Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:28

Damelza schreef:
Bonna schreef:
ElineS, je zou eens op de website gewoonvegan.nl kunnen kijken. Niet omdat ik vind dat je meteen veganistisch zou moeten worden, maar omdat het een geel fijn overzicht is van alles wat je gewoon in een gewone supermarkt kan kopen en geen dierlijke ingrediënten heeft.

echt een hele fijne facebook pagina/website :j

Ik koop over het algemeen toch steeds dezelfde spullen omdat ik weet dat ze vegan zijn en ik geen zin/tijd heb om steeds alle labels te lezen. Daarnaast ben ik ook niet goed met de E-nummers.

Zijn er mensen die het leuk vinden om in juni naar 1 van de nieuwe vegan places in Amsterdam te gaan?

Inderdaad, handige site. Dat maakt het allemaal net een stuk makkelijker als je vegan wilt eten

@secricible: Ah zo, ik dacht dat je voor de reis al vegan was. Alsnog, gaaf dat je alsnog vega gaat, ondanks de reis

Hoe doen de vegans het trouwens met dierlijke producten die niet voor consumptie zijn. Ik gebruik namelijk heel wat leer voor het paardrijden, heb een leren bank, wollen truien en alles dat. Ik gebruik veel make-up, shampoo's en conditioners, die waarschijnlijk allemaal niet vegan zijn. Hoe doen de vegans hier dat? Trek je het vegan door naar echt alles of alleen met het eten en gooi je het dan weg of verkoop je de producten die je al hebt, of houd je die, maar schaf je gewoon niks nieuws aan wat niet vegan is? Ik bedoel, in het paardrijden word ik niet blij van kunststoffen zadels en nylon hoofdstellen. Vind ik helemaal niks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:36

Ik ben niet vegan maar mijn haar en huidverzorging + make up is vrijwel allemaal vegan verantwoord
Hoewel ik ook niet volledig vegetarisch eet kan ik het gewoon niet aan mezelf verantwoorden om diergeteste of zelfs producten met dierproducten er in te gebruiken.

Ik heb nog een paar dingetjes van voor die tijd zeg maar en die gebruik ik op omdat ik weggooien nog erger vind.
Maar nieuw spul is allemaal vegan eigenlijk

Schoonmaakproducten voor in huis trouwens ook allemaal eco, crueltyfree enz

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 01:51

Ja ongeveer hetzelfde. Ik heb niks weggegooid, draag nog steeds mijn wollen vest van ca 9 jaar oud intussen. De schade is dan zegmaar al gedaan, niemand schiet er iets mee op als ik het weggooi. En tweedehands wegdoen is ie dan weer te versleten voor _O- Zelfde voor mijn jas(sen) en schoenen. Nieuw is vegan, de rest draag ik af.
Wat schoonmaakmiddel etc. betreft, het zou je verbazen hoeveel gewoon vegan is van bijv huismerkproducten. Sowieso zit je met Hema producten vaak al goed, AH huismerk en Kruidvat is ook prima. En schoonmaakmiddelen heb ik in overvloed dus die hoeven ook nog niet vervangen :=
Wasverzachter ben ik wel mee gestopt, ik gebruik nu een simpele fles natuurazijn. Werkt net zo goed en stukken goedkoper. En beter voor de wasmachine ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 06:38

Welkom, swanheart, wat leuk dat je vriend ook mee doet!

Ik leef niet helemaal veganistisch, maar probeer inderdaad wel zo veel mogelijk diervriendelijke schoonmaakproducten te kopen. Hier ook vooral azijn ipv wasverzachter en ik heb bv een pot bakingsoda staan maar moet nog uitzoeken wat ik daar precies mee kan :+
En ik heb een tijdje geleden ingrediënten gehaald om zelf zeep te maken maar daar heb ik nog steeds geen tijd voor gehad..
Verder gebruik ik eigenlijk nauwelijks verzorgingsproducten. Ik heb een mascara ding enzo staan van de bodyshop die een jaar of 15 oud zijn, die ik alleen die ene keer in het jaar dat ik uit ga gebruik :+ En een pot talkpoeder ipv deo, ook die gaat al járen mee haha.
En shampoo/bodygel koop ik meestal van het huismerk.

Maar destijds werd altijd gezegd dat het testen van het eindproduct op dieren niet meer mag in nl, maar de grondstoffen moeten altijd getest worden, ook bij bv bodyshop producten. Is dat niet nog steeds zo?
Verder is het mij ook voor een groot deel voor het milieu te doen. Vooral als we op onze boot zitten en al ons afvalwater rectstreeks de rivier/zee in loopt gebruik ik liever alleen natuurlijke producten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:19

Ik ben voornamelijk vegan gaan eten ivm gezondheid (veel allergiën) en om te kijken of ik mijn huid kon verbeteren (erg droog + eczeem + overgevoelig).
Om die laatste reden zijn al mijn verzorgingsproducten, waspoeder en make up ook allemaal vegan. Leer gebruik en draag ik nog wel.
Maar ik bén geen vegan, ik éét alleen vegan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:03

Welkom swanheart! :D

Als ik kijk naar hoe ik leef, al voor ik veganist werd, had ik al een behoorlijk veganistische leefstijl. :')
Nu let ik er wel meer op qua aankopen, maar ik durf niet van mezelf te zeggen dat ik in leefstijl helemaal veganistisch ben. Maar als ik het zo even kort moet opnemen, is alles wel degelijk bewust en vegan.
Zo was ik met wasnoten, wat geheel natuurlijk is. Maar dit deed ik in de eerste instantie omdat ik alle (ook ecologische) wasproducten erg intens vind qua geur. Wasnoten zijn neutraal maar ruiken toch lekker en mijn was wordt er zacht van naar mijn idee. Bij echt stinkende was (hondenkleden) doen we er baking soda bij en alles ruikt als nieuw.
Qua verzorgingsproducten koop ik alles standaard zo natuurlijk mogelijk, niet op dieren getest en eigenlijk alles wat ik al had was vegan. Ik draag niet echt make up, maar vind bijvoorbeeld lippenstift wel eens leuk en toen ik 2 specifieke kleuren wou ben ik wel op zoek gegaan naar een vegan variant voordat ik überhaupt helemaal veganist werd qua voeding. Juist omdat ik luxeproducten helemaal erg vind als daar dieren voor worden gebruikt dan voedingsstoffen (die ik al erg genoeg vind).
Kleren krijg ik regelmatig via via en hier in de stad zijn soms gezellige kledingruilen waar ik inmiddels echt veel leuke kleren vandaan heb. 3/4 van mijn kledingkast is tweedehands inmiddels en ik mis niets. :D
Heb zelfs een keer een hele lading nieuwe merkonderbroeken (20 stuks!) gekregen omdat een vriendin dat model niet fijn vind en haar moeder had het voor haar gekocht, toen had ik iets van, geef maar hier.
Nu ben ik met mezelf de uitdaging aan gegaan om heel 2017 geen echt nieuwe kleding te kopen en dat gaat tot nu toe prima en dat terwijl er wel zeker een doorloop qua kleding in mijn kledingkast is. Ik heb bizar veel wollen vesten en truien, maar die heb ik vrijwel allemaal gratis of tweedehands gekocht. Maar ik blijf die zeker wel dragen, weggooien vind ik nog erger.
Verder loop ik al 2 jaar op leren schoenen van Mountain Horse, die zijn ecologisch en van biologisch leer gemaakt. En heb ik een stel sneakers waarvan ik vermoed dat ze van suede zijn, maar die heb ik tweedehands gekocht. Hoe ik dat in het vervolg ga doen als ik echt nieuwe schoenen nodig heb, dat zie ik dan wel, ligt er heel erg aan wat ik tegen kom. :)

@8nnemiek, werk azijn goed als wasverzachter? Die ga ik ook eens proberen dan in combinatie met de wasnoten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:46

Suliko, azijn werkt inderdaad super :j ook bij stinkende kleren, en je was wordt er lekker zacht van
Verder is als het goed is de hele Graceland lijn bij van Haren vegan, tot aan de lijm toe :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 12:11

Azijn werkt erg goed idd :j Als wasverzachter, om kleur te behouden en het spoelt ook meteen de wasmachine schoon. Je ruikt het ook totaal niet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:22

Ah super! Wat zijn de verhoudingen voor een was ongeveer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 12:25

Ik doe er gewoon altijd een flinke scheut in, op een volle trommel. In het bakje van de wasverzachter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:58

Ik ook. Komt niet zo heel nauw :) En voor de kosten van een fles azijn hoef je het ook niet te laten haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:19

Ik ga meteen azijn proberen bij de was die ik zo ga draaien. Ik heb altijd natuurazijn in huis als schoonmaakmiddel voor de rattenkooi, omdat ik niet iets wil met sterke geurtjes voor ze. Dus meteen even scheut bij doen. Ik was normaal trouwens nooit met verzachter.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:48

Top! Ga ik dat eens proberen. Gebruik normaal ook geen wasverzachter maar ben benieuwd naar het verschil. :)

Ik heb het recept wat Picassox hier geplaatst had voor het menu voor paasdag geveganizeerd. {:}

En het resultaat is fantastisch! Een volle kokosyoghurtcake die niet te zoet is, maar wel duidelijk gebak. En de textuur is ook helemaal perfect. En nog goedkoper ook dan het werkelijke recept... :Y)

De 3 eieren leken mij een uitdaging, maar was het totaal niet. Ik heb dit vervangen door aquafab (vocht uit het blikje kikkererwten wat bestaat uit water, zout, kikkererwtenzetmeel van het koken. Dit gooi je normaal weg (nooit meer doen, kan je ook fantastisch simpele chocolademousse van maken!!)), een beetje kokosolie voor de textuur en extra baking soda om het luchtig te houden.

De yoghurt vervangen door soja yoghurt, kokosyoghurt is natuurlijk toepasselijker maar wel duur. En de honing door agave.
In plaats van boekweitmeel speltmeel en een restje rijstmeel want ik hou persoonlijk niet van de smaak van boekweit.

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:11

Ziet er goed uit Suliko! Fijn dat ie net zo lekker smaakt :D

Die azijn moet ik misschien ook maar eens proberen bij mijn vriend, ik was al blij dat ik 'm aan ecologische wasmiddel kreeg. Mijn moeder heeft wasbollen, dat is ook chill. Ze gebruikt er ivm de hoeveelheid modder en andere zooi die altijd aan onze kleren hangt ook wat wasmiddel bij, anders krijgt ze het niet schoon. Zelf zou ik dat misschien anders doen, maar ja :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:14

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:55

De modder krijg je er ook wel uit met azijn hoor :) En anders even uitspoelen in een emmer ofzo. Kleine moeite, groot resultaat :)

Ik ben momenteel bezig met een yoghurt-knoflooksaus op basis van de sojayoghurt van de AH. Hij is errug lekker :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:06

Suliko, wat leuk! :D Ik heb hem gisteren toevallig ook gemaakt én geveganizeerd! Ik heb Magrathea's tip gebruikt om kikkererwtenvocht te gebruiken, en hij is goed gelukt! Ik heb hem nu in plakjes in de vriezer liggen als tussendoortje! :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:24

Aquafab is inderdaad kikkererwtenvocht, dus we hebben hetzelfde gedaan :D Leuk dat jij 'm ook vegan gemaakt hebt.

Hier moet ik ook maar in gaan vriezen, anders is het wel erg snel op... :+

Heeft iemand tips voor voedsel onderweg als je veel in de auto moet zitten?
Ik ga op roadtrip naar Zwitserland met mijn vriend voor 3 tot 4 dagen omdat hij daar een bakfiets moet afleveren voor een klant, wat in de eerste instantie fout was gegaan met transport dus nu komt hij het persoonlijk brengen en worden alle reiskosten incl overnachting betaald voor ons. :=
Dus maken we er maar wat leuks van. Hij is vega en houd ook graag rekening met mij, maar wil toch woensdag een bunch gaan maken voor onderweg. Rauwkost is overal wel te halen maar verder...

Maar recepten voor bijvoorbeeld energierepen en andere handige, vullende snacks zijn meer dan welkom!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:25

Ik zal 't nog eens opgooien Magrathea :)

Oh ik had gisteren trouwens een jummie curry in elkaar geflanst, zal het recept even opschrijven. Dit is voor een flinke pan voor zes personen.

Kruiden/specerijen/andere smaakmakers:

halve hand curry bladeren
eetlepel mosterdzaad
eetlepel komijn
korianderpoeder
cayennepeper
za'tar (optioneel)
kurkuma/geelwortel
kerriepoeder (mild, pittig kan uiteraard ook)
(vers) gescheurd laurierblad
handvol verse koriander
handvol verse wilde ui of bieslook (wilde ui vind je nu overal in hoger gras, heeft een diepere smaak dan bieslook én is gratis ;) )
peper
zout
verse rode peper, gehakt (ik heb een relatief pittige peper, pas 't aan je eigen smaak aan)

groente e.d.

twee rode uien, grof gehakt
8 tenen knoflook, grof gehakt
een grote (fles)pompoen in blokjes
tofu, uitgelekt, in blokjes
gepelde halve mung bonen (half zakje van de toko), (gewone mung bonen of kikkererwten zullen ook werden, maar mung bonen hebben zo'n lekker notig smaakje wat goed bij pompoen past).
tomatensaus (gepureerde tomaten kan ook)

---

In flink (kokos)olie halve hand curry bladeren, mosterdzaad, komijn, korianderpoeder, cayennepeper en za'tar aanbakken tot de mosterd knettert. Vervolgens ui, kurkuma, rode peper en kerriepoeder, even omroeren en iets laten verkleuren, dan knoflook toevoegen. Even meebakken en daarna de blokjes tofu erbij mikken. Op relatief hoog vuur de tofu bakken (vandaar de grote hoeveelheid olie) en deze als er wat goed gebakken stukjes zijn apart halen. Zorg dat het grootste deel van het kruiden/ui/knoflookmengsel in de pan aanwezig blijft. Meng de tofu met ketjap naar smaak en laat staan.
Gooi zout en peper bij het mengsel. Voeg de pompoen toe en bak enkele minuten al roerend mee, voeg de mung bonen toe en bak ook even kort aan (zoals je risotto in olie bakt voor er bouillon bij te doen). Gooi er laurierblad en water bij tot de boel onderstaat en breng aan de kook. De bedoeling is dat het dusdanig ver inkookt dat er tot de helft/driekwart van de pan water staat tegen de tijd dat de bonen gaar zijn. Mik er tomatensaus bij, zoveel als je lust. Breng op smaak met zout, peper, meer kerriepoeder, verse koriander, bieslook, wat dan ook. Meng de tofu er doorheen en laat nog kort doorsudderen tot alles warm is. Meestal geef ik mensen limoen, zodat ze dit zelf kunnen toevoegen.

---

voor erbij:

simpele roti achtige zooi:

meng (volkoren)bloem met olijfolie en water, rol uit en bak op halfhoog vuur in een droge (gietijzeren) pan.

yoghurtsaus:

meng (soja)yoghurt met limoen, korianderpoeder, bieslook, peper, zout.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:24

Suliko schreef:
Aquafab is inderdaad kikkererwtenvocht, dus we hebben hetzelfde gedaan :D Leuk dat jij 'm ook vegan gemaakt hebt.

Hier moet ik ook maar in gaan vriezen, anders is het wel erg snel op... :+

Heeft iemand tips voor voedsel onderweg als je veel in de auto moet zitten?
Ik ga op roadtrip naar Zwitserland met mijn vriend voor 3 tot 4 dagen omdat hij daar een bakfiets moet afleveren voor een klant, wat in de eerste instantie fout was gegaan met transport dus nu komt hij het persoonlijk brengen en worden alle reiskosten incl overnachting betaald voor ons. :=
Dus maken we er maar wat leuks van. Hij is vega en houd ook graag rekening met mij, maar wil toch woensdag een bunch gaan maken voor onderweg. Rauwkost is overal wel te halen maar verder...

Maar recepten voor bijvoorbeeld energierepen en andere handige, vullende snacks zijn meer dan welkom!

Vegan Flapjacks
nootjes
pita's met hummus
vegan bananenbrood
Vegan muffins in alle vorm
Worteltjes en appels :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:37

Oooh vegan muffins is een goede! Bananenbrood wordt ik om de een of andere reden misselijk van, snap dat nog steeds niet, maar je hebt me wel tot inspiratie gebracht voor notenolijfenbrood. :D
Vegan Flapjacks zijn ook een goede. Thanks!

Nootjes gaan sowieso mee. Fruit en groente ook wel, maar die zijn onderweg ook wel te verkrijgen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:05

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:06

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:48

Suliko schreef:
Oooh vegan muffins is een goede! Bananenbrood wordt ik om de een of andere reden misselijk van, snap dat nog steeds niet, maar je hebt me wel tot inspiratie gebracht voor notenolijfenbrood. :D
Vegan Flapjacks zijn ook een goede. Thanks!

Nootjes gaan sowieso mee. Fruit en groente ook wel, maar die zijn onderweg ook wel te verkrijgen.

De AH heeft een hele lijn met notenrepen en dadelrepen, die zijn allemaal vegan. De pakjes zien er ongeveer zo uit: https://www.ah.nl.kpnis.nl/static/produ ... es_JPG.JPG
Die appel-citrus is echt lekker, is met citroenschil ofzo. Er zijn heel veel smaken en allemaal vegan dus :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:31

Goh die ken ik nog niet... Ga ik ook even naar kijken!

Ik vind die repen van Nakd echt heerlijk. Maar wil eigenlijk zoiets zelf gaan maken, moet niet al te moeilijk. :D