Inderdaad, en aangezien mensen verbaasd zijn dat ik 'zelfs' geen koekjes of snoepjes 'mag'... ik heb niet veel vertrouwen in de veganistische kennis van de gemiddelde mens
Als jullie cake willen maken, wat gebruiken jullie dan als vervanger voor ei? Ik heb net 5minutencake gemaakt en ik vroeg mij af wat een veganist dan voor zoiets gebruikt. Als vegetariër mag dat wel maar ik begin mij precies meer een meer af te vragen wat wel en niet mag als veganist.
Yay! Een vegetariërtopic! Leuk! Ben een hele tijd totaal niet actief geweest op bokt maar dit trekt me wel. Gelijk maar een lekker gerechtje dan?
Heb laatst rattatouille (of hoe je dat ook schrijft) gemaakt.
Aubergine Courgette Gele paprika Cherrytomaatjes Champignons (kastanje, if you will) Thijm Zwart zout (maar gewoon zout kan uiteraard ook) Versgemalen peper olijfolie knoflook Laurierblad
en optioneel pijnboompitjes en sesamzaadjes
Hak alles wat er te hakken valt in stukjes, laat alleen de cherrytomaatjes heel. Doe dat in een grote ovenschaal, meng de olijfolie, knoflook, thijm, zout en peper, giet dat eroverheen en hussel het met je handen tot alles lekker onder zit. Leg er laurierblad op / tussen en zet het 3 kwartier in de oven met aluminiumfolie eromheen. 200 graden. Na 3 kwartier haal je het eruit, schep je het om en zet je het er zonder folie nog een kwartier in. De cherrytomaatjes 'moeten' een beetje gebarsten zijn uiteindelijk.
Serveren met brood, dat kan je lekker in het 'sap' wat vrijgekomen is dopen. Mjummm.
Alma
Geplaatst: 04-06-12 17:57
Overigens mijn 'bijbel' w.b. vegetariër zijn, waardoor ik de keuze eindelijk echt definitief heb kunnen maken:
"Dieren Eten" van Jonathan Safran Foer. Echt. Zo'n. Ge. Wel. Dig. Goed. Boek.
At al ruim 2 jaar maar 1x per 3 maanden ofzo vlees, maar nu helemaal niet meer. En ook geen vis meer dus.
Oh oeps, haha. Heb veel pagina's gelezen, maar lang niet alle. ^^ Nouja, als je de keuze tot vegetarisch leven al hebt gemaakt hoeft het ook niet, maar ik ben wel heel blij dat ik met feiten kan onderbouwen waaróm. Niet eens voor anderen, maar juist voor mezelf. Ben een denker.
Maakt niet uit, haakte er gewoon op in, geen aanval. Kan me er heel wat bij voorstellen, ik heb soms ook mijn twijfels erover. Wil geen vlees gaan eten maar zit dan met het hypocriete van bijvoorbeeld melk drinken. Terwijl ik nu al een b12 tekort heb dus geen zuivel wordt pittig.
Renske_M
Geplaatst: 04-06-12 18:40
Oeh ratatouille, jam!
Sojamelk vind ik echt niet te drinken. Yoghurt gaat dan weer wel, maar die overgang daar probeer ik nog maar even niet aan te denken
Ik heb sojamelk echt moeten leren drinken, vond het teveel naar melk smaken en ik lust geen melk nu vind ik het wel lekker. Het verschilt inderdaad erg per merk, en de ongezoete versie bevalt mij sowieso beter.
Ik denk dat het probleem met 'geen sojamelk lusten' meer iets is van... het wordt zuivelvervanger genoemd, dus mensen verwachten een koemelksmaak, en dat is het niet. Net als met de yoghurt, en de vleesvervangers. Het is zoiets als thee met koffiesmaak, denk ik. Het is geen koffie en dat zal het ook nooit worden, de smaak kan best aardig in de buurt zitten maar het verschil proef je wel, maar dat betekent niet dat je het niet lekker kunt gaan vinden.
Ghehe nja ik vind het wel lekker in de ontbijtgranen. Ben geen veganist maar als ik op die manier mijn zuivelconsumptie kan verminderen, prima toch Ik eet honey loops of chocopops dus dat is van zichzelf al zoet.
Ik heb nog nooit sojamelk gedronken.. Drink gewoon biologische melk. Volgens mij is de soja industrie ook niet je van het. Heb een keer gelezen dat soja veel te veel opgehyped (is dat een woord?) is als 'gezond', maar dat het allemaal wel meevalt (of tegenvalt) met hoe gezond dat is.. Ook voor het millieu.
Maarja, er valt zoveel te lezen en te geloven en te bedenken.. Voor mij voelt biologische melk (nog) goed, dus drink ik dat.
Bij soja kunnen inderdaad vraagtekens worden gezet, dat is waar. Wel is het zo dat verreweg de meeste soja naar de veeteelt gaat, en dat is de 'goedkope' soja, waarvoor dus grote stukken amazonewoud zijn gekapt. AlproSoya, Provamel en andere merken zijn juist heel milieubewust.
Ik klink nu misschien een beetje kortzichtig, maar als er geen dierlijke producten in zitten kan ik er wel mee leven als het iets minder goed is voor het mileu