De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:39

Rood blad is mooi sfeervol altijd :j

Hihi, gaaf, toch ineens een komkommertje +:)+

Hier komen als je heel goed kijkt wat pluizige knopjes boven het vermiculiet uit, waar ik het tomaatje in uitgeknepen heb :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:07

Toch nog komkommertjes!
Blijkbaar warmte nodig.

En ik heb een snoeptomaatje bewaard om te zaaien, maar dan zonder vermiculiet.

Verder durf ik nog niets de tuin in te gooien, geen idee wat de temperaturen gaan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:37

Hier ook gemerkt dat komkommer het graag warm heeft.. ik had die van mij verplaatst van de binnenkas naar de buitenkas, maar dat vonden ze toch niet fijn.. Leven nog wel, maar ze groeien bijna niet meer.

Leuk dat die tomatenzaadjes uitkomen!

Ik heb vandaag lekker in de tuin kunnen werken, en de moestuin is klaar *\o/*
Zaterdag mijn aardbeienplantjes binnen gekregen. Dus vandaag in de volle grond gezet onder anti-worteldoek, en uiteindelijk heb ik er nog een folie overheen gespannen, hopelijk houdt dat de eerste paar dagen dat graadje vorst eruit, en ik heb al gemerkt dat het er heerlijk warm wordt als de zon er even op staat :) Dus hopen dat de plantjes lekker gaan groeien!
Afbeelding

Zo gauw de vorst 's nachts weg blijft ga ik wat meer inzaaien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:46

Oeh...8nnemiek,dat ziet er al goed uit :j

Mijn vriendje heeft vanmiddag de laatste 2 1000L containers doorgezaagd en we hebben de stelling voor de 1000L container voor regenwater voor de paarden gemaakt :) Moet alleen nog de dakgoot aansluiten.

Zodra ik weer wat fitter ben ga ik een stukje grond egaliseren zodat de containers erop kunnen,vullen en dan hopen dat er gezaaid kan gaan worden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:15

Ziet er zeker goed uit, zeker in vergelijking met hoe het was := Van een stuk keiharde zandgrond vol puin naar een mooi stuk moestuin! We hebben 20 cm afgegraven, de grond daaronder los gemaakt, toen een laag compost, toen alle oude grond helemaal gefilterd en terug gelegd, en toen nog een kuub potgrond er overheen := Maar nu kan er wel eindelijk iets groeien :D

Wat een goed idee om 1000-liter vaten te gebruiken! Waar vul je ze mee? Ik zie vanalles staan.. potgrond.. tuinaarde.. tuingrond..

Regenwater ermee opvangen voor de paarden werkt ook goed. Wij hebben altijd ruim genoeg water gehad voor twee paarden, met 2 vaten. Alleen met lange droogte en met flinke vorst moesten we af en toe met jerrycans water brengen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:36

Zo, druk bezig geweest hierboven, ziet er al goed uit.
Hoop hier woensdag iets met de tuin te kunnen gaan doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:14

_CS_ schreef:
De komkommer zaden van de lidl deed niets.
Had ik dat bakje gister op de verwaming gezet, omdat ik bezig was alles weer een plekje te geven, niet meer aan dat bakje gedacht.
En nu was ik net even plantjes kijken, zie ik dat bakje staan met jawel een komkommer plantje van wel een centimeter hoog.
Die is wel heel rap gegroeid, en blijkbaar staat die op de verwarming beter, dus laat hem daar staan, kijken wat ie verder gaat doen.

Soms snap ik er niets meer van :+

Dat zijn de leukste verrassingen *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:15

8nnemiek...ja mijn vriendje kwam ermee (lees:hij zocht een optie voor minder werk,anders moesten er bakken gebouwd gaan worden :P )

Dus van mijn schoonouders voor mijn verjaardag gekregen :D ze worden gevuld met zo'n 2/3 verteerde mest,deel porgrond en deel zand.
Op de bodem wil ik stenen en wortelstokken doen voor de ontluchting :)

Ja...wilde al een tijdje zo'n vat en op een gegeven moment werden er hele mooie aangeboden.Onze badkuip overstroomd altijd en vind zonde van al dat water.Beter opvangen voor de jongens,misschien in de toekomst nog een erbij maar eerst eens kijken hoe dit gaat.Moet ook zeggen dat ik afgelopen jaar weinig kraanwater heb gebruikt hoor...heb nog 2 regentonnen staan en wellicht dat er nog een paar bijkomen.Ook staat er nog een badkuip klaar om water op te vangen voor de tuin,even in elkaar knutselen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:39

Lekker Annemiek!!

Hier vandaag alleen de bomen water gegeven. Morgen weer op de wei aan het werk, en hopenlijk nog wat tijd om wat gras te verwijderen. Ergens is het wel fijn dat we 5 weken achter lopen qua natuur. Want ik ben nog steeds niet klaar om alles in de moestuin te kunnen zaaien. Geeft niets, iedere keer doe ik een beetje. :)

Manlief heeft met hout gesjouwd en wat gezaagd. Fijn, dat is ook grotendeels weg. Op die plek wil ik nl ook groenten verbouwen. En hij wil een koude kas voor me bouwen *\o/* Maar er zijn nog zoveel projecten dat ik liever heb dat die eerst afkomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:08

Mijn vader heeft vroegâh ook koude kassen gemaakt,oude ramen voldoen uitstekend :j paar schroten er omheen en een steun om de ramen op een kier te houden als het te warm wordt.

Hier dreigen mijn bloemzaadjes te ontkiemen...tenminste,dat hoop ik.Heb zand gebruikt waar ook onkruidzaadjes in kunnen zitten :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:30

Nou, de weersvoorspelling gaat er al iets beter uitzien!

Annemiek, dat is wel een idee ja met die grote vaten.
En verspilling van water is zonde.

Antheman, als het niet wil dan wil het niet toch, simpel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:34

Kijk, daar ontstaat een moestuin *\o/* Aardbeien krijgen wel een groot deel zeg, gelijk heb je :D

Ik neem aan dat alle regenwater-opvangers dit doen via een dak dat afwatert op de bakken of kuipen?

Bij Rena haar vorige stal hadden we zo ook meestal wel genoeg regenwater voor ze om te drinken, op de echt droge periodes na, dan bleven we maar slepen met jerrycans -O-

Ik zit nog te twijfelen wat ik zal doen op de moestuin. Tuinslang-op-rol die ik vorig jaar bij de paarden gehangen heb komt net niet tot het achterste stukje waar de frambozen en aardbeien staan -O-

Denk dat ik er nog maar een tuinslang aan vast moet koppelen ofzo :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:04

Tinky12 schreef:
Mijn vader heeft vroegâh ook koude kassen gemaakt,oude ramen voldoen uitstekend :j paar schroten er omheen en een steun om de ramen op een kier te houden als het te warm wordt.

Hier dreigen mijn bloemzaadjes te ontkiemen...tenminste,dat hoop ik.Heb zand gebruikt waar ook onkruidzaadjes in kunnen zitten :P

We hebben van die polycarbonaat platen meegenomen van de ex moestuin van mijn vader ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:11

Pmarena...ja...een groot deel van het regenwater gaat via het dak van de kapschuur.Voor de plantjes heb ik de daken van de schuurtjes in gedachte en de andere 2 regentonnen worden gevuld door het dak van de garage en het huis :)

Als je slang niet ver genoeg komt kun je altijd slang aankoppelen of op die hoogte een ton neerzetten en vullen.Dan met gieters werken.Altijd lastig als het nét niet gaat :+

Antheman...altijd handig :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:22

Ja, slang moet eerst helemaal over de paddock heen en dan pas de moestuin in, hij komt wel redelijk bij de bakken maar niet achterin en die aarebezems lusten toch ook wel een slokje :P

Ik ga gewoon kijken om een 2e slang in de moestuin aan te koppen, we hebben toch nog een losse slang liggen :)

Straks eerst maar even met de gieter het 1 en ander water geven.

Nog een leuk kasje op de kop getikt via Marktplaats, is van zwart metaal, 1m60 hoog en breed en de bovenkant is een bak van "glas" die in diverse standen opengezet kan worden ook om te luchten, en daaronder wil ik dan nog een opbergkastje maken voor alle onzin van potjes en vermiculiet zo, dan is dat ook lekker uit huis weg :)

Was maar 25 euro, ik vond dat absoluut niet duur. Kun je het zelf niet voor maken :P

Daar kan ik dan mooi even de plantjes van binnen naar buiten een paar dagen in laten wennen voordat ze echt buiten de grond in gaan :)

Aardbeien groeien nog steeds als kool op de vensterbank :=

Die mogen het eerste in het kasje van de week :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:28

Foto kas?? :o :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:25

wat Tinky zegt :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:36

Ben ook erg benieuwd!

Als je zelf iets maakt kun je het wel helemaal naar eigen idee en afmetingen maken.
Ik zou eerder zelf iets maken denk ik.

Ik wil mij borders wel iets verhoogd zodat ik niet tever hoef te bukken of dat het gelijk is met het verharde stuk straks, dat vind ik niet zo praktisch.
Ik ga deze week bedenken hoe ik de borders ga ophogen, met pallisades of met hout ofzo.
En met een beetje mazzel kan ik dan volgende week beginnen, hoop ik.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:25

Lekker zonnetje hier vandaag. Ik heb zojuist de aarbeienplantjes alvast in leuke potjes gedaan voor op mijn balkon. Betwijfel of mijn tomatenplantje het gaat redden, de kat heeft er behoorlijk aangeknaagt -O-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:33

Oei, daar moet je mee uitkijken hoor, dat is niet alleen ongezond voor je plantje, maar ook voor je kat.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:43

goeroe schreef:
Oei, daar moet je mee uitkijken hoor, dat is niet alleen ongezond voor je plantje, maar ook voor je kat.

Het mocht ook niet van mij :+

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:09

Zo, jullie zijn allemaal weer druk bezig geweest zeg!

Het weer ziet er super uit nu, ik hoop dat het snel ook echt wat warmer word nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:32

Nou, omdat mijn pa mijn broccoli en bloemkool en een tomatenplantje heeft laten bevriezen heeft ie me vandaag wat plantjes van de winkel meegenomen :) Geen leuke en aparte soorten, maar ik kan in ieder geval weer vooruit :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:47

Zie net in de folder van de Aldi ook weer een kas staan. Redelijk groot geloof ik, maar wel van 'zacht' materiaal. (plastic, folie, zoiets).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:57

Die kas had ik ook gezien in de folder van aldi, lijkt me wel wat om mijn tomaten te beschermen.

Mijn ene kat knaagt ook aan alles, gister nog een bloemkoolplantje vermorzeld, de banketstaaf.
Hij knaagt aan alles, ook weleens dingen die giftig zijn, dom beest, hij leeft nog steeds.