Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:17

Bedankt voor de uitleg!
Blijft lastig, welke toevoegingen wel en welke niet..ik bekijk meestal of iets restafval is, met restafval heb ik minder moeite. Ik eet dus op aanraden van de arts vlees, niet veel en voornamelijk gehakt. Gehakt komt namelijk voornamelijk van melkkoeien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:22

ik vermoed dat dat tegenwoordig deels nog maar zo is, als je ziet hoeveel gehakt er word gegeten en verkocht, dat ga je volgens mij nooit redden met melkkoe vlees :?
gaat ik eens opzoeken , wat ik kan vinden is dat het vroeger echt het restvlees was, tegenwoordig zit er ook gewoon grotere stukken en betere kwaliteit vlees in omdat anders niet voldaan kan worden aan de vraag.
word zelfs vlees voor geimporteerd

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:36

Dat er werd geimporteerd wist ik.
Het stomme is dat het hele vegetarier zijn steeds meer tegen gaat staan. Vrienden van mij hebben een boerderij, en die koeien hebben het echt niet slecht. Maar wanneer je vlees eet in de supermarkt, weet je niet waar het vandaan komt.. dus dan maar weer grotendeels vegetarisch eten en alleen vlees als het "moet".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:42

het mooiste is als je gewoon van een boerderij in de buurt vlees zou kunnen afnemen, dat je gewoon kan zien hoe de dieren het hebben en je weet wat je koopt...
hier in de buurt weet ik twee adressen voor rundvlees, 1 voor varken , maar zoek nog naar adressen voor kip en ander vlees...tot die tijd wil ik OKvlees nog gaan proberen , ik eet grotendeels geen vlees, en als ik het wel eet bio oid, maar mijn vriend wil vaker vlees en dat wil ik best doen , maar dan ook wel weer bio oid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:01

phormicola schreef:
Ik pof amaranth altijd met een beetje zout, veel lekkerder!

*\o/* Dank je wel!
Nog even de details: kook je het eerst nog, of meteen in de koekepan? Hoe lang. ..?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-02-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:11

Douce schreef:
Het stomme is dat het hele vegetarier zijn steeds meer tegen gaat staan. Vrienden van mij hebben een boerderij, en die koeien hebben het echt niet slecht.

Wat voor mij een belangrijke reden was om vegetariër te worden was wat we nu noemen "de ecologische voetafdruk".
De getallen hoor je telkens anders, maar de vriendelijkste variant was: om een kilo vlees te produceren zijn vier kilo's graan nodig. Of volgens anderen twintig kilo soya (dus valt er te vrezen voor het Amazone woud, wat we hard nodig hebben).
En als de hele wereld bevolking zou gaan eten als de gemiddelde noord amerikkan of west europeeer, ddan hebben we drie wereldbollen nodig.

Dus dat is iets anders dan dat de meeste boeren uitstekend voor hun dieren zorgen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:40

Ja, dat argument vervalt inderdaad niet. Vandaar ook dat ik in de "ideale wereld" alleen geslachte melkkoeien zou eten, die worden (helaas) toch geslacht. Ik ben nu dus nog zoekende naar mijn eetpatroon maar het blijft grotendeels vegetarisch.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:28

Gewoon in de koekenpan! Mijn man vind het lekker om een klein beetje zonnebloemolie te gebruiken en toegegeven, dan gaat het poffen idd makkelijker. Lekker heet maken die pan en goed opletten dat de boel niet aanbrandt en kleine beetjes tegelijk poffen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 11:41

:D

Afbeelding

Ik heb deze week tempeh gegeten :') Het was geen heel groot succes, maar ik denk dat ik nu wel weet hoe ik het lekkerder kan maken :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:43

dat is ook wel weer zwart/wit :')

mijn nieuwe experiment, vegetarische gehaktballenmaken van bloemkool,ei en kruim.
nu nog even verzinnen wat er nog meer door gaat en hoe groot ze moeten worden :D

lijkt me stuk gezonder dan vleesvervangers en kan ze natuurlijk altijd invriezen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:49

minikatje schreef:
dat is ook wel weer zwart/wit :')

mijn nieuwe experiment, vegetarische gehaktballenmaken van bloemkool,ei en kruim.
nu nog even verzinnen wat er nog meer door gaat en hoe groot ze moeten worden :D

lijkt me stuk gezonder dan vleesvervangers en kan ze natuurlijk altijd invriezen. :)

Bloemkool schijnt daar goed voor te zijn inderdaad. Ik las laatst hoe je pizzabodem moet maken van bloemkool :') Lijkt me ook nog wel een leuk experimentje. En goedkoop ook. Misschien kun je er wat kaas in doen, sambal, de halve inhoud van je kruidenrekje? :D

Heeft iemand nog een tip voor iets lekkers met worteltjes? Ik heb wortels gehaald maar eigenlijk geen idee wat ermee te doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:52

wokken in water met beetje azijn en dat meer groentes toevoegen samen met kruiden.
dat is de enige manier waaropik warme wortels eet.
of alles raspen :D

kaas stop ik er niet in, wil graag een beetje de pure kant op.
denk dat er nog komijn, koriander en beetje cheyennepeper bij in komt naast het peper en zout.
walnootjes? wel erg lekker :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:59

Cashew! Jammie :D

Ik heb alleen geen wok... Ik kan wel even worteltjestaart gaan maken, dat heb ik al lang niet meer op :D
Zal zo maar even beginnen met er een stuk of twee rauw op te eten. Nom. (Als mijn vriend het maar niet ziet, hij vind me al een konijn...)

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:31

Je kan ook wortels uit de oven maken? met wat kruiden

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:32

Wortels schoonmaken en in zijn geheel of hele grote stukken even 'aanbakken' met zout, peper en flink komijn. Dan klein laagje water en gaar laten stoven. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:34

Oeh, ik zie ineens wortels met knoflook :oo ik krijg er honger van!

minikatje, misschien zijn van die crunchy gebraden uitjes ook wel lekker voor erin! Ik heb ook wel eens vegetarische (tofu)balletjes gemaakt met heel klein gesneden champigons die ik ongeveer 10 seconden had laten bakken (dan zijn ze al gaar :D ).
Of ketjap, dat combineert ook goed met bloemkool heb ik me laten vertellen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:37

heb gisteren mn tofu al in kleine blokjes gesneden en laten marineren in flink wat ketjap met een beetje oplie. daarna goed stevig opbakken in de marinade, smaakt prima idd met mn boekweit en bloemkool :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:54

Ik heb ook net bloemkool op, met scramble tofu, beetje creme fraiche en edelgist. Om nom nom :9

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:59

jij bent niet goed voor mij, elke keer als ik je posts lees ga ik kwijlen.
weetje hoe oncharmant :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:14

Kwijlbakje? :D Hier is het ook altijd ongeneerd kwijlen hoor, lekkerbekken die we zijn :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 06:08

Wrtels in plakken snijden, aanzetten in boter. Als ze glazig zijn bouillon/water toevoegen dat ze net onder staan. Net voor het laatste water weg is, broodkruim, knoflook, peterselie toevoegen. Dan met wat room mengen in de ovenschaal en wat parm kaas erover. Brood word een soort nepgehakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:12

Even een schopje hier :Y)
Kent iemand de vegetarische burgers van de McDonalds in België?
Ik vind ze echt heerlijk, maar ik kom niet heel vaak in België en ik zou ze graag zelf maken, maar heb geen idee hoe := dus als iemand een tip heeft..!

Ik zit op het moment in Frankrijk, hier kennen ze de term vegetarisch volgens mij nog niet echt.. Gelukkig had ik een paar bakjes Valess meegenomen van thuis.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:29

In Nederland hebben ze ook in sommige restaurants de groentenburger, bedoel je die? Die vind ik ook echt heel lekker ja!
Helaas geen idee hoe je ze moet maken :')