Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:45

Komt dat niet door de bleekselderij?

O: 1 rogge cracker met pindakaas/ appel met schil/ 2 uitgeperste sinaasappelen met 3 theelepels chaizaad
T: Handje walnoten
L: Salade van rauwkost (prei/wortel/witte kool) met gemengde bladsla en doe er nog mais/paprika/rode ui bij, dressing nog verzinnen
T: Roggebroodje + sandwichspread
D: Ga een super smoothie maken met deze als inspiratie

Citaat:
Ik heb al een grote smoothie met spinazie, wortelsap, sinaasappelsap, grapefruitsap, kiwi, ananas en chiazaad op

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:46

Tis een beetje weinig zie ik...We hadden een lege koelkast en ik had haast :')

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:25

MightyJoe schreef:
Goedemorgen! Net een glas groentesmoothie gemaakt.. 1e detox dagje :P Gadver...
1stengel bleekselderij,2 wortels, hand spinazie, appel.
Vies!!

Heeft iemand een lekker idee? Ik denk dat het door de wortels komt.. En er moet denk ik meer fruit door..

Ik maak de sapjes trouwens wel met de blender dus ze zijn wat pappig. Dus meer smoothies :P

Komt door de bleekselderij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:35

Ik lees altijd wel mee, maar reageer niet zoveel. Ik lees dat mensen op zoek zijn naar speltbrood en dat ede jumbo dit niet zou hebben? Alle jumbo;s hebben 3 soorten in het vaste assortiment en zouden het absoluut wel kunnen bestellen. Twee soorten worden afgebakken in de winkel en kunnen dus in de diepvries (in de winkel) op voorraard blijven. 1 soort is biologisch, 1 soort is van bourgonidisch ovenbrood maar er zit ook tarwe in. (wel heel lekker trouwens...) en de laatst is 100% spelt. In theorie dan, doordat het wel wordt gesneden met de reguliere broodmachine is er lichte kruisbesmetting en is het brood niet meer uitsluitend spelt. Maar dit zouden ze absoluut kunnen bestellen. :)

Ik ontbijt 9 van de 10 keer met een smootie van fruit en wat turkse yoghurt. Meestal doe ik er wat havermout door heen waar ik kokend water over hen heb gegooid. Vult een stuk beter en geeft ook gelijk veel vezels e.d.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:38

Jammer inderdaad dat er mensen het topic weer verlaten! Ik neem zelf ook alles mee wat voor mij werkt, ook lang niet alles. Maar dit topic werkt zo motiverend en dat is echt fijn! Over zaden en geitenwollensokkenidee: zo dacht ik er ook over. Maar ik ben enorm enthousiast over de chiazaden. Zit echt bomvol goede dingen en het vult enorm goed. Zelfs mijn moeder gaat ze ook proberen.

Maartpaard: dat water met citroen, waar is dat goed voor? Lauw water op de nuchtere maag is goed voor de darmen toch, maar vanwaar de citroen?

Hier geen mooi weer, zit hier aardig dicht van de mist. Trekt zo vast weg!

Mijn lijstje:
O: yoghurt, appel, bosbessen, chiazaad, dorset cereal en kaneel.
2 speltcrackers.
L: 2 boterhammen met biojam, 2 met kipfilet
T: wortels en gemengde tomaatjes
D: een wereldgerecht van knor met mie, gehaktballetjes, prei en tauge en voeg daar zelf nog courgette en champignons bij. Na deze heb ik nog 1 pak staan en dan ben ik daar klaar mee :P als toetje een heel klein beetje dubbelvla.

Vanavond een vriendin op bezoek met eten.. daarna nog lekker borrelen dus neem waarschijnlijk nog een wijntje en wat tortillachipjes..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:51

Ik deed ook altijd starten met een glas lauw water met citroen, zet je darmen/lever aan de slag, werkt reinigend

ga er meteen weer mee beginnen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:51

@ roelke, ik heb ook nog allemaal pakken en zakken staan van kant en klare sauzen of wereldgerechten, ga ze ook maar eens opmaken denk ik

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:11

Hier ook meestal een glas lauw water, maar zonder citroen..

Ik heb vanmorgen voor het eerst ontbeten met havermout. Nou dat was de eerste en laatste keer dat ik het heb gekocht. Jakkes wat vies. Had het met melk in de magnetron opgewarmd met wat stevia en kaneel. Die structuur jekkie. Toen heb ik er een havermoutkoek van gemaakt met stukjes banaan. Maar dat was ook nog niet geweldig lekker. (wel opgegeten) Heb daarom nog een smoothie gemaakt met een halve banaan, kiwi, 2 sinaasappels geperst en yoghurt. Heb nu de helft gehad en voor de lunch de andere helft

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:42

havermout klinkt ook vies }:0

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:04

Havertmout in de smoothie meeblenderen, dan proef je er niks meer van!

Zooo heb weer even inkopen gedaan voor vanavond, maar jeetje, wat is het duur!!!!

Had nog wel wat dingen voor mezelf ook erbij zoals mijn uber heerlijk maar dure acaciahoning, raw cacao nibs en kokosolie om in te bakken. Heb alles in huis om een lekker maaltje te maken voor vanavond! Trouwens ook nog een reep chocola gekocht die gezoet is met stevia, ben benieuwd!

Zit nu aan mijn latte van amandelmelk, op zich lekker, maar je hebt helaas niet dat heerlijke schuim wat je bij een normale latte met koemelk wel hebt. Heb last van Acne dus kan beter zo min mogelijk zuivel nemen, vandaar.

@ Roelke: Citroen zet inderdaad meteen alles op gang, er zit veel vitamine C in, het ontzuurd en geeft je meteen veel energie :) Je moet het wel meteen nemen als je opstaat, dus niet eerst iets anders nemen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:08

oliebol nou ben ik alleen het turkse brood vergeten..

Die chocola is heerlijk!!! Echt een aanrader!!! Hij is ook met frambozen en blauwe bessen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:09

Goedenmorgen!

O: bio kwark met meloen en rozijnen
L: Gekookte eieren met vezelcrackers
T: Fruit en rauwkost
D: nog geen idee
T: Wijntje en iets lekkers erbij

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:44

Ik heb dat lauwe water met citroen ook wel eens geprobeerd.. Maar vond het echt niet te drinken :') misschien moet ik mijzelf er toch weer toe zetten.. Nemen jullie dan wel afgekoeld gekookt water? Want zo lauw uit de kraan is ook weer niet gezond voor je..
@Maartje, wat een lekkere dingen heb je voor vanavond op het programm staan! Je gaat je lekker uitleven zo te horen, succes met koken!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:52

ik vind het niet heel vies, gewoon erin gieten...

ik deed lauw water uit de kraan, begrepe pas van een collega dat dat ongezond is idd (warm water) vanwege metalen?

waar halen jullie amandelmelk vandaan en waar gebruiken jullie het voor? Proeft het echt sterk naar amandelen? Het klinkt wel lekker en gezond

Ik ga morgen de markt op voor fruit en groentes en dan door naar de tuinen en door naar ekoland

@ deau ook goed bezig dus

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:10

@Colway.. Haha helaas werkt dat niet zo goed bij mij. Er 'gewoon' ingieten, ben niet zo'n ster met vieze drankjes. Maar misschien moet ik het gewoon wat vaker doen, alles went tenslotte.. :')
En volgens mij was het warme water uit de kraan ook niet zo gezond vanwege bacteriën, die hebben dan meer de kans.
Over amdandelmelk, ik heb van de week amandelsschaafsel gehaald, daar schijn je melk van te kunnen maken. In de reform hier hadden ze geen amandelmelk. Wil het binnenkort proberen met Quinoa. Ben ook wel benieuwd naar de smaak!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:14

Ohhh oke, nou ik ga gewoon op zoek naar amandelmerk, wellicht in de toko hier wel te krijgen, kom daar eigenlijk nooit...

Heb net een bakje granaatappelpitten gekocht en een stuk ananas, wat ik ermee ga doen weet ik nog niet :+ i.i.g. een smoothie van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:25

Amandelmelk in bij de meeste grote supermarkten verkrijgbaar :j hebben ze vaak ook wel havermelk en rijstmelk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:26

Ik vind rijstmelk echt goddelijk := Helaas door de vele suikers niet echt gezond.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:30

Maartpaard: als jij geen zuivel neemt heb je dan minder last van acne? Wist dat niet.. ik heb t niet heel erg maar heb er wel wat last van en zou er zooo graag vanaf komen.. misschien moet ik ook maar eens stoppen met zuivel. Wat neem je dan om aan je eiwitten en calcium te komen? Ben wel erg benieuwd.. ga alleen wel heel erg mijn yoghurt missen.. :( ei mag wel?

Colway: die knorr pakken.. als die 2 halen 1 betalen waren sloegen we altijd enorm in haha. Ik vind t op zich wel lekker maar veel te zout. Zelf kruiden is veel lekkerder.

Heerlijk, verse ananas!

De chocolade klinkt goed maartpaard! ik heb voor eerst nog overheerlijke 85% cacao liggen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:49

Duuk2011 schreef:
Goedemorgen allemaal!
Is het bij jullie ook zo'n prachtig weer? Heerlijk!

Mijn ontbijt:
2 speltboterhammen, met huttekase en met Cereal chocolade hagelslag(zonder suiker) Op de fiets naar het werk neem ik nog een stuk fruit mee.
Als lunch wil ik straks een smoothie maken met kwark en fruit, ik wil eigenlijk aardbeien.. Straks even boodschappen doen

t: appel

l: smoothie gemaakt van kwark met sinaasappel. JAK wat was dat vies! Vind ik gek want ik lust kwark en ik lust sinaasappels. Maar de combi was geen succes ofzo.. Ik denk dat ik het echt met roodfruit moet doen, misschien lust ik het dan.
Verder als lunch nog 2 gekookte eitjes.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:03

wooooow ik heb me toch een rauwkost salade naar binnen gepropt :') (dus geen bladsla zeg maar) bij elkaar zo'n 300gram, aardig zwaar op de maag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:18

http://kyradevreeze.nl/recipe-choco-date/
Kan iemand dit heel misschien voor mij vertalen..? Ik snap er namelijk niks van en ik wil ze zoo graag maken.. en ik ben bang dat ik met translater op internet hele rare dingen er uit krijg. :=

Dit gedeelte;
Choco Date!*
(makes 5)
8 medjoel dates, no pit
2 hands of raisins
2 drops of liquid stevia
1 tablespoon of cacao powder
1 sprinkle of coconut
1 pinch of vanilla powder
Soak the raisins in warm water for 10 minutes. Drain the water. Add the medjoel (without pits!) dates and 2 drops of liquid stevia. Use the hand mixer to make into a paste. Add cacao powder. Mix well. Use both hands to roll into balls. Roll a few unto ground coconut. Add some vanilla powder to one or two and massage well until fully mixed. Reshape into a ball.
Enjoy as an afternoon snack with a good soy latte*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:51

Choco Date!*
(5 stuks)
8 dadels, zonder pit
2 handjes of rozijnen
2 druppels vloeibare Stevia
1 eetlepel cacao poeder
1 klein hoopje kokosnoot schaafsel
1 kneepje vanille poeder (tussen duim en wijsvinger pakken, dat is een 'pinch')
Laat de rozijnen 10 minuten wellen in warm water. Giet het water af. Doe de dadels erbij en 2 druppels vloeibare stevia. Gebruik een staafmixer om het tot een pasta/puree te pureren. Doe de cacao poeder erbij. Goed mixen. Gebruik je handen om balletjes ervan te draaien. Rol er een paar door de geraspte kokos. Doe wat vanille poeder bij 1 of 2 van de balletjes en god blijven kneden totdat het een geheel is. Doe alle balletjes weer bij elkaar en draai er 1 grote bal van.
Lekker als namiddag snack met een soja latté (een soort koffieverkeerd gemaakt met sojamelk)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:54

je bent geweldig phermicola!

Lauw water uit de kraan ongezond! Oeps, dat doe ik dus ook niet weer. Zal wel water koken en dit laten afkoelen dan

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:58

Ja, heeft met de leidingen te maken waar het warme water doorheen gaat, geloof ik.