Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:01

Je kan ook de mannelijk bloem afplukken en die als kwast gebruiken. Ze bloeien toch maar 1 dag.

Zidore

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:04

ok en hoe herken ik het mannetje?? iemand foto's plaatjes van??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:11

Als je niet weet hoe het mannetje er uit ziet, hoe wil je dan in hemelsnaam KI gaan uitvoeren? :+

Mannetje heeft meeldraden en stuifmeel, vrouwtje een dikke stamper in het midden.

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:13

mannentjes bloem heeft ook duidelijk een veel langere steel als het vrouwtje en het vrouwtje heeft een bruine stamper in het midden van de bloem de man heeft alleen gele meeldraden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:20

iemand een idee of je die taart ook kunt maken met (ingevroren) frambozen?
Of zouden die te klef/niet stevig genoeg zijn?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:27

Recepten en vragen hierover kunnen denk ik beter naar een ander onderwerp verhuizen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:44

kan met alle fruit! maakt niet uit hoe vochtig/nat of bevroren
ze blijven dan vanzelf in het beslag hangen

ik heb net gekeken maar heb nu maar 1 bloeiend vrouwtje
ga dus wachten tot ik zowel bloeiend mannetje als vrouwtje heb en dan met de kwast er doorheen! (kan niet wachten om de natuur handje te helpen)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:56

lageveld schreef:
Recepten en vragen hierover kunnen denk ik beter naar een ander onderwerp verhuizen.

waarom?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:22

ja ik vroeg me ook af waarom (wilde er eerst niets over zeggen) we hebben hier toch ook al courgetterecepten + vragen langs zien komen
en ik vind ook wel dat dat met het topic te maken hebben
als je nou met een tuin vol groente en fruit zit, en je niet weet hoe je iets moet maken dan heb je er toch nog niets aan!!
mocht er iemand vragen hebben over de vruchtentaart, barst maar los hoor!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:43

Gewoon om het overzichtelijk te houden. Voedertijd is uitgebreid en met een beetje goede wil zou je alles wat daar op staat wel onder dit topic kunnen vatten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:38

hee dames

zo daar ben ik ook weer :)

ooo en wat voor een lekkere taart heb ik voorbij zien komen jammieee..

ik heb nog ngeen rijpe aardbeien omdat er van te maken en ben een beetje aan het sonja bakkeren haha ...

ik was zo trots op mijn bonen plant die groeide zo goed en nu weet ik niet of het slaken zijn of iets anders maar ze hebben aan het blad gegeten en is de stengel afgebroken waar nieuwe blaadjes uit kwamen. Die zal nu wel dood gaan denk ik mja er staan er nog 4 omheen en heb er nu een groot net om gegooid.

zo ff mijn frustratie afgeschreven haha. verder doet mijn tomato plant het echt onwijs goed komen allemaal bloemen aan en er hangen al onwijs veel tomaten aan dus dat is echt leuk :D

Ik zit ook een beetje in overvloed met mijn slaatje haha heb alle zaadjes in 1 keer er in gegooid beginners fout ;)

ik ben niet zo heldin als het om koken gaat dus ik zou echt niet weten wat jullie met al die vruchten kunnen maken hihi mar ik zal even kijken ;)

trouwens wat ik mij afvroeg wat kan je nu nog zaaien en in de winter ook heft iemand een schematje waarop alles staat ben daar nog echt een leek in ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:15

Ik heb spinazie die je in augustis kunt zaaien. Ik ben naar de intratuin gegaan en heb daar gewoon op de zakjes gekeken wat nog kon!

Er staat hier nu een pan soep opstaan met peterselie en maggie plant erin, een paar zakjes soepgroenten en 2 wortelstjes. lekker ook wat uit eigentuin!!

Ik vind het juist leuk om hier af en toe een recepjte te lezen met spul uit eigen tuin. gezellig toch??

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:20

Ik vind het ook leuk om receptjes te lezen, ik ben wel geen fanatiek poster hier in het topic.. Maar ik lees veel mee en heb veel aan de tips enzo hier, dus ook aan de receptjes.. :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:23

lageveld schreef:
Gewoon om het overzichtelijk te houden. Voedertijd is uitgebreid en met een beetje goede wil zou je alles wat daar op staat wel onder dit topic kunnen vatten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

pff wat een gezeur zeg! alsof we het hier al 80 pagina's ALLEEN maar over groentetuinen hebben
die ene vraag over een receptje er tussendoor... hiet is niet dat we het hier over Sesamstraat hebben ofzo maar over een recept met dingen uit je groententuin.
meer zeg ik er maar niet over voordat ik echt offtopic ga...

om écht on topic te blijven
kun je nu nog radijzen zaaien en planten? ze deden het eerder niet maar ik heb nog een zak met zaad
wil ze nog een poging gunnen
of moet ik gewoon tot volgend voorjaar wachten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:30

Ik heb wel nog gezaait. maar ze gaan niet hard. Ik heb het geprobeerd en zie wel!!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:35

hier een meelezer en voorstander voor leuke tips en ideeen voor de recepten hoor

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:42

Ik vind alles best hoor, het was gewoon wat me op dat moment even te binnen schoot.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:34

Even een vraagje over kruiden: wanneer kun je die nog buiten neerzetten (als je ze koopt zoals in de super, zo groot (maar dan niet bij de super)) en wanneer moeten ze naar binnen? En als je van bijvoorbeeld peterselie een paar "takjes" afknipt, dan gaat aan het korte steeltje weer nieuwe kruiden groeien toch?

*heeft geen verstand van kruiden := *

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:32

imd schreef:
Even een vraagje over kruiden: wanneer kun je die nog buiten neerzetten (als je ze koopt zoals in de super, zo groot (maar dan niet bij de super)) en wanneer moeten ze naar binnen? En als je van bijvoorbeeld peterselie een paar "takjes" afknipt, dan gaat aan het korte steeltje weer nieuwe kruiden groeien toch?

*heeft geen verstand van kruiden := *

De meeste kruiden kunnen goed buiten staan zolang het niet vriest.
Peterselie kun je rustig, ook helemaal, afknippen. "Aan" het afgeknipte steeltje zal niets meer groeien maar uit de "basis" komen nieuwe spruiten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:38

Ik knip altijd wat ik nodig heb van mn peterselie plantje. het wordt steeds voller en voller!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:23

Zidore schreef:
om écht on topic te blijven
kun je nu nog radijzen zaaien en planten? ze deden het eerder niet maar ik heb nog een zak met zaad
wil ze nog een poging gunnen
of moet ik gewoon tot volgend voorjaar wachten

Heb ik vorige week ook nog gedaan en schieten als paddestoeltjes uit de grond, ik geloof dat op het zakje stond tot half augustus, ze zijn dan ook binnen 3 weken eetbaar.

De meeste kruiden zijn ook wel winterhard, zowieso bieslook, peterselie, maggiplant, munt, oregano en citroenmelisse, basilicum kan wel wat vorst hebben maar gaat dood als het langere tijd hard vriest.
Bij mijn weten geld voor alle kruiden dat je ze helemaal kort kunt snoeien, ze lopen dan vanzelf weer uit.
Overigens zijn de bloemen van de meeste kruiden ook eetbaar en vaak erg smakelijk, bovendien leuk als decoratie ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:56

Okee, dan ga ik binnenkort kruiden shoppen :9

Nog een vraag: ik heb gister m'n cherrytomaat gesloopt. Een groot stuk van de bovenkant was afgeknapt (stommm), maar die heb ik dus meteen weer in de grond gezet. Is er een kans dat dat ook weer een volwaardige plant wordt of is dit een zinloze kans? En moet ik dan alle zijtakken afknippen om de plant niet teveel energie te laten verspillen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:58

Dat gaat geen plant worden. Vertroetel wat is overgebleven maar, en laat daar de zijtakken van zitten.
Normaalgesproken top je tomaten sowieso na de 5e tros, de rest wordt in ons klimaat buiten absoluut niet rijp en kost de plant alleen maar energie.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:02

Mental memory: tomatenplant opnieuw toppen. Dat ding blijft groeien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:07

;(

Bedankt voor het antwoord!