Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:55

Mayo, dat klinkt idd heel aannemelijk :j Cake is al zo zoet en 'dik' als je daar dan ook nog wat zoetere vulling in doet, krijg je helemaal zo'n zoete massa..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:00

Klopt, mijn inziens dan :) Ook komen vullingen niet tot hun recht vind ik.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:13

Voor biscuit hoef je trouwens niet persee mix te kopen Sinelia! Kan ook gewoon met bloem, eieren.

Maar heb zelf ook weleens gedacht cake te doen, maar voor taart met vulling heb ik toch steeds voor biscuit gekozen, is ook echt niet super moeilijk om te maken, kost ietsje meer tijd maar komt ook beter omhoog als cake!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:05

Ik heb gisteren m'n eerste biscuit-taart gebakken, maar dat was hartstikke simpel. (met FunCakes-mix)

Beetje mix, eieren en water en mixen maar.
Daarna in de vorm gekwakt, 30 minuten in de oven en er kwam een heerlijk geurende biscuit uit, die meteen losliet van de (vierkante) vorm!!

Heb hem vanuit de oven wel meteen omgedraaid en uit de vorm gehaald en de vorm erbovenop gezet, zodat hij door het gewicht wat inzakte.

Helaas dus niet voldoende.
En nu, omdat hij wat boller was geworden aan de bovenkant (wat in de taart straks de onderkant is), zit ik nog te dubben of ik hem recht zal snijden/zagen aan de onderkant, of gewoon met de fondantlaag zal smokkelen en hem zo recht maken.

*snappen jullie het nog?*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:21

Als ze niet recht zijn snijdt ik ze af en draai ik dat om als onderkant.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:37

:? Maar je zet hem op z'n kop nog in de vorm en dan er eventueel iets bovenop, niet de biscuit op z'n kop en de vorm er bovenop :)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:41

Tja, op de verpakking stond dat je hem meteen uit de vorm moest halen, dus dat heb ik maar braaf gedaan.
Daarom de vorm óp de biscuit, hihihi

Maar de vorm is mooi gebleven hoor!!!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:51

Op z'n kop in de vorm op een rooster, heel even iets aandrukken of er iets opleggen. Na hooguit 5 minuten vorm eraf halen en op het rooster af laten koelen.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:04

Dag meiden,ik lees al een tijdje mee en kom nu even binnenvallen .

Ik was maandag bij Monique op visite en heb van haar geleerd hoe een taart te versieren enzo :D
Was erg leuk en wie weet probeer ik het nu thuis ook wel een keer als ik een wat grotere oven heb !

Vanochtend samen met mijn beide dochtertjes cakejes versierd.
helaas waren de cakejes niet mooi rond geworden en werkte het marsepein niet mee ..
Maar ik vond de nijntje uitstekers wel erg leuk en dacht even laten zien :

Afbeelding

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:07

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:08

Ik ben begonnen met biscuit omdat ik het met cake nog behoorlijk machtig vond. Laatst van iemand anders een stuk taart op die met cake gemaakt was en toen merkte ik pas het verschil in smaak. Voor mij dus geen cake meer als basis. Niet vanwege het machtige, maar vanwege de smaak.

Ik gebruik de (bolle) bovenkant altijd als onderkant en vul de gaten op met botercreme.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:09

Hoi Maartje, ik zie dat je de nijntjes "vastgeplakt" hebt met chocolade pasta?

Ik smeer de "lijm" aan de onderkant van het marsepein/fondant en niet eerst op de cupcake.
Op die manier komt het niet voorbij je plaatje zeg maar, ziet er wat netter uit.
Misschien een tip voor de volgende keer?
Want dit was vast een oefening voor volgende week, voor wanneer je jongste dochtertje 2 jaar wordt, hihihihi!!! (zie je onderschrift in je profiel)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:11

@Valina, inderdaad , je hebt helemaal gelijk, ik wou even proberen hoe het eruit zou komen te zien :D
Wou voor de kleinere gasten die gaan komen cakejes maken met Nijntje erop.
Bedankt voor de tip!!
Klopt inderdaad dat ik chocopasta heb gebruikt, zag het Monique maandag ook doen bij de cakejes en ik had verder niets bij de hand, dus dacht hop smeren maar :))
Natuurlijk iets te enthousiast dus kan het beter idd de volgende keer zo doen zoals jij beschrijft!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:14

Ik zie ook dat je cakejes een beetje vervormd zijn, doordat het (siliconen?) vormpje is vervormd.
Bij de Xenos kun je een muffin-bakblik kopen voor 3,50 euro en daar je siliconen of papieren vormpjes inzetten en dan in zijn geheel in de oven.
Dan blijven ze mooi in model! ;)
(zelf heb ik het muffin-bakblik van Ikea, maar daar zijn de gaatjes te klein/smal van, dus dan krijg je een soort van champignon-modelletje. Jammer, als ik dit van tevoren had geweten, had ik deze niet gekocht.)

Edit: waar tover jij die leuke uitstekers vandaan?
Ik heb nl. ook een klein-bijna-3-jarig-monstertje thuis rondlopen, maar zie dit soort vormpjes nergens! ;(

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:22

Ja ik had siliconen vormpjes van de action.
Daar heb ik ook zo`n muffin bakvorm gekocht maar helaas heb ik maar een heel klein oventje, zo`n snack ding en pastte de bakvorm er niet in.. Dus vandaar in de vormpjes gedaan maar dat werkt dus niet echt.
Of ik moet er nog minder in doen mischien ?

:)) ik heb beeld bij de "champignonmodel"cakejes ..

Mijn broer heeft de nijntjes uitstekers meegenomen vanuit Engeland, want daar waren ze maar een paar euro.
Hier in Ned zijn ze ook wel te koop maar redelijk aan de prijs ( vind ik )

http://www.patchshopgirl.nl/index.php?page=browse&action=list&orderby=DESCRIPTION&group=130&cat=454

Maar volgens mij zijn ze ook wel via Ebay te koop..

De andere paarse uitstekers, ik weet niet of ze op de foto te zien zijn, die heb ik bij de Zeeman gekocht, allemaal leuke diervormpjes :D

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:27

Zo, na heel wat gepuzzel heb ik mijn eerste (2) boltaartjes gemaakt, had namelijk teveel deeg.. Ik heb de mix van funcakes gebruikt voor het biscuit!
Ik heb daarna chocopasta met (verse) frambozen als vulling gebruikt..
Ik geloof dat ik toch de verkeerde marsepein heb gebruikt, maar goed voor de volgende keer.
De roze is naar mijn idee wel goed gelukt en bij de gele is wel goed te zien dat het marsepein scheurt..
Afbeelding
Afbeelding
en de gele:
Afbeelding

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:47

@ Myrth: vond je het leuk om ze te maken?
En waren ze lekker? Want dat is toch wel het belangrijkste!!! :9

Vind het marsepein er erg nattig uitzien.
De gele is ook niet zo netjes gestapeld, maar de roze daarentegen weer wel! :j

Bij mijn eerste taartje kreeg ik als tip om de fondant, en in jouw geval het marsepein, wat dunner uit te rollen voor de figuurtjes.
Dat gaat voor jouw taartjes ook wel op denk ik. ;)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:49

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:07

@ Valina, klopt, ik had ze een beetje vochtig gemaakt zodat het poedersuiker er een beetje afging, ik nam eigenlijk aan dat ze wel weer op zouden drogen.. hmm ik zal het zien!
Wel beter ja om voor de vormpjes het marsepein wat dunner uit te rollen!
Vond het leuk om te maken ja, alleen de keuken opruimen daar in tegen.. dat was echt een chaos.
Heb ze nog niet geproefd, ga ik morgen doen.

Die gele is eigenlijk een mislukking haha, stapelen lukte idd niet en het marsepein wilde niet blijven plakken. Hoop dat ie wel lekker zal smaken haha

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:11

[quote="myrt3] Die gele is eigenlijk een mislukking haha, stapelen lukte idd niet en het marsepein wilde niet blijven plakken. Hoop dat ie wel lekker zal smaken haha[/quote]

Vast wel!

Bij mij mislukte de bodem en wand van mijn appeltaarten vroeger altijd. Die zakte in of brokkelde af.
En weet je? Dat waren eigenlijk altijd de lekkerste taarten van allemaal !!

Denk je nu ook besmet te zijn met het taarten-maak-virus?

Ik wel, heb alleen nog een chronisch tijdgebrek,... dat is dan wel weer jammer,...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:18

De nijntjes zijn leuk! Misschien voortaan iets minder poedersuiker gebruiken of alleen crisco? :)

Myrt3: Goede start! Misschien de volgende keer iets minder nat maken.. :)

Ik heb ook nog even een spoedklusje gedaan. Voor iemand die als bijnaam Panda heeft. Foto is er donker maar dat is maar goed ook, dan zie je de scheuren en oneffenheden niet. Hij was totaal mislukt.. :n Te weinig tijd voor!

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:29

Leuk maartje! Ik was vd week toevallig op zoek naar nijntje uitstekers, maar vind ze erg duur ja. Nog even goed zoeken maar.

Myrt3, leuk zeg, idd wat dunner uitrollen, maar dat komt vanzelf.

Panda ziet er leuk uit zeg!

Hoe maak je zoiets, die 3?

http://link.marktplaats.nl/462362690 (1e foto)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:38

er zijn speciale cijfer bakcvormen.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:40

zou je een taart ook kunnen afsmeren met creme suisse?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:47

heb het nog nooit geprobeerd, maar kan me voorstellen dat de marsepein gaat smelten of dat de creme niet stevig genoeg is.