Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:00

wat een leuk topic dit!

Na 2 jaar vegetarisch te zijn geweest en een maand nodig te hebben gehad om volledig om te ''veganistiseren'' leef ik sinds zo'n twee weken veganistisch. Qua omgeving kost het me nog erg veel moeite. Bij de kerstbijeenkomst met de familie stond mijn schaaltje vrolijk gevuld met kaasvrije vleesvervangers met scharreleieren. Juist omdat dit met de goede bedoelingen was uitgekozen en anders weggegooid zou worden vind ik deze situaties moeilijk.Om overal mijn eigen eten mee naar toe te nemen voel ik me zo een spelbreker (hoe slap ook misschien..) Ik vind het erg lastig de ruimte te nemen uit te komen voor mijn veganisme. Er wordt, wat ik merk in mijn eigen omgeving buitens huis, niet al te begripvol op gereageerd. Op andere vlakken ben ik niet iemand met een uitgesproken mening, daarom valt dit me erg moeilijk.

Ik zie nu al op tegen aankomende bedrijfsuitjes, etentjes en groepsvakanties(met alcoholische drankjes die ook lang niet allemaal veganistisch zijn) waarin ik de enige veganist ben. -O- Hoe gaan jullie hier als ervaren, doorgewinterde veganisten mee om?

Floor_x

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:27

Ik ken het paatie!
Heb het idee dat veganisme ook niet altijd even serieus wordt genomen als vegetarisch zijn. Daarnaast wil ik als ik bij iemand ga eten ook niet de vervelende zijn die geen kaas of room mag. Maar denk dat dat ook gewenning is.

Qua alcoholische drankjes, je hebt Bailey's, advocaat en een aantal cocktails die niet vegan zijn. Maar het meeste volgens mij wel hoor? Tenzij jij mij hier wat kan leren? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:29

Ik heb dinsdag avond direct na mijn werk een werkvergadering. Ik had er een brief van gekregen, en en er stond 'voor een drankje en hapje word uiteraard gezorgd', maarja wat dat dan mag zijn... Ik voel me dan ook een beetje ongemakkelijk om te vragen wat het precies is enzo. Maar als het niet vega blijkt te zijn zit ik er ook maar bij, dan kan ik thuis pas na 8 uur eten, dat hou ik ook niet vol.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:42

Floor_x schreef:
Ik ken het paatie!
Heb het idee dat veganisme ook niet altijd even serieus wordt genomen als vegetarisch zijn. Daarnaast wil ik als ik bij iemand ga eten ook niet de vervelende zijn die geen kaas of room mag. Maar denk dat dat ook gewenning is.

Qua alcoholische drankjes, je hebt Bailey's, advocaat en een aantal cocktails die niet vegan zijn. Maar het meeste volgens mij wel hoor? Tenzij jij mij hier wat kan leren? :D

Ik verbaas me er nog steeds over, waar overal dierlijke produkten inzitten of gebruikt zijn voor de bereiding, zo is bijvoorbeeld de meeste wijn niet vegan (google maar!!)................

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:05

zoiets had ik ook gelezen over wijn ja.. om het helder te krijgen schijnt het, zo zonde! Bier (heineken) is wel vegan :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:24

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:32

Wijn wordt inderdaad vaak met gelatine geklaard. Zonde, want goede wijn klaart ook vanzelf als je het de tijd geeft.
Ik maak mijn eigen wijn, helemaal vegan natuurlijk, en dat is erg leuk en makkelijk, en hij smaakt heerlijk!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:34

isinglass is vaak ook een probleem. Vissenblaas geloof ik.

Waarom zou je in godsnaam iets willen drinken wat door een blaas is gefilterd :D.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:36

269_life schreef:
Op http://www.barnivore.com kan je checken of je drank vegan is :)

Bedankt voor de link! Dat wist ik echt niet, helaas Martini niet vegan friendly :(

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:06

Ik zou hier graag dierproductvrij willen mee kletsen. :)

Ik ben vegetariƫr en zou het liefst geheel vegan willen eten, maar momenteel loop ik nog tegen een aantal problemen aan. Ik woon nog thuis, mijn moeder heeft het niet breed, dus ik wil het niet haar probleem maken. Vega eten we sowieso eigenlijk altijd wel hier thuis en zo niet, krijg ik iets anders.
Daarnaast heb ik een gluten gevoeligheid, eet ik te veel gluten dan word ik heel erg misselijk. Soja eet ik liever niet vanwege een schildklier probleem. Dan blijft er algauw niet zo veel over. -O-
Hoofdgerechten eet ik al steeds meer vegan, maar ontbijt en lunches blijf ik toch lastig vinden.
Zuivel laat ik grotendeels achterwege, reageer ik ook al niet zo goed op, dus daar ben ik eigenlijk wel blij om.

Ik hoop hier wat inspiratie op te doen zodat ik bepaalde gerechten steeds meer achterwege kan laten en er wat handiger in wordt. :D

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:39

Ik wil ook graag meekletsen :) Ik eet sinds enige tijd grotendeels vegetarisch (vind het soms nog erg moeilijk met buiten de deur of bij familie eten maar dan ten minste biologisch), maar zou graag volledig veganistisch gaan eten. Ik woon samen met mijn vriend die er precies hetzelfde over denkt - dat scheelt een heleboel! Ik heb inmiddels een groot deel van het topic bijgelezen en ben een aantal fijne tips tegen gekomen :)

Suliko, ik herken een deel van het probleem. Ik kan ook niet goed tegen gluten, wil liever niet teveel sojaproducten eten en dan blijft er nog maar heel weinig over! Mensen die dit herkennen en receptideeƫn willen delen?

Ik heb voor a.s. zaterdag de veganbox besteld om wat inspiratie op te doen en het ons wat makkelijker te maken. Ben benieuwd!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:45

Oh en ik vergat nog iets anders te melden. Paddenstoelen zijn ook een no go. Door de ziekte van lyme (dit verklaard ook mijn glutengevoeligheid en deels het soja probleem) heb ik een erg lage weerstand. Ik heb al regelmatig schimmels en daar word je niet zo blij van, schimmelproducten eten is dan niet zo slim.

Oftewel, qua producten waar ik mee op moet passen: gluten, soja en schimmel. En zuivel, maar dat is alleen maar fijn want die mis ik sowieso niet. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:10

En andere soorten meel dan tarwemeel, gaat dat wel goed?
Ik bak mijn eigen brood met oa spelt en kamut meel, en dat is ontzettend lekker en er schijnen ook minder/andere gluten in te zitten. Verder nooit zo verdiept in dat hele gluten-gebeuren omdat ik er zelf geen last van heb gelukkig.

Als ontbijt eet ik heel vaak smoothies. Met fruit, groente.. vaak een hand havermout..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:16

Met eigen glutenvrij brood maken heb ik tot nu toe nog geen succes behaald. :') Wel met bananenbrood! Misschien dat ik dat maar weer eens maak.
Spelt doe ik het best redelijk op, dat eet ik nu best regelmatig.

En smoothies gaan hier ook standaard erin. :9 Inderdaad met havermout (goede is glutenvrij) erbij voor de vulling.

Ik heb vaak gehoord van amandelmeel, dat dat erg lekker is, maar ja, ook pokkeduur helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:27

Ik heb wel eens amandelmeel gebruikt, maar het brood rijst niet zo goed en wordt erg korrelig, bijna cake :+
Kamut lijkt op spelt, maar schijnt nog minder klachten te veroorzaken bij mensen die last hebben van gluten, dus dat zou je eventueel nog kunnen proberen. Het is alleen niet overal verkrijgbaar. Ik haal het bij de molen. Een heel zacht en fijn meel met een lekkere smaak. Ook super fijn om zelf pasta en cake van te maken :9

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:30

Ja, bizar allemaal he. Maar amandelen worden steeds schaarser heb ik ergens gehoord, dus zal nog wel duurder worden ook. Je hebt trouwens ook pasta gemaakt van rijst. En rijstmeel.

Je moet eens het boek va Ella Woodward kopen, deliciously Ella. Allemaal glutenvrij, suikervrij en vegan. Echt lekker en betaalbaar. Ik maar er meerdere keren per week iets uit.

http://www.bol.com/nl/p/deliciously-ell ... ction=main

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:43

Weer goede tips :)

In de ochtend at ik altijd fruit of ei, dus daar zouden smoothies een goede aanvulling op zijn om het ei weg te laten. Als lunch neem ik altijd een salade mee met groenten en bonen, dus dat is geen enkel probleem! Ben nu een heleboel recepten aan het uitprinten voor de avond en heb het kookboek van Sue Quinn gekocht. Zo komen we er wel :)

Hebben meer mensen ervaring met de vegan box?
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 27-01-16 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:48

denice schreef:
Ja, bizar allemaal he. Maar amandelen worden steeds schaarser heb ik ergens gehoord, dus zal nog wel duurder worden ook. Je hebt trouwens ook pasta gemaakt van rijst. En rijstmeel.

Je moet eens het boek va Ella Woodward kopen, deliciously Ella. Allemaal glutenvrij, suikervrij en vegan. Echt lekker en betaalbaar. Ik maar er meerdere keren per week iets uit.

http://www.bol.com/nl/p/deliciously-ell ... ction=main

Oh dat boek klinkt goed! Suikervrij is nog een puntje waar ik regelmatig tegen aan loop, maar ik vrees dat ik daar gewoon maar drastisch mee moet kappen wil het werken.

Maar dat boek gaat in ieder geval op het verlanglijstje. :))

Veganbox ken ik niet, wat houd het precies in?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:52

Een soort hello fresh, maar dan voor veganisten :) Het is geen abonnement, dus je kunt een box bestellen wanneer je wilt en je krijgt dan twee maaltijden. (http://www.devegabox.nl)

Dat boek van Ella Woodward klinkt inderdaad ook goed!! Edit: besteld :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:10

Klinkt goed, dat boek!

Ik heb zelf het forks over knives kookboek, en daar staan ook een hoop heerlijke recepten in! Allemaal plantaardig en zonder toegevoegd vet en geraffineerde suiker, alleen niet glutenvrij (maar wel alleen volkorenproducten, al bestaan de meeste gerechten vooral uit verse groente, fruit, bonen, noten en kruiden/sojasaus enz)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:29

Ik heb ook het boek 'vlees is dood, lang leven groente' net gekocht, ben benieuwd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:30

dondeyne schreef:
Een soort hello fresh, maar dan voor veganisten :) Het is geen abonnement, dus je kunt een box bestellen wanneer je wilt en je krijgt dan twee maaltijden. (http://www.devegabox.nl)

Dat boek van Ella Woodward klinkt inderdaad ook goed!! Edit: besteld :D

Cool!

Ik heb m net een paar weken en ben er echt erg enthousiast over. Ze heeft net een nieuwe geschreven maar die is nog niet in het Nederlands.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:03

denice schreef:
Ik heb ook het boek 'vlees is dood, lang leven groente' net gekocht, ben benieuwd.

Daar heb ik een keer in gebladerd/wat gelezen! Ziet er best goed uit. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:27

Just_Natural schreef:
denice schreef:
In een anti-rook topic begin je toch ook niet over drie dagen per week wel gewoon roken omdat je dat gewoon lekker vind.. :)

Heeft iemand laatst nog iets lekkers en makkelijks gemaakt die ze aan wil raden?

Wat ik altijd erg lekker en makkelijk vind is pasta pesto. Ik gril dan dunne plakken courgette en nog andere groene groentes zoals groene asperges en/of blini, doe er ook nog wel eens diepvries erwten bij. Dan kook ik pasta en meng de groentes samen met een paar lepels groene pesto (de biologische van appie is vegan) door de pasta. Smullen!

Deze pesto had ik vandaag in mijn handen maar daar zit toch echt kaas in gemaakt van melk. Die is dus niet vegan, wel vegetarisch, want er is vegetarisch stremsel gebruikt voor de kaas.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:33

De Arrabiata pesto van AH is wel Vegan. En lekker ;)