Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:44

Ze zijn wel duur helaas :( ongeveer 2 euro voor 3 repen. Maar goed, nog steeds goedkoper dan uit een automaat op de TU :=

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:55

dadelballetjes met kokos,
Dadels weken en dan blenden, balletjes rollen en die rollen in kokosrasp.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:04

Ik zou graag met jullie meelezen en kletsen! :) Ik eet al 11 jaar vegetarisch en sindskort ook zoveel mogelijk veganistisch. Ik eet nog wel eieren (biologisch) en af en toe kaas (zonder dierlijk stremsel).

Ik vraag me af of er hier ook bokkers meekletsen met kinderen? Hoe doen jullie dat? Mijn vriend is namelijk niet vegetarisch dus ik ontkom er helaas niet helemaal aan dat er wel eens dierlijke producten in de koelkast liggen. Of als ik bv 's avonds aan het werk ben wordt er wel iets met vlees gekookt. Voeden jullie je kinderen op zonder vlees? Mijn intentie was namelijk om dat niet te doen, en dat hij later zelf die keus mag maken. Inmiddels (hij is 3) merk ik dat het me steeds meer begint tegen te staan...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:15

Marloes, bedoel je dat je zoontje nu wel of juist geen vlees eet?
Ik heb zelf geen kinderen (en die komen er ws ook niet) maar ik zou echt niet willen dat een kind van mij vlees eet zonder dat ie die keuze zelf kan maken (en dus ook oud genoeg is om te snappen dat het van een dier komt)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:28

minikatje, van die balletjes maak ik vaak een uitgebreidere variant door er nog banaan, kokosolie, koekkruiden, raw cacao poeder en kokosolie door te doen. :9

Die mushroom pie wil ik trouwens ook echt nog eens maken!

Marloes, welkom! Ik heb zelf geen kinderen en nog totaal niet op een punt in mijn leven om daarover na te denken. Maar zelf zou ik juist de keuze van het kind omdraaien. Dus niet hem vlees geven zonder het bewustzijn waar dat vandaan komt en hem daar later over laten kiezen, maar juist geen vlees geven en hem zelf de keuze te geven later wel of geen vlees te willen. Wat Magrathea ook zegt.
Een veganistisch dieet is gevarieerd en lekker genoeg om een kind mee op te laten groeien zonder dat het iets mist. Dus daar zou ik mij zelf nooit schuldig over voelen. Stel een kind wordt 14 en besluit dan vlees te eten, is het zijn eigen keus. Stel je geeft wel vlees onder het mom van 'ik wil geen plantaardig dieet opdringen' dring je in het einde alsnog iets op... En de kans dat een kind er voor kiest om geen vlees te eten is erg groot als je hem duidelijk bewust maakt waar het vandaan komt.
Maar het is natuurlijk wel erg lastig als je man zelf wel gewoon vlees eet.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:36

Ik zou zeggen nu je kindje nog zo jong is: wissel het af. Vegan als jij kookt, maar een stukje vlees als je vriend kookt bv. Daarmee kies je geen uiterste, maar een middenweg tussen jullie. Mocht hij straks zeggen dat hij ook geen vlees meer wil, dan is dat prima toch? Laat hem kennismaken met lekker vegan eten, dan kan hij straks zelf gaan kiezen

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:36

Hoe gaan jullie er mee om, als je vriend niet vegetarisch/vegan is? Bakken jullie gewoon het stukje vlees voor hem/haar?

Ik heb een vriend die gewoon elke avond zijn stukje vlees wil. En ik bak het altijd voor hem. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dat doen. Of hebben jullie het geluk dat de partner ook vegetarisch/vegan eet?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:43

mijn lief kookt zelf :)
We houden rekening met de wensen van een ander, ik hoef geen vlees klaar te maken.
Het ligt ook niet open en bloot in het zicht voor mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:59

Ik weet dat een mens goed kan gedijen op plantaardig en dat dit ook gewoon een lekkere voedzame maaltijd kan zijn.
Daarom staat het me moreel tegen om vlees te kopen/bereiden voor mijn vriend. Dit vond hij in eerste instantie niet zo leuk maar inmiddels heeft hij meer een mindset van 'als het maar lekker is'.
Vlees eten, hij gaat zijn gang maar, maar ik haal het niet voor hem. Het voordeel van ik die naar de supermarkt ga en eten kook weegt op tegen dat hij zelf moet gaan maar dan wel vlees kan eten :D Op de dagen dat ik kook dan.
Verder vind hij (en zijn huisgenoot ook trouwens) het over het algemeen teveel moeite om apart een pannetje apart te maken dus dan is de hele maaltijd vegan. Uitgezonderd bijvoorbeeld strooikaas (en daar neem ik dan edelgist, heb bij hen ook een potje staan). Op de dagen dat mijn vriend en zijn huisgenoot samen eten zonder mij maken ze wel vlees, en mijn vriend haalt meestal ook wel vlees-broodbeleg voor zichzelf. Nouja, prima. Ik haal trouwens wel eens niet-vegan broodbeleg voor mijn vriend voor bij mij thuis, soms wil hij iets anders dan spreads/hummus dus dan haal ik iets van vivera vegetarische boterhamworst. Die is niet vegan helaas, maar liever dat hij iets eet dat een fractie ei bevat dan iets dat bijna helemaal uit vlees bestaat. Vegan boterhamworst is zo duur, dat kan ik dan weer niet echt betalen :( Dus dan is dit een goede middenweg. Ook had ik trouwens laatst iets gekocht waarvan ik dacht dat het vegan was maar toch niet, dus dat eet hij dan ook lekker op :D

Als mijn vriend echt zo graag elke dag zijn stukje vlees zou willen zou hij dat lekker zelf mogen doen. Ik ben hem niets verplicht. Als het tegenargument is 'maar ik kook ook vegan voor jou' dan zou ik vanaf dan weer gewoon mijn eigen eten koken. Hoewel dit minder praktisch is als je samenwoont vind ik mijn principes (en dus feitelijk de dieren, milieu etc.) belangrijker dan de smaakpapillen van een ander :n

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:01

Als wij samen eten dan eten wij vegetarisch/ vegan. Ik maak voor hem geen vlees klaar. Als ik bv late dienst heb en op het werk eet dan eet hij soms wel zijn stukje vlees.

Whipher, dat is inderdaad hoe ik er nu in sta. Helemaal vlees vrij kan ik ook niet voorkomen, omdat hij bv ook wel eens bij opa's en oma's eet. 'Gelukkig' is hij ook niet zo gek van vlees. :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:14

Mijn vriend eet wel vlees. Voorheen at hij echt veel vlees, bij hem thuis bouwden ze de maaltijd altijd om het vlees heen zeg maar. Sinds een half jaar wonen we samen. Hij is vaak laat thuis, dus dan kook ik. Ik vind het niet erg om vlees te bakken, maar ik wil het niet kopen. Heb dat een paar keer geprobeerd, maar ik raak dan in zo'n conflict met mezelf. Ik weet gewoon niet wat ik moet kopen. Ik wil alleen iets biologisch kopen, maar dat is duur en hij geeft er niks om. Dan maar iets goedkoops kopen, waar mijn principes ontzettend tegenover staan? En wat is lekker... Geen idee, ik eet al zo lang geen vlees meer.. Dus ik heb met hem afgesproken dat als hij vlees wil eten, hij zelf iets moet kopen. Vaak ligt er wel iets in de diepvries. Maar ik ga het niet uit mezelf maken dan als ik kook, als hij er niet mee komt dan kan ie lekker vega met mij mee eten haha.
Hij dacht altijd dat vega eten kei saai was, droog en smakeloos. Gelukkig weet hij nu beter en zegt hij het vlees vaak niet te missen. En die 2 dagen in de week dat hij dan toch vlees eet, zijn helemaal prima voor mij. Hij is er in ieder geval een stuk bewuster door geworden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:27

Mijn vriend eet 1, max 2 keer per week vlees. Dit koop en bereid ik voor hem.
Ik leef een beetje met het idee, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hij dwingt mij niet tot het eten van vlees en ik hem niet met het stoppen daarvan.

Overigens is dit natuurlijk al een hele verbetering. Vis komt hier al jaren niet meer in gelukkig :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 13:35

Toen mijn vriend nog vlees at kocht ik enkel het bio rundvlees/gehakt met 35% korting van de AH, dat kon ik nog enigszins goedpraten voor mezelf omdat het anders toch weggegooid zou worden en omdat ik rundvlees minder erg vind dan kippenvlees bv. Maar ik zou ook nooit dagelijk vlees voor mijn vriend willen bereiden, dagelijks vlees eten vind ik gewoon niet kunnen. Mijn vriend wilde gelukkig al vrij snel geen vlees meer eten thuis omdat hij het niet nodig vond om apart te moeten koken, en heeft in het begin alleen nog buitenshuis af en toe vlees gegeten en is er na een paar goede docu's helemaal mee gestopt :)

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:50

Mijn vriend boeit het dus allemaal niets die docu's. En wil hij ondanks alles wat ik zeg nog steeds zijn vlekje. Jammer, had gehoopt dat hij ook zou stoppen met vlees eten. Maar denk dat ik die hoop kan laten varen..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:57

Mooi om te lezen hoe iedereen er mee omgaat! :)

Ik heb geen relatie meer, en toen ik deze nog wel had was ik zelf nog volop vleeseter. Toevallig had ik van het weekend een etentje met vriendinnen. Wij koken eenmaal per jaar super uitgebreid zo'n 7 tot 10 gangen met z'n 3'en. Al jaren een traditie en harstikke leuk! Van de vis heb ik een paar happen genomen, maar het vlees lukte me gewoon echt niet. Ik had zóveel moeite met het feit dat er een half lam en een half varken in de oven lag... Ik wilde degene die had ingekocht niet beledigen dus heb een hap van het lamsvlees genomen, letterlijk een hapje waarna ik zó misselijk werd van de smaak en structuur ervan. Bah! Gelijk weer voor lange tijd genezen. Ik hoef het gewoon niet meer. Ik had pijn in m'n buik van zowel het dierenleed als de mate waarin het niet gezond voor je is. En dan liggen er ook nog zulke hompen vlees... Ik heb aangegeven dat het me leuk lijkt om in het vervolg te proberen de helft van de gangen vegetarisch of veganistisch te maken. Ze waren er nog wat sceptisch over, maar ik ga gewoon wat mooie gerechten zoeken die iedereen het vlees doet vergeten!

Ik kan me steeds meer vinden in het gedachtegoed van een veganistische eetwijze en heb steeds meer moeite met het gebruiken van zuivel, eieren, vlees en vis. Al was het eerst voor m'n gezondheid, nu zit er toch ook een stuk dierenleed en milieuschade aan vast... Dus ik kan heel goed begrijpen wat jullie zeggen over het niet bereiden/kopen van vlees. Al vind ik Selka's zienswijze heel mooi en zou mij goed passen: iedereen moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt, als het maar een bewuste keuze is. Je hoeft niemand immers iets op te leggen.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jouw docu's 8nnemiek. Welke zijn dat? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:09

Selka schreef:
Ik leef een beetje met het idee, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hij dwingt mij niet tot het eten van vlees en ik hem niet met het stoppen daarvan.

Overigens is dit natuurlijk al een hele verbetering. Vis komt hier al jaren niet meer in gelukkig :)

Ik snap wat je zegt, alleen is er natuurlijk nog een verschil tussen iemand dwingen geen vlees te eten (inderdaad, raar als je dat doet := ) en het actief faciliteren hiervan. Ik denk zelf niet dat ik mijn vriend dwing geen vlees te eten, ik faciliteer het alleen niet. Ik bedoel, hij heeft gewoon een fiets en 2 benen en een pinpas en de supermarkt is 8 minuten fietsen :o Daarbij, als hij geen relatie met mij had gehad had hij óók gewoon zelf moeten koken op de dagen dat ik dat nu doe. Ik heb dus zelf het idee dat ik hem niet beperk.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:10

Picassox schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jouw docu's 8nnemiek. Welke zijn dat? :)

Om ook even te reageren op jouw vraag. Er zijn verschillende goede docu's!
Cowspiracy, Forks over knives, Earthlings, Meat The Truth, Vegucated, Fat, sick & nearly dead. etc.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:12

Thanks Mandy!

Earthlings wil ik heel graag zien maar onvindbaar op internet.

Zijn deze docu's vindbaar op internet of gratis terug te kijken? Desnoods betaald, maar Earthlings is ook dan niet te vinden... :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:14

Selka schreef:

Hier een beetje hetzelfde
Wij eten veelal vega maar ook nog wel wat vlees
Dit koop en bereid ik , wel bio of vergelijkbaar
Ik leg hem niks op en hij mij niet
Maar ik vervang steeds meer dier voor plant

Ben wel van mening dat als je echt een probleem hebt met kopen en/bereiden van, dat de partner die het nog wel wil eten dit zelf mag regelen
Ik bedoel, je wil als partner toch niet je levensgezel dwingen tot handelingen waar diegene echt een poedersuiker aan over houd:?

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:15

Picassox schreef:
Thanks Mandy!

Earthlings wil ik heel graag zien maar onvindbaar op internet.

Zijn deze docu's vindbaar op internet of gratis terug te kijken? Desnoods betaald, maar Earthlings is ook dan niet te vinden... :\

https://www.youtube.com/watch?v=PX_67Is ... 6s&list=WL

Ik heb 'm bij sommige beelden echt even moeten wegklikken ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 14:15

Picassox schreef:

We hebben al heel veel docu's gezien, maar voor mijn vriend waren het vooral Forks over Knives, Fat Sick and Nearly Dead en Cowspiracy die hem aan het denken hebben gezet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:19

http://theconversation.com/double-stand ... -cow-75810

Gek is dit toch eigenlijk. 26% van de Britten is tegen dierproeven en slechts 3.25% eet nooit vlees.

Bij dierproeven moet je hele onderzoek door de mangel om te controleren of het echt niet zonder dieren kan. En je bent er persoonlijk verantwoordelijk voor dat je dieren goed verzorgd worden, zo min mogelijk stress ervaren, etc etc.

Kunnen we dat niet ook doen met vlees? Dat je elke keer dat je vlees wil eten eerst moet aantonen dat er absoluut geen andere manier is om in leven te blijven en dat je persoonlijk verantwoordelijk bent voor een stressvrij leven van het dier? :o

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:20

Brrr, kreeg toch even koude rillingen bij die foto van de rokende beagles ...

Haha vind je beredenering wel leuk!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:39

Magrathea schreef:
Selka schreef:

Ik snap wat je zegt, alleen is er natuurlijk nog een verschil tussen iemand dwingen geen vlees te eten (inderdaad, raar als je dat doet := ) en het actief faciliteren hiervan. Ik denk zelf niet dat ik mijn vriend dwing geen vlees te eten, ik faciliteer het alleen niet. Ik bedoel, hij heeft gewoon een fiets en 2 benen en een pinpas en de supermarkt is 8 minuten fietsen :o Daarbij, als hij geen relatie met mij had gehad had hij óók gewoon zelf moeten koken op de dagen dat ik dat nu doe. Ik heb dus zelf het idee dat ik hem niet beperk.

Was ook zeker niet tegen jou bedoeld hoor!

Ik begrijp ook wat jij zegt echter is dat in de situatie van mijn vriend erg lastig. Hij maakt enorm lange werkdagen. Gaat weg voor de winkel open is en komt na sluitingstijd pas weer thuis. Dan moet die arme jongen rond 11 of later nog gaan koken. Als wij niet samen waren geweest dan zou hij leven op de overwerkmaaltijden op kantoor (met vlees) die vlieger gaat hier dus ook niet op helaas -O- haha

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:40

batje schreef:
Ja, dat lijkt me erg leuk! Welke heb je in gedachte?

vegan junk food bar, mastino, dutch weed burger of the avocado show?