De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:04

Ben dus niet de enige die al met grote plantjes zit.
Zou ik ze nu nog een keer in een groter potje zetten en dan in mei naar buiten?
Of laten staan en dan in mei naar buiten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:25

Het duurt nog lang tot mei... als het al grote plantjes zijn zou ik ze toch in potje van 12 of 15 cm doorsnee willen hebben... anders gaan ze het denk ik gewoon niet redden. Ik heb nog niet zoveel... heb al geleerd mijn enthousiasme beetje te temperen...

en heb nu ook wel wat anders aan mijn hoofd... opzoek naar nieuwe stalling voor mijn ouwe heer :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:41

Ik heb mij ook enorm ingehouden hoor,blij toe...te grote planten kan ik gewoon niet kwijt.

Evelijn...dat is balen,sterkte en succes met zoeken hoor :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:17

trisca; peulen en bonen zijn enorm gevoelig voor koude, die kunnen pas in mei naar buiten als het écht niet meer richting vriezen gaat.

Ik heb vanmiddag bij de Lidl een pruimenboom gehaald, ze kosten 5,99 en zijn in de aanbieding voor 2,99!
Wel jammer dat er geen soort op staat maar ze zijn blauw dus het zal wel gewoon Opal zijn.
Met een kers durf ik de gok niet aan, ze hadden ook appels, peren, kersen ed.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:04

ik heb er toen ze in de aldi in reclame stonden ook wat fruitbomen gekocht. Nu ze kosten ook niet zoveel dus slaan ze niet aan niet erg!

Hier ook niet in de tuin gewerkt, maar een dagje zee ingeplant :D , zalig dat zonnetje!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:30

Vorig jaar een Elstar gekocht bij de Lidl,hoop dat ik hem dit jaar in de volle grond kan zetten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:39

Ik heb twee jaar geleden een kersenboom bij de Aldi gekocht.. gaf meteen al kleine kersjes, maar die waren écht zuur, niet te vreten :Y)

Bij de Gamma zag ik mooie leistruiken staan, verschillende appelbomen en een perenboom. Zag er leuk uit. Maarja, ik heb al een hoop grote fruitbomen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:41

Hier hadden ze geen kersen boompje, maar lees hier al iets over heel zuur, dat is dan ook wel weer jammer.

Heb zojuist zak om mijn nu buitenstaande courgettes gedaan, durf ze toch niet helemaal open en bloot neer te zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:42

Ik wil wat meer fruitbomen maar denk ik volgend jaar pas.Nog druk bezig met herinrichten van de tuin...moet ruimte maken.Daarom staat mijn appel boompje van vorig jaar nog in een grote pot :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:51

Weet iemand toevallig of je fruitbomen kan stekken?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:56

8nnemiek schreef:

geen idee, maar denk het niet eigenlijk. Enten doen ze nog wel eens. Maar of echt een takje afknippen weer een nieuwe boom op kan leveren? Ik zal het eens proberen als ik onze peer snoei!

edit: stekken van fruitbomen zoals peer en appel staat hier niet bij. Frambozen e.d. kan je wel stekken:

Fruit in de tuin: houtige fruitplanten zijn dikwijls eenvoudig te vermeerderen door stekken en boomzaden

Er zijn meerdere vermeerderingsmethoden mogelijk. Ongeslachtelijk vermeerderen door: zomerstekken, winterstekken of houtstekken, wortelstekken, afleggen of marcotteren, oculeren en enten. Alle eigenschappen van de moederplant blijven behouden bij het ongeslachtelijk vermeerderen.
Sommige fruitsoorten of onderstammen worden ook gezaaid en gestratificeerd (= geslachtelijk vermeerdering). Gezaaide walnoten, appels, peren en kiwi's geven pas laat vruchten. Het stekken geeft bij deze gezaaide planten meestal geen goed resultaat.

Houtige (fruit)planten vermeerderen door stekken.

Plantenvermeerdering door zomerstekken, winterstekken of houtstekken, wortelstekken. Soms worden eenoogstekken als zomerstek en als winterstek toegepast.
Het stekken wordt vooral toegepast bij gemakkelijk wortelend houtig kleinfruit zoals aalbessen/ trosbessen, kruisbessen, blauwe bessen en braambessen.

Kruisbessen of stekelbessen (Ribes uva-crispa) kunnen in oktober reeds gestekt worden. Zie artikel "Kruisbessen vermeerderen"

Vijgen (Ficus carica) en zwarte moerbei (Morus nigra) worden in november (begin december) voor het gevroren heeft gestekt.

Doornloze bramen (Rubus fruticosus) kunnen door middel van zomerstekken vermeerderd worden.
Steklengte ca 8-10 cm. Elke stek wordt boven en onder een blad afgeknipt.
De bladeren op het onderste deel worden tot ca 1/2 van hun lengte verwijderd.
De stekken worden dan in speciale stekgrond (zaai- en stekgrond) gestoken en afgedekt met plastiekfolie en/of krantenpapier om ze te beschermen tegen het verwelken (uitdroging).
Stektijd: half augustus - einde september; later stekken kan soms ook.
De stekken wortelen na 1-2 maand, afhankelijk van de lichthoeveelheid en de temperatuur.
Zie rubriek stekken
Plantenvermeerdering. Eenvoudige winterstek: boven en onder een oog/knop afgeknipt, lengte 20-30 cm. Planten vermeerderen met winterstek.Winterstekken of houtstekken zijn eenvoudig te snijden.

Zie ook stekkalender

Houtige fruitsoorten & fruitbomen vermeerderen door veredelen (enten).

Onder te verdelen in oculeren of schildgriffelen, chip-budding (oogenten), winter- en voorjaarsentingen (plakgriffel, verbeterde plakgriffel, spleetgriffel, driehoeksgriffel, huwingsgriffel, steekgriffel en kroonenting.

Het enten wordt vooral toegepast bij fruitbomen zoals pitfruit (appel, peer, kwee, mispel), steenfruit (kers, perzik, nectarine, pruim, amandel, abrikoos) en soms ook voor noten. Planten die moeilijk wortelen bij het stekken kunnen meestal wel geënt worden.

Het oculeren kan in juli - augustus (begin september) bij goed weer en goed groeiende onderstammen toegepast worden.
In oktober kan gecontroleerd worden of de oculaties goed vastgegroeid zijn. (De bladsteel is geel en valt af bij aanraking. Het schildje is mooi groen.
Zie rubriek veredelen, oculeren en enten.

Zie ook"Fruit ABC - Snoeikalender"

Plantenvermeerdering. Schildgriffelen of oculeren wordt in augustus toegepast.

Boomzaden en houtige fruitplanten vermeerderen door zaaien en stratificeren (Kiwi, perzik, ...):

Verschillende sterkgroeiende fruitboomonderstammen voor hoogstam en halfstam worden vermeerderd door zaaien.
Toegepast bij gewone walnoot/ okkernoot (Juglans regia), boomhazelaar (Corylus colurna), appelonderstam (hoogstam), perenonderstam (hoogstam), meidoorn (Crataegus monogyna), kiwi-onderstammen (Actinidia deliciosa), perzikonderstammen (Prunus persica) en voor rozenonderstammen (Rosa).

De fruitzaden/boomzaden worden meestal gelaagstapeld of gestratificeerd, zodat de aanwezige remstoffen worden afgebroken door koude.
In een kleine diepvries (koelkast) zijn zaden ook korte tijd te bewaren om deze koudebehandeling te geven.
De meeste fruitzaden die in vruchten of bessen zitten mogen niet uitdrogen en worden na het verzamelen direct gelaagstapeld.
Het laagstapelen of stratificeren kan in rivierzand (rijnzand) ofwel in een mengsel van turf en zand gebeuren.
Kleine hoeveelheden kunnen in stenen potten bewaard worden. Gedurende een aantal weken of maanden worden de bloempotten met gelaagstapelde zaden buiten ingekuild. Door vocht en koude worden de zaden voorbereid op het kiemen.
Plantensoorten waarvan de zaden een koudebehandeling nodig hebben: kiwi, pawpaw, kaki, persimoen, lotus, mispel, noten, steenfruit, meidoorn, appel en peer.
Plantensoorten die GEEN koudebehanding nodig hebben: Citrus-soorten en peulvruchten.
Gezaaide fruitsoorten geven meestal pas vruchten na 4-10 jaar, terwijl geënte fruitsoorten meestal na 2 jaar reeds vruchten geven. Veel geduld is dus nodig bij gezaaide fruitplanten.
Zie artikels "Zaaien van kiwi's" en "perzikbomen eenvoudig vermeerderen door zaaien".

Fruitplanten vermeerderen: Kiwi en perzik zijn gemakkelijk te zaaien. Plantenvermeerdering met zaden.

Houtige fruitplanten vermeerderen door afleggen of marcotteren

Wordt toegepast bij hazelaars (Corylus avellana), blauwe bessen (Vaccinium corymbosum), vijgen (Ficus carica) en moerbei (Morus nigra).

Ook onderstammen van appel, peer, pruim en kers worden meestal vermeerderd d.m.v. afleggen.
Zie artikel "Afleggen en marcotteren"
Topafleggers bij braambessen en taybessen (Rubus fruticosus en Rubus 'Tayberry'):

In oktober kunnen de toppen van jonge braambessenscheuten vastgelegd worden aan de grond of in een pot met stekgrond.
Graaf deze pot eerst in, zodat hij minder snel kan uitdrogen.

De toppen vormen wortels aan die scheuttoppen en kunnen in het voorjaar afgeknipt en verplant worden.
Zie ook artikel: "bramen vermeerderen"

Plantenvermeerdering: enkelvoudig afleggen van blauwe bessen.

Blauwe bessenplanten worden bij voorkeur vermeerderd door afleggen. Buig een jonge, stevige twijg in de grond en breng er wat tuinturf bij. Maak het uiteinde van de twijg vast aan een steunstokje. Na 1 jaar kan de gewortelde twijg losgeknipt en verplant worden.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:10

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:27

Zo, net 2 envelopjes gereed gemaakt met de kruidenzaden om te ruilen met de mensen die een PB gestuurd hebben, jullie 2 weten wel om wie het gaat :P

Wat zijn die zaadjes klein zeg, het lijkt wel een bodempje koffie dat in die zakjes zit :P

De Basilicum is wel wat groter maar die oregano :+

Ik heb nog zat zaadjes over dus als nog iemand wat wil ruilen? Stuur even een PB-berichtje :)

Gisteren weer druk bezig geweest met gronddoek leggen en het plaatsen van de opsluitbandjes.

Heb nu 4 bakken van 1x2 meter, waarvan ik er 2 gevuld heb met de MM-mix.

Zometeen kijken of ik die laatste bak kan vullen en nog een bak kan maken en vullen, zodat de MM-mix in de bakken zit voordat het dalijk ineens gaat regenen en de zakken niet meer te tillen zijn := Nu zijn ze nog goed te verzetten dankzij het vermiculiet dat niks weegt :)

Gisteren ook het cherry-tomaatje voorgezaaid in het fijne vermiculiet in doorzichtige bakjes met dekseltjes, hoef er nu niks meer aan te doen totdat er plantjes boven komen, ben benieuwd hoe het er over een paar dagen uit ziet :)

Vanmiddag op pad om de klimop, frambozen en aardbeien te halen.

Heb de zakjes zaad van v/d Wal en Helene's moestuinzaden die in maart gezaaid kunnen worden al klaar liggen om te gaan zaaien als de bakken klaar zijn :j

Heb trouwens gelukkig een heel aantal stevige doorzichtige plastic bekers bewaard van zolder (flink aan het opruimen := ) die ik eigenlijk weg wilde gooien. Ben nu blij dat ik dat niet gedaan heb want dat zijn wel mooie bekers denk ik om de wat grotere plantjes verder in op te kweken op de vensterbank.

Dus daar ga ik de tomatenplantjes maar in zetten, 1 plantje in 1 glas in MM-mix, nadat ze opgekomen zijn in het fijne vermiculiet :) En dan maar hopen dat ze in zo'n glas kunnen blijven totdat ze naar buiten kunnen, en ik ze niet nogmaals hoef te verpotten maar ik heb geen idee hoe dat gaat lopen :=

Goed, dikke jas aan, werkhandschoenen en weer verder met bakken opbouwen :brr:

Heb trouwens gisteren jute touw gekocht om de tomaten in in te draaien en de frambozen mee te ondersteunen....
was weinig andere keus. Hoop dat dat niet al te snel wegrot? :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:01

Jute...oei als het een vochtige warme periode is kan er schimmel inkomen,lijkt mij niet fijn voor de plant.Is het behandeld jute of niet.

Voor ondersteuning kun je een simpel bamboe stokje nemen of een stuk gaas :)

Je bent al druk bezig...

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:02

Leuk dat ze (bijna) onderweg zijn! *\o/* Die peulen zijn best groot, haha, die rolden de hele tafel over met inpakken :+

ik les in jouw stukje Madelief dat je peer dus misschien wel kan stekken met een winterstek? Dus misschien moet ik dan nu een takje afknippen en proberen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:10

Teigetje...ik zou even wachten met takken afknippen totdat de vorst weg is,anders kan je weer schade aan die tak krijgen.Of je moet dewond met iets was-achtigs af kunnen dekken.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:22

Tinky12 schreef:
Teigetje...ik zou even wachten met takken afknippen totdat de vorst weg is,anders kan je weer schade aan die tak krijgen.Of je moet dewond met iets was-achtigs af kunnen dekken.

oh ja :o Ik werd alweer heel fanatiek, haha. Wij hebben de peer als een leiboom en een tweede zou best leuk zijn :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:25

8nnemiek schreef:
Ik heb twee jaar geleden een kersenboom bij de Aldi gekocht.. gaf meteen al kleine kersjes, maar die waren écht zuur, niet te vreten :Y)

Bij de Gamma zag ik mooie leistruiken staan, verschillende appelbomen en een perenboom. Zag er leuk uit. Maarja, ik heb al een hoop grote fruitbomen..

Ik las even een kerstboom _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:43

:+ en dan ballen en lampjes oogsten :Y)

Pfoe, hier ook alweer hard gewerkt. Het is wel lekker weer om buiten te zijn :) Heb net drie gaten gegaven voor de drie boompjes die er nog bij komen vandaag (een pruimenboom, een kersenboom en een golden delicious appelboom :9 )
En toen nog verder geschept in de moestuin. Ik ben al halverwege :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:07

8nnemiek schreef:

Dan heb je een Morel gekocht, daarom durf ik het dus niet aan om een kers te kopen als de soort er niet op staat. Hoewel ze bij de Aldi wel altijd de soortnaam erop hebben staan, dus dat had je kunnen zien denk ik.
Kijk anders naar de kleur, Morellen zijn lichtgekleurd, een donkere kers is altijd zoet.
Morellen kun je heel goed inmaken, in taart verwerken of wijn van maken :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:09

8nnemiek schreef:

Fruitbomen worden geent op een onderstam, bij appels, peren en pruimen KAN het wel maar je krijgt dan lang niet zo'n mooi resultaat als het origineel.
Enten wordt gedaan vanwege goede groei, ziekteresistentie ed, een niet geente boom zal dus sneller ziek zijn, ongewenste groei hebben ed.
En houd er rekening mee dat niet geent per definitie hoogstambomen oplevert.

Kleinfruit kun je wel heel goed stekken, druiven, alle soorten bessen, bramen ed, kun je gewoon afleggen of snoeihout in de grond steken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:00

Wil mijn groentes wat groter zetten, maar kan nergens aan van die plastic potjes komen, grrr.

Hoe doen jullie dit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:02

Ik heb plastic wegwerpbekers gebruikt. De doorzichtige bekers zijn extra leuk, daar zie je de wortels groeien :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:07

Dat kan ok nog ja, dat zal voldoende Ijn tot mei.
Bakjes waar ze nu in zitten zijn de helft van zo'n plastic bekertje, dus hebben ze wel iets meer ruimte.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:43

ik heb potjes van een bloemist hier in de buurt gekregen, inclusief onderplaten. Zij gooien dat namelijk altijd weg. Je zou daar eens kunnen gaan vragen bij jou in de buurt?

Ik heb gisteren om te proberen 3 slechte tomatenplantjes buiten gezet, die wilde ik niet meer, want ik heb er 20 die het wel heel erg goed doen. Resultaat na 1 nacht: 3 dode plantjes :-) Het kan dus nog niet naar buiten, haha!