de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:12

Tomatenplanten vragen veel water :j Dit houd ze echt goed en stevig. Was een tip van de bomma :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:58

Dorine92 schreef:
Roosje heb jij je ook ingelezen in de krulziekte? Nectarine is daar ook vatbaar voor.
Marcella ik kan je vertellen je hebt nooit genoeg ruimte. Ik heb denk ik hier bij huis inmiddels al wel 1500 m2 in gebruik en ik blijf maar uitbreiden en roepen dat ik geen plek heb voor dingen
Het wordt wel steeds mooier. Heb een bloeihaag geplant en de forsythia staat nu in bloei. De amandelbomen staan nog opgekuild en gaan ook al bloeien dus die moeten ook hoognodig definitief worden uitgeplant. Alles gaat ineens blad krijgen.. vet veel haast met uitplanten nu

Oh nee dat wist ik niet ga gelijk google.
Zouden doperwten al in de volle grond gezaaid kunnen worden?
Ik heb nog 2 grote potten 1 van de nectarine en 1nog van me denneboompje ga daar wat tomaten in zaaien even bij action van die plastic schoteltjes halen voor eronder. Denk dat dat een prima oplossing is ivm tomaten ziekte.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:14

Hi mensen ik kom weer even binnenvallen.
Ben op zoek naar een bak op pootjes, liefs van hout. Moet je dat echt zelf maken? Hoe doen jullie dat (op je balkon)? Die kunststof kweekbak van de action staat niet meer op de website?
De bak kan maximaal 1meter bij 50 cm zijn ongeveer.

Mijn tomaat staat nog binnen en staat krap in de pot. Zou dit de gele bladeren aan de onderkant verklaren? Heb al voeding gegeven.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:41

Denk dat je beste in filliaal kunt kijken wellicht dat sommige action ze nog hebben.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:29

Ik heb er ook wel eentje zien staan bij de intratuin maar heb geen idee wat die afmetingen zijn, was wel van hout

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:56

Hier een foto van mijn houten bak, heb nu geen betere foto. Niet helemaal wat je bedoelt gok ik misschien heb je er wat aan.
Afbeelding

Zie nu ook een foto van een andere bak, vergeten dat ik die ook heb. Deze is gekocht bij intratuin.
Afbeelding

Wanneer heb je je tomaten voeding gegeven? Ik denk dat het opzich ook wel kan van een te kleine pot maar voeding lijkt mij aannemelijker.

Ik heb vandaag een boel kruidenplanten, bietenplantjes en andijvieplantjes gekocht bij een plaatselijke tuincentrum voor maar €3,80 :). Een beetje valsspelen maar wel leuk haha.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:13

Ja zo iets zoek ik zeker weten, precies zoals jouw onderste foto Weissjee! Kunnen de zakken aarde er ook mooi onder.
Ik heb ze gister voeding gegeven nadat ik zag dat de bladeren geel werden. Heb vandaag die stengels er af gehaald (kostte geen moeite). Ik hoop juist dat ze in de breedte blijven groeien want die doen het zoveel beter dan die hoge tomatenplanten. Volgens mij heb ik destijds ook oude aarde gebruikt om deze in op te laten groeien maar heb hier nog moestuingrond liggen :o
Zoek dus een bak waar ze in kunnen, dan kan ik ze overpotten. Wilde vandaag naar intratuin maar is niet gelukt :o
Maar zal ook eens naar action filialen bellen!
Bedankt voor jullie tips allemaal *\o/*

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:17

Als ze een beetje geel zijn maar nog niet volledig kan je beter de blaadjes even laten zitten. De plant heeft voeding nodig dus gebruikt dat uit de oudste bladeren. Als je ze eraf haalt en ze nog geen nieuwe voeding kunnen opnemen uit de grond zullen andere bladeren worden gebruikt ;).

Ik bedenk mij nu wel dat we de intratuin bak hebben 'verbouwd'. De versteveging aan de poten hoort eigenlijk bovenop te zitten. De bak is dus eigenlijk dieper.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:32

Vandaag weer heel hard bezig geweest en heb eerst een pallet rest hout gehaald bij de Praxis en er past wel veel in een Chevrolet Matiz. :')
https://myalbum.com/photo/cwrhNsb9n5aG/540.jpg
Was ook 3x lopen voor ik alles op de tuin had.

Afbeelding
Oude aardbeien bed en gelijk gefreesd.
Afbeelding
Nieuwe.
Afbeelding
Nieuwe.
Afbeelding
Perenboompjes zijn ook blij.
Afbeelding
Hekje gemaakt en tuin nu 100% dicht.

Morgen of woensdag even een kistje maken kan ik daarin de houtsnippers opruimen. *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:26

Ik denk dat ik van het weekend opzoek moet naar bijen :=
Ze staan leterlijk op knappen had ff mijn twijfels maar beide fruitbomen blijken nu vol knoppen te zitten <3
Afbeelding
Afbeelding

En ook mijn nieuwe aanwinst staat al prachtig in bloei
Afbeelding

Nu hard duimen dat we geen vorst meer krijgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:49

Nou daar duim ik ook voor. Gisteren weer heel veel. Nieuwe kruiden gekocht, daar blijft niet veel Vancouver na een winter buiten. Alleen salie, bieslook en uiteraard munt. De rest bij de kippen gegooid en nu alles weer fris en groen. Komende winter heb ik een kasje, heeft het zin om de kruiden daar te laten overwinteren?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:00

Altijd zo mooi die bloesems <3 . Weet iemand toevallig hoelang ze open blijven? Ik heb dit jaar een tweede perenboompje gekocht omdat de andere kruisbestuiving nodig heeft. En nu is de oude al in bloesem en de nieuwe nog niet.. Dus ik hoop echt dat de nieuwe snel open gaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:07

Ben benieuwd hoe mijn kas staat na die storm van gisteren avond. :=

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:25

Storm? Ik las wel dat het ging onweren maar niets van meegekregen hier. Dacht nog toen ik in bed lag, stom dat ik de kas niet dicht heb gedaan. Maar de deur is niet eens eraf gewaaid. Foto is rechtstreeks uit bed :')

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:09

Flat liep hier gisterenavond te schudden en ging flink te keer, maar hoorde ook dat het maar op sommige plaatsen was.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:01

Storm ja, volgens mij hadden we hier niet eens regen. Ik had de terras kussens gewoon buiten liggen en die waren nog droog. Voortaan moet ik maar wat beter op het weer letten denk ik haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:15

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:16

Oh wauw, ik zit in Apeldoorn dus daar zal het wel hebben meegevallen

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:21

Regende ook flink zo te horen ofniet? Ik woon ook in de buurt van Apeldoorn en hier is ook alles droog.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:22

Klopt en volgens mij ook hagel gehoord dus hopen dat het aan de andere kant van de rivier rustiger is gebleven en kas heel is. :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:28

Afbeelding

:):)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:19

Blij dat hier geen storm was dan! Heb net gister allemaal fruitbomen geplant maar de palen moet mn vriend boren van het weekend. Tot die tijd moeten een paar weidepaaltjes de bomen overeind houden :=

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:25

Wat een leuke foto's allemaal!
Iedereen heeft ook al hard gewerkt! :oo
Ik heb nu Eindelijk ook foto's! :D

Afbeelding
Dit is mijn tomatenkas van de Aldi voor maar 20 euro :') Hij is bij mij wel een beetje ingezakt door de storm, maar dat is niet zo erg. Daarnaast staan de aardbeienbakken, van de Intratuin voor maar 10 euro, waren eerst 50! :') :?
Afbeelding
Ik heb een aantal bloemetjes ingezaaid, zonnebloemen, en pompoenen. Die staan in de kas, en de bloemen komen dan hier:

Afbeelding
Hier was mijn moestuintje van vorig jaar, dat wordt nu bloementuin.
Afbeelding
Hier komt de moestuin van dit jaar. Dit was eerst het ganzenverblijf, ik moet nog heel wat schoffelen. Heb wel al wat gedaan, maar daar heb ik geen foto van :)

Afbeelding
Dit wordt het nieuwe ganzenverblijf, het gras is in een paar dagen al heel mooi opgekomen! Met de appelboompjes en de kersenboom.

Er is nog heel wat meer, maar daar heb ik geen foto van. Als het af is zal ik een foto sturen van boven, mijn kamer zit er precies boven! *\o/* <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:35

Hier heeft het ook flink gespookt onweer, regen en hagel. Maar alles staat nog gelukkig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:11

Macs schreef:
Hi mensen ik kom weer even binnenvallen.
Ben op zoek naar een bak op pootjes, liefs van hout. Moet je dat echt zelf maken? Hoe doen jullie dat (op je balkon)? Die kunststof kweekbak van de action staat niet meer op de website?
De bak kan maximaal 1meter bij 50 cm zijn ongeveer.

Mijn tomaat staat nog binnen en staat krap in de pot. Zou dit de gele bladeren aan de onderkant verklaren? Heb al voeding gegeven.

Ik heb mijne bij de Hornbach gekocht, is van kunststof, ik heb de grote versie, die was volgens mij 50 of 60 euro, de kleine versie was dacht ik 28 euro (zonder kap). Hout is volgens mij een stuk duurder (en dan moet je ook zorgen dat je er 1 hebt die niet geimpregneerd is ivm giftige stoffen die dan in je plantjes terecht komen).