de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:02

Hier verkoopt de aardappel boer ze op de markt alleen dit jaar nog niet maar kan nog komen.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:07

Nou Marcella ik heb gekeken, maar geen idee welke ik moet nemen. Ik dacht gewoon de eerste, maar die is uitverkocht :')
Welke heb jij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:29

Victoria als vroege geloof ik en Nicola als late.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:53

Aardappelen koop ik gewoon uit de winkel, bij AH bijvoorbeeld. Gewone Nicola’s, en dan doormidden snijden, met minstens 3 ogen aan elk stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:48

Hier deze week 3 slaplantjes en 9 extra aardbeiplantjes gepland. Helaas wel 1 op de grond laten vallen dus moet nog even afwachten of dat wat wordt :) Zouden er nu nog bomen kunnen gepland worden? Normaal moet dat in het najaar. Nu gaan wij deze middag naar een groot plantencentrum. Mijn vingers kriebelen om nog wat mee te nemen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:01

Heb gisteren nog 2 fruitbomen in de grond gezet alleen grote kans dat het dit jaar niks wordt we gaan het zien. Maar verwacht dit jaar wel de nodige peren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:32

Gho ik verwacht niet direct fruit maar wil gewoon dat ze wortelen :) Heb nu 2 perenboompjes, maar dat gaan er nog veel meer worden. We hebben besloten een rij bomen neer te halen (allemaal klein grut hoor!) en die te vervangen voor fruitbomen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:34

Leuk zo met die aardbeien +:)+

Hihi met die dakgoot is wel een origineel inderdaad, de boel er zo uitschuiven :D

Maar moet eigenlijk echt iets hebben dat recht naar beneden kan zakken. Allerlei zelf-maak-opties heb ik ook zitten overwegen maar dan is al snel het probleem dat het snel gaat lekken en het moet wel hierop de houten vensterbank netjes kunnen staan in het begin.

Als ik nou nog een flutkwaliteit lange plastic bak zou zien, dan kan je nog zeggen van joh snij gewoon de onderkant er uit en gooi weg, volgend jaar weer nieuwe. Maar die zie ik ook niet :P

Nouja heb ze nu maar weer in een normale plantenbak gezet. Ik ga even verder broeden :)

Je gaat lekker Marcella +:)+

Tuin met de kipjes is ook leuk!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:16

Heb mijn beide fruitbomen ook in voorjaar geplant appel gaf jaar erna fruit stoofpeer nog zelfde jaar. Dus kan prima. Ik ga ju opweg mijn nectarine ophalen ben benieuwd of die volgend jaar al fruit geeft.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:39

Ik heb een vraag voor de deskundigen. In mijn geplante aardbeien zitten al een paar bloemetjes. Miet ik deze verwijderen en zo ja tot wanneer ongeveer? Het is vooral in de Korona.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:14

Ik kon niet meer wachten. Mijn balkontomatenplanten leven nu ongeveer anderhalve week buiten in een action bak onder de kap. Omdat het de komende drie dagen zulk lekker weer wordt heb ik er een paar in de grote pot gezet zodat ze lekker kunnen wortelen. Als ze het niet overleven heb ik nog tijd om nieuwe te planten want ik was dit jaar veel te vroeg

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:18

Afbeelding
Heb mijn nectarine boom morgen ff ingraven staat nog ton vol zand op zijn plekje en die kan ik niet alleen verplaatsen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:01

Ik zou de bloemetjes aan het aardbeienplantje lekker laten zitten. Ik heb ooit gelezen dat het plantje in oktober/november het aantal bloemknoppen aanmaakt. Dus het weghalen van bloemetjes zorgt dan alleen maar voor minder aardbeien lijkt mij ;).

Ik heb twee fruitboompjes ongeveer 1,5 maamd terug geplant. Ze lopen nu uit, zou ik ze dan optijd hebben geplant om vrucht te krijgen dit jaar? Ik verwachte eigenlijk van wel tot ik het net hier las haha

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:15

Dank je Weissjee. Ik laat ze zitten, vroeg het me af omdat de plantjes nog klein zijn en het maken van bloemen energie kost. Ik heb niet de hoop dat uit deze bloemen al heuse aardbeien zouden komen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:19

Ik dacht dat mijn peer en appel in de knoppen zaten maar nu krijgen ze plots blaadjes ipv bloemen :?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:07

Afbeelding
Zo plastic zit incl. ingegraven heb voor de perziken boompje nog even deur open gelaten, want die is het eigenlijk nog niet gewend om het zo warm te hebben. Maar wat een rotwerkje om in je eentje te doen en het word er bloedheet in.
Afbeelding
En die staat zeer waarschijnlijk morgen wel in bloei. :9
Afbeelding
Begin gemaakt met aardbeien bed 1. Morgen even dat kleine kasje afbreken, want denk niet dat ik die nog nodig ben en anders kan ik altijd nog weer opzetten. Of zet ik in de kas.

Nadeel teveel gedaan en nu flink beroerd. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:32

Dat ziet er netjes uit!

Hier staat de perzik ook bijna in bloei :D
Vandaag heb ik em snel nog even gespoten tegen krulziekte waar ie elk jaar last van heeft.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 03:29

Hier ook hard gewerkt in de tuin voordat ik moest gaan werken :+

Ton versleept geen hulp dus dan maar zelf. Had gister water eraf geschept, dus zand had wat kunnen drogen en dus iets minder zwaar en was maar 1m wat die opzij moest.

Boom ingegraven en nog wat zakken bemeste aarde ( stonk gelijk flink naar koeienpoep := ) op de andere helft en die omgespit en aangeharkt. Ook zaadjes voor gezaaid ruccola, bieten en radijs direct in de grond en rest in kasje erbij. Ook wel echt teveel gedaan met me rug,maar was ff niet anders en heb er over paar maanden profijt van als ik kan oogsten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:56

Wat goed bezig allemaal! Hier gisteren druk gaan winkelen. 3 soorten courgettenplanten mee, 5 of 6 tomatenplanten, ook verschillende soorten. Nog 3 extra aardbeiplantjes. De doordragende waren helaas allemaal al verkocht dus het zijn enkeldragende geworden. Een chiliplant, 2 paprika planten en nog bloemen voor in onze bloembakken :D Oh en ajuinen. Gaan vriendlief en ik vanavond allemaal gezellig planten :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:02

Wat vakken ingezaaid... Tsja vergeleken met alle harde werkers hierboven: het is echt een makkelijke moestuin. _O- Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:06

Roosje heb jij je ook ingelezen in de krulziekte? Nectarine is daar ook vatbaar voor.
Marcella ik kan je vertellen je hebt nooit genoeg ruimte. Ik heb denk ik hier bij huis inmiddels al wel 1500 m2 in gebruik en ik blijf maar uitbreiden en roepen dat ik geen plek heb voor dingen
Het wordt wel steeds mooier. Heb een bloeihaag geplant en de forsythia staat nu in bloei. De amandelbomen staan nog opgekuild en gaan ook al bloeien dus die moeten ook hoognodig definitief worden uitgeplant. Alles gaat ineens blad krijgen.. vet veel haast met uitplanten nu

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:27

@DeMolenhoek oh wat heerlijk al die plantjes, gaan ze gelijk de volle grond in of heb je ze in potten?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:45

@Marcella, als je twijfelt aan de hoeveelheid bijen/bestuivers in je kas, kan je de bloesem ook met een oude make-up kwast zelf bestuiven.
Ik had vorig jaar het probleem dat mijn kers in de kas al bloeide, terwijl er nog nauwelijks bestuivers rondvlogen, maar met de make-up kwast toch nog wat fruit weten te krijgen. Boompje is nog jong, dus was al blij met wat ik had. Dit jaar zit ik er echter bovenop zodra de bloemen uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:55

Ze gaan gelijk de volle grond in, maar wel in de serre :) We zetten bij de tomatenplanten dan petflessen erbij zonder bodem. Die gieten we dan elke dag vol met water. Zo komen ze nooit te kort :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:57

Oh handig van die flessen, ik liep van het weekend ik het tuincentrum en zag ook planten maar ik durfde het toch nog niet aan om te kopen voor op het balkon. Heb mijn veel te vroeg gezaaid tomaten als buiten staan maar als die kapot gaan is het toch iets minder erg dan gekochte plantjes, is dan een beetje zonde geld O:)