maar eens in. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:10

foto!!!!!!!!! (ben erg benieuwd karin, hier zit ook een jysk)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:38

Je ziet 'm in de verte, dat ding dat eruitziet als vier gestapelde potjes (en dat is het ook). :D

Afbeelding

Waar ik deze foto eigenlijk voor had gemaakt: mijn eerste tomaat is rood! *\o/* Of eigenlijk roze, dit zijn toch die Pink dingesen Ibbel?

Deze tomaat zat er dus begin juli al, maar is pas afgelopen weekend gaan verkleuren.

Bij de buurplant zitten er een paar nogal in de verdrukking. :(:) :=

Afbeelding

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:40

Lijken zo net appels!
Wat duurd het lang voor ze verkleuren zeg!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:47

Yup, vorig jaar had ik in juli al hele bossen rode tomaten. Maar dat waren kleintjes, misschien verschilt het per soort.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:05

Dat is een Black Pear Karin, russisch ras, grote vleestomaten. Ziet er goed uit, bij mij beginnen ze ook nu net pas. Ze blijven trouwens altijd een beetje groen boven bij de hals, maar dan zijn ze al prima oogstbaar en eetbaar.
De Rose Quartz zijn kerstomaatjes, die blijven veel kleiner (en zijn idd eerder rood).

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:29

Ik heb ook een tomatenplant, en de tomaatjes zijn ook al rood... Maar ik vind ze zo klein.. :o Zou ik dan cherrytomaatjes ofzo gekocht hebben? Heb de plant als stek gekocht en er stond alleen tomatenplant bij.. Overigens is de plant reusachtig geworden, dus verwachtte ook grote tomaten.. _O-

Zal straks eens een foto maken.. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:33

Fijn dat mijn tomaten dus blijkbaar 'op schema' zitten. :j

Ben benieuwd hoe deze smaken.

Sita, de planten die ik vorig jaar had werden ook gigantisch, maar het waren toch kleine tomaatjes. Wel in grote hoeveelheden. :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:34

Ja, er hangen genoeg, ehm te veel :P , tomaatjes aan! Ik zal even een foto maken.. :))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:36

Vorig jaar rond deze tijd was dit ongeveer mijn dagelijkse oogst:

Afbeelding

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:46

Oh ja, dat is een mooie oogst! :D

Dit is mijn plant..
Afbeelding

Tomaatjes..
Afbeelding

Afbeelding
De tuin... Alles is al geoogst, alleen de pompoen staat er nog.. En de tomatenplant dan... Voorop zie je dan nog mijn bessenstruikjes, (zwarte bes voornamelijk) die hebben nog geen vruchten. Want heb ze dit voorjaar als klein stekje geplant..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:49

Ziet er uit als een tussenmaat tomaat, geen cherries, maar roma's oid.

Hoe kleiner de individuele tomaat, hoe meer er aan de tros hangen, trouwens.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:22

Ik dacht dat mijn peultjesplant zijn beste tijd wel had gehad, maar hij zit nu weer helemaal vol knoppen :D

En mijn 5 bramen die zien er nog hetzelfde uit als een maand geleden :')

Ik heb trouwens het idee dat veel dingen nu opeens groen worden en gaan groeien. Mijn frambozen waren altijd een beetje gelig, maar verkleuren nu echt groen. En mijn peultjesplant maakt ook allemaal nieuwe scheuten aan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:04

Sita, wat ziet jouw tuin er keurig uit, zeg :)
Mijn Appie Heijn-tomaatjes zijn nu eindelijk ook rood aan het worden, ik haal er sinds een paar dagen een aantal per dag af. Drie peperplanten die binnen in de vensterbank stonden heb ik helaas weg moeten gooien, ze zaten zo stikvol bladluis (dat heb je als je een weekje van huis bent en je vriend houdt de boel niet in het gareel -O- ) dat het reddeloos was. Nu heb ik nog een peperplantje over, waar drie pepertjes aan groeien, da's dus een schrale troost.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:07

Zonde van je pepers ZW. Mijn Oost-Indische kers heb ik ook eervol afgevoerd, te veel luis en er was door de rupsen bijna niets meer van over. :(:)

Mijn paprikaplant is na snoeien ook niets meer dan een stok met zijstokjes. Geen teken van leven meer, ik vermoed dat ik die ook beter kan afschrijven. Volgend jaar maar een andere aanschaffen.

Ziet er goed uit Sita! Die pompoen is gaaf!

Ik zag laatst ergens een pompoenveld in waaiervorm. Een vierkant veld zwarte aarde dat vanuit een van de achterste hoeken steeds verder naar voren werd bedekt met pompoenplant. Zag er mooi uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:50

ranna schreef:
anneliesdj schreef:

Je kunt het nu nog wel eten maar zou ik niet nog langer wachten.
Heb je een sapmachine? Daarvoor maakt het niet uit of het doorgeschoten is of niet.

Het gaat mij vooral om de smaak, is die nog wel goed als er een knop in zit? Ik heb hem er nu uitgebroken maar je kunt wel zien dat er een steel onder komt, alle bladeren komen nu niet meer uit één punt maar zitten een paar cm boven elkaar aan een steel.

Yvon72 schreef:
heeft er hier iemand ook een olijfboompje?
bij mijn boompje zitten nu al vrij lang groene olijfjes maar echt groeien doen ze niet meer.....hoe weet je wanneer ze goed zijn?

Bij mij weten zijn olijven rijp eind van de winter/vroeg voorjaar, dan zullen ze dus eind van de zomer bloemen hebben. Dus die van jou zitten er dan al vanaf vorig jaar?
Kaka schreef:
MarvanTom schreef:
Leuk dat iedereen zich de schompes eet aan eigen kweek! _O-
Heb onverwachts ook een beginnende braam ontdekt, maar daar ben ik wat huiverig voor.
Bij ons in het park zie ik ze ook staan en de plantsoenendienst heeft er z'n handen vol aan om dat in gareel te houden...

:j Blijft groeien. Net als frambozen, die van mij begint meer op een boom te lijken dan op een struik oid.

Dan snoei je niet goed, als frambozen en bramen goed gesnoeid en aangebonden worden kun je ze keurig in het gareel houden. En dat kleine beetje moeite zijn die heerlijke vruchten meer dan waard.