Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:51

Babeth schreef:
Mootje schreef:
Waar halen jullie jullie kokosmelk en welke gebruiken jullie? Er staan zo veel soorten in het schap bij de AH :+
Avocado ook maar eens halen... Kijken of ik het tegenwoordig wel lust. guacamole lust ik inmiddels wel!

Bij de toko. Bij de AH staat spul dat volgens mij aardig bewerkt is.

Hmmm je hebt bij de AH ook zo'n hoekje met echt surinaamse producten enzo, die verkopen ze gewoon hetzelfde in de toko (dus niet de gangbare merken bedoel ik)

Babeth

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:54

Oh die heb ik nooit gezien bij de AH, maar ik kom ook niet veel bij de AH haha.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:55

Bij mijn toko staat inderdaad dezelfde kokosmelk als bij de C1000 en AH in het 'vreemde porductenschap met rare chinese tekens' :D
Toad :(:)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:58

Toad schreef:
Bedankt iedereen voor het duimen, maar het mocht niet baten, mijn allerliefste katje is gister om 3 uur overleden... ik kan het nog steeds niet bevatten. Ze was echt mijn alles ;(

Sterkte! ;( Wat had je katje?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:04

Bij de C1000 hebben ze ook toko spullen

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:14

Colway, wat een goede tip om sneller verzadigd te zijn is soep. Ik moest 2 jaar geleden via een dieet steeds voor mijn (hoofd)maaltijd een tas soep drinken een half uurtje voor het eten. Geloof me, dan heb je genoeg met één bord :j En bij een boterhammen maaltijd moest ik altijd salade erbij eten.
En dan ook regelmatig eten, elke drie uur ongeveer. Dus ontbijt om 7 uur, tussendoor om 10 uur, lunch 13uur, ...

Toad: veel sterkte!

Colway, een smoothie met spinazie, is dat echt lekker? :P

Mijn lijstje van gisteren:
Ontbijt: glas water, danone breakfast met granen, tas koffie
T: graanreep, onder 100 kcal
L: wraps met falafel en groenten
T: niets, heb de hele namiddag in het ziekenhuis doorgebracht 8)7
A: drie sneden volkoren brood met wat honing en geitenkaas en salade

Vandaag:
O: 3 volkoren crackers met light smeerkaas
en de rest weet ik nog niet :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:48

Rauwkost vult inderdaad ook erg, soep-idee is nog wel handig inderdaad, misschien dat wat vaker introduceren als voorafje, maar goed, hij is nu wel veel sneller verzadigd en ziet nu dat veel ook tussen z'n oren zat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:59

@ Farjen, in principe proef je de spinazie nauwelijks als je er genoeg fruit doorheen doet, zeker een halve citroen erbij en het iets zuurder maken helpt, maar had vanmorgen wel erg veel spinazie erin, maar desalniettemin was het goed te doen, alleen al de blender maakt het veel beter, had eerst nopg fijne stukjes erin en nu was het echt smoooooth :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:13

Ik heb net ook weer een lekkere smoothie gemaakt.

Mijn lijstje:
O: magere kwark/muesli/rozijn/lijnzaad/chiazaad
T: smoothie (halve banaan/zomerfruit/sinaasappel/yoghurt) en rijstwafel kaas
L: 2 boterhammen, kaas en grillworst
T: rauwkost
T: boterham pindakaas en halve banaan (voor het sporten, bodyfit)
D: Zilvervliesrijst, kipfilet, woksaus, wokgroentes
T: restje smoothie en misschien thee met stukje 85% chocola

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:26

Aww Toad :(:) Sterkte!

Komen weer hele gezonde dingen voorbij! Ik heb gisteravond nog 2 kleine gehaktballen opgegeten toen ik bij me ouders aankwam, ze hadden nog over en het smaakte echt even heerlijk. Vandaag weer een 'gewoon' dagje, weinig speciaals qua eten. Morgen wordt heeel anders, dan gaan we naar een festival in Utrecht en dan wordt het daar eten. Maar er zijn veel duitse eetkraampjes met heerlijke producten dus dat moet wel goedkomen. En ik vergeet ook nog eens vaak te eten als ik een dagje uit ben dus dat helpt ook wel tegen het snaaien, haha.

Over moestuinen gesproken, die wil ik later oooooook! Thuisthuis hebben we aardbeienplantjes, bessenstruiken en frambozenstruiken en vind dat zoo leuk en lekker. Als ik later een tuin heb, hoe klein die ook moge zijn. Niks van die sierdingen erin, gewoon nuttige groente of vruchten dingen erin. :)

Iemand gister de Keuringsdienst van Waarde gezien? Over de EHEC-bacterie, vond het heel interessant en kijk uit naar het vervolg volgende week donderdag.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:28

Nope niet gezien...

Tsjah moestuin lijkt me leuk zolang ik het zelf niet hoef bij te houden en te plukken enzo :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:30

Dat is juist het leuke van een moestuin, Colway. Of althans, dat is mijn mening :D
Ik heb hier net heerlijke vlaai afgewezen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:31

Hahah ja snap ik, maar heb al een hekel aan tuinieren, heb er ook geen tijd voor :+ M'n broer heeft ook zo'n volkstuintje, die had laatst een kist verse sjalotten mee (en m'n vriend was me daar de volgende dag niet dankbaar voor toen hij op de porseleinen pot zat zeg maar }:0 )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:34

Sterkte Toad! Wat naar ;(

Nien1984 schreef:
Wat bedoel je met honger afleren Vogeltje?

Dat honger voor een groot gedeelte klassieke conditionering is. Je lichaam denkt: 'hey, meestal gaat ze eten rond deze tijd' en start dan alvast met het voedselverwerkingsproces. Dit proces bestaat uit 3 of 4 fasen, en de eerste fase wordt vergezeld door het hongergevoel. Dus stel je eet altijd ENORM veel, veel te veel eigenlijk, dan heb je dus nog steeds gewoon honger, puur omdat het hongergevoel eigenlijk niet veel meer is dan je lichaam die denkt: 'binnenkort wordt er gegeten, dus ik ga alvast starten met verwerken!'.

Dus als je, objectief gezien, weet dat je véél te veel eet, maar denkt dat dat moet omdat je anders honger hebt, is dat eigenlijk dus onzin. Want honger is een gevolg van eten, niet andersom :) Dus stel je eet zo'n 500 calorieën per dag teveel, omdat je anders 'honger hebt', kan je gewoon stoppen met die 500 calorieën teveel en dan verdwijnt je hongergevoel na een tijdje vanzelf zeg maar. Dat bedoel ik ermee.

Wat ik eigenlijk wou zeggen is: hongergevoel is dus géén teken dat je een voedsel- of energietekort hebt, maar een teken dat je lichaam verwacht dat er binnenkort gegeten gaat worden.

Maar natuurlijk moet je wel genoeg eten, anders is dat erg slecht voor je lichaam. Voordat mensen verkeerde conclusies uit mn verhaaltje gaan trekken.. :)

Editje: hoe het met krachttraining en benodigde voedingsinname zit weet ik niet, dat werd niet behandeld op mn studie.. :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:39

Erg interessant en ik kan daar wel inkomen inderdaad

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:41

Ik wist dat je dit ermee bedoelde, maar het verwoorden is erg lastig :+

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:58

Jaaa, ik snap het!

Ik wist niet of je veel of vaak bedoelde... Want ik dacht dat je bedoelde, als je vaak kleine (gezonde) beetjes eet dat je dan je hongergevoel kunt 'afleren'. Zit daar wat in? Of krijg je dan juist veel sneller honger omdat je lijf de hele dag denkt dat je gaat eten?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:06

Ik denk dat als je de hele dag door gezonde kleine beetjes eet, je lijf ook daarop gaat rekenen en dat je het dus sneller merkt als je een keertje overslaat :) Dus als je dan een keer een tussendoortje overslaat, heb je ook honger ja :) Maar dat is niet verkeerd hoor, dat bedoel ik er niet mee! :) Je krijgt gewoon honger naar verhouding van wat je gewend bent te eten.. Er zijn ook nog andere factoren van invloed op je honger natuurlijk, zoals schommelingen van je bloedsuikerspiegel. :)

Met dat 'afleren' heb ik het dus voornamelijk over mensen die veel te veel eten, omdat ze anders 'honger' krijgen. Dan is de honger dus een vicieuze cirkel, die ze kunnen doorbreken. :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 20-04-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:11

Vogeltje, zo iemand was ik dus :j Net zo lang eten totdat je vol zit. Jammere is alleen dat je hersens dit signaal met vertraging krijgen :+
Als ik zie wat ik nu opkan en vroeger at, zit er echt een enorm verschil in. Vroeger had ik nog trek na bijv. een pizza.... Nu krijg ik niet eens een halve pizza op!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:15

Mootje: idd, dat is heel verraderlijk :j want ik hoorde als kind bijv. ook heel vaak: 'als je honger hebt, moet je eten!', maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. En ik herken je verhaal helaas..

Ik heb vandaag een beetje een aparte dag qua eten! Had vanmorgen na het opstaan zo'n zin om naar mn paardje te gaan, dat ik meteen ben gegaan zonder uitgebreid ontbijt :o

Ontbijt: 1 speltcracker met emmentaler (kaal)
T: /
Lunch: 1 geroosterde speltboterham met rosbief + peper (rosbief was 98% rundvlees en 2% peper en zout :D ), ijsbergsla met tomaat, komkommer, plakje oude kaas, olijfolie, peper en rozemarijn, smoothie van magere kwark, banaan, frambozen, sinaasappel, kokos en een stukje pure chocola :9
T: worteltjes en rode paprika, evt met een beetje spread erop!
Avondeten: tuinboontjes en een mager sucadelapje! Had er zo'n zin in en ze waren in de aanbieding :P Het staat nu al lekker te pruttelen!

Vandaag mn laatste hele vrije dag.. Vanmorgen al flink bezig geweest, maar vanmiddag nog het huis opruimen en daarna een laaaange wandeling maken met het hondje. Heb er zin in :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:17

Ik kan trouwens niets van spelt vinden bij twee AH's en de C1000 in het dorp -O-

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:26

Jeetje Toad wat vervelend voor je, gecondoleerd!

Haha met een kruik in bed gaan liggen heb ik echt geen tijd voor!
Vandaag is het ook al niet zo erg meer.

Zometeen ga ik lekker naar de paardjes toe.

Mijn lijstje voor vandaag tot nu toe:
O: bakje bio yoghurt met lijnzaad en 3 scheppen muesli.
T: druiven en een tomaat
L: salade van tomaat en komkommer (over van gister) en 2 volkoren crackers met zuivelspread.

Geen idee wat ik vanavond ga eten. Mijn papa kookt weer.
De rijst gister smaakte goed. Ik miste alleen wel iets. Weet zo niet wat. Maargoed dat komt vast wel een keer.

Ik heb mijn kokosmelk gekocht bij de c1000 bij de chinese hoek.

Nee heb die Keuringsdienst van Waarden niet gezien, misschien maar even terugkijken. Kan dit? Lijkt me wel interessant namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:39

Sterkte Toad, met het verlies van je kat! :(:)

Honger gevoel is iets heel interessants vind ik zelf. :j Je lichaam begint pas na een minuut of twintig te beseffen dat het eten binnen krijgt en dus verzadigd moet raken. Ook een van de redenen waarom franse mensen vaak slanker zijn; ze kauwen beter, nemen hun tijd en stoppen wanneer hun lichaam zegt verzadigd te zijn. Met die manier van eten hebben ze in twintig minuten veel minder calorieën e.d tot zich genomen (hoewel calorieën natuurlijk niet overbodig zijn ;) ) Wanneer een beetje nederlander zijn agv prakt en met vijf minuten naar binnen schuift heeft het lichaam helemaal niet in de gaten dat het voedsel krijgt en is het nog niet verzadigd. Begint al heel vroeg en vaak vooral bij flessenbaby's. Moeders zijn bang dat baby niet genoeg binnen krijgt omdat het flesje nog niet leeg is terwijl baby het verzadig zijn teken krijgt. Door het laatste restje melk opgedrongen te krijgen gaat het al door zijn verzadigheids teken heen en hebben deze kinderen vaak al een slecht begin omdat ze geen 'rem' meer hebben. Kan wel weer worden afgeleerd, hoewel dat moeilijker is dan aan leren.

Soep is zelf ook wel heel interessant. Onderzoek wat niet zo lang geleden is uitgevoerd bij een groep test personen. Groep 1 krijg een bepaalde hoeveelheid groenten, vlees rijst en water als maaltijd. Groep 2 kreeg dezelfde hoeveelheiden groenten, vlees, rijst en water maar dan in de soep verwerkt. In theorie kregen beide groepen dus precies evenveel voeding en hoeveelheden binnen. Beide groepen zijn op vaste tijdstippen na het eten door een CT scan gegaan waarbij bleek dat de groep die het eten als soep heeft gekregen veel langer bezig was met verteren en ook veel langer verzadigd bleef. Onderzoek is volgens mij na te lezen in the truth about food.

Vanochtend magere yoghurt met zonnebloem pitten, gedroog fruit en lijnzaad gehad. Net een salade met o.a. ei, kaas, komkommer, sla e.d.
Geen tijd gehad voor een tussendoortje, ben lekker de hele dag op stal geweest. Eindelijk weer wat met mijn paardje kunnen doen en heerlijk grondwerk gedaan. Moet dus nog wel wat meer ritme in mijn eetpatroon terug krijgen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:13

Oh, bah, wat naar Toad! Heel veel sterkte!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:16

Dankjewel allemaal, lief van jullie :)