Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:08

Wij prikken de aardbeienuitlopers altijd vast met een omgebogen ijzertje, en dan bij voorkeur in een 9x9 potje, zodat je ze later goed doorworteld uit kunt planten waar je ze hebben wil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:11

vanLotje schreef:
ik heb in het voorjaar een (dacht ik) framboos gekocht...blijkt een japanse wijnbes te zijn. Hoop dat die net zo lekker zijn :D
Heb er 4 vruchtbeginsels aanzitten...zo schattig!

Lekkerder :jj

Mijn gele framboos is al uitgeproduceerd.

Ik heb al 2 keer boontjes gegeten en zojuist ook een bosje wortelen uit de tuin gehaald, waren heel mooi!
Andijvie schiet ook op, zal binnenkort ook wel eetbaar zijn, de ijssla begint heel mooie kroppen te maken en de paprika zit vól met bloemetjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:14

Mijn wortelen doen nog niet veel. Boontjes wel, vooral de kousenband :9
Gele framboos hier draagt nu pas een beetje, en draagt door tot de eerste nachtvorst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:17

O vreemd, ik heb van mijn gele framboos altijd in het begin van de zomer vruchten op het oude hout en aan het eind van de zomer nog een aardige opbrengst vruchten op de jonge scheuten.

En de suikermais zit vol met bloemtrossen, zijn echt leuk om te zien :)
Radijzen schieten echt als paddestoeltjes omhoog, heb ik vorige week gezaaid en waren na 3 dagen al boven de grond, begint nu al wat te lijken.
De boerenkool gaat gestaag, net als de prei en tomaat.

Ik heb stamslabonen, we dachten dat het stokbonen waren dus stokken erbij gezet en maar proberen die dingen omhoog te leiden maar wilde maar niet lukken. Uiteindelijk toch eens het pakje gecontroleerd blijken het stamslabonen te zijn en na een snelle check onder al het blad bleken er ook al heel wat bonen aan te zitten :P
Ik heb ook nog peulen staan maar dat zijn nog maar kleine plantjes, die moeten eerst nog wat groter worden en gaan bloeien.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:14

net van mn schoonmoeder een gigantische witte kool, een groene kool, een berg snijbonen en wat boterboonjes uit de groententuin gekregen en intussen al klaargemaakt zodat het in een bokaal of in de vriezer kan...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:31

Wat lief van je schoonmoeder :) Iemand trouwens trek in sla? Ik heb nog een krop of 25 staan waar ik maar niet doorheen kom :')

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:37

ff een leek vraagje zag dat jullie het over aardbeien hebben gehad ik heb ze gelijk in de volle grond gezet maar hoe ziet een aardbei uitloper er uit? en hoe kan je die dan verpoten zodat je een nieuw stekje ervan kan maken.

Vroeger had mijn opa altijd bramen die hield hij echt heel goed bij waren ook heel zoet jammer genoeg weet ik daar de naam niet van maar zal het eens vragen aan mijn pa ze waren in ieder geval gitzwart en de andere waren een beetje rood roze weet niet of jullie daar dan wat aan hebben haha ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:41

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:29

En daar zitten dan vaak al wat worteltjes aan.

Het begint nu donker te worden, ik ga er later dit weekend wel ff mee aan de slag.

Mijn gele framboos is mij verkocht als herfstframboos, ben benieuwd hoe lang hij doorgaat. Misschien wel net zo lang als mijn tomaten vorig jaar. :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:07

Wij krijgen onze cherry tomaatjes niet meer weggegeten... :D
De planten zijn als onkruid omhoog geschoten en ik moet ze opbinden om breken te voorkomen.
De appelboom heb ik ook vast moeten zetten, dus mijn tuintje hangt aan strotouwtjes aan elkaar! :D

De pruimen blijven nog groen, maar manmanman, wat hangen er veel in... :oo

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:18

@ marvantom

wat leuk dat alles zo goed gaat in je tuin ;) bij mij doet de tomatoplant het ook erg goed alleen zijn ze nog allemaal groen ;)

wat kan je eigenlijk doen tegen rupsen bij de kool soorten ik heb er al een net boven gehangen zodat de vlinders er geen eitjes op kunnen leggen maar toch heb ik er gisteren weer 3 gespot misschien waren dat nog eitjes toen ik nog geen net er overheen had..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:19

Mijn eerste perziken zijn rijp, jumm, jumm.

Ik ga óf geen kool meer doen, óf een verplaatsbaar 'hok' van gaas maken waar ze onder komen. Het is gewoon geen doen met die koolwitjes.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:21

oo lekker mag ik er ook een jum jum :P

oke dus jullie hebben er ook last van

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:43

Bij mij loopt alles dit jaar enigszins vreemd mag ik wel zeggen.
Heb een tijdje terug 2 soorten sla gezaaid, dit begint nu wat op te komen. Mss was het weer te warm om te kiemen.
De spinazie gaat redelijk maar had meer verwacht. De bascilicum schijnt er geen zin in te hebben net als de platte peterselie en de andijvie gaat ook niet zoals ik had gehoopt -O-

Daarentegen gaan de rode bieten supergoed, de groene postelein ook en (vr)eten we ons helemaal het leplazarus in de courgettes. M.n. de gele courgette blijft maar doorgaan.
We hebben zo ongeveer courgette voor het ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes :roll: :=

De gele framboos doet het hier ook nog steeds en de 5(!!!) jawel, appels groeien ook goed.

By the way, volgens mij krijgen we regen want er vliegt een zwerm zwaluwen steeds errug laag.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:45

Ibbel schreef:

Ik ga óf geen kool meer doen, óf een verplaatsbaar 'hok' van gaas maken waar ze onder komen. Het is gewoon geen doen met die koolwitjes.

Mijn perzikkenboom had mooie bloesem maar daar is het helaas bij gebleven.
De kolen hebben we onder netten gezet maar ook daar ben ik niet blij mee. Wil het volgend jaar anders gaan doen maar weet nog niet hoe. Idd een soort hok maken zodat je er ook normaal in kunt lopen is wel een goed idee.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:24

hmmm perzik.... lekker!!

hier had ik een klamboe over mn kool heen liggen.... helaas is het nog opgegeten!! dit was echt mn laatste poging. geen kool meer voor mij! (heb nog wel wat boerenkool. hoop dat die het wel volhoudt...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:27

Geen kolen of courgettes voor ons dus volgend jaar, ik hoor het al. ;)
Erg handig dit topic, want zo kan ik me weer oriënteren voor volgend jaar voor wat wel of niet.

Leuk dat iedereen zich de schompes eet aan eigen kweek! _O-
Heb onverwachts ook een beginnende braam ontdekt, maar daar ben ik wat huiverig voor.
Bij ons in het park zie ik ze ook staan en de plantsoenendienst heeft er z'n handen vol aan om dat in gareel te houden...

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:28

ik heb nu bloemkool ze groeien onwijs snel maar 1x in de week zitten er toch wel wat rupsen op ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:05

Ibbel schreef:

Ja idd, vorig jaar zijn mijn boerenkolen helemaal opgevreten, ondanks dat ik elke dag alles wegving, er was gewoon niet tegenop te vangen.
Nu heb ik weer 4 plantjes staan en tot nu toe nog geen rups gezien maar er komt binnenkort ook een net overheen anders weet ik het straks wel weer.
Er zitten wel beestjes in die van die tunneltjes door het blad vreten, dat je van die lichte kronkelige lijnen ziet.
MarvanTom schreef:
De pruimen blijven nog groen, maar manmanman, wat hangen er veel in... :oo

Als je heel veel pruimen hebt kun je beter ook een beetje uitdunnen anders loopt je 't risico dat er veel niet rijp wordt. Er is een bepaalde stelregel voor, ik geloof één pruim per 10cm tak maar dan moet je even googlen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:17

Er zijn er al veel kleintjes uitgevallen, waarschijnlijk 'natuurlijke selectie' .
Maar zal echt met een ladder wat moeten gaan uitdunnen om de rest wat ruimte te geven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:09

Hier TS nog even :D
Wegens het ontbreken van tuin dit jaar alleen kruiden en cherrytomaatjes, heb bij paps vanmiddag 4 scheuten knolvenkel in de moestuin gezet.
Volgend seizoen mag ik de moestuin benutten, dus alvast eens wat plannen maken!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:25

opmerkelijk dat jullie allemaal zo'n moeilijkheden met kool hebben. bij mn schoonmoeder staan dus zowel rode, witte als groene kolen in de tuin en die worden echt mooi groot zonder aangevreten te worden. zo te horen doen ze er toch ook nx speciaals voor...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:09

kynshiri schreef:
opmerkelijk dat jullie allemaal zo'n moeilijkheden met kool hebben. bij mn schoonmoeder staan dus zowel rode, witte als groene kolen in de tuin en die worden echt mooi groot zonder aangevreten te worden. zo te horen doen ze er toch ook nx speciaals voor...

Heb je daar wel eens koolwitjes gezien dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:12

Nou geef ik toe, mijn moeder zei altijd al: "koal mot woaie", met andere woorden, kool moet flink op de wind staan, dan kunnen de koolwitjes minder goed landen, en ruikt de koolvlieg 'm minder. Dat zou bést eens kunnen schelen, mijn moestuin is erg beschut.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:25

Whahaaa leuke uitspraak van je moeder!!!

Maar idd, zit vast waarheid in.
Mijn tuin ligt idd ook behoorlijk beschut.

*Ziet terwijl ze dit typt 3 koolwitjes ronddwarrelen boven de moestuin :') *