de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:13

Ik moet het deels terugnemen idd, lectines in rauwe erwten en linzen schijnen niet gevaarlijk te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:30

Het smaakverschil tussen rauwe bonen en rauwe erwten zegt wellicht ook wel wat, rauwe bonen zijn blegh :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:42

Gister nog peulen, rode bieten, courgette,broccoli en bieslook gehaald. :j Nu op zoek naar meer ruimte. :')

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:35

Giolli schreef:
Gister nog peulen, rode bieten, courgette,broccoli en bieslook gehaald. :j Nu op zoek naar meer ruimte. :')

Wat leuk! Ik denk dat ik ook graag broccoli wil, de bloemkolen bij mij waren voor een eerste keer ook zo mooi groot geworden <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:42

Hier ook weer druk bezig geweest gisteren :j
We hebben eindelijk de composthoop in de moestuin gegooid, en die moet binnenkort nog onder gefreesd worden.
Afbeelding

Het is geen heel mooie compost geworden helaas, de mest stinkt nog flink en het hooi is na een jaar nog steeds droog en groen, op een paar vieze schimmelplekken na..
Ach, zal wel goed komen na het frezen.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:01

Afbeelding
Nadat mijn vorige broeikas (die ik amper een jaar had) kapot gewaaid is, nog 1x geïnvesteerd in een broeikas! Dit maal eentje die echt stevig is en met veiligheidsglas dus ik hoop dat ik hier heel lang plezier van mag hebben!
Ik denk dat ik nog een weekje wacht met planten erin zetten afhankelijk van het weer..

Binnen heb ik nog 32 ah moestuintjes staan om toch vast wat plant plezier te hebben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:27

Zou een frees daar niet op vastlopen, plukken hooi...? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:08

Wow mooie kas.

Een frees zal in ieder geval niet blij worden van de plukken hooi. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:19

Mooie kas mirtedl!

Het hooi heb ik in de compostbak laten liggen. Dat probeer ik zo veel mogelijk verder onder te werken onder de nieuwe mest. Die plukjes die nog tussen de compost op de tuin zitten die frees ik gewoon mee, dat zal wel goed komen, we hebben een frees met flink zware motor gelukkig.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 16:40

wel een mooie stuk grond annemiek, ik doe zo nu en dan een laagje kalk over de composthoop, ik heb het idee dat het dan beter vercomposteert, misschien voor jou ook een idee?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:47

Ik moet langzaam maar eens gaan kijken naar een uitbreiding voor mijn mini kas voor als ik straks meer ruimte nodig heb. :D iemand een idee voor een mini bestraat postzegel tuintje op het zuiden? Bakken? Welke?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:47

Iemand hier een misschien een tip tegen wilde aardbeien in mijn grasveld. Stonden bij de buurvrouw langs de schutting en hebben dus inmiddels mijn halve grasveld overgenomen. En nu heeft zij ze eindelijk weggehaald maar zit ik nog met de elende. En om nu alles weg te graven en opnieuw te zaaien -O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:36

Zo, de rest er ook bij gezet.

Afbeelding

Ziet er gezellig uit. <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:37

Giolli schreef:
Ik moet langzaam maar eens gaan kijken naar een uitbreiding voor mijn mini kas voor als ik straks meer ruimte nodig heb. :D iemand een idee voor een mini bestraat postzegel tuintje op het zuiden? Bakken? Welke?

Nog even hier op terug komen, als ik een stukje tegels er uit haal om daar vervolgens in te gaan planten. (In de grond dus gewoon) Wat moet ik hier vooraf allemaal aan doen?
Dus... tegels er uit en dan? :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:38

Giolli schreef:
Giolli schreef:

Nog even hier op terug komen, als ik een stukje tegels er uit haal om daar vervolgens in te gaan planten. (In de grond dus gewoon) Wat moet ik hier vooraf allemaal aan doen?
Dus... tegels er uit en dan? :')

Eventueel wat randen in de grond plaatsen langs de tegels en zou iets van mest of bemeste tuinaarde door de grond spitten. Want dikke kans dat er zand onder de tegels ligt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:45

Toch een rand maken (kan goed met tegels die je op hun kant zet), de aarde in de bak losmaken en daarop potgrond (nog mooier: makkelijke moestuinmix) gooien. De grond onder de tegels zal veel te weinig voeding hebben en veel te vast zijn om plantjes in te laten groeien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:50

Ja er ligt zand onder de stenen. Dat er uit halen? Of alleen mixen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:56

Hangt ervan af hoe hoog de rand is. Bij 15 tot 20 cm hebben de plantjes genoeg ruimte om te wortelen in de potgrond en hoef je dus niet te mengen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:02

Heb je zware kleigrond zou je het zand erdoor kunnen mixen en anders zou ik kijken om af te graven en dat bijvullen met wat je zelf fijn vind.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:04

Bedankt. :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:21

Ik ben onwijs verrast door annemiek met onze zaadjes en stekjes ruil +:)+

Marrocaanse munt gelijk in potje gestopt
Afbeelding

En hele boel zaadjes o.a verschillende soorten sla, bloemkool, broccoli, spinazie en andijvie.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:44

Nice.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:49

Giolli schreef:

Ik zou als ik jou was eens kijken naar het systeem van de makkelijke moestuin. Denk dat dat voor jou het beste werkt als je met bakken aan de gang wil :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:50

Zo begin gemaakt met kas opzetten om tot de conclusie te komen ik de helft bij mijn ouders thuis in de schuur te hebben laten liggen, maar stukje frame wat kon staat nu in grote lijnen. Maar de 2x aalbes en zwarte bes struik staan nu op de plek waar ze moeten. En perziken boompje staat nu in de kas (hopen dat die niet de knoppen gaat verliezen nu door het verhuizen := ). Precies nog plek voor 2x struik over en dit word hazelnoot.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:42

Ik lees ook weer mee. Laat begonnen maar moet echt weer wat gaan doen. Ik wil vandaag tomaatjes, pompoen en komkommer gaan zaaien. Nu heeft een deel van de zaden deze winter in de onverwarmde droge schuur gelegen, en een ander deel op zolder waar de warmte in huis heentrekt.
Zullen deze nog goed zijn?