Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:56

Magrathea schreef:
Bij ons is driekwart van de maaltijd vlees := ik denk er maar niet teveel bij na want dan kan ik beter ontslag nemen :=

Waar werk jij dan?

Appelmoes_11

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:00

Inderdaad, en aangezien mensen verbaasd zijn dat ik 'zelfs' geen koekjes of snoepjes 'mag'... ik heb niet veel vertrouwen in de veganistische kennis van de gemiddelde mens :')

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:32

Als jullie cake willen maken, wat gebruiken jullie dan als vervanger voor ei? Ik heb net 5minutencake gemaakt en ik vroeg mij af wat een veganist dan voor zoiets gebruikt.
Als vegetariër mag dat wel maar ik begin mij precies meer een meer af te vragen wat wel en niet mag als veganist.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:18

Ei-vervanger uit de biowinkel... maar ik maak ook nooit cake. :') Ik houd sowieso al niet van ei, dus dat scheelt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:26

Er zijn verschillende functies voor ei: bindmiddel of rijsmiddel. Afhankelijk van je gerecht kan je daar een vervanger voor zoeken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:15

Yoghurt van AlproSoya is tweede halve prijs bij de Jumbo! Als iemand dus zin heeft in veel zuivel... :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:23

Ik hou niet van yoghurt :P alleen met veel jam, maar dat heb ik ook niet :+

Hee Appelmoesje, hoe lang blijft sojamelk goed? Kan het niet vinden op de verpakking

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:30

Als het open is, ongeveer vijf dagen in de koelkast. :)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:30

Volgens mijn masseur kan je met sojamelk niet vroeg genoeg beginnen.
Schijnt goed te werken tegen een hoop kwalen tijdens je overgang over tig jaar :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:31

Magrathea schreef:
Ik hou niet van yoghurt :P alleen met veel jam, maar dat heb ik ook niet :+

Hee Appelmoesje, hoe lang blijft sojamelk goed? Kan het niet vinden op de verpakking

Ik heb een pak soms een week open staan en dan ziet 't er nog niet gek uit ofzo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:43

Okeee :+ volgens mij stond degene die ik vandaag op heb gemaakt wel iets langer open. Maar ik leef nog :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:13

Op het festival waar ik was werd een Duits merk verkocht... ben ff vergeten hoe het heet, maar hun soja was "gentechfrei" :')

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:51

Yay! Een vegetariërtopic! Leuk! Ben een hele tijd totaal niet actief geweest op bokt maar dit trekt me wel.
Gelijk maar een lekker gerechtje dan?

Heb laatst rattatouille (of hoe je dat ook schrijft) gemaakt.

Aubergine
Courgette
Gele paprika
Cherrytomaatjes
Champignons (kastanje, if you will)
Thijm
Zwart zout (maar gewoon zout kan uiteraard ook)
Versgemalen peper
olijfolie
knoflook
Laurierblad

en optioneel pijnboompitjes en sesamzaadjes

Hak alles wat er te hakken valt in stukjes, laat alleen de cherrytomaatjes heel.
Doe dat in een grote ovenschaal, meng de olijfolie, knoflook, thijm, zout en peper, giet dat eroverheen en hussel het met je handen tot alles lekker onder zit. Leg er laurierblad op / tussen en zet het 3 kwartier in de oven met aluminiumfolie eromheen. 200 graden. Na 3 kwartier haal je het eruit, schep je het om en zet je het er zonder folie nog een kwartier in. De cherrytomaatjes 'moeten' een beetje gebarsten zijn uiteindelijk.

Serveren met brood, dat kan je lekker in het 'sap' wat vrijgekomen is dopen. Mjummm. :9

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:57

Overigens mijn 'bijbel' w.b. vegetariër zijn, waardoor ik de keuze eindelijk echt definitief heb kunnen maken:

"Dieren Eten" van Jonathan Safran Foer. Echt. Zo'n. Ge. Wel. Dig. Goed. Boek.

At al ruim 2 jaar maar 1x per 3 maanden ofzo vlees, maar nu helemaal niet meer. En ook geen vis meer dus.

http://www.bol.com/nl/p/dieren-eten/1001004011500338/
En hij kost maar 7,50! ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:06

Dieren eten is hier regelmatig teruggekomen als eventuele trigger ja haha. Ik wil het daardoor al niet meer lezen :P

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:13

Oh oeps, haha. Heb veel pagina's gelezen, maar lang niet alle. ^^
Nouja, als je de keuze tot vegetarisch leven al hebt gemaakt hoeft het ook niet, maar ik ben wel heel blij dat ik met feiten kan onderbouwen waaróm. Niet eens voor anderen, maar juist voor mezelf. Ben een denker. ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:20

Maakt niet uit, haakte er gewoon op in, geen aanval.
Kan me er heel wat bij voorstellen, ik heb soms ook mijn twijfels erover. Wil geen vlees gaan eten maar zit dan met het hypocriete van bijvoorbeeld melk drinken. Terwijl ik nu al een b12 tekort heb dus geen zuivel wordt pittig.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:40

Oeh ratatouille, jam!

Sojamelk vind ik echt niet te drinken. Yoghurt gaat dan weer wel, maar die overgang daar probeer ik nog maar even niet aan te denken :+

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:16

Ik vind bij soja melk de smaak per merk heel erg verschillen. :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:17

Heb pannetje opstaan met champignons, paprika, aardappeltjes en in de oven zit een spinazie rondo. :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:47

Ik heb sojamelk echt moeten leren drinken, vond het teveel naar melk smaken en ik lust geen melk :') nu vind ik het wel lekker. Het verschilt inderdaad erg per merk, en de ongezoete versie bevalt mij sowieso beter.

Ik denk dat het probleem met 'geen sojamelk lusten' meer iets is van... het wordt zuivelvervanger genoemd, dus mensen verwachten een koemelksmaak, en dat is het niet. Net als met de yoghurt, en de vleesvervangers. Het is zoiets als thee met koffiesmaak, denk ik. Het is geen koffie en dat zal het ook nooit worden, de smaak kan best aardig in de buurt zitten maar het verschil proef je wel, maar dat betekent niet dat je het niet lekker kunt gaan vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:51

Ghehe nja ik vind het wel lekker in de ontbijtgranen. Ben geen veganist maar als ik op die manier mijn zuivelconsumptie kan verminderen, prima toch :D
Ik eet honey loops of chocopops dus dat is van zichzelf al zoet.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:57

Ik heb nog nooit sojamelk gedronken.. Drink gewoon biologische melk. Volgens mij is de soja industrie ook niet je van het. Heb een keer gelezen dat soja veel te veel opgehyped (is dat een woord?) is als 'gezond', maar dat het allemaal wel meevalt (of tegenvalt) met hoe gezond dat is.. Ook voor het millieu.

Maarja, er valt zoveel te lezen en te geloven en te bedenken.. Voor mij voelt biologische melk (nog) goed, dus drink ik dat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:01

Ik denk dat melk eerder is opgehyped als 'gezond' :))

Bij soja kunnen inderdaad vraagtekens worden gezet, dat is waar. Wel is het zo dat verreweg de meeste soja naar de veeteelt gaat, en dat is de 'goedkope' soja, waarvoor dus grote stukken amazonewoud zijn gekapt. AlproSoya, Provamel en andere merken zijn juist heel milieubewust.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:02

Ik klink nu misschien een beetje kortzichtig, maar als er geen dierlijke producten in zitten kan ik er wel mee leven als het iets minder goed is voor het mileu :=