Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:01

Ik heb de zakjes dichtgeplakt met plakband en in de bestek la gelegd van de keuken. Dan zal het denk ik wel goed moeten komen?
Vanmiddag nog een kweekbakje gekocht en zaadjes: ruccola, pluksla en radijsjes. Meteen gezaaid, hoop niet dat te laat is. We zullen zien wat eruit komt.
Het is nu wel bijna een verslaving, stond dik half uur voor de zaadjes want ik kon niet kiezen. Als we hopelijk volgend jaar verhuisd zijn kan ik gelukkig meer :).

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:09

Herkenbaar Wemkelover, ik kom net bij het tuincentrum vandaan en heb daar een half uur in een bak met zakjes zaad welke aan de datum zijn staan graaien :-)
Ik heb uiteindelijk 3 zakjes meegenomen van zaadjes welke ik toch al wilde halen, nu 49 cent betaald ipv 1.95
Ze zijn deze maand 'verlopen' maar aangezien ik ze morgen nog zaai zal ik daar niet veel verlies van hebben vermoed ik zo.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:30

Leuk he die zaadjes :P

Hier zie ik al 2 zaadjes van de Dille en 5 van de Basilicum doorkomen. Ze gaan alleen niet harder groeien van 10 jeer per dag kijken :')

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:32

idd heel leuk zaaien en planten! Ik heb rode ajuintjes gescoord en die zijn nu al geplant!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:24

Ik wil ook graag mee kletsen!
Heb net de posts vanaf 1 januari dit jaar gelezen.
Dit jaar heb ik voor het eerst een moestuin, hij is iets van 10x4 meter. De aardbeien staan al in de grond, framboos en kruisbes in een pot en ook peterselie, bieslook en basilicum in potjes (die nu na een week al flink opkomen).
Ga vanaf maandag verder aan de slag met de moestuin, twee weken geleden is een kennis gekomen om alles om te ploegen (vorige bewoner had wat mest in de moestuin gegooid dus grond is erg lekker voor plantjes) nu moet ik er verder nog doorheen met de hark om de gras pollen eruit te halen.
Wat ik inmiddels aan zaad heb:
- Komkommer
- Courgette
- Doperwten
- Cerise tomaatjes
- Gele tomaatjes
- Paprika
- Prei
- Wortel
- Witlof
- Sla
- Bloemkool
- Boerenkool
- (en nog een kool, geen idee wat de Nederlandse naam is := )

Wat ik nog wil:
- Sperziebonen
- Kers
- Druiven
- Aardappels (kennis vertelden mij dat een vriend van hun deze onder plastic liet groeien, ze zou me nog een mail sturen hoe dat precies moet, dan hoef je namelijk alleen het plastic op te tillen en heb je gelijk je aardappels. Iemand hier ervaring mee?)
- Ui
- Knoflook
- Spinazie
- Iemand nog suggesties?

Verder staat er al een appelboom en langs de wei staan bramen.
Denk dat ik dan wel genoeg heb :D
Wil alleen nog graag een hele grote vriezer ;)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:12

Hallo tuinvrouwen en misschien ook mannen,

Ik ben al een paar weken in mijn broeikas bezig onkruid er uit en dingen gezaaid deze vandaag in een groter potje gedaan mijn zaad komt van www.hobbyzaden.nl. deze site heb ik hier ergens gevonden.
heb nu staan
*mini tomaatjes
* paprika
* meloen
* ananaskers
* komkommer
3 frambozen en een kiwi plant
klimaardbeien en gewone
ijsberg sla, rode sla, krulsla, gewone sla en rode ijsberg sla
selderij en peterselie deze staan nog van vorig jaar en doen het erg goed
en een gewone tomatenplant
binnen kort krijg ik nog de witte aarbei binnen besteld bij bakkeren voor buiten op mijn stoep rond de kas kleine fruitboompjes vor in een pot. ik heb al 5 jaar een perzik in de tuin en vorig jaar 25 perzikken af gehaald, niet normaal wat daar aan hing en gewoon buiten hopend dit jaar weer een goede oogst.
zal morgen foto's van de kas maken dan kan ik ze hier plaatsen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:27

rucola op de mesthoop :D :

Afbeelding

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:17

Had vandaag lekker in de tuin willen werken maar waaide bijna weg :(
Als ik érgens een hekel aan heb is het wel zo koude, gure, keiharde snertwind {:)-:(
Ben er alleen even ingeweest om water te gieten en toen snel weer naar binnen :brr:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:32

desillies schreef:
Sonja_vR schreef:
zo, van de week een hoop pepers van de zaaibakken naar potjes gezet, nieuwe pepers erbij gezet (nu 35 soorten in de opkweek)

Wauw, 35 soorten!
wat doe je er mee?

Ik heb gisteren peperplantjes gezaaid, had mijn man gevraagd een zakje zaad me te nemen bij het tuincentrum vandaan.
Komt ie met een soort welke een 5+ scoren op de heetheidsschaal welke loopt van 1 tot 5 whaaaahhhh :')

sambals, poeders, flakes, sauzen van maken, vullen en inmaken, gewoon op zuur zetten en vullen, bakken en opsmikkelen :d
heb er echt van vrijwel niet pittig tot om te janken zo heet
ben gek op pittig eten :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:55

Ik had nog een vraagje misschien dat jullie hier een antwoord op weten.
Ik heb mijn mini komkomers verpot in onderstaande bak. hij is 15 cm diep en heb hem gevuld tot 10 cm.
Kan ik mijn plantjes wel in deze bak laten staan of worden ze te groot en moet ik ze later of nu nog een keer gaan verpotten?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot zulke planten gaan worden, kan het ook niet echt vinden via google.

Afbeelding

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:16

wenkelover: wat ik doe bij tomaten als ze zo'n hoge stek geven is ze verpotten elk in één potje en ze zeker tot de helft in de aarde steken! anders komen je beginblaadjes veel te hoog! Voor de rest zou ik het ook niet weten!

Nu ik zit ook met een probleempje: mijn vriend wil mij voor mijn verjaardag een plant/struik cadeau doen. Ik zou graag nog iets van kleinfruit bijhebben, maar weet niet zo goed meer wat: misschien hebben jullie tips!
Ik heb al:
-gele framboos
- herfst en zomerframboos
- die blauwe bessen
- witte en rode aalbes
- kruising tussen framboos en braambes
En ik wil geen stekelbes.

Iemand nog tips?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:18

de mini komkommer kan erg groot worden als hij lekker warm kan staan en goed kan drinken, de mijne staan in mijn kas elk jaar tegen een rek aan en ik moet geregeld de uitlopers wegknippen ander overgroeien ze alles.
Afbeelding
de kas
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQ7GY8IX.jpg
sla en paprika
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U4K7CDFQ.jpg
mijn zaai spul tomaat en meloen, ananaskers
Afbeelding
dochter chekt de radijs met de selder en peterselie
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTM3RVAR.jpg
nogmaals sla
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VHVWOOB3.jpg
kiwi plant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7UYSMHI.jpg
mijn werktafel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q6F38HJ3.jpg
mijn gereedschap

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:24

Wow! Ik ben al blij met mijn kleine stukje :')
Gaaf zo'n kas!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:34

Ja heel gaaf ben er erg blij mee, mijn paps ook ik kweek en als de plantjes groot genoeg zijn komt hij wat halen voor in zijn tuin.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:39

Wat een mooie kas! Als mijn huis en stallen afzijn, wordt dat mijn volgende project.

Die komkommers worden enorm groot, die zal je dus nogmaals moeten verpoten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 06:55

hahahah ik heb het in de gaten.
En ik maar denken dat ze klein blijven, hoe diep zal de pot ongeveer moeten zijn denken jullie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:44

Ik verpot alles wat ik voorzaai 1x in 9x9 potjes, daarna gaat het de volle grond in.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:51

Charlot schreef:
Nu ik zit ook met een probleempje: mijn vriend wil mij voor mijn verjaardag een plant/struik cadeau doen. Ik zou graag nog iets van kleinfruit bijhebben, maar weet niet zo goed meer wat: misschien hebben jullie tips!

Misschien juist leuk om iets van een hazelnoot te nemen ooit? Kan je ook klein houden als je dat wenst.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:12

mijn ouders hebben zeker 15 grote struiken hazelnoot staan toch bedankt!!! Maar ik heb tot een stekelbes genomen! Ik eet dat heel graag maar zie soms wat op tegen de stekels, maar zal voorzichtig plukken. En vriendlief vraagt hoeveel wil je er? Ik ééntje is goed hoor ;), hij allé eentje daar ben je toch niets mee? want denk je van 5 ofzo. Ikke: oke 2 zal goed zijn :+ ! Vind het superleuk dat ie dat wil kopen voor mij als verjaardagscadeau <3

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:52

Wauw! Mooi kas Zacharyhill.
Die bij ons was (let op verleden tijd) van plastic en leeft niet meer :\

Gisteren weer opnieuw begonnen met het voorkweken van allerhande kooltjes.
Ik had in minikasjes perspotjes met zaadjes gedaan waarvan de meeste al waren opgekomen en zo'n 4 cm hoog waren. Toen ik ze gisteren buiten wilde zetten in het zonnetje pakte ik een dienblad met 4 minikasjes en een mandje met 3 minikasjes op om naar buiten te lopen zag ik de hond voor de achterdeur zitten. Ik zei dat hij even opzij moest gaan en zag dat hij naar links stapte. Achteraf bleek dit een schijnbeweging van hem want toen ik het huis uitstapte had de hond zich inmiddels bedacht en ook besloten rechtuit te gaan en wel precies daar waar ik ook heen wilde en zo tuimelde ik naar buiten en vlogen mijn minikasjes inclusief koolplantjes met een sierlijke boog door de lucht. :oo :roll:

Het zal er vast komisch uitgezien hebben maar ik was heel even niet zo heel blij.
Na even een blik te hebben geworpen op de potgrond en hier en daar een pieterpeuterig geplet koolplantje besloot ik maar direct opnieuw te beginnen.
Schiet lekker op zo :=

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:14

Wauw, dat ziet er gaaf uit zacharyhill!

Ik heb een starterskit voor tomaten en aardbeien staan nu. En ga spinazie, radijsjes en basilicum proberen. Zag bij de Bruna ook nog een leuk voek 'Groente kweken op een vierkante meter' en had nog een boekenbon liggen, dus nu heb ik het boek en geen boekenbon meer ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:19

Jaloers op die grote tuin en kas :j wat een ruimte.

Wat is een starterskit eigenlijk? Die kleine minikasjes met potjes?

Rip plantjes, was er niets te redden? Zonde.

Hier komt niet alles op wat gezaaid is, vreemd genoeg de spinazie en veldsla hebben niet veel zin. Daarvan is maar een deel gekiemd. Alle bakken staan nu wel op hun plek, de aardbeitjes voelen zich thuis op hun nieuwe plekje. En wat in minibakjes onder dak staan komen langzaam aan op, alleen daarvan de lavas en knoflookbieslook nog niet, maar die kiemen traag blijkt. Ik gebruik daarvoor bv champignon en aardbeien bakjes , doorzichtig en precies groot genoeg voor zaadjes en mijn plant etagetje.

De fruitbomen en amandel staan vol in bloei of in knop. Vooral benieuwd naar de abrikoos en perzik dit jaar, of we al rijpe vruchten krijgen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:27

De tomaten starterskit bestond uit:
- 4 potjes (geen minikasjes, je moet huishoudfolie over de potjes doen)
- potgrond
- zaadjes -:)
- stappenplan

Aardbeien:
- Grote pot
- Potgrond
- Zaadjes
- Stappenplan

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:45

Durf het bijna niet te zeggen mijn tuin is ongeveer 4 ha groot, Die moet ik wel delen met de 5 geiten, 2 pony's en 1 schaap van mijn schoonouders en daarbij 1 haan 6 kippen en 4 mini varkens van mij zelf. we hebben het gekocht van mijn schoonouders en we wilden de beestjes niet weg doen mijn paarden staan bij mijn zus nog en komen als het klaar is.

De kas is een kadootje van manlief daar we heel veel wilde konijnen hebben in de polder die gek zijn op sla en radijs........ dus toen een kas gezet en pech voor de konijnen beesten maar ben er wel trots op.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:48

Jiepie Mijn rucola, pluksla, radijs zijn ontkiemd :) :)
Nu nog ff wachten dan komen hoop ik snel de paprika'tjes en mexicaanse pepers ook.
En als ze wat groter zijn doe ik ze in pot en kan ik nog wat kruiden zaaien.