Inderdaad, als ze aan de regels voor biologisch voldoen, voldoen ze ook aan de regels voor 3 sterren, maar er zijn ook andere huisvestigingssystemen die voldoen aan de regels voor 3 sterren zoals bijvoorbeeld rondeel. (Rondeel is zelfs officieel een scharrelei, geen vrije uitloopei, zoals op hun site ook uitgelegd wordt, maar voldoet wel aan de regels van 3 sterren.)
Maar als iemand aangeeft dat de prijs blijkbaar een probleem is, dan wilde ik graag een alternatief noemen met in ieder geval een bepaald niveau van dierenwelzijn.
tweebelgen
Geplaatst: 11-02-14 10:05
Welke vleesvervangers kiezen?
Tegenwoordig vindt u in de winkelrekken een uitgebreid aanbod van zogenaamde vleesvervangers. Naast producten zoals soja, tempé, tofu, quorn, seitan en falafel is er nu ook een enorm aanbod aan vegetarische burgers, worsten, schnitzels, balletjes, shoarma enzovoorts. Ze lijken qua smaak, uiterlijk, consistentie en voedingswaarde vaak op (gehakt) vlees. Dergelijke vleesvervangers passen in een vegetarisch of ‘flexivoor’ eetpatroon, al halen sommige vegetarische puristen er hun neus wel voor op. Nutritioneel gezien zijn dergelijke vleesvervangers inderdaad geen must als u minder of helemaal geen vlees meer wilt eten. U kunt de nodige voedingstoffen ook uit andere voedingsmiddelen halen zoals vis, noten, zaden, peulvruchten, eieren, granen, groente en fruit. Bovendien zijn niet alle vleesvervangers volledig plantaardig. Sommige bevatten bijvoorbeeld kippenei-eiwit of kaas.
Het voordeel van dergelijke vleesvervangers in vergelijking met vlees is dat ze minder of helemaal geen verzadigde vetten bevatten en ook voedingsvezel bevatten. Het nadeel is dat ze vaak evenveel vet of soms zelfs meer vet bevatten dan vlees, dat ze vaak relatief zout zijn en dat ze niet allemaal alle onmisbare voedingsstoffen bevatten die aanwezig zijn in vlees en vis. Uit een analyse van Test-Aankoop bleek bijvoorbeeld dat van de 171 geanalyseerde producten er 21 te vet en te zout waren én te weinig proteïnen bevatten. De helft van de onderzochte producten is te zout, en nog eens de helft is te vet. Bijna de helft brengt niet genoeg proteïnen op tafel. Slechts één op de zeven (24 van de 171 geanalyseerde producten) leverde genoeg proteïnen aan zonder te zout en te vet te zijn. Geschikte vleesvervangers bevatten naast ijzer en eiwit ook vitamine B12 en/of B1. Varieer daarom met vleesvervangers, en combineer ze met onder meer groenten en fruit. Dit zijn geschikte vleesvervangers.
Seitan Seitan (soms tarwebiefstuk genoemd) wordt gemaakt van tarwemeel en water en wordt meestal gepasteuriseerd in potten verkocht. Het heeft een sponzige structuur. Seitan is te gebruiken als vleesvervanger in saus of ragout. Verwerkt is het te verkrijgen onder de vorm van seitanburgers, seitangehakt, seitanworstjes, seitansatés en broodbeleg. Seitan bevat wel ijzer maar geen B-vitamines. Het is dus niet helemaal een volwaardige vleesvervanger.
Tofu en tempeh Tofu en tempeh worden gemaakt van sojabonen. Tofu (tahou of sojakaas) is zacht en neutraal van smaak, tempeh heeft een lichtzure smaak. Voor de productie van tofu worden meestal de gele variëteiten van de sojabonen gebruikt. Het productieproces is gelijkaardig aan dat van kaas uit melk. Tofu kan worden gebakken of meegekookt worden met groenten of pasta, en het is ook zonder verhitting te gebruiken in salades of kan gebruikt worden als broodbeleg. U kunt een portie vlees van 100 gram vervangen voor 100 gram tofu. Voor kinderen van 4-12 jaar is dat 65-100 gram. Tempeh (of tempé) wordt gemaakt door het laten fermenteren van hele sojabonen. Het uiteindelijk resultaat is een soort witte schimmelkoek. Omdat tempeh, in tegenstelling met tofu, gemaakt wordt van de hele sojaboon is het rijk aan vezels. Afhankelijk van de vorm waarin de sojabonen geperst werden, heeft deze koek de vorm van een worst of andere. Tempeh is rauw eetbaar, maar aan marineren en bakken wordt meestal de voorkeur gegeven.
Sojabrokken of sojavlees Sojabrokken (ook Texturised Soy Protein, Texturised Vegetable Protein) worden gemaakt van gemalen sojabonen. De brokken worden eventueel voorzien van een hamsmaak, rundvleessmaak of andere. Geweekt zijn ze goed te gebruiken in stoofschotels, soep en ragout. De textuur is te vergelijken met dat van vlees.
Tahin, hummus en falafel Tahin is een pasta van sesamzaad die bijvoorbeeld op brood gegeten wordt. Tahin wordt ook gebruikt in hummus. Dit is een vegetarische pasta van gemalen kikkererwten. Falafel is gemaakt van gestampte kikkererwten of tuinbonen met kruiden. Dit mengsel wordt gefrituurd en geserveerd bijvoorbeeld op een pitabroodje met (knoflook)saus.
Quorn (merknaam) Quorn is de bekendste merknaam van de zg. mycoproteïnen. Het is gemaakt van een schimmeleiwit dat behoort tot de familie van de paddestoelen. Het is een deegachtige substantie waaraan vaak kippenei-eiwit wordt toegevoegd als bindmiddel. Het schimmeldeeg wordt op smaak gebracht met plantaardige smaakstoffen en soms worden ook plantaardige kleurstoffen toegevoegd. Quornproducten variëren van gemarineerde stukjes tot burgers en schnitzels. Quorn is een goede bron van eiwitten en bevat alle essentiële aminozuren. In tegenstelling tot dierlijke eiwitbronnen is Quorn vetarm, bevat het weinig verzadigd vet, weinig calorieën en geen cholesterol. Het is ook rijk aan vezels, vitamines, en mineralen, waaronder zink en vitamine B1 en B2. Dit zorgt ervoor dat Quorn zwaar verteerbaar is voor kinderen. Quorn bevat te weinig ijzer. Er moeten dus altijd voldoende verse groenten op het menu staan.
Lopino (merknaam) Lopino wordt gemaakt van het zaad van de (zoete) lupineplant. Lopino doet denken aan tofu, maar is wat kruimeliger van structuur en droger. Als Lopino zo uit de verpakking komt, smaakt het licht zoet en flauw.
Valess (merknaam) Valess wordt gemaakt van magere melk en zeewier. Aan Valess is ijzer toegevoegd, maar geen vitamine B1 of B12. Omdat het van melk gemaakt is, zit er wel van nature voldoende vitamine B12 in. Het is verkrijgbaar als filets (gepaneerd en ongepaneerd) en als roerbakblokjes.
GoodBite (merknaam) Dit is een product gemaakt van soja-, tarwe- en erwteneiwit waaraan ijzer en vitamine B12 is toegevoegd. Het is neutraal van smaak met een stevige beet en de structuur van vlees. GoodBite bevat vrij veel eiwitten en ijzer. Verkrijgbaar als roerbakstukjes, hamburger, gehakt, schnitzel, nuggets, enz.
Vivera (merknaam) Vivera wordt gemaakt op basis van soja verrijkt met ijzer en vitamine B12. De producten variëren van soufflés, worsten, burgers, nuggets enz.
Tivall (merknaam) Tivall-producten zijn gebaseerd op tarwe en soja en worden verijkt met vitamine B12 en ijzer en zijn daarom geschikte vleesvervangers. Het assortiment bestaat uit balletjes, burgers, schijven, worstjes enz.
Vegetarische slagerproducten Recent zijn een aantal vleesvervangers geïntroduceerd op basis van soja en/of lupine die in alles lijken op vlees. Ze worden in diverse vormen aangeboden, zoals hamburgers, worst, gehakt, loempia’s, kipstukjes, spiesjes enzovoorts. Het is een volwaardige vleesvervanger
Erg interessant om te lezen. Het scheelt voor mij dat ik geen problemen heb met zuivel en eiwit. Anders zou het nóg lastiger worden om vega vlees te vinden.
8nnemiek
Geplaatst: 11-02-14 10:23
Ik heb gisteren weer eens wat met tofu geëxperimenteerd, en dat smaakte best goed ik heb de blok eerst in reepjes gesneden en gedroogd met keukenpapier (flink druk erop zetten). En toen in veel zonnebloemolie gebakken. Dan worden ze lekker knapperig. Ik had er burrito's van gemaakt, met een pittige saus, en dat smaakte prima! Vriendlief vond het ook geslaagd, dus voor herhaling vatbaar! Nu nog eens wat lekkere recepten voor marinade zoeken.
Kleine aanvulling: appie heyn heeft "pro viande" onder het eigen huismerk: 20% eiwit en gemaakt uit plaatselijk geteelde planten zonder Enummers etc. Smaakt prima.
En ik ben momenteel op zoek naar winkels die de "dutch weed burger" verkopen: zeewier uit de Oosterschelde. (En ik ga ondertussen uitkijken naar 'Valess'.)
Ik vind het alleen raar dat in het stukje niet vermeld wordt wat o zo belangrijk is bij tofu, namelijk het kruiden! Nu klinkt het net alsof je het zo uit de verpakking kunt eten en dat is niet zo (of nou ja, de meesten zullen het niet heel lekker vinden)
delerium
Geplaatst: 11-02-14 14:07
Janneke: Zit er erg dichtbij. Heb al gekeken, maar volgens mij verkopen ze ze alleen in de randstad. Voor zo ver streekproduct :/
Spannend sloeg vooral op dat zeewier best ranzig is. Ik krijg er echt geen van Als ik het zo zie rondzwerven
Ik heb het braaf vaker geproefd, maar steeds weer vind ik zeewier niet lekker.
Sonja_vR
Geplaatst: 11-02-14 19:45
hihi, ik lust het wel graag om of in de sushi en een zeewiersalade zoals die bij de appie in de koeling ligt krijg ik ook nog wel weg, maar ik kan heel goed snappen dat mensen er niet kapot van zijn idd, tis toch vaak ene typische structuur
edit: maar goed, er is maar weinig wat ik echt niet lust of vies vind ben nog net geen kliko
Magrathea
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-14 00:21
Zeewier heb ik wel eens op geloof ik... Toevallig vertelde mijn buurman laatst dat hij eens op een camping heeft gestaan naast een groep hippies die dan ook zo af kwamen van "Hee jongens, we hebben zeewier uit de zee gehaald vanmorgen, willen jullie ook wat?"
Ik heb vandaag een E=mc^2 burger op van DVS. Nom! Had hem los maar volgens mij is hij echt zaaaalig op een hamburgerbroodje met groenten en saus... * veegt kwijldraad weg*
Magrathea
Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-14 15:44
Ik heb net een mail gestuurd naar het rondeelkantoor, met de vraag wat ze doen met de haantjes en hoe de kippen naar de slacht gaan. Ik ben benieuwd
Tegenwoordig neem ik trouwens voor mijn lunch een lekkere pastasalade mee naar de uni... Kost ietsje meer tijd 's morgens, maar.. noms! En ik krijg er zoveel meer energie van! Kan nu tenminste mijn college's de hele dag door volgen
Ik heb vanavond amarantis gegeten, een soort quinoa. Het ziet er wat papperig uit en er moesten dus wat extra kruiden enzo bij, maar groenteprut met amarantis heeft wel wat. Gekocht bij een reform zaak, als experiment. (En veeeel goedkoper dan quinoa, want dat is nu toch een soort hype.)
Ik heb die uitzending ook gezien ja, heb nog wel gewoon brood gegeten. Vind het een beetje raar om eerlijk te zijn om dat dan nu opeens niet meer te eten. Zou ook niet weten waarmee ik dan mijn ontbijt, lunch en 4uurtje mee zou moeten vervangen dusja. Het idee is natuurlijk vies maar ja, ik proef er niks van hoor.
F_Orumster
Geplaatst: 15-02-14 11:17
L cysteine niet meer willen eten is echt paniek om niks.
Splut
Geplaatst: 15-02-14 11:21
.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
De toevoeging wordt o.a. gewonnen uit dierlijk haar. Ik dacht dat dat vooral varken was.
Qua welk brood je wel kunt eten: alle biologische broden zijn sowieso geschikt. Verder heeft supermarktbrood vaak een ingrediëntenlijst die je na kunt lezen.
L cysteine wordt niet altijd aangegeven (onder een bepaald percentage hoeven ze het er niet op te zetten.
Vorige week was er een uitzending van keuringsdienst van waren/waarde over broodverbeteraar. Uit mensenhaar en eendenveren wordt middels een chemisch proces l cysteine (een aminozuur) verkregen. De beelden werden vooral aangedikt dat haren bij vieze kapperszaakjes bijeen werden verzameld en mensen de vieze dingen er dan wat uitvissen (sigaretten e.d.). Die zouden ook wel stuk gaan in de chemische processen. Mensenhaar moest goedkoper en makkelijker zijn dus daar komt het merendeel vandaan.
Lag die grens niet ergens bij 0,01%? Het klopt inderdaad wat je zegt ja, bijvoorbeeld dat in kauwgom waar geen gelatine op de declaratie vermeld staat, het toch zit. Ik dacht dat aan biologische producten dit soort dingen niet toegevoegd mochten worden. Zit ik daarmee fout?