Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:46

Mag ik me hier ook melden? Wij hebben een balkon (met de hele middag zon) en zo'n 'halve vierkante meter tuin' zeg maar :+ Ik heb absoluut geen groene vingers, weet er niks vanaf, maar vind het leuk om te beginnen en wie weet groene vingers te ontwikkelen ;)

Maargoed, ik weet dus niet eens hoe ik moet beginnen, wat wel en niet kan. Vorig jaar hadden we allemaal kruiden erin, maar nu ziet het eruit als een oerwoud :') Correctie, dood oerwoud!

Heeft iemand een goed idee/leuke site waar ik makkelijk kan lezen/leren hoe ik moet beginnen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:54

Leuke site dit topic op bokt :j staan al veel nuttige tips in voor beginners met bakken ed. Neem een kopje thee en ga rustig met pen en papier het topic doorlezen dan doe je al veel leuke ideeen op kwa bak, kweek ed. Ik zelf werk met de grootste speciekuipen en 2 appelbakken van ruim 1 bij 1,25. De grond is hier erg hard, een deel is bestraatte tuin en het hoger werken is voor mij fijner.

Lang geleden ben ik begonnen met zaad van spinazie, pluksla, krulsla, rode bietjes en boontjes. Redelijk beginnersbestendig en vrij snel resultaat. Nu experimenteer ik wat om te kijken wat hier goed gaat in deze ligging. Kolen bv willen niet zo best, ook radijsjes groeien niet goed. Je kunt ook kijken of je groenteplantjes kunt vinden, heb je sneller resultaat, minder werk maar is wel duurder. Aardbeien gaan eigenlijk altijd ook wel.

Gewoon een beetje aanrommelen, dan leer je het vanzelf. Zelfs mijn 77 jarige vader zonder groene vingers altijd lukt het sinds 3 jaar dingen te kweken en zelfs zaad te trekken op zijn balkonnetje. Met veel plezier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:13

cream_1986 schreef:
Ik ben nog op zoek naar een plekje voor een courgette en een pompoen, maar ik ben er nog niet over uit wat ik moet. Vorig jaar met heel veel moeite mijn vriend overgehaald één tegel uit het terras halen voor de courgette, wat super ging (zand eruit, verreikte potgrond erin). Echter is meneer niet van het inzicht in de tuin, dus hij snap niet dat ik er dit jaar WEER eentje uit wil, maar nu op een andere plek ivm wisselteelt, gronduitputten, ziektes... 'Kannie niet in het zelfde gat dan weer?! Is toch veel makkelijker? En dan hebben wij ook niet zo'n gatenterras!' Ik ook van jou schat! :*

Eerlijk gezegd snap ik best dat je vriend er niet nog een tegel uit wil halen :oo
Als hij de oude weer teruglegt heb je dikke kans dat die verzakt en zo wordt je terras elk jaar een beetje lelijker :P

Maar wisselteelt hoef niet elk jaar te worden toegepast, aangeraden wordt om vlinderbloemigen elk jaar te wisselen (bonen, peulen ed) en de overige soorten tenminste eens per 3 jaar. Dus je kunt hem nog prima een jaartje in hetzelfde gat laten staan.
Zowieso zul je van bodemmoeheid geen last hebben als je wat nieuwe tuinaarde gemengd met mest in het gat gooit. Ziekte's zullen ook zeker meevallen omdat je rondom tegels hebt liggen dus de plant staat erg beschermd tegen invloed van buitenaf, wisselteelt ivm ziekte's is vooral belangrijk als je veel groente op klein oppervlakte teelt en de planten dus dicht op elkaar staan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:30

@Karuna, weet niet of je in de buurt van Emmen/Ter Apel woont maar stik in de aardbeiplanten.
Mijn vriendin is net weg met een flinke lading maar heb nog veel meer.
Ik zeg: 'huur een glooote kar en kom deze kant maar op' :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:22

Niet echt, wel in het oosten maar wat zuidelijker, regio Arnhem/apeldoorn. Geen idee of je wel eens deze kant op komt of een hele kwak planten in een plastic zak in een doos opgestuurd kan worden. Ik heb nog zeker 3 tot 4 m2 te vullen. Dan graag.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:04

Als je wit zand onder de tegel gooit en goed verdeelt en de tegel er rustig terug in slaat kan dat best hoor :j

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:59

Vind 'groene vingers' zo overtrokken, ben vandaag weer aan het tuinieren gegaan en mijn hele handen waren gewoon zwart hoor :)) Niks groens aan :n :D. Cream, je envelop is op de post en ik zeg nog niet wat erin zit :+ Vandaag lekker zaadjes geplant, wat verse potgrond bij de bestaande planten gedaan en wat voeding. Morgen even de grasmat bespuiten, heb bijna meer paardenbloemen dan gras staan :Y) en ben gek op paarden maar niet op paardenbloemen!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:00

Ow en mijn enter doet het niet op m'n telefoon (eruit gevallen) dus sorry voor de zinnen achter elkaar!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:50

Envelope...? Voor MOI? :') Cool! Had niet gehoeven, maar ik hou zekervan verassingen :):) Onwijs tof van je!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:08

zo, van de week een hoop pepers van de zaaibakken naar potjes gezet, nieuwe pepers erbij gezet (nu 35 soorten in de opkweek) paprika's ook overgezet , dat zijn er een stuk of 6 soorten
inmiddels ook de tomaten in de zaaibakken zitten(de grote planten in ieder geval, de cherry's en olijf tomaatjes die gaan snel genoeg om dalijk direct buiten te doen .
de kardoen hoop ik voor dit jaar ook voldoende gezaaid te hebben .
ook in de kas vanalles voorgezaaid staan(pompoenen, courgettes etc)
de aardappels zitten in de grond en een deel van de krootjes ook
van het weekend wat sla en koolachtigen voorzaaien
we zijn op gang

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:09

Ik heb een 'starterskit' voor tomaten gekocht, dus heb hier binnen 4 kleine potjes staan!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:30

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb even een vraag.
Bij de Boerenbond verkopen ze zo'n piramide van 1m2, ziet er erg leuk uit maar zijn wel allemaal kleine bakjes dus wat kun je daar mee?
Mijn idee is nl om zo'n bak te gebruiken voor groenten/kruiden, wat zou ik er in kunnen zetten?
Ik heb ook een grotere moestuin in de tuin dus kan evt dingen omzetten als ze te groot worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:42

sowieso de meeste kruiden wel denk ik , en per vakje zou je ook wel een krop sla of pluksla kwijt kunnen , radijsjes?
erm...sja, vooral het kleinere spul denk ik , maar dus ook wel dingen waarvan je er dan 1 per vakje zet..bijvoorbeeld een kool, paksoi etc

edit, even op de site gekeken, maar ik denk bij dat ding vooral aan kruiden en aardbeien , meeste vakjes zijn wat smal idd

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:15

Ik heb die piramide ook gezien, vond hem ook wel grappig, kan hem alleen net niet kwijt denk ik :=
Heb nog een schaduwstuk, weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:00

even iets wat ik vond voor in de schaduw...ik heb hier ook nog zo een stukje

Peterselie, Selderij, Pastinaak, Kervel, Veldsla, winterpostelein, Waterkers, Waterpeper, Rabarber, Mierikswortel, Brave hendrik, kool 'thousandhead'

Braam, Framboos, hybriden van deze, zwarte bes, kruisbes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:46

Ik heb zo'n pyramide :j. Ik gebruik hem voor kruiden en kleine dingetjes, zoals parijse worteltjes. En bovenin een leuk bloeiend plantje!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:36

Sonja_vR schreef:
zo, van de week een hoop pepers van de zaaibakken naar potjes gezet, nieuwe pepers erbij gezet (nu 35 soorten in de opkweek)

Wauw, 35 soorten!
wat doe je er mee?

Ik heb gisteren peperplantjes gezaaid, had mijn man gevraagd een zakje zaad me te nemen bij het tuincentrum vandaan.
Komt ie met een soort welke een 5+ scoren op de heetheidsschaal welke loopt van 1 tot 5 whaaaahhhh :')

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:38

Hmm...veel van dat spul heb ik al elders in de tuin... misschien toch nog maar wat extra framboosjes :P
(in de supermarkt zijn die echt belachelijk duur :x )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:28

desillies schreef:
Ik heb gisteren peperplantjes gezaaid, had mijn man gevraagd een zakje zaad me te nemen bij het tuincentrum vandaan. Komt ie met een soort welke een 5+ scoren op de heetheidsschaal welke loopt van 1 tot 5 whaaaahhhh :')

Nou dat wordt lachen _O-

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:50

Mag hij als eerste proeven :')

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:53

Ik zou ze denk ik toch (wel stiekem!) terug gebracht hebben... := Doet me denken aan een grapje: Een vrouw vraagt haar man een booschap te halen. Of hij een pak melk wilde halen, en als ze eieren hadden, moest hij er zes hebben. De man komt terug, en legt vol trots de zes pakken melk in de koelkast. De vrouw zucht, en vraagt waarom hij zes pakken melk heeft gekocht. Zijn uitleg; ze hadden eieren... _O-

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:14

nou mijn eerste plantjes staan ook op kweek.
peterselie, aardbeien, bieslook en nog iets ben t ff kwijt.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:31

Wat een leuk topic. Ben net weer de hele avond bezig geweest van alles in te zaaien. Stom maar had twee weken terug gezaaid met ek aarde die de hele winter had buiten gelegen. Was te nat, alles ging schimmelen en er kwam alleen onkruid op. Maar nu dus paprika, aubergin opnieuw gedaan. Zonde van de moeit, maar weer wat geleerd. Ik heb trouwens al jaren een grote moestuin, en bij ons zijn artisjok en schorseneren favoriet onder de niet zo vaak geplante groenten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:38

Ik meld me ook maar even hier. Ik wou altijd al wat groentes kweken leek me al erg leuk. Ik heb een paar weken terug een kweeksetje gekocht voor mini-komkomers en daarna kreeg ik de smaak te pakken. En heb ik nog wat mexicaanse pepers en paprika zaadjes gekocht. En mijn vriend wil vanmiddag weer even naar de ranzijn en waarschijnlijk kom ik dan nog wel thuis met iets haha. Helaas alleen twee balkonnetjes maar gelukkig ka je ook veel in potten doen. Maar denk dat ik hier wel veel tips uit kan krijgen :)

ow ja, ik heb niet alles van de zaadjes die ik al gekocht heb gezaaid.
Achter op het zakje stond te gebruiken tot en met 2016.
Nu heb ik ze dus wel al open gehad en paar gebruikt, en daarna weer dicht geplakt.
Kan ik ze dan alsnog volgend jaar bijvoorbeeld weer gebruiken?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:56

wemkelover schreef:
ow ja, ik heb niet alles van de zaadjes die ik al gekocht heb gezaaid.
Achter op het zakje stond te gebruiken tot en met 2016.
Nu heb ik ze dus wel al open gehad en paar gebruikt, en daarna weer dicht geplakt.
Kan ik ze dan alsnog volgend jaar bijvoorbeeld weer gebruiken?

Als je ze weer goed dichtvouwt dan kun je ze volgend jaar gewoon weer gebruiken, zorg er wel voor dat de zaadjes niet in ee heel warme of heel koude omgeving liggen.
In een schuurtje word he tin de zomer nogal eens heet en in de winter vriest het er bijvoorbeeld.
Ik las ergens dat men ze in een plastic doos in de groentelade van de koelkast bewaarde, dat zou ik ou weer niet doen maar goed, de temperatuur is daar wel constant natuurlijk :-)