Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:16

Dus je kunt je starter voeden met verschillende soorten meel? Je hoeft dus niet steeds dezelfde te gebruiken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:25

Sterker nog! Dat is er heel erg goed voor! In andere melen zitten andere bacteriën. En je wil een zo uitgebreid mogelijke bacteriekolonie hebben in je starter!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:26

Goed om te weten! Bedankt :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:27

prugelpiet schreef:
Marktplaats is een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of de supermarkt of de biologische winkel andere bloem hebben :)

Ik haal ook wel meel rechtstreeks bij de molen hier in het dorp, misschien zit er zoiets ook bij jou in de buurt? Die van mij heeft veel verschillende soorten (en ook advies). Weet niet of er ook biologisch is daar overigens. Maar dat zou je kunnen vragen.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:28

prugelpiet schreef:
Schopje :D

Het lijkt me al een hele poos leuk om mijn eigen brood te kunnen bakken. Vooral Zuurdesem. Nu eindelijk de keuken in het nieuwe huis klaar is, heb ik een fatsoenlijke oven om wat in te kunnen bakken. Ik heb zojuist een poging gedaan tot het maken van een starter. Ik heb 50gr. tarwebloem gepakt en 50gr. water uit de kraan. Alleen twijfel ik nu of het water uit de kraan wel het beste idee was. Kan ik beter flessenwater pakken? Wat is de beste bloem?

Ik ben opzoek om ook nog ergens een al bestaande starter te kunnen kopen, zodat ik wat meer kans heb op succes :Y)

Ik moet nog wel een pan, alleen vind ik het lastig inschatten of goedkoop duurkoop is. Ik zal niet liegen, de kans dat ik het 3x doe en daarna nooit weer, is ook aanwezig. Dus wil ik niet meteen investeren in een dure pan. Maar mocht iemand een tip hebben, hoor ik het graag :j

Er is een verschil in bloem en meel. De meest actieve desem krijg je door biologisch roggemeel te gebruiken zoals hiervoor al werd gezegd. Ik heb heel lang gedacht dat biologisch aangeraden wordt omdat er minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt voor het verbouwen van graan. Dat schijnt niet de reden te zijn, biologisch meel is gemalen graan zonder bewerking. Voor regulier meel wordt de graankorrel ontleed, zemelen, kiemen en kaf er uit, tot je bloem overhoudt. Daarna worden kiemen, kaf en zemelen opnieuw toegevoegd tot gestandaardiseerde percentages.

Het leukste is om je eigen starter te maken, maar je kunt ze prima bestellen op internet. Ik heb er een keer een via Etsy besteld, was iets van 10 euro incl. verzenden vanuit de USA.

Heb ik nog een vraag over bakken in de pan. Ik lees overal dat je de pan eerst moet opwarmen in de oven, dat zou ongeveer een uur moeten zijn. Daarnaast lees ik ook dat de pan ingevet moet worden. Kan dat wel? Bakt het vet dan niet in?

Op zich heb ik geen geschikte pan, maar wel een römertopf, ik neem aan dat dat ongeveer hetzelfde werkt.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:49

Ik bak al mn brood in een romertopf, dat werkt prima. Laat hem meestal een half uurtje voorverwarmen. Invetten heb ik nog nooit gedaan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:26

Ik gebruik een oeroude gietijzeren braadpan. Ik gebruik zelf bakpapier op de bodem omdat ik vrij onhandig ben. :')

Ik doe het deeg dus vanuit het mandje op het bakpapier en dan pak ik dat bij de hoeken en laat het in de warme pan zakken.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:14

Tot op heden heb ik het gedaan zoals Iris82, omdat ik bang ben dat het brood vastkoekt. Dan toch maar eens proberen op de manier van Amand0.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:53

prugelpiet schreef:
Schopje :D

Het lijkt me al een hele poos leuk om mijn eigen brood te kunnen bakken. Vooral Zuurdesem. Nu eindelijk de keuken in het nieuwe huis klaar is, heb ik een fatsoenlijke oven om wat in te kunnen bakken. Ik heb zojuist een poging gedaan tot het maken van een starter. Ik heb 50gr. tarwebloem gepakt en 50gr. water uit de kraan. Alleen twijfel ik nu of het water uit de kraan wel het beste idee was. Kan ik beter flessenwater pakken? Wat is de beste bloem?

Ik ben opzoek om ook nog ergens een al bestaande starter te kunnen kopen, zodat ik wat meer kans heb op succes :Y)

Ik moet nog wel een pan, alleen vind ik het lastig inschatten of goedkoop duurkoop is. Ik zal niet liegen, de kans dat ik het 3x doe en daarna nooit weer, is ook aanwezig. Dus wil ik niet meteen investeren in een dure pan. Maar mocht iemand een tip hebben, hoor ik het graag :j

Ik kan de broodgodin aanbevelen. Je kunt bij die webshop een basispakket kopen en je kunt een gratis zuurdesem starter toevoegen aan je bestelling. Ik heb het pakket met pan gekocht en mijn starter opgestart en twee dagen geleden mijn eerste brood gebakken en hij was heerlijk! Super makkelijke uitleg kaarten en recepten!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:28

Dat klinkt goed! Ik ga er eens naar kijken. Tot dusver gaat het namelijk nog niet zo geweldig om het zelf op te starten :+ er gebeurt niks behalve dat het 24 uur later erg dun is geworden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:22

Ohh maar de eerste paar dagen gaat het ook niet 'zoals het hoort'. Meestal krijg je na 24-48 uur opeens dat het 3 keer zo groot wordt. Dat zijn de slechte bacteriën. Vooral niet gebruiken. Doorgaan. Blijven voeden en discarden. Dan na die eerste burst gebeurt er opeens weer helemaal niets voor een paar dagen. En daarna begint het netjes te groeien.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:55

Inderdaad wat Iris82 zegt. Daarnaast speelt de kamertemperatuur een rol, optimale groei van gisten ligt tussen 26 - 30 graden, de melkzuurbacteriën tussen 30 en 35 graden. Beide bepalen de smaak van je brood. Nu hoef je niet meteen de thermostaat omhoog te zetten, ze groeien toch wel ;) Maar het maakt wel verschil of het 18 graden is in huis of 22.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:27

Ik vermoed dat het hier wel wat aan de koude kant is. We hebben alleen vloerverwarming dus ik kan hem ook niet in de vensterbank boven de verwarming zetten. Misschien kan ik hem inpakken in iets warms.

Hij is op dag 2-3 ook niet gaan bubbelen/verdubbelen. Het lijkt als ik het gevoed heb een dikke brij, als ik het weer ga voeren dan is het pannenkoeken beslag.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:48

Hai! Zijn er hier bokkers met de MUM5 die daar wel eens brood mee maken? Ik ben op zoek naar een nieuwe machine en ik vind deze wel gaaf (en niet onbelangrijk: schappelijk geprijsd). Ik lees alleen dat ie niet sterk genoeg is. Hij hoeft van mij niet het hele deeg te draaien, maar tot bijna helemaal klaar en nog even kneden is wel wenselijk.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:59

Ja, ik kneed soms met de MUM5 van 1000 W. Hij staat wel wat te piepen en te kraken maar maakt goed brooddeeg!

Let wel op dat je voor minimaal 1000 W gaat, want anders heb je niet genoeg power voor het kneden van brooddeeg.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:22

prugelpiet schreef:
Ik vermoed dat het hier wel wat aan de koude kant is. We hebben alleen vloerverwarming dus ik kan hem ook niet in de vensterbank boven de verwarming zetten. Misschien kan ik hem inpakken in iets warms.

Hij is op dag 2-3 ook niet gaan bubbelen/verdubbelen. Het lijkt als ik het gevoed heb een dikke brij, als ik het weer ga voeren dan is het pannenkoeken beslag.

Misschien geen tip voor je starter, maar wel voor het rijzen van je deeg. In de cursus die ik onlangs heb gevolgd werd het gebruik van de hooikist genoemd of het reptielenmatje voor in het terrarium. Misschien werkt een kruik ook ;)

Verder hier dezelfde ervaring als Albertina71 met de Mum 5 (1000W). Voor cakebeslag en slagroom gebruik ik liever de handmixer, maar het kan ook zijn dat ik daarvoor de andere kom, die van plastic is, moet gebruiken. Hij komt met best veel accessoires, de snijmolen is ook prima, de rest heb ik nog niet gebruikt. Laatst nog een hele rode kool verwerkt!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:05

Was dit topic helemaal kwijt |(
Hoe gaat het met iedereen? Nog steeds lekker aan de brood bak?
Ikzelf heb het ook weer wat activeer opgepakt. Zit er zelfs aan te denken grote hoeveelheid meel te gaan kopen, want om nu 2 a 3 kg per week te gebruiken en bij de supermarkt te kopen is weer zo irritant. En heb al eens mis gegrepen omdat ik dacht nog te hebben, maar bleek zelfrijzend bakmeel te zijn.

En helaas is de broodbakmachine kapot gegaan. Maar ik heb nu mijn slowcooker ontdekt als 2de rijs en afbak machine. Werkt perfect. Zelfs als de 1ste rijs niet goed heeft gepakt, dan doet de 2e rijs heel veel in de slowcooker (veel vocht in huis en niet altijd constante temperatuur en water schaaltje in de oven past niet)

Maar moet zeggen, bak nu met name gewoon dagelijkse brood. Spannende dingen zoals suikerbrood, krentenbrood en kaas/uien brood staan even op een laag pitje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:58

Wacht in een slowcooker. Dan zou multi cooker ook moeten kunnen. Heb je daar recept voor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:11

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, rijzen in mijn huis lukt gewoon helemaal niet. Te koud, te vochtig, zelfs in de zomer...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:23

Mijn held voor het rijzen is de rijsstand van de oven. Anders is het hier ook niet haalbaar om brood te bakken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:46

Ik zag pas een tip langskomen van je deeg met een bakje met kokend water in de magnetron zetten. Neem aan dat een andere kleine ruimte ook werkt. Oven of zelfs eventueel een koelbox bijvoorbeeld. Als het maar aflsuutbaar en de warmte er in vastgehouden word.

Mijn deeg zet ik op de radiator in de winter en in de zomer buiten onder een vochtige theedoek uit direct zonlicht.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 05-11-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:47

Hier ook zo n vochtig/koud huis. En ik rijs m’n brood in een thermobox met een warme fles water. Werkt perfect!
Anders lukt het bij ons ook echt niet. In de zomer werkte buiten nog beter :')

Eigenlijk wat Lizzy dus zegt! Werkt bij mij echt perfect.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:48

Ik zie hier wel een thema...alle 'alternatievelingen' die zelf hun brood bakken hebben last van koude vochtige huizen _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:53

LieveLoes schreef:
Hai! Zijn er hier bokkers met de MUM5 die daar wel eens brood mee maken? Ik ben op zoek naar een nieuwe machine en ik vind deze wel gaaf (en niet onbelangrijk: schappelijk geprijsd). Ik lees alleen dat ie niet sterk genoeg is. Hij hoeft van mij niet het hele deeg te draaien, maar tot bijna helemaal klaar en nog even kneden is wel wenselijk.

Ik heb ook de Mum5. Een van de eerste versies, dus ik denk geen 1000W, maar hij kneed prima brooddeeg :j (met wat gekraak ja, haha)

Hier ook een koud en vochtig huis inderdaad :))
Mijn voordeeg moet altijd juist vrij koud staan, dus dat is prima. En de rest zet ik bij de kachel in de buurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:24

Koud klopt niet heb de blokverwarming nog niet aan gehad.