Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:53

Vandaag ben ik naar de huishoudbeurs geweest, heb daar chia cheeds en gedroogd fruit meegenomen.

Ik ben de laatste tijd erg moe ondanks minimaal acht uur slaap per dag. Iemand een tip voor een extra oppepper?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:14

Hangt ervanaf waar je denkt dat het door komt? :)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:46

Dat is het hem nou juist. Op dagen dat ik slechter eet heb ik echt een dip, zoals vandaag heel de dag snoepen op de HH, dus ik merk wel dat slecht eten niet mee werkt.

Maar over het algemeen eet ik geen suiker of light producten en eet ik redelijk gezond. Ik eet alleen geen vlees, wel veel vis en ook weinig zuivelproducten. Ik verplicht mijzelf om een keer op een dag een zuivelproduct te nemen, meestal is dit 's morgens soja melk in de havermout. Dus ik denk dat hier voor mij wel een probleem zit, dat ik toch te weinig voedingsstoffen binnen krijgen en te eentonig eet. Ik eet bijvoorbeeld veel gerookte zalm en tonijn, maar andere vissoorten weer te weinig. Als ik een vleesvervanger eet is dit tofublokjes of gehakt voor in spaghettisaus en dergelijke en anders een groenteburger of worstjes. Van de andere vleesvervangers hou ik niet.

Ik ben met name 's middags echt moe, wanneer ik thuis aan de hele dag aan het studeren ben, ga ik 's middags even slapen op de bank liggen voor een powernap. Ik moet dan echt een wekker zetten anders wordt ik een paar uur later pas weer wakker. Het zelfde in de trein 's middags naar huis, ik val dan altijd in slaap. Nu ben ik wel iemand die overal en altijd kan slapen, maar de helft van de tijd is het dan ook dat ik echt moe ben en energie nodig heb.

Nu dacht ik misschien is erg wel een voedingsproduct die mijn energie tekort kan aanvullen?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:27

Ik had precies wat jij beschrijft Deau. Ik sliep ook altijd in de trein, sliep 9 uur per nacht (of meer) en kon dan 's middags ook nog rustig 3 uur liggen. Maar nu ben ik even terug gestopt met de pil en heb ik nergens last meer van! Bij mij waren het dus waarschijnlijk mijn hormonen die een beetje in de war waren.
Ik heb nu nog steeds wel dat ik veel slaap nodig heb, maar zeker niet meer zo extreem als eerst.
Qua voedsel zou ik niet zo goed weten wat je kunt eten om je wat fitter te voelen, maar ik weet niet of je aan een sport doet? Sporten helpt mij altijd goed om me weer een beetje opgeladen te voelen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:56

@Deau: het zou een ijzer of vitamine D tekort kunnen zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 10:57

Misschien kun je bloed laten prikken? :) Het klinkt inderdaad als een tekort aan iets..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:05

Annelies, recept ligt bij mijn moeder , vanavond heb ik het in tha house :j

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:41

Ik heb de zelfgemaakt pizza uiteindelijk gister gegeten en heb er erg van genoten :9

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb het recept uit het boek van Amber Albarda gehaald en het is als volgt:
Bodem
Ingedrienten:
- 14 gr gedroogde gist
- 1 tl honing
- 275 gr Speltbloem
- 1/2 tl fijn zeezout
- 1 el olijfolie

De gist doe je met de honing en 200ml water in een kom en dat moet je even roeren tot de gist opgelost is.
De bloem meng je met het zout en daar doe je het gistwater bij en de olijfolie. Je moet het deeg dan twee minuten kneden. Daarna afdekken met doorzichtigfolie volgens het recept, maar ik had het afgedekt met een theedoek en dat op een warme plaats minimaal 25 minuten laten rijzen.

Voor de toping staat in het recept dat je zwarte olijventapenade kunt gebruiken en plakjes courgette met knoflook, mozarella, rucola en kruiden als peterselie of oregano.
Maar je kunt er natuurlijk gewoon op doen wat je lekker vindt.

Op de pizza op de foto zit inderdaad zwarte olijventapenade en plakjes courgette, maar ik heb er ook tomaten opgedaan en heb de rucola weggelaten omdat ik dat niet zo lekker vindt.
Ik vond het een geslaagde pizza en wil hem ook nog een keertje maken met tonijn. :9
Dit recept is volgens het boek trouwens voor 2 personen, ik heb overal de helft van genomen, maar heb nog 1/3 pizza in de koelkast liggen die ik zo meeneem als lunch.

Een recept om hummus te maken heb ik ook _Mara_, maar dat staat in een boek dat weer bij mijn ouders ligt, zal daar van het weekend even voor kijken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:39

Sonja_vR schreef:
Annelies, recept ligt bij mijn moeder , vanavond heb ik het in tha house :j

Nice.

Ik zit momenteel ook bij mijn moeder, moet nog even verzinnen wat we gaan eten... inspiratie = weg

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:36

Hoi. Zouden jullie naar het volgende schema willen kijken??

Ochtend: Brinta magere melk

Tussendoor: sinaasappel

Middag: roggebrood Hüttenkäse
roggebrood kipfilet
glas karnemelk

Tussendoor: appel

Avond: zilvervliesrijst rijst of bonen
Kipfilet/ vis/ tofu in kokosolie
Groente gekookt

Tussendoor: roggebrood

Aardappelen zijn geen optie, dan krijg ik veel last van m'n buik. Tips zijn welkom!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:56

@Cleo: is dit genoeg voor jou? Ik zou meer fruit eten tussendoor, of bijv. noten. Ik zou bij de Huttenkase nog tomaatjes doen en bij de kipfilet komkommer o.i.d. Ik zou de Brinta vervangen door havermout, omdat ik havermout beter vind vullen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:28

Nevony, dank voor het recept.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:10

Ik ben gisteren trouwens uit eten geweest bij Dara in Amersfoort, en dat was erg lekker/gezond! Ze serveren Aziatische, Oosterse en Mediterraanse gerechten. We hadden allemaal kleine gerechtjes gegeten, soort van tapas. We hadden onder andere:

eend met salade
gekruide gamba's
gerookte makreel met courgette
zachte zalm
geitenkaasballetjes met pruim
filodeeghapjes met feta en spinazie

echt super lekker allemaal :) en koolhydraatarm!

Als dessert had ik een heerlijk iets, een soort blok passievruchtenyoghurtijs, niet te zoet. Daarbij ook nog kardemommousse, maar die vond ik wel te zoet.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:43

De pizza ziet er goed uit Nevony!

@Toad: wow, dat klinkt echt heerlijk!

Ik begin me steeds beter te voelen nu ik gezonder eten, altijd fijn om dat te merken. :D Ga vanmiddag of morgen hier bij me ouders nog iets bakken met als hoofdingrediënt worteltjes. Ik heb al een keer een worteltaart gemaakt en die was echt heerlijk! Maar ik wil nu wel iets anders maken, dus even opzoek naar een goed recept.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:49

Daar is echt goed hè? Ben er al vaak geweest en niet 1 x viel het tegen... Vandaag goede dag gehad, nu naar de verjaardag van schoonmoeder... Eens kijken wat voor gezonds lekkers we daar vanavond krijgen :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:06

Goedemorgen!

Zou ik me hier ook mogen melden?
Ik wil ook graag gezonder eten en me lekkerder in mijn vel voelen.
Ik ben daarom ook begonnen met het programma van Jillian Michaels, 30 days shred.
En wil ook gezonder gaan eten maar vind het heel moeilijk om nu te bekijken wat nu echt gezond is. Omdat ik negen van de tien producten in de winkel toch wel rommel zit.

Voor het beeld even wat ik gister heb gegeten.

Ontbijt: Bakje griekse yoghurt & een sinaasappel
Laat opgestaan dus geen tussendoortje
Lunch: Omelet met ham en kaas (gebakken in kokosvet/olie van de tuinen) met 2 ovengebakken broodjes
Tussendoor: -
Avond: spaghetti met bolognaise saus
Tussendoor: bakje druiven
Daarbij drink ik heel veel water en (groene) thee.

Ik drink bijna geen fris. Heel af en toe als ik ergens te gast ben. Maar probeer ook op visite zo veel mogelijk water te drinken.

Ben ook opzoek naar lekkere/gezonde recepten waar ik mijn papa mee kan pakken.
Hij is heel erg van hetzelfde en staat niet echt open voor andere dingen.
Dit omdat ik nog in huis woon & niet mijn eigen eten alleen maar ga kopen...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:19

Welkom Karin! Heb je al een goede basiskennis over voeding?
vanmorgen begonnen met een sapje van druif en bleekselderij,was erg lekker en had er 2 volkorenboterhammen1 met mosterd en rookvlees en de ander met een beetje kokosolie en pindakaas bij.
Heb zojuist ook een musliereep gemaakt van havermout ,dadels,kokosrasp,walnoten en amandelen. Staat nu af te koelen...
Vanavond eten we iets met bleekselderij maar moet nog even bedenken hoe ik t klaar ga maken...

Die pizza ziet er lekker uit nevony!
Voor degene in de buurt van Amersfoort: Er zijn heerlijke druiven bij de turk op de kamp: zat 6 kg in een doos voor 3 euro en een doos mooie tomaten voor €3,50...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:34

6kg druiven? Dat worden een hoop smoothies zeker :P Of heb je een juicer?
Hoe maak je die mueslirepen?

Welkom Karin! Ik mis de groenten in je lijstje? En doe je Jillian Michaels om af te vallen of om sportiever te worden?

Voor recepten kun je hier meelezen of in het receptentopic kijken. (link staat in beginpost)

Ik ben de dag goed begonnen; een kom havermout met banaan, kaneel en rozijnen en een glas versgeperste jus. Ik wilde de havermout eigenlijk met sojamelk maken maar zag toen dat de gewone melk al 4 dagen over datum was, dus toch maar die gepakt (anders is het ook zo zonde om weg te gooien).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:38

hesterve schreef:
Welkom Karin! Heb je al een goede basiskennis over voeding?
vanmorgen begonnen met een sapje van druif en bleekselderij,was erg lekker en had er 2 volkorenboterhammen1 met mosterd en rookvlees en de ander met een beetje kokosolie en pindakaas bij.
Heb zojuist ook een musliereep gemaakt van havermout ,dadels,kokosrasp,walnoten en amandelen. Staat nu af te koelen...
Vanavond eten we iets met bleekselderij maar moet nog even bedenken hoe ik t klaar ga maken...

Die pizza ziet er lekker uit nevony!
Voor degene in de buurt van Amersfoort: Er zijn heerlijke druiven bij de turk op de kamp: zat 6 kg in een doos voor 3 euro en een doos mooie tomaten voor €3,50...

bedoel je Omur Markt?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:53

Ik weet dat je het beste zoveel mogelijk dicht bij de natuur kunt blijven.
En de E nummers enzo vermijden.
Groente en Fruit zijn natuurlijk het gezondst maar in fruit zit ook weer veel suiker.

Eet over het algemeen wel meer groente hoor. Dit was toevallig een dag waar dat niet zo was omdat we dus spaghetti gegeten hebben.
Alleen mijn vader is vooral van de groente uit potjes. En dat vind ik echt smerig. De spinazie lijkt niet eens op spinazie enzo.
Probeer ook zoveel mogelijk afwisselend te eten en eet de laatste tijd al wat minder vlees.
We hadden eerst elke dag wel een gehaktbal of een slavink ofzo.
Probeer nu wel wat minder vlees te eten. Af en toe een slavinkje of een schnitsel.
En meer Vis maar ben niet zo'n vis eter... Begin het wel steeds meer te waarderen moet ik zeggen.

Ik doe 30 days shred omdat ik graag wat wil afvallen & vooral wat strakker wil worden maar ook om mijn conditie te verbeteren. Heb astma en daardoor ben ik toen ik een jaar of 16 was gestopt met sporten omdat ik het gewoon niet meer aankon. Hierdoor heb ik totaal geen conditie. Hoop dat dat hierdoor ook beter wordt.

Maar ik vind het dus best wel moeilijk om te bekijken wat nu gezond is en waar ik op moet letten als ik in de winkel boodschappen doe. En aangezien ik nog thuis woon kan ik niet echt zelf beslissen wat ik mee naar huis neem en zal ik het ook voor het grootste deel moeten doen met wat mijn vader uitkiest.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:10

Als er iets is dat ik heb geleerd, dan is het dat je totaal niet bang hoeft te zijn voor fruit :))

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:38

Maar ik fruit zitten toch net zo goed calorieën dus als je daar veel van eet val je toch ook niet af/ kom
Je aan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:42

Ga jij maar eens proberen om je te overeten aan fruit :')

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:17

Als je alleen fruit eet lukt dat idd niet. Maar als extra kan het toch best aantikken?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:58

Hmm.. ik ben bezig met het maken van bietenburgers.
Van deze site komt het recept af. http://biolicious.org/

Rode bietenburgers voor twee personen
Nodig

150 g rode bieten
1 klein kopje gekookte kikkererwten
1 teen gesneden knoflook
3 eieren
1 sjalotje, heel fijn gehakt
4 eetlepels fijngehakte dille
2 el fijngesneden tijm
2 el fijngehakte peterselie
peper en zout
Olie om in te bakken

Kook de bieten beetgaar, verwijder de schil en rasp ze grof. Fruit ui en knoflook in olie. Pureer de kikkererwten tot een smeuïge massa. Meng in een kom de afgekoelde rode bieten met overige kikkererwten en de rest van de ingrediënten. Draai er bol/platte koeken van zodat ze lijken op burgers. Bak de burgers aan beide kanten in olie. Zet ze nog voor 20 minuten in de over op 180C. Serveer de burgers bij een salade en brood