Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:15

mooi (buik)spek hoeft idd niet zo vet te zijn , zelf maak ik hem meestal ook op basis van rund :j
maar ik kan sowieso niet zo heel goed tegen varkensvlees...eet af en toe een bio filetlapje of spekjes ergens door, maar niet vaak :n

lijstje gemaakt voor de tuinen en de natuurvoedingswinkel.
moet sowieso kokosolie, honing, wat zaden, noten en gedroogde vruchten halen , panir want dat heb ik al heel lang niet meer op...
havervlokken en zemelen etc, speltmeel, en wat andere melen.
en dan ga ik weer eens lekker aan de bak wat betreft brood
wil ook even kijken naar wat dingen voor de vitamientjes etc, moet even weer wat beter opletten ...
gaat vrij goed op het moment, eet braaf mijn drie maaltijden, fruit tussendoor :j
alles volkoren, zilvervlies en met mate wat betreft vlees, vetten en koolhydraten,
wel ruim fruit, groente, zelf geperste sapjes , thee, koffie beperken tot 's morgens
en 's avonds na het eten een bakje ...
maar vezels mag omhoog en moet even opletten met magnesium, calcium en de D-vitjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:16

Eigengemaakte snert is lekker!
Maar ik houd ook niet van spek en krabbetjes erin, gewoon alleen rookworst.

Heeft hier iemand ervaring met zelf maken van kip madras?
Ik vind dat zóó lekker en het is het enige wat ik nog als pakje uit de supermarkt haal :o

Sonja_vR

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:26

errr...heb hier een recept liggen wat erg goed werkt, heb het pas twee keer gemaakt, maar erg lekker :j ook echt een origineel, zonder zakjes/pakjes etc
als ik terug ben met de hond ga ik even zoeken :j nu eerst minimaal een uur de deur uit met de smurf

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:30

*\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:38

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:24

Annelies, dat zijn geen grappen >;) :~

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:44

Volkoren bloem, minder suiker, hier en daar wat aanpassingen en gewoon bakken :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:09

Ziet er zo lekker uit, jumjum
Af en toe mag er wel gezondigd worden toch?

Ik zie ook vaak allerlei (vreemde) soorten meel en noten langskomen, waar gebruiken jullie dat voor?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:12

Dat zijn gezondere soorten meel dan de reguliere soorten, bijv glutenvrij zoals amandelmeel.
Spelt is een oergraan, gezonder dan tarwe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:17

En dat gebruik je gewoon alsof het bloem is?
Waarom is glutenvrij gezonder?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:18

Glutenvrij is alleen gezonder voor mensen met een glutenallergie :) Maar het is voor mensen zonder die allergie ook wel lekker én gezond om meelsoorten af te wisselen, afwisseling is namelijk altijd gezond :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:21

Maar wat doe je daarmee dan?
Of bakken jullie allemaal je eigen brood?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:27

Goeie tip Nevonu! Heb je toevallig een recept voor zelfgemaakte humus? Dat is iets wat volgens mij heel gemakkelijk te maken is en lekkerder is dan uit de supermarkt. ^^

Een discussie over erwtensoep, ik heb het vorige maand voor het eerst zelfgemaakt met mijn ouders en ik heb er toen rookworst, en varkenspoot ingedaan. Snert vind ik zoiets, dat moet ik gewoon 1 keer gegeten hebben in de winter, dan is het die ene keer ook wel lekker maar daarna hoef ik het eigenlijk niet meer. Heb nu ook nog een bakje in de vriezer liggen maar als ik er al aan denk vergaat bij mij de trek. Ik weet niet wat het is, een soort haat-liefde verhouding. :P

@Toad: die risotto ziet er goed uit!

En ook ik ben wel benieuwd naar een recept voor Kip Madras, dus je mag hem ook wel naar mij doorsturen Sonja!

Annelies post een lekker recept van brownies. Ach ja, ik blijf erbij, soms moet je ook een beetje kunnen zondigen. En dan bak ik het liever zelf want dan weet ik precies wat en hoeveel erin gaat, dan dat je iets volgepropt met e-nummers eet. (Ik was de eerste paar keren toen ik cake maakte zo teleurgesteld dat ik niet zo'n platte kleffe fabriekscake had. :') Want die vond ik zo lekker, maar na een paar keer mijn eigen cake gegeten te hebben vind ik die uit de fabriek eigenlijk niet meer te eten en echt véél te zoet.) Ik probeer met bakken toch wel op te letten met suikers, zo had ike en recept voor brownies met 500 g suiker, een halve kilo! Wow, dat heb ik ondertussen terug gebracht naar 200 gram suiker en het smaakt er zeker niet minder om. Morgen maak ik een chocolademoussetaart, dat wordt ook niet de gezondste taart, alhoewel er heel weinig suiker in gaat en héél veel pure chocola. Ach, moet kunnen voor een keertje.

Ik ga maar eens beginnen met me avondeten. :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:09

eventjes tussendoor:
tijdens het bijlezen stuitte ik op een vraag van iemand die nog niet genoeg had na een maaltijd en dan trek had in chips bijv.
toen werd als advies gegeven om een extra stuk fruit te eten.

kan het niet zo zijn dat het lichaam aangeeft om trek te hebben in iets hartigs?
als ik trek krijg kijk ik altijd even waar ik zin in heb, zoet, hartig, zout....
soms heb je gewoon net even iets anders nodig dat vult naast een stuk fruit :)

oja, als lunch heb ik soms verantwoorde hartige muffins, smoothie met amaranth en verschillende soorten fruit of koude dikke soep (met een plakje zelfgebakken pestobrood)
misschien inspiratie voor anderen, dan doe ik ook eens wat terug voor al jullie goede tips en tricks ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:38

Tuurlijk kan dat, ik wilde alleen aangeven dat chips en fruit niet gelijk zijn kwa kcal en dat je dan ook niet raar moet opkijken als je honger hebt na een appel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:57

mmm, annelies, wat een recept...foei ;) ...nou wil ik toch eens kijken of ik een dergelijke brownie wat gezonder kan maken :+

ow, recept madras ben ik op het spoor := kom er achter dat mijn kookboekenplank een puinhoop is

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:40

Nou probeer het eens, dat recept lijkt me vast voor verbetering vatbaar.
Ik ben nog even aan het speuren naar een goed recept voor pindakaaskoekjes, ik krijg steeds 2 verschillende; 1: pindakaas, suiker en ei. 2: pindakaas, boter, suiker, ei, bakmeel.
Dan denk ik; pindakaas lijkt me boter en suiker in één, dat kan toch zonder?

Ik ga morgen eens proberen met pindakaas, ei, bakmeel en evt een klein beetje suiker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:55

Ik heb ergens een lekker en gezond recept geplaatst voor pindakaas-chocokoekjes, maar kan t niet meer vinden.. Smaakte een beetje naar een lionreep en er zaten alleen maar gezonde dingen in. Je serveert het uit de vriezer (weird, I know). Misschien even zoeken in mijn berichten in deze topics? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:00

Amber Albarda heeft een recept op de site staan,
Ingrediënten

250 gram volkoren speltbloem
1 theelepel baking soda
3/4 theelepel zeezout (fijne korrel)
285 gram pindakaas zonder toegevoegde suiker (met of zonder stukjes noot)
250 ml agavesiroop
80 ml extra vergine olijfolie
1 1/2 theelepel vanille extract

wel ene heel uitgebreid recept kwa ingredienten...
maar er moet wel iets van extra zoet door, heb ooit eens een experimentje gedaan en de suiker echt gruwelijk teruggeschroefd zonder het te vervangen, maar dan worden ze snel bitter ?
nu staat er in het recept van amber 250 ml agavesiroop en 80 ml olie, dan zit ik te bedenken of je een gedeelte van de olie+ siroop misschien niet kun vervangen voor banaan?
is zoet en sticky en ik gebruik het vaker om vetten/zoet (gedeeltelijk) te vervangen, net zoals ongezoete appelmoes

btw, er staat nog een ander koekjes recept op de site van Amber, die wil ik ook eens testen de komende maand

die brownie ga ik even opslaan en mee puzzelen, ben al twee weken tegen de zin in het bakken aan het vechten ;) goed excuus om er aan toe te geven

mmm, geloof dat de mensen om me heen weer een hoop snaai te wachten staat, geef het over het algemeen grotendeels weg, risicobeperking ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:04

Haha dat heb ik allemaal niet in huis en kan ik ook niet even gaan halen.
Ja ietsje suiker zal wel moeten denk ik, maar het hoeft ook niet heel zoet te worden, dat is pindakaas ook niet van zichzelf.

Maar ik heb vanavond wel een half uur met de honden gerend, voor zover ik kan rennen maar goed.
Ik heb goede voornemens en nu komt het er nog niet zo van, maar heb er wel zin in en als het 's avonds iets langer licht is gaat het wel kriebelen, dat weet ik zeker :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:15

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:27

VogeltjeM schreef:
Ik heb ergens een lekker en gezond recept geplaatst voor pindakaas-chocokoekjes, maar kan t niet meer vinden.. Smaakte een beetje naar een lionreep en er zaten alleen maar gezonde dingen in. Je serveert het uit de vriezer (weird, I know). Misschien even zoeken in mijn berichten in deze topics? :)

Ik denk dat je deze bedoelt:
VogeltjeM schreef:
Ik heb iets lekkers gemaakt joh gisteren!! :oo

3 eetlepels melk/water
1 eetlepel cacao
65 gram pindakaas (de goede variant dan)
30 gram zemelen
150 gram havermout
Evt beetje honing

In een klein pannetje de melk aan de kook brengen, dan van het vuur de pindakaas etc erdoorheen roeren (beginnen met de cacao en pindakaas). Doe het mengsel in een vierkantevorm en zet het een paar uur in de vriezer. Dan kun je er koekjes of repen van snijden. Serveren uit de vriezer :) het is niet hard bevroren ofzo, en ik merk dat het weer uit elkaar valt als het ontdooit :)

Echt een aanrader!! Smaakt een beetje naar een lionreep.

Zelf maak ik dit recept wel eens: http://debakparade.blogspot.nl/2010/06/ ... ekjes.html

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:10

oehhh, lekker :9

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:26

Klinkt allemaal best goed, alleen niet voor mij met mijn montignac verleden :D
Overigens een kleine tip voor het bakken; door het montignaccen heb ik geleerd dat suiker in recepten vaak goed te vervangen is door fructose. Fructose zorgt voor een lagere piek in je bloedsuikerspiegel dan dat suiker doet. Je hebt er minder van nodig om een baksel even zoet te krijgen. Op 1 deel suiker heb je ongeveer 2/3 deel fructose nodig. Het kan dan wel zijn dat je bijvoorbeeld iets minder vocht moet toevoegen aan het geheel.
Op die manier zijn veel recepten relatief makkelijk aan te passen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:31

Ach, ik maak ook wel eens wat lekkers, een monchoutaart ofzo. Ik doe er dan wel veel minder suiker in.

Gisteren trouwens echt een lekker dagje gehad, alleen maar gezonde dingen gegeten :)