Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:00

ja, maar als je naar extra's gaat kijken..een appel of een zak chips , of een paar koekjes , of , of ?
keuze is vrij simpel wat betreft "welke zou gezonder zijn"
neem ook even mee dat je ook echt wel genoeg moet binnenkrijgen per dag
als je een gezond ontbijt neemt, zo ook lunch en diner, waarbij je dus de zogezegd slechte dingen (harde vetten, snelle koolhydraten en geraffineerde suikers etc.) beperkt/schrapt.
in plaats daarvan dus de langzame koolhydraten pakt, gezonde vetten, , voldoende eiwitten etc , dan past een extra appel/mandarijn/banaan/ananas of twee echt wel binnen het plaatje gezond,
ook ivm de vezels etc

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:06

Wat grappig die bietenburgers! Meteen opgeslagen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:12

Ze waren erg lekker! Alleen wel een beetje droog, bij het bereiden vond ik ze te nat dus heb ik er maar twee eieren aan toegevoegd in plaats van drie. Maar met een klein beetje huttenkase en komkommer werden ze lekker fris!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:38

Hallo (ik hoop dat ik dit goed plaats, hier in dit topic)
Ik houd sinds een tijdje mijn eten bij op mijnvoedingscentrum.nl. Ik besloot vandaag eens te kijken naar wat ik over 30 dagen gemiddeld aan voedingsstoffen binnen had gekregen, en wat blijkt? Ik heb een aantal tekorten! (behalve dan natruim, daar heb ik dus teveel van :') )
Hier schrok ik nogal van, aangezien ik dacht dat ik juist gezond bezig was. Ik ben nu 14 jaar, en ik ben altijd al zwaar geweest, en zit nu eindelijk (sinds een maand ofzo) op een mooi gewicht (60,6 kg, met mijn 1,69 m)

Ik zou dus graag wat tips willen krijgen, bepaalde groentes die ik meer zou kunnen eten om de tekorten 'beter' te maken :)
Vooral het ijzertekort vind ik belangrijk, want ik sport veel.

Mijn tekorten :D
http://tinypic.com/r/a1g7a/6

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk kunnen jullie me helpen :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:05

CleovG schreef:
Als je alleen fruit eet lukt dat idd niet. Maar als extra kan het toch best aantikken?

Ik wil hier bij zeggen dat het in dit topic niet belangrijk is of je aankomt, afvalt of gelijk blijft. het gaat erom wat gezond is, voor de één zal dat aankomen zijn, de ander zal er wat af willen, weer een ander vindt haar gewicht prima :)

Over het fruit: Je kunt van alles aankomen en ja fruit kan aantikken, net zoals dat een bakje kwark aan kan tikken, of een glas Slimpie limonade. Net zoals je van een berg friet af kan vallen, als je de rest van de dag niets anders eet. Dat is dus info waar niemand iets aan heeft :)
Maar als een mandarijn 25 kcal bevat en ik zelfs al na 4 mandarijnen vol zit (en dat zegt echt wat, want ik kan blijven eten)...tja, van 100 kcal zul je niet zo snel aankomen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:44

@Phormi hoe kun jij nou na 4 mandarijnen vol zitten? Dan zit ik nog niet vol hoor :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:53

Nou, als ik ze als toetje eet wel hoor, en dat was de vraag zo'n beetje :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:21

Wat leuk die bietenburgers! Die ga ik ook maken! :D

Heeft iemand nog een idee voor lekkere, gezonde quinoakoekjes (zoet dus)? :) kan op internet echt bar weinig vinden..

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:30

Ik heb het recept voor de bietenburgers ook opgeslagen, leuk!
Heeft iemand nog een recept voor ontbijtmuffins? Ik heb weleens wat gemaakt, maar ik weet niet meer hoe. Ik wil het graag een beetje gezond en vullend hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:11

falionrule schreef:
Hallo (ik hoop dat ik dit goed plaats, hier in dit topic)
Ik houd sinds een tijdje mijn eten bij op mijnvoedingscentrum.nl. Ik besloot vandaag eens te kijken naar wat ik over 30 dagen gemiddeld aan voedingsstoffen binnen had gekregen, en wat blijkt? Ik heb een aantal tekorten! (behalve dan natruim, daar heb ik dus teveel van :') )
Hier schrok ik nogal van, aangezien ik dacht dat ik juist gezond bezig was. Ik ben nu 14 jaar, en ik ben altijd al zwaar geweest, en zit nu eindelijk (sinds een maand ofzo) op een mooi gewicht (60,6 kg, met mijn 1,69 m)

Ik zou dus graag wat tips willen krijgen, bepaalde groentes die ik meer zou kunnen eten om de tekorten 'beter' te maken :)
Vooral het ijzertekort vind ik belangrijk, want ik sport veel.

Mijn tekorten :D
http://tinypic.com/r/a1g7a/6

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk kunnen jullie me helpen :o

Ik ben nu heel erg benieuwd wat jij eet. Ik ga raden: je eet brood en je moeder kookt voornamelijk met pakjes. Dat zou je natrium kunnen verklaren.

Ik vind dit een bizar aantal tekorten en ben dus ook erg benieuwd naar jouw lijstjes. Sowieso eet je veelste weinig.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:39

Dit eet ik elke dag:
Ontbijt Bruinbrood 2 sneetjes
Lunch Bruinbrood 2 sneetjes
Avondeten Magere yoghurt 250 Gram
Avondeten Muesli met vruchten 2 eetlepel
Tussendoor Appel (met schil) 1 stuks
Tussendoor Water 500 ml

Bij het ontbijt heb ik gewoon beleg, wat verschilt van dag tot dag, bij de lunch heb ik redelijk vaak 30+ kaas van milner, maar ook nog wel eens kipfilet
Mijn moeder kookt bijna nooit met pakjes, maar in de weekenden hebben we op vrijdag, zaterdag en zondag vaak soep (zaterdag en zondag is er nog soep over), wat natuurlijk ook redelijk aantikt. (we eten wel veel 'buitenlands' eten, 2x per week aardappelen met groente, de andere dagen 'wat anders' met een sla-salade)
meestal drink ik meer water (iniedergeval deze week in de vakantie 1 ml (2x o,5 ml flesje water)
En mijn tussendoortjes verschillen, soms pak ik nog een broodje als ik terugkom van school, of een crackertje, maar nooit chips of snoep (sinds een jaar niet meer)
In de avond vaak nog fruit

Ik snap alleen niet waarom je het 'je eet brood' zo slecht laat klinken, bij veel van de tekorten (de ernstigste) staat dat dit opgelost zou kunnen worden door meer (volkoren) brood te eten...

sorry voor late reactie

edit: Waarom eet ik eigenlijk sowieso veel te weinig? :?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:04

@falionrule: ik denk dat het handig is als je dit topic (en evt. de vorige) globaal doorleest, dan kun je al heel veel informatie vinden over wat wij zeggen over gezonde voeding.

Mijn mening is dat 4 boterhammen voor ontbijt en lunch te weinig is. Heb je niet de hele dag honger? En als avondeten een bakje yoghurt met 2 eetlepels muesli is ook erg weinig.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:12

Toad schreef:
@falionrule: ik denk dat het handig is als je dit topic (en evt. de vorige) globaal doorleest, dan kun je al heel veel informatie vinden over wat wij zeggen over gezonde voeding.

Mijn mening is dat 4 boterhammen voor ontbijt en lunch te weinig is. Heb je niet de hele dag honger? En als avondeten een bakje yoghurt met 2 eetlepels muesli is ook erg weinig.

Haha, bij het avondeten heb ik natuurlijk ook aardappels enzo, hoor
Het lijstje wat ik net liet zien, is wat ik sowieso eet, daar komt dan nog het gewone avondeten bij, beleg op brood en twee of drie tussendoortjes

Ik zal het topic idd doorlezen (faal, nog niet eens aan gedacht :') ) Maar waar kan ik het beste beginnen? Bij deel I? Of gewoon in deel III?

edit: Wat ook belangrijk is, ik heb geen controle over wat mijn moeder inkoopt, maar als ik bijv vraag voor magere kwark, ipv magere yoghurt, en die is dan twee keer zo duur, dan koopt ze dat niet, wat ik ook begrijp... :(

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:38

Je kan het beste in deel 1 beginnen met lezen, plus we hebben een 'gezonde receptentopic', kan je vinden met de zoekfunctie of in de openingspost van dit topic, en daar staat superveel informatie verzameld :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:46

Voor de liefhebbers, persinaasappelen zijn in de aanbieding deze week! Ik ga denk ik voor die van de Lidl, 2 kg voor 1.49. De AH heeft 2 kg voor 2.99 met daarbij de 2e kilo gratis. Maar ik weet niet zo goed wat ik met 4 kilo perssinaasappels moet. Of zijn sinaasappels goed lang te bewaren?

Morgen ga ik eens amandelmelk halen en havermout, ben heel benieuwd. Op de 1 of andere manier verwacht ik dat de amandelmelk heel zoet gaat zijn, maar dat zal denk ik wel meevallen of niet? En ik wil deze week ook zelf mueslirepen maken, zag vandaag een mooi recept voorbij komen op 24Kitchen van the free range cook, met sesamzaadjes, pompoenpitten,havermout, zonnebloempitten en om alles aan elkaar te binden een mengsel van water, suiker/honing en pindakaas geloof ik. En het zag er zo lekker uit! Plus het was wel 2 weken te bewaren, ben benieuwd. ^^

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:56

Volgens mij zijn de sinaasappelen bij de C1000 nog goedkoper, volgens mij een aanbieding per krat.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:02

Ja maar ik heb geen idee hoe ik bij een C1000 in Groningen kom. :') Ben er vorige keer met rijles wel langs gereden maar heb géén idee hoe ik daar kom en zoveel moeite ga ik nou ook weer niet doen voor perssinaasappels als ze bij alle andere dicht bijzijnde supermarkten in de aanbieding zijn. :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:45

Sinaasappels zijn lang te bewaren hoor :) Ik vond gister nog een sinaasappel die er al zeker een half jaar had gelegen :') Prima eetbaar!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:11

Annelies : beter laat dan...etc.
4 personen

400 gram kipfilet
(kokos) olie om mee te bakken
2 uien, gesneden
1 eetlepel kerriepoeder
1 1/2 dl yoghurt
1 blikje tomatenpuree
1 eetlepel bruine suiker(deze staat er origineel in, ik vervang met palmsuiker, of laat het gewoon weg, of voeg een drupje honing toe)
1 eetlepel zoete ketjap
1/2 theelepel kruidnagel
1 appel, in stukjes gesneden
3 eetlepels rozijnen
stuk dikke duimgrote gember geraspt.
citroensap
100 gram champignons, in plakjes gesneden

Bereiding:
Kip in reepjes/stukjes snijden en met peper en zout naar smaak in wat kokosolie bruin bakken ,
ui, gember en champignons toevoegen en fruiten,
dan de kerrie, suiker en de tomatenpuree toevoegen en deze even een minuutje meebakken
dan de ketjap, kruidnagel, appel, rozijnen en het citroensap toevoegen, mengen en de yoghurt erdoor.
alles aan de kook laten komen en een half uurtje op heel zacht vuur laten pruttelen
Doe er dan de yoghurt bij, tomatenpuree, bruine suiker, ketjap, kruidnagel, appel, rozijnen, de stukjes

ik doe er of een frisse salade bij, of spercie boontjes , of soms gewoon net waar ik zin in heb

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:35

_Mara_ schreef:
En ik wil deze week ook zelf mueslirepen maken, zag vandaag een mooi recept voorbij komen op 24Kitchen van the free range cook, met sesamzaadjes, pompoenpitten,havermout, zonnebloempitten en om alles aan elkaar te binden een mengsel van water, suiker/honing en pindakaas geloof ik. En het zag er zo lekker uit! Plus het was wel 2 weken te bewaren, ben benieuwd. ^^

Klinkt goed, die zet ik op mijn lijstje om te maken!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:26

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:28

Ik heb vandaag voor het eerst een recept van Kris Verburgh (de voedselzandloper) geprobeerd, een salade met kip, avocado, verse spinazie en nog meer. Erg lekker!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:29

Zo hey, bestaat Koffietijd nog? _O-

wijnsteenbakpoeder....dat heb ik laatst nog ergens gezien *gaat nadenken*

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:36

phormicola schreef:
Zo hey, bestaat Koffietijd nog? _O-

wijnsteenbakpoeder....dat heb ik laatst nog ergens gezien *gaat nadenken*

Ja, best leuk hoor :D Er staat op die site steeds natuurwinkel op maargoed daar kom je niet veel verder mee :P

Oja, er waren hier mensen die kokosvet van de tuinen hadden toch?
Welke hebben jullie? Morgen ben ik namelijk in de stad en wil ik het een en ander kopen :) .

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:37

Josien, ik denk dat je wijnsteenbakpoeder ook wel bij de tuinen kunt kopen.
Ik heb Royal green kokosolie/vet.