Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:59

Klinkt goed om te onthouden dan SpikkelFire!

Saskiaa, da's nou jammer, taart maken en zelf niet van kunnen eten :(:) .

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:00

Ik druk wel een stuk achterover voor ik wegga. O:) Moet hem uiteraard wel kunnen proeven, ivm verbeterpunten enzo. :P

Lekkere muffins dus Spikkelfire. :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

Voor een verpakking smaakte het prima. :j

En altijd natuurlijk eerst even zelf proberen. :D :9

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:23

Oke, wel iets om even te onthouden dus.
Hoe is je Mangotaart geworden Saskia?

Eind deze maand kan ik helemaal los met bakken, verjaardag thuis, dus heb gezegd 1 taart maken en 1 kopen. En muffins als traktatie op het werk, 24 stuks.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:01

Leuk FuGeLiCu. Mijn zoontje is in april jarig en die zei ook al: Mam, wil je dan weer appeltaart en kwarktaart maken?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 17:37

Ik heb gisteren pannenkoeken gemaakt, maar krijg nu plots ontzettende zin in cream cheese frosting :~ Even kijken of ik een lekker cupcakerecept vind dat bij cream cheese frosting past. Misschien maple-pecan oid.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:55

FuGeLiCu schreef:
Hoe is je Mangotaart geworden Saskia?

Visite was erg enthousiast. :) Heb hem zelf nog niet geproeft, ga ik straks doen.

Ik heb trouwens gister bij de Appie van die maatlepels voor cups, teaspoon en tablespoon gekocht! :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:55

Ik heb net mn mango yoghurttaart geproeft. Hij is echt heeeerlijk! :D :9

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:50

Hey, ik meld me hier ook even :wave:

Ik ben Daphne, 21 jaar en gek op bakken.
Heb net chocolate wafers deeg gemaakt en dat moet nu een nachtje in de oven, heb ik morgenochtend lekkere choco koekjes. Dat hoop ik tenminste!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:15

Hoi mag ik me ook melden?

Ik ben Kimberly en ben bijna 16 jaar. Ik vind het hartstikke gezellig en leuk om te bakken dus nu wil ik dat graag wat vaker gaan doen.

Morgen ga ik monchou taart maken!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 07:34

Hallo baksters! Stille meeleester vanaf topic 1 meldt zich ook... Heb genoten van het appel-notenbrood recept en ben van plan om nog veel meer te gaan maken! Dit jaar heb ik red velvet cupcakes met banketbakkersroom gemaakt, gewone vanille cuppies en stratiatella yoghurt cupcakes. Ik hou ook erg van koken, ben gek op stoofschotels en quiches. Mijn twee mannen zijn komende week jarig, dus ik ben van plan om een chocoladetaart te gaan maken van botercake, gevuld met frambozenpudding, laagje pure chocoladepasta en ook nog een laagje banketbakkersroom. Eroverheen dan Ganache. Ik denk dat ik de taart ga versieren met van die chocolade-koffieboontjes. Ik wilde eigenlijk nog iets met frambozen doen, maar t is geloof ik niet helemaal het seizoen hiervoor. Voor mijn kleine manneke weet ik het nog niet, misschien wat cuppies en koekjes? Ideeen zijn welkom.

@saskiaa: die taart klinkt heerlijk fris, heb je misschien het recept?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:38

Hebben jullie misschien een tip voor me? Ik heb gister, samen met mijn nichtjes, kwarkcakejes gebakken. Kleine cakejes met oa ricotta, roomkaas en eieren. Nadat ze in de oven waren geweest, zakten ze echt vreselijk in. Ze zijn wel erg lekker, maar ze zien er niet uit... Wat kunnen we doen om ze de volgende keer niet zo erg te laten inzakken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:14

Onbewust heb ik uit zelfbescherming dit topic niet meer bekeken de afgelopen paar weken (kaak/kies operatie dus kon niet lekker eten) dus ik heb nog wat pagina's bij te lezen haha

Ik zag laatst bij de Xenos zo'n mega muffin bakvorm, echt briljant! Jammer dat de cashflow ff niet zo lekker flowt op t moment, anders was ie mee naar huis gegaan.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:31

Girley_ schreef:
@saskiaa: die taart klinkt heerlijk fris, heb je misschien het recept?

Dat heb ik. :D

Gemarmerde mango-yoghurttaart
Ingrediënten

125 gr boter
250 gr lange vingers
13 blaadjes gelatine
425 ml mangostukjes uit blik
600 ml volle yoghurt
100 g + 1 tl suiker
1 zakje vanillesuiker
1 el citroensap
400 ml slagroom

Bereidingswijze
- Smelt de boter op laag vuur. Verkruimel de lange vingers in een plastic zak (ik doe dat altijd met de staafmixer). Meng de koekkruimels met de boter. Vet de bodem van een spring vorm (26 cm ø) lichtjes in en sluit de rand om de bodem. Vul de taartvorm met de langervingermassa als bodem en druk hem goed aan. Zet de taartbodem ca. 1 uur koud weg.
- Week 5 en 8 blaadjes gelatine afzonderlijk in koud water. Pureer de mangostukjes met sap. Verwarm 4 el mangopuree, smelt 5 blaadjes hierin en voeg het mengsel aan de mangopuree toe.
- Meng de yoghurt met 100 gr suiker, de vanillesuiker en het citroensap. Verwarm 3 el yoghurtcrème, smelt 8 blaadjes gelatine hierin en voeg het mengsel aan de yoghurtcrème toe. Zet de yoghurtcrème ongeveer 5 min koud weg, tot hij begint te geleren.
- Klop 300 ml slagroom stijf en spatel hem door de yoghurtcrème. Doe de yoghurtcrème over de taarbodem en daarna de mangopuree. Roer de yoghurt en de puree met een vork spiraalvormig door elkaar, zodat een marmerachtig patroon ontstaat. Zet de taart ca. 5 uur koud weg.
- Klopt 100 ml slagroom stijf en voeg geleidelijk 1 tl suiker toe. Garneer de taart met toefjes slagroom en evt stukjes mango.

Dat klinkt niet fijn Prairy! Gaat het nu weer beter?
gaia, misschien heb je de oven tussendoor/te vroeg open gedaan? Een cake laat ik bijvoorbeeld altijd in de oven staan tot de oven afgekoeld is, dan zakt ie niet in.
Girley, als je frambozen moet pureren, kan je prima diepvries frambozen nemen. Deze smaken op zich prima, ze zien er alleen niet uit als ze eenmaal ontdooit zijn. :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:01

Oja hoor, gaat prima weer :) Alleen is eten (harde dingen) nog niet heel fijn. Moet dus zachte dingen eten, jammer nou :+

Maar je cake in de oven laten staan tot de oven is afgekoeld, wordt ie dan niet zwart?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:24

Kan me voorstellen dat harde dingen nog niet zo fijn zijn. :=
Nee, dat valt wel mee. Iig, het is mij nog nooit gebeurd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:35

Hmmmm die mangotaart klinkt goed!

Had gisteren een monchoutaart gemaakt, gewoon pakje van dr Oetker maar smaakte goed!
Afbeelding

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:31

Die mangotaart klinkt echt heerlijk, bedankt voor het recept. Ga hem zeker een keer maken! Ik wilde er gewoon lekker makkelijk frambozenpudding van Mona tussendoen, de hele frambozen waren dan om te versieren, maar ik verzin daar wel wat anders voor.

Gisteren ook nog verse ananas muffins gemaakt met de mix van funcakes, heeeeeerlijk :) Bedankt voor de tip van de muffinvorm bij de xenos, ga even kijken daar!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:32

Ananas muffins? :oo Wat doe je dan door de mix heen? Alleen stukjes of nog meer?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:15

Heeeerlijk die taart! Ik sta weer op dieet dus voor mij geen gebak meer voorlopig, helaas. :')

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:55

Ah, joh! Hij is heel gezond. Zit fruit in. :)) (dat er slagroom, volle yoghurt en lange vingers in zitten moet je dan maar even vergeten, haha :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:07

Die gelatineblaadjes he.. moet je die echt per stuk weken, of mag dat in groepjes van 5 en 8 :+

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:12

Dat mag in groepjes van 5 en 8. :P Moet je wel zorgen dat je ze apart van elkaar in het bakje legt (dus niet in een keer een hele stapel), zodat er water tussen zit. Anders blijven ze hard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:15

Misschien dat ik hem zo ga maken :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:20

Saskiaa_ schreef:
Dat mag in groepjes van 5 en 8. :P Moet je wel zorgen dat je ze apart van elkaar in het bakje legt (dus niet in een keer een hele stapel), zodat er water tussen zit. Anders blijven ze hard. :)

Dat klopt :j .
Ik wilde het zeggen en zag dat jij me voor was. Ik heb het één keer gedaan en had een harde klont die nooit meer oploste. Dat doe je eens maar nooit meer :')