Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:04

Niet-dierlijke producten zijn per definitie beter voor het milieu, dus maak je geen zorgen. :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:05

Appelmoes_11 schreef:
Niet-dierlijke producten zijn per definitie beter voor het milieu, dus maak je geen zorgen. :=

Mwoah, dat zou ik nou ook weer niet zeggen. Eerder 95% van niet dierlijke producten is beter dan 95% van de dierlijke producten :)*

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:08

Grappig; reclame onderaan dit topic:

Hoe kipt Nederland? Heel Nederland kipt de lekkerste gerechten. En hoe kip jij...?

Nou ehh... Niet. :+

Wat betreft het millieu, dat vind ik wel degelijk een belangrijk onderwerp... Echter komen daar zo enorm voor aspecten bij kijken dat ik naar mijn idee niet genoeg weet om er iets nuttigs of betrouwbaars over te kunnen zeggen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:09

Magrathea schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Mwoah, dat zou ik nou ook weer niet zeggen. Eerder 95% van niet dierlijke producten is beter dan 95% van de dierlijke producten :)*

Nouja, pure chocolade van de euroshopper is natuurlijk ook veganistisch, maar daarbij vraag ik me af hoe oud de kindjes waren die de cacao plukten :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:11

Tja kinderarbeid... Offtopic, het is misschien cru om te zeggen maar je kan wel heel blij gaan zeggen 'jaaa kindjes van de plantages af!' ... Ja en dan hebben hun families helemáál geen geld meer :=

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:12

True, maar dat is weer een ander aspect dan het millieu. Haha wat zijn er toch veel aspecten eigenlijk...
Nouja, ik vond een uitspraak hier in het topic wel mooi: Liever inconsequent GOED bezig zijn, dan consequent verkeerd. Ofzoiets. :')

Edit: Magrathea was me voor. En ergens heb je wel een punt, het klinkt idd cru maar dit soort problemen hebben zoveel kanten dat het heel moeilijk is om simpelweg te zeggen dat 'het moet stoppen'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:15

Je moet vooral gewoon goed doen op het gebied wat jou aantrekt. Ik trek me dierenwelzijn aan dus ik eet geen vlees of vis en eet biologische eieren. Een ander trekt zich slavenarbeid aan en koopt dus fairtrade producten (dat doe ik ook wel eens overigens als het in de aanbieding is :) )(de multivruchtensap is echt heel lekker van dat merk!!)

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:22

Precies. Als je overal rekening mee wilt houden krijg je een heel lastig leven denk ik.
Mij ligt dierenwelzijn inderdaad dicht aan het hart, dus ik eet geen vlees, vis en geen eieren uit de supermarkt. Alleen van onze eigen kippen. En dus alleen 'buitenmelk'. Althans, dat eet ik niet, dat drink ik. :+

Fair trade vind ik ook belangrijk, maar niet altijd betaalbaar. Daar moet ik nu eenmaal ook rekening mee houden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:26

En als die soja niet helemaal verantwoord verbouwd wordt, je kan er beter maar 1 kilo van nodig hebben dan 10.
Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met sojamelk niet zo geweldig waren, ik vond het maar zoet water zonder enige andere smaak (heb twee merken geprobeerd.) En ik vind mijn ontbijtspul al zoet genoeg van zichzelf. Maar als ik er een zou vinden die goed combineert met mijn mijn ontbijt zou ik het wel willen gebruiken. Heb ook wel eens sojayoghurt met bosvruchtensmaak geproefd, ook erg zoet, maar dat leek nog best op op gewone yoghurt met bosvruchten.

Er zitten inderdaad heel veel kanten aan allerlei producten en er zijn geen eenduidige keuzes. Dat ik altijd fair trade hagelslag en vaak ook andere fair trade chocolade koop is ook heel simpel omdat ik het gewoon heel erg lekkere chocolade vind.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:10

Fair trade heeft inderdaad hele lekkere choco. :))

Ik zat gisteren online de Allerhande te kijken. Zie ik dat ze een vega recept van paella hebben. En wat moet je gebruiken voor bouillon? Juist van een kip... Das toch niet vega? (jammer dat ik er geen commentaar op kan leveren)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:07

Emytje schreef:
Fair trade heeft inderdaad hele lekkere choco. :))

Ik zat gisteren online de Allerhande te kijken. Zie ik dat ze een vega recept van paella hebben. En wat moet je gebruiken voor bouillon? Juist van een kip... Das toch niet vega? (jammer dat ik er geen commentaar op kan leveren)

Dat is wel een hele domme fout :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:19

Dien een klacht in :P Maar eh, je kan toch vleesbouillon gewoon vervangen door groenten? Dat doe ik altijd :7

Kip is wel vega joh :j

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:44

Magrathea schreef:
Kip is wel vega joh :j

Proef ik hier een lichte vorm van sarcasme? :7

Ik ben sinds mijn 7e vegetarisch, wat mij op dit moment 19 jaar vega maakt. Mijn ouders eten gewoon vlees, net zoals mijn vriend en kind. Volgens mijn partner is het een gedoe en ik maak het mezelf moeilijk, voor mij is het een gewoonte.

In het beginsel vond ik het natuurlijk zielig, mijn oom opperde immers dat ik bambi op aan het eten was. Juist, mijn ouders mochten geen lederen bank kopen, ik wilde kunststof schoenen en de leren riem van de hond hield ik echt niet vast. De koe in een weiland vertroetelde ik extra, want wie weet lag ie de week erop wel op een bord van 1 van mijn familieleden. Zielig toch?

Langzaamaan is het toch allemaal wat veranderd, ik deed er niet meer zo moeilijk over. Als een ander vlees wil eten, prima... ik eet het niet. Ik maak het ook klaar, zonder moeite.

Mijn ouders hebben 5 jaar geleden (jawel, toen ik uit huis ging) hun eerste leren bank gekocht, terwijl ik tegerlijkertijd ook op zoek was naar leren banken.
Mijn eerste huis was een boerderij, bij de paarden. Mijn buurman had melkvee en pluimvee. Juist, pluimvee dat 6 weken in een mega stal zit om vervolgens geslacht te worden. De eerste kalf die ik ter wereld heb mogen brengen was helaas een stier, wat inhield dat hij na 10 dagen door de slager werd opgehaald. Oef, deze stoere meid werd daar wel even in het vega-hartje geraakt. Opeens was ik weer 7, ik heb dat kalf ontzettend verwend in die dagen (tot grote hilariteit van mijn buren).

Inmiddels ben ik toch wel de meest vreemde vegetarier die mijn vrienden kennen. Ik werk namelijk bij een horeca slager. Op kantoor, dat wel. Mijn collega's vinden het natuurlijk hilarisch, die laten mij snel tussendoor de meest ranzige klusjes oplossen. Een klant die een bestelling op komt halen (BOOOO pak jij dat ff snel?) Juist, een man kwam reststukken, denk aan koeienhersenen, ophalen voor verwerking in hondenvoer. In een doorzichtige zak.
En vragen of ik even het beleg uit de koeling wil halen, waar de konijnen hangen. Thnx men.
Met al het gegein, zijn ze ook wel ontzettend attent. Als er eten bereid wordt op zaterdag, maken ze altijd een lekker vega hapje. Wat ze vaak zelf ook wel willen proeven.

Heerlijk, mijn vega leven bij een slager ;)

Ik krijg ddie tofu overigens nooit op smaak, en mis de vega rookworst van de AH. Nu ik het erover heb, ik zal nog eens even de discussie aangaan daar. De UNOX worsten zijn immers toch ook het hele jaar te verkrijgen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:49

Jeetje zeg, daar zou ik het dus echt niet uithouden. Beetje vegootje pesten :r wat kinderachtig.

Ik heb vorige week gemerkt dat tofu erg lekker wordt als je het lekker knapperig bakt in de koekenpan :D

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:53

Magrathea schreef:
Jeetje zeg, daar zou ik het dus echt niet uithouden. Beetje vegootje pesten :r wat kinderachtig.

Ik heb vorige week gemerkt dat tofu erg lekker wordt als je het lekker knapperig bakt in de koekenpan :D

Mwah, zo komt het misschien over... Maar ze hadden gelukkig snel in de gaten dat ik wel wat kon hebben. Ik kan er eigenlijk nog iedere keer wel om lachen. Het zijn allemaal slagers. Als ik er echt niet tegen zou kunnen, zou ik er niet zijn gaan werken.
Heel mijn familie zit immers in de vleesverwerking en grootendeel van de mannen is jager.

Tofu in de koekenpan.. Dat laat toch los?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:13

Bosefoso, vind je het dan niet erg dat je je geld verdient in die industrie? Dan is het toch eigenlijk een soort van 'nutteloos' om daar te werken. Of denk je dat je evt. van invloed kan zijn en kan zorgen dat het vlees dat je inkoopt of doorverkoopt misschien steeds wat diervriendelijker wordt?

Vind het eigenlijk wel een beetje raar. No offence hoor, maar waarom een keuze om als vega bij een slager te gaan werken?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:17

Ik ben trouwens door dit topic wel wat bewuster van m'n zuivelconsumptie. Heb vorige week al wat soja-producten gekocht. De yoghurt is best oke trouwens maar de andere producten vind ik echt allemaal heel vies zoet. Ik vind zoet echt heel vies, hou niet van zoet of suiker, bah, dus die soja-producten vallen niet erg in de smaak. :/

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:40

Nelleke, ik wil niet voor predikant spelen, maar ik ben stiekem wel blij dat je dat zegt := Rijstmelk is minder zoet dan sojamelk, misschien kun je die eens proberen? Er is ook ongezoete sojamelk, maar daar waag ik me niet aan, ik ben namelijk verslaafd aan suiker en aspartaam. :')

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:51

_Nelleke_ schreef:
Bosefoso, vind je het dan niet erg dat je je geld verdient in die industrie? Dan is het toch eigenlijk een soort van 'nutteloos' om daar te werken. Of denk je dat je evt. van invloed kan zijn en kan zorgen dat het vlees dat je inkoopt of doorverkoopt misschien steeds wat diervriendelijker wordt?

Vind het eigenlijk wel een beetje raar. No offence hoor, maar waarom een keuze om als vega bij een slager te gaan werken?

Eigenlijk.. Is het de keiharde realiteit. Vlees wordt gegeten, dieren worden geslacht voor de consumptie. Waarom zou een blik van een vegetarier dan de blik van anderen niet mogen veranderen? Vega hoeven ze van mij echt niet te worden, wat bewuster zou natuurlijk meegenomen zijn.
Ik eet het niet, maar wil wel dat het op een normale en fatsoenlijke manier gebracht wordt bij de consument. Via via ben ik in dit bedrijf terecht gekomen. Natuurlijk had ik vooroordelen. Ik zou het vies vinden, vinden stinken en mijn god... Zo'n werk zou je toch nooit doen?
Ik zie nu, hoe er met vlees omgegaan wordt, hoe het bereid wordt. Al mijn vooroordelen zijn daarmee uit de wereld. Ergens was ik heel nieuwsgierig, hoe wordt die worst nu eigenlijk gemaakt? Is het zo luguber als altijd verteld wordt? Mijn extreme vorm van brede interesses heeft ervoor gezorgd dat ik met heel veel plezier ga werken.
Al zou ik het wel eten, zou ik er geen moment moeite mee hebben na een werkdag. Tegerlijkertijd brainstormen we over het biologische en vegetarische aanbod. Win win situatie voor beide.

Mijn collega's staan nu ook anders tegenover het vegetarische. Ook een deel van de win win situaties naar de vega's. Vega's zijn in de ogen van de slagers watjes en geitenwollen sokken types. Ook dat vooroordeel is de wereld uit.

Overigens kan ik me jullie reactie ook heel erg goed voorstellen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:03

Ik was gisteren trouwens mijn E-nummerlijstje vergeten toen ik naar de supermarkt ging met een vriend van me, toen heb ik croky-paprikachips gehaald (hij betaalde en ik had geen zin om 'moeilijk' te doen) maar ik ben vergeten welke E-nummers daarin zitten :\ weet ze sowieso niet allemaal uit mijn hoofd... ben nu echt bang om het op te zoeken :+

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:05

Kun je het dan niet beter maar gewoon niet opzoeken?
Ik had laatst gehoopt dat ik niet naar een verpakking had gekeken. Soepje die ik wekelijks eet blijkt kippenbouillion in te zitten. Verdorie, en hij is zo lekker... Heel eerlijk, ik hoef m echt niet meer.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:08

Ik móet dat weten! := Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik eet die paprikatroep toch nooit en ik houd er altijd echt een rotgevoel aan over. Word ook misselijk bij de gedachte, dat zou nog niet zo slecht zijn, er mag wel weer een kilo vanaf :+

Dat het ook in zoveel producten verwerkt zit... daar kan ik echt boos om worden :=

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:13

Dat klopt, ik schrok laatst ook van een lijst die op internet stond. De meest dagelijkse producten zit het in. Gaan jullie ooit naar natuurwinkels?

Jaren terug hadden ze die bij de (euh, winkel om de hoek, inmiddels 10 keer van naam veranderd). Heerlijk! Champignonburgers en Paddestoelenburgers. Ineens uit het assortiment en nooit meer terug gevonden. Nu schijnen ze dit soort burgers bij natuurwinkels te hebben, maar ik ben nogal een ei met uit proberen. Met andere woorden; ik moet zeker weten dat het lekker is anders hoef ik het niet.

Dus... hierbij de vraag.. Heeft iemand er ooit gekocht en hoe smaken ze? *\o/*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:18

Ik ga regelmatig naar natuurwinkels :) Ekoplaza zit hier min of meer in de straat. Ik vind het vooral prettig dat ze de veggie en vegan gescheiden houden in het vleesvervangersdepartement. :) Hoef je niet zo te zoeken.

Champignonburgers en paddestoelenburgers heb ik nog nooit gezien! :oo Als ik die ooit tegenkom neem ik ze zeker mee. Of ze die bij andere natuurwinkels hebben weet ik niet, zou best kunnen. Ik raad een bezoek aan een natuurwinkel sowieso aan hoor, daar hebben ze heel veel lekkere dingen :9

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:20

Hihi ja dat is dus het punt.. Wat een boer niet kent eet ie niet.. Noem mij maar de boerin ;)

Maar, ik ga denk ik toch maar eens een kijkje nemen! Al is het maar voor die burgers!