Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:05

Ik ga mn haar vanavond maar eens verven, heb het al 1,5 jaar - 2 jaar niet meer gedaan, (wilde laten uitgroeien) ik wordt grijs :(

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:40

Haha Colway, wijsheid komt met de grijze haren zeggen ze toch :P

Ik heb cacao van fairtrade, van de jumbo. Er staat bij ingrediënten enkel '100% pure cacao', dus ik ga ervanuit dat dat goed is :)

Vandaag weer lekker uitgeslapen, heerlijk als dat zomaar kan! Maar wel dus een beetje een raar lijstje :) :
Ontbijt (om 10.30): 2 zelfgebakken speltboterhammen met biologische smeerkaas, tomaat + peper, 1 glas smoothie van andijvie, frambozen, kiwi, sinaasappel en chiazaden
T: /
Lunch: klein restje magere kwark met een appel in stukjes, kaneel en een handje noten, evt nog een speltcracker
T: paprika en worteltjes
Avondeten: vriend viert zn verjaardag, dus eigenlijk zijn er hapjes, maar wel ongezonde :P Dus ik denk dat ik voor mezelf een omelet ga maken met alle restjes groente van afgelopen week! Maar misschien ook wel iets uitgebreiders, al ik toch tijd blijk te hebben :)

Qua beweging ga ik straks een uur met de hond wandelen :+ niet heel veel dus! Maar beter dan niets :D Heb ook nog menles, maar dat is niet zo sportief helaas :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:28

Mooi lijstje!!!

Ben je ook veel druk in je hoofd colway?

Grr mijn stand staat recht tegenover een heerlijk geurende poffertjeskraam haha :p

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:29

Ik ben net naar de markt geweest voor groente, fruit en noten.
De avocado is al rijp, moet alleen nog bedenken wat ik daar van ga maken :+

Jullie zijn al goed bezig! Ik ben al vanaf half 8 bezig en zit nu pas aan mijn eerste koffie en bakje brinta O:)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:30

MaartPaard schreef:
Kwestie van goede voorbereiding. Had andaag ook aardig wat tijd dus dan heb ik daar ook echt zin in zeg maar. Quinoa en humus had ik al klaar dus dan valt het heel erg mee. Zo probeer ik het ook gewoon een beetje te doen. Vind het leuk om op vrije dagen er lekker veel mee bezig te zijn :)

Sterkte trouwens! Was ik nog vergeten te zeggen, heel stom van mij. Maar vind het echt heel naar voor je!!!

Dankjewel :)

ben nu een recept van humus aan het opzoeken, ik weet eigenlijk niet of ik dat wel lekker ga vinden, maar proberen kan natuurlijk altijd.

Ontbijt nu met kwark, banaan, kaneel, biologische muesli en scheutje kokosmelk. Vriendlief ontbijt ook gezond, die heeft zojuist 3 eieren gebakken met tomaat en ham.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:31

Ik had trouwens zgn speltcrackers gevonden in de C1000: 46% witmeel en geen spelt op de ingrediëntenlijst....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:31

Mootje schreef:
Ik had trouwens zgn speltcrackers gevonden in de C1000: 46% witmeel en geen spelt op de ingrediëntenlijst....

o, dat is wel oplichterij dan. Brief sturen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:33

@ Maartpaard, ben altijd druk/onrustig geweest en ik denk ook doordat ik het nu helemaal druk heb (of mezelf druk maak haha) ik zo onrustig slaap...Maar dat 'gejaagde' gevoel heb ik al jaren, boek lezen kan ik niet, film kijken lukt zelden ;-)

Hoop dat rust ook met de jaren komt :+

Ga zo mn haar uitspoelen ben benieuwd

@ Mootje, avocado is lekker in salades, of in smoothies uiteraard ;-)

Ohhhhh da's toch erg van die speltcrackers!

Daarom haal ik nu dus echt alleen brood/crackers bij ekoplaza, ik vertrouw die crackers bij de C1000 etc niet

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:35

Hihi, het was van wasa.... Het heette iets van 'bruin van de zon' in het Zweeds :+
Op de voorkant stont spelt/havervlokken cracker, 60% volkoren
Ik ben niet zo van de brieven schrijven, en dan had ik het ook moeten kopen....

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:42

Yoga en meditatie helpt!!! :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:45

De term "volkoren" is toch beschermd? Wat vreemd van die speltcrackers.
Ik reageer helemaal niet goed op speltbrood. Dus ik hou het wel weer bij mijn volkoren boterhammen, dat gaat wel goed.

@toad, sterkte met het verlies van je kat. :(:)

Oh en avocado is heerlijk om guacomole van te maken :) Lekker als snack met groentesticks bijvoorbeeld.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:48

Ik kon ook helemaal geen volkoren vinden op de ingrediëntenlijst :+
Ik eet normaal roggebrood of zuurdesembrood, maar was benieuwd naar die speltcrackers/brood waar jullie het allemaal over hebben!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:51

Ik haal mijn speltbrood bij de Natuurwinkel, kost alleen wel 3,99 euro :+

daar doe ik een hele week mee. Eet ongeveer 2 boterhammen per dag.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:05

MaartPaard schreef:
Yoga en meditatie helpt!!! :)

Inderdaad wel eens aan gedacht, maar geen tijd voor (of is dat een slecht excuus? haha) mijn vriend begon er laatst ook al over, die heeft hetzelfde als ik :+

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:09

Slecht excuus ja haha! Tijd moet je maken! Mediteren hoeft maar 10min per dag dan heeft het al effect!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:20

Maartje: wat voor stand is het waarin je staat? Is het leuk? :)

Colway: je zou ook zelf brood kunnen bakken? :) is wat goedkoper dan iedere keer in de natuurwinkel denk ik! Ik heb gisteren een speltbrood gebakken dat echt supergoed gelukt is :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:11

Ja? Heb je het recept?

Zit gewoon nog steeds vol van mijn havermoutpap. Die was ook werkelijk heerlijk!

Ik sta op een stand met Scandinavische spulletjes, servies, blikken en stijlboeken enzo. Door het slechte weer helaas niet heel druk.. Mar het is gewoon een lifestyle beurs zeg maar!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:47

Leuk Maartje! Wel jammer dat het zo rustig is.
Mijn eerste smoothie is een feit: Magere kwark (te dik van consistentie :+ ), kokosmelk, gojibessen, bevroren frambozen en verse aardbeien!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:50

Hoi

ik probeer wat ritme in mijn voedingspatroon te steken en nu lukt het me wel om iedere morgen: Weetabix (2 stukken) met halfvolle melk te eten. Is dit eigenlijk een goed ontbijt? Het leek me heel gezond, maar als ik dan kijk naar caloriën ofzo dan is het niet zooo gezond.

http://www.google.be/imgres?q=weetabix& ... 4,s:0,i:73

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:31

Ik ben niet zo goed in Frans, maar hoe meer 'geprepareerder' voedsel is, hoe slechter heb ik het idee

Ik zou voor iets anders gaan denk ik ;-)

Zoooo fanatiek gesport...M'n hoofd leek wel een lekker koppakking, zweten! Heb m'n armen maar overgeslagen die deden nog zeer van eergisteren :+

Net een lekkere salade gemaakt van babyleaf, geraspte wortel, mais, geraspte paprika, hamreepjes, rode ui, augurk en een klein beetje mosterd dille dressing (welliswaar uit fles haha)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:37

De voedingswaarde van die koekjes vallen mij alles mee, alleen is het wel een koolhydratenbom. Ik weet niet of het snelle of langzame koolhydraten zijn. Mijn keuze zou het ook niet wezen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:57

Die weetabix is wel redelijk gezond, is een volkoren produkt wat op brintapap gaat lijken als je dat in de melk weekt. Zit behoorlijk veel vezels in en de koolhydraten zijn langzaam. Eet het zelf ook wel eens voor de afwisseling maar vind het niet heel lekker... Je zit er wel lekker lang vol van

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:36

Maartje: ik heb het recept van de speltwinkel :D www.speltwinkel.nl !

Voor een brood van ongeveer 650 gram heeft u nodig:
- 450 g meel (elke mogelijke variatie van volkoren speltmeel en speltmeel type 1050 of wit speltmeel type 630 kan!)
- 225 ml water
- 1,5 tl zout (tl: meestal zit er een maatje hiervoor bij de machine)
- 1tl suiker (gebruik het maatje van de machine)
- 1bolle tl korrelgist, ook wel droge gist genoemd (gebruik het maatje van de machine), verse gist kan ook (10 gram korrel- of droge gist komt overeen met ongeveer 15 gram verse gist)
- 2 eetlepels olie (zonnebloem) of boter

Eventueel zaden (en pitten, lijnzaad, vlozaad, venkelzaad, etc) toevoegen na de piep.

* Voor een extra smeuïg brood kun je aan deze ingediënten nog 1 ei toevoegen.

Bereiding:

Doe het meel in de bak en zorg dat je het zo ophoopt dat er links en rechts langs de rand plek is om een geultje water te maken;

Water links en rechts langs het meel schenken; zout, olie en suiker verdelen in water

In het midden van het meel een kuiltje maken en daarin gist scheppen (Let op: bij beide gistsoorten moet je opletten dat de gist niet met het zout in aanraking komt als je het in de machine doet. Ook met handmixen/kneden moet je gist en zout in de kom in eerst instantie niet tegen elkaar aanleggen. Zout verminderd bij direct contact namelijk de gistwerking).

De machine instellen op bruin brood of wit brood programma, al naar gelang je keuze.

Pitten en zaden kunnen pas na bepaalde tijd toegevoegd worden, dat moet je nalezen in de gebruiksaanwijzing. Meestal geeft de machine dan een piepsignaal.

Overigens, gedroogde tomaatjes, olijven, gebakken uien, rozijnen, noten etc. zijn ook lekker in brood, maar mogen ook pas later toegevoegd worden (piep).

Ook lekker: kruidenbrood! Voeg in het begin een eetlepel Italiaanse kruiden toe en een eetlepel bruscetta kruiden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:41

Klinkt heerlijk, zelfgebakken brood :9

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:51

Dat zelfgebakken brood klinkt echt heerlijk.
Moet ik toch maar een keer proberen. Maar eens de broodbak machine van mijn moeder haar vriendin lenen? haha Voordat ik zelf een aanschaf wil ik het eerst geprobeerd hebben.
Mijn dag vandaag ging weer niet zo super. Baal er best wel van want voel me ook gelijk minder lekker in mijn vel. Veel moeier dan toen ik wel gezond at.

Ben nog druk aan het lezen in het boek van Amber en ben nu bij de test aan gekomen. Heel benieuwd wat daar uitkomt, die ga ik zo maar eens even maken denk ik.

Mijn dag vandaag:
O: tomaat
O (half uur later): bakje bio yoghurt met 3 scheppen muesli en een schep lijnzaad.
T: weer van die pindarotsjes
L: 4 geroosterde volkoren bh, 2 met kaas en jam en 2 met sandwichsspread.
T: pindarotsjes met aardbei.
D: zelfgemaakte nasi van papa

Ga na het weekend weer echt opnieuw beginnen denk ik. Heb dan ook altijd veel minder last van mijn menstruatie dus kan ik weer volop beginnen.

Ik ben ook heel benieuwd naar dat speltbrood. Maar 3 euro vind ik wel heel duur voor een brood.