De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:45

ik wil echt zon en warmte!!! Wil super graag in de tuin beginnen, maar het is nog veel te koud en de grond is nog wat bevroren...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:24

8nnemiek schreef:
Zijn er meer mensen die zo'n champignon-kweekset hebben? Ik heb nu een paar keer geoogst, en ze zijn echt veel lekkerder dan de champignons in de winkel.. Maar het schijnt dat de compost is uitgewerkt na een keer of 5 oogsten. Ik vroeg me af of ik dan gewoon de grond weg kan gooien, een nieuwe laag compost erop, nieuwe potgrond er overheen.. zouden ze dan weer verder groeien??

Ik wou zo'n pakket met een stro baal in folie proberen. Gaten in steken, mengsel erin en nat houden. Er zijn verschillende mogelijke pakken, (op hout, zaagsel, turf, stro,....) maar het moet bij mij wel buiten.

Gooi je dan niet ook de sporen weg? Neem aan dat die dan nog in de compost zit.

Ik heb weer een poging gedaan om kruiden uit zaad te kweken, dat is alleen iets waar ik nogal een probleem mee heb. Ze doen het eigenlijk nooit bij mij -O- Cactussen komen wel op, wat doe ik fout?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:30

ik vind cactussen kweken ook best wel knap hoor :)

Misschien moet je ze warmer wegzetten? Wat doe je met de potjes als je de zaadjes er in gedaan hebt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:01

Warm is het niet in mijn huisje :n Heb al eens met een lampje geprobeerd, maar heb geloof ik de zaadjes gecremeerd :oo Lampje hing hoog genoeg volgens een "kenner".

Bakjes staan in het vensterbank op het zuiden, bij veel warmte dek ik ze af met keukenrol doekjes.

Ik heb een voorliefde voor cactussen, die overleven het meestal bij mij :D Al heb ik nu meer andere "overlevers" staan dan cactussen. >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:28

champies, dat is ook wel leuk idee!

Hier trouwens geen problemen met de lidl zaadjes, komen bijna allemaal op (heb ze 1 per vakje gezaaid).
Tomaat, paprika, courgette.

Heb woensdag gezaaid 2 soorten erwten, die zie je nu ook al kiemen.
De ijsbloemetjes zie ik nog niets kiemen.

Lavendel van de bas, doet niets, afrikaantjes daarintegen, deden het fantastisch!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:22

Vanmiddag wou mijn vent zomaar met mij naar tuincentrum!
Wat aardbeien plantjes gehaald en komkommer en spitskool zaad.
Die komkommer van de lidl doet nog niets, dus dan maar deze proberen.

Ze hadden daar ook kassen staan, dus mijn man even ermee in gesleurd.
Als het dit jaar bevalt om zelf te kweken en het gaat ook goed, mag er een kas komen *\o/*

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:32

Mijn Lidl komkommerzaadjes doen het super! Ze schieten de grond uit. Lidl tomaatjes leken het heel goed te doen maar nu ze ongeveer 2,5 cm hoog zijn met 2 blaadjes lijkt het net of de groei gestagneerd is, heel vreemd.

Leuk dat je een kas 'mag' kopen als het dit jaar bevalt!! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:46

pmarena schreef:
Ook van de frambozen. Ik heb me dus een slag in de rondte staan planten in de moestuin-to-be nadat ik de Hedera's in de grond gezet had :P

Hedera in je moestuin?
Houd je ruime afstand met je andere planten? Dat woekert echt als de ziekte.

CS leuk hubbie ook enthousiast!

Ik heb hier radijs en tomaat in een bakje in de vensterbank, radijzen gaan als kool, tomaatjes hebben een klein blaadje boven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:03

Nope, Hedera langs de weg, als afscheiding tussen het parkeerstrookje langs de dijk, en ons terras, zit dus helemaal opgesloten tussen bestrating en is een eind van ander groen af :)

Kost nog wel veel tijd zeg om die Hedera's door de schermen te vlechten, pfffft! Moet nu nog 1 scherm en dan ben ik eindelijk klaar :P

Zijn wel mooie planten hoor +:)+ m

Meter hoog en elk met zeker 5 stevige ranken, en waren 2 euro per stuk. Dat is tenminste nog te betalen, had er 50 nodig :=

Normaal betaal je bij het tuincentrum het dubbele per plant en dan heb je maar een rank of 3 :)

Hier worden de al eerder gekochte aardbeienplantjes al flink groen, wil ze na volgend weekend buiten gaan zetten onder de frambozen, naast de aardbeien die ik donderdag gehaald en geplant heb :)

Naast de cherry-tomaten zaden heb ik nu ook Roma tomaten en Sugar Snaps in het raamkozijn staan.

De gewone lage groentes ga ik gewoon buiten zaaien en niet voorkiemen en verpoten ofzo, veels te veel gedoe :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:56

CS, gaat goed, als hij nu echt enthousiast wordt!

Bij de praxis net voor 2.69 4 aardbeien plantjes gekocht en voor 2 euro samen een tijm en basilicum.
Vervolgens nog een zwartebes lei struik voor 6 euro bij de Gamma en 24 buxusjes.... a 7.95 of zo per 6.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:38

Leuk Sjolvir!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:46

Nu alles ooit de tuin nog in.. proest.....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:20

Haha sjolvir, zodra het mooi weer wordt gaat iedereen hier als een mallemoot in de tuin bezig.

Ja, hubbie wordt ook enthousiast, eindelijk!
Hij zei net zelfs tegen mijn ouders, dat ie het achterstuk van de tuin zo goedkoop mogelijk wil opknappen nu, voor als volgend jaar of het jaar daarop de boel toch weer veranderd moet worden als er een kas komt.

Zo, de broccoli en bloemkool vanavond dan ook groter gezet en de slechte plantjes weg gekieperd.

Hedera groeit hier ook in de tuin door de buurvrouw, als ik zo'n streng weer zie trek ik die meteen weg, zo kan ik het nog binnen de perken houden, anders heb je binnen no time je hele tuin begroeit, sterk spul.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:08

Hedera kun je er gewoon door steken één of twee keer, dan gaan ze zelf wel verder. Na verloop van jaren worden die stammen onderaan enorm dik en dan gaan ze ook echt woekeren. Het is op zich een leuke plant, voor leuk gebruik, maar na een paar jaar... En ook niet meer uit te roeien dan.
De buurvrouw heeft vorige maand de boom met hedera en al gesloopt, daar had ze ooit eens een stuikje tegenaan gezet, nu stond het 5 meter hoog en was de boom niet meer te zien :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:08

Die Gamma planten / struiken / leibomen waren wel leuk inderdaad +:)+

Nah, ik ga natuurlijk niet die strengen van een meter lang maar door 2 gaten van het gaas vlechten en de rest naar beneden laten wapperen :P

Het zit hier pal voor het keukenraam en de ingang, moet gewoon z.s.m. een mooie dicht haag worden zodat we weer een beetje privacy krijgen :)

Tuin ligt direct langs de weg en ik heb daar een 11 meter lang scherm langs gezet dat nu lekker dicht moet gaan groeien zodat het een lekker besloten terras wordt, en ook de wind wat beter uit de (ook zelfgebouwde) stal houdt van die kant af :j

Dus goed vastgevlochten anders wappert het gewoon weer los door de wind. Wil wel goed beginnen want nu zijn de stengels nog soepel, straks kan ik het niet meer herstellen.

Maar moet nog maar een stuk of 5 plantjes losmaken en invlechten, en het ziet er al netjes uit zo +:)+

Straks weer verder met het maken van de klim-constructies rond de bakken. Op 1 lange bak van zo'n 350 x 90 cm komen 2 van die overgebleven klimopschermen van 180x180 waar ik de courgette, pompoentjes, komkommer enzo op wil laten klimmen. Daar moeten dus nog 3 palen in de grond komen om die aan vast te schroeven.

En dan nog bij een kleinere bak 2 palen aan de zijkanten maken en een paal er bovenop, daar kan ik dan touwtjes van naar beneden laten lopen en daar tomaten onder zetten :)

En dan wil ik nog een paar torentjes maken van bamboestokken voor bonen :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 10:34

In mijn vorige huis was mijn hele tuintje omheind met hedera. Die snoeide ik 5 keer per jaar :+ Ik was er wel blij mee hoor! Het gaf een mooie groene muur en een heel natuurlijke uitstraling. Maar ik hebt ook vervloekt, sloopte mijn schilderwerk en groeide de badkamer illegaal binnen. :')
Nu heb ik 1 hedera, naast mijn hek. 1 plantje is makkelijk onder controle te houden. Hij is met clematis aan het vechten wie als eerste door het hek heen kan. :D

Ik had nog heel oud biologisch zaad van broccoli gevonden en dat komt op :D Dat vind ik nu geinig.
Verder kwam ik in de schuur nog muntzaad tegen, dat ga ik toch maar zaaien. Zo lekker om thee van te zetten.
De tomaatjes groeien stug door, ik heb nog steeds geen blad eraan, maar ik zie wel dat ze groter en dikker worden. Het komt vast goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:29

brocolli, ook nog niet aan gedacht, ach volgend jaar.

Hedra is wel mooi, maar inderdaad best wel werk.
(afscheiding met achterburen is hier ook iets? met hedra erover.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:46

Broccoli heb ik hier ook staan, lastige is wel dat ze bijna op bloemkool lijken in deze staat, dus heb ze maar even gemerkt haha.
Vandaag nog wat dingetjes voor gezaaid, staat nu boven in de vensterbank, werkelijk alles staat vol nu boven, heb een hoop te doen als alles de tuin in moet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:53

pmarena; hedera maakt zelf 'klauwtjes' om zich vast te houden, het kan zelfs verticaal tegen een betonnen muur omhoog klimmen zonder steun. Dus vandaar dat vakje om vakje erdoor vlechten gewoon niet nodig is.
Maar het houd je van de straat hé? :P
Goed dat je in elk geval betonmat hebt om het langs te leiden ipv een planken schutting oid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:23

Ah...een hubbie die ook enthousiast gaat worden,leuk!! En leuk een kas in de toekomst..MP even in de gaten houden ;)
Ik wil ook nog een volglas kas...ooit,misschien wel met verwarming zodat ik vroeg kan voorkweken.Nah...mens moet kunnen blijven dromen nietwaar :D

Hier ook Hedera staan...die woekeren rond de zonnewijzer.Die gaat eerdaags weg en dan kan ik de Hedera verplaatsen.Mag het lage hekwerk dicht gaan groeien.

Zou eens tijd worden dat ik mijn violen van een week of 3 geleden,eindelijk eens in de grond kan gaan zetten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:17

_CS_ schreef:
Broccoli heb ik hier ook staan, lastige is wel dat ze bijna op bloemkool lijken in deze staat, dus heb ze maar even gemerkt haha.
Vandaag nog wat dingetjes voor gezaaid, staat nu boven in de vensterbank, werkelijk alles staat vol nu boven, heb een hoop te doen als alles de tuin in moet

Hihi, en daarna nog alles opeten als alles goed gaat :9

Annelies: het waait hier echt serieus hoor, ze groeien natuurlijk niet 10 seconden nadat je ze geplant hebt, vast aan de trellis :P
Als het niet nodig zou zijn dan zou ik er natuurlijk ook liever minder werk van maken :j

Maar daarom doe ik het nu dus liever meteen goed, hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om ze er goed doorheen te vlechten.
Nu hebben ze tenminste een goede start zodat ik straks niet met inmiddels wat langere en stuggere planten hoef te gaan klooien in een poging om het alsnog netjes te maken. Het zit er nu allemaal netjes doorheen gevlochten en ik ben er blij mee zo, alleen de topjes zwabberen nu in de wind en hopelijk gaan die zelf toch het scherm vinden nu de rest eronder goed vast zit :)

Zijn echt supermooie en stevige planten, sommige hebben zelfs wel 7 ranken per plant, daarom kostte het ook behoorlijk wat tijd met 50 planten, met handschoenen in de koude wind, en eerst veel stukjes tape los moeten knippen waarmee de ranken als een bundeltje bij het bamboestokje gehouden werden...dat kostte nog het meeste tijd, tape verwijderen en even de ranken uit elkaar halen....dan waren die frambozen makkelijker, gewoon zo'n kale stok met een wortel in de grond zetten :P

De aardbeien in de vensterbak gaan hier echt als een tierelier := Komen elke dag wel blaadjes bij volgens mij :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:07

Afbeelding

Speciaal voor Madeliefje, mijn gelegeenideewatvoorietshetis struik. :D

En het gaat om de linkse, die scheve.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:12

Wel een mooi maatje die struik :)

Heeft iemand hier trouwens een kiwi-bes? Zijn die vruchten een beetje lekker?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:05

Ik heb achter ook wel klimop staan, mooi ding, tegen de hersft worden de bladeren vuurrood.
Heb al enkele stekken ervan gemaakt om 1 en ander te laten begroeien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:08

De komkommer zaden van de lidl deed niets.
Had ik dat bakje gister op de verwaming gezet, omdat ik bezig was alles weer een plekje te geven, niet meer aan dat bakje gedacht.
En nu was ik net even plantjes kijken, zie ik dat bakje staan met jawel een komkommer plantje van wel een centimeter hoog.
Die is wel heel rap gegroeid, en blijkbaar staat die op de verwarming beter, dus laat hem daar staan, kijken wat ie verder gaat doen.

Soms snap ik er niets meer van :+