Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:19

Dat merk ik vaak wel zo, Mrijn, dat ik pas na 10-15 minuten merk dat ik vol zit. Wat wel vervelend is als je in die 10-15 minuten ondertussen gewoon door eet... en dus uiteindelijk teveel eet.

O: twee tarweboterhammen met vlokken (mijn favo ontbijt en mag van mij ook gewoon blijven)
T: niets
L: gemengde salade met tomaatjes, gebakken kip en gekookt ei
T: twee pannenkoeken (beslag was over van gister (avondeten), dus makkelijk)
T2: yoghurt met kiwi, peer, muesli, zonnebloempitten, lijnzaad en tarwezemelen
D: bobotie (huisgenoten koken)
T: appel

Daarnaast drink bijna de hele dag door thee (zonder suiker).

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:33

Vankje schreef:
Ah, bedenk me net dat ik een blender-functie op mijn keukenmachine heb :)) Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, dat was nl. ook de reden dat ik mijn losse blender heb weg gegeven :') Goedemorgen...

Welke ga je kopen Colway? Zie geen link..
Welke hoeveelheden gebruiken jullie voor zo'n smoothie? En is het dan voldoende als ontbijt tot aan de lunch bijv.?

*Edit: Wat goed Silence :)) Ik ben ook al wat kilo's kwijt, maar wil nog véél meer kwijt. Is leuk om te merken als je vooruit gaat he :D

even off topic : Wat een gaaf paard heb je!
T topic doorlezen duurt wel even inmiddels haha maar er staan leuke links, weetjes en lekkere recepten in!

Vandaag niet gezond aan het eten M.a.w. heb veel te weinig gegeten , krijg het nog niet echt weg. maag en darmen zijn toch nog een beetje van streek. Ik geef de schuld maar aan het eten van dinsdagavond(was een beetje vet en op kraamvisite werd en een dikke plak cake naast mn koffie gezet en helaas geen hond die het stiekem op kon eten...)
vanavond staat er bio tomatensoep(van de soepfabriek) met wat salade op t menu. Hoop dat het binnen blijft.

Vankje

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:02

Dankje :D
Ja, het doorlezen van het topic duurt wel even, maar staan wel heel veel leuke dingen in idd :j

Hoe doen jullie dat met uiteten? Dat doen wij namelijk nogal eens en dan is het soms moeilijk denk ik.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:14

Zo net even een klein rondje wezen hardlopen ( 2 km) was een tijd geleden, hoop dat mijn knie het morgen ook nog leuk vindt... daarna nog even lekker 10 minuutjes zware oefeningen gedaan met de kettlebell.

Mijn eetlijstje van vandaag:
O: havermoutpannenkoek met banaan
T: appel met 1 hand noten
L: 2 speltzuurdesemboterhammen met bio pindakaas en 1 met een gekookt ei
T: eiwitshake met banaan
A: zalm met limoen, rode en gele paprika en pastinaak

Uiteten is inderdaad soms lastig, wij doen dat ook best vaak... probeer zoveel mogelijk naar restaurants te gaan waar je biologisch eten kunt krijgen en verder ga ik meestal voor vis of mager vlees zonder saus en extra groenten ipv van frietjes. Nagerecht sla ik meestal over, behalve bij speciale gelegenheden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:48

Zoo wat een geklets weer :oo :D

Phylos: ik heb vandaag een beetje zout, nootmuskaat en oregano gebruikt voor op de boontjes/kip/tomaatjes! En een uitje erdoor! Maar eigenlijk flikker ik gewoon wat in de pan en hoop dat het lekker smaakt :+

Roelke: ik de meergranenwraps van de Jumbo, idd nog steeds niet supergezond maar wel lekker :D en het is volkoren, dus dan denk ik.. ach… :P

MightyJoe: speltbrood maak ik vooral zelf, maar koop het ook wel eens bij de c1000! Bij ons heeft de jumbo het niet… Zuurdesem vind ik echt viieees :P

Vankje: ik ga gewoon uit eten :D ook op verjaardagen doe ik niet moeilijk! Misschien probeer ik wel een heel klein beetje op te letten door mager vlees te kiezen & niet teveel suiker te eten… :P Dit hebben we een paar pagina's terug ook al besproken trouwens :D Topic gaat zo hard!

Mijn dag is qua eten supergelukt tot nu toe! Heb me nog helemaal aan mijn schema gehouden. Heb ook alvast gekookt, maar ga het pas over 2 uur opeten met het vriendje in de tuin (die is dan pas klaar van zijn werk). Het is toch wok, dus zo opgewarmd :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:58

Chlorella smaakt en ruikt naar... kunstmest, in mijn beleving! Ik vind het echt heel vies.. maar wil t zo graag nemen om te kijken of mijn huid er beter van word..

Nou het was even zoeken maar kom net bij de eko plaza vandaan! Wilde echt van alles mee nemen maar ben lopend dus dat lukte niet.. :( heb nu iig speltmeel, 85% chocolade, een yagua sapje, hete paprika spread en nog wat huidverzorgingsproducten.. volgende keer ga ik in de auto :) zijn die sapjes in die glazen flessen in allerlei kleuren (fruitsoorten) lekker?

Over de wraps, heb begin deze week ook meergrannwraps me genomen. Maar ga ze volgende keer zelf maken van speltmeel.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:24

Na een paar dagen mee te hebben gelezen ben ik ook van mening dat dit topic toch niks voor mij is ook al ben ik best een gezondheidsfreak. Daarom neem ik bij deze afscheid van dit topic!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:43

Nog iemand die het toch niets blijkt te zijn, jammer Unoo!

Zo naar de Jumbo. heel veel groentes halen voor groentesmoothies! Ik ga 2-3 daagjes 'detoxen'.

Uiteten heb ik nog niet gedaan op mijn nieuwe manier van eten. Maar wij gaan vaak wokken. Ik ednk dat ik dan gewoon heeeeel veel groentes wok. In een sausje of zonder saus.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:50

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:04

Silence: sterkte.. ik vind het echt verschrikkelijk gewoon.
Engeltjesss: helaas! Staat de manier van eten je niet aan?

Mijn lijstje voor vandaag
o:yoghurt, bio muesli, lijnzaad en mandarijntje
t: appel
l: 2volk boterhammen met kaas
t:verse geperste jus de orange, appel
a:volk. pasta, 200 gr groente, bio spekjes en boursin (oeps)

Ik heb mn blender gevonden! Ik wil morgen een lekkere smoothie maken en ik heb kwark gekocht. Kun je dat ook goed gebruiken voor de blender? Weet iemand nog lekkere recepten met fruit voor in de blender?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:08

Oh en de bakker had speltbrood in de aanbieding! Dat scheelt toch wel veel

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:15

@Vankje ik wilde precies hetzelfde zeggen vandaag over je paardje hihi

Jammer dat voor sommigen het topic wat tegenvalt, fijn dat het voor anderen juist motiverend etc is.

Heb zelf een beetje raar dagje achter de rug wat eten betreft. Heb momenteel erg zin om te zondigen en me aan de snoeptrommel te wagen, hopen dat ik het niet doe haha!

Was bij mijn vriend wezen slapen dus pas rond 11en ontbeten: 3 boterhammen, 2 met pindakaas en 1 met geitenkaas.. (ze hebben ook nooit yoghurt ofzo)
Moest bejaarden interviewen voor school, daarna kon ik pas eten maar had alleen wat nootjes mee. Was vanmiddag echt even niet lekker en had super zin in een fruitsapje. Dus had de staafmixer maar weer even op bramen een banaan, een sinasappel en een portie chiazaden gezet en was volledig opgeknapt :)

Vanavond gegeten wat de pot schafte, brocollisoep met wat zalm en nog restje andijvie van gister. Op zich wel prima.

Verlang alweer naar mijn smoothie van morgenochtend. Wordt denk ik een romige banaan, kokos, avocado en mango smoothie!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:22

Oja nog even een vraag:

Ik zou morgen koken voor mijn vriend, opa en oma. Zat eraan te denken iets marokkaans achtig, gegrilde groenten uit de oven met lekkere kruiden, rozemarijn enzo, turks/marokkaans brood met zelfgemaakte tzatziki of knoflooksaus, en dan de couscous in de ruilen voor een quinoa salade. Kan dat?

Ze eten ook allemaal vlees dus ik dacht misschien zelf gekruide gehaktballetjes maken ofzo? Wie heeft er een goed/gezond recept voor mij? Of misschien andere opties?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:26

MightyJoe schreef:
Nog iemand die het toch niets blijkt te zijn, jammer Unoo!

Zo naar de Jumbo. heel veel groentes halen voor groentesmoothies! Ik ga 2-3 daagjes 'detoxen'.

Uiteten heb ik nog niet gedaan op mijn nieuwe manier van eten. Maar wij gaan vaak wokken. Ik ednk dat ik dan gewoon heeeeel veel groentes wok. In een sausje of zonder saus.

Ik vind detoxen heerlijk om te doen :) Ik eet dan lekker veel fruit en groenten en die dagen voel ik me licht als een veertje :')

Mijn dag was heel raar kwa eten:

O: -
L: 6 boterhammen met 30+ kaas, kipfilet, smeerkaas, beetje bio jam zonder toegevoegde suiker, paardenrookvlees. Glas melk, kop 'thee' van verse gember, verse limoensap en een el honing, kop zwarte koffie
T: glas water met een beetje whey
A: Verse pasta met kip gebakken in een beetje eendenvet, wat roerbakgroentjes, bakje verse pasta saus van de AH, kleine ciabatta, opengesneden en ingewreven met olijfolie en stukjes knoflook, hoopje geraspte 30+ kaas
T: 250 gr magere kwark met wat 85% chocolade schaafsels en een beetje whey

Weinig eetmomenten met een grote hoeveelheid voedsel :P

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:42

MaartPaard schreef:
Oja nog even een vraag:

Ik zou morgen koken voor mijn vriend, opa en oma. Zat eraan te denken iets marokkaans achtig, gegrilde groenten uit de oven met lekkere kruiden, rozemarijn enzo, turks/marokkaans brood met zelfgemaakte tzatziki of knoflooksaus, en dan de couscous in de ruilen voor een quinoa salade. Kan dat?

Ze eten ook allemaal vlees dus ik dacht misschien zelf gekruide gehaktballetjes maken ofzo? Wie heeft er een goed/gezond recept voor mij? Of misschien andere opties?

hmm klinkt super lekker!
Lekker paprika, courgette, hete pepers en aubergine's grillen? Een vriend van mij is Turks en maakt heeeerlijk gehaktballetjes. Alleen jammer dat ik geen recept heb :P
En quinoa salade is een prima idee!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:46

Ah jammer want ik ben juist op zoek! Maar misschien een ander soort iets erbij is ook goed.

Ja precies, en misschien een beetje geitenkaas ertussen! Iemand misschien ideeën voor de quinoasalade? Mij lijkt met munt limoen en granaatappel wel zomers! Past het alleen ook wel bij de rest?

Wilde sowieso die lieve verantwoorde bonbonnetjes van laatst weer maken, die waren zo schattig en super lekker en leuk voor bij de koffie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:47

Verantwoorde bonbonnetjes? Tell me! :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:48

Ik heb van een vriendin een recept gekregen voor speltbrood met fruit in de broodbakmachine! Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, dat ga ik morgen doen. Maar alvast:

-500 gram speltmeel
-400 ml melk (denk ik ook te vervangen door water?)
-1 tl zout
-1 el gist
-1 el suiker
-1 ei
-2 appels in stukjes
-en staat niet in het recept, maar ik ga lekker ook kaneel toevoegen

:D

Ben benieuwd, hoop dat het lekker is!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:50

Dit is wel een lekker recept lijkt me voor de quinoa http://www.naturespride.nl/ons-bedrijf/ ... el-salade/ De koriander maakt het vast ook wat passender bij de rest van het eten!

De bonbonnetjes: http://kyradevreeze.nl/recipe-choco-date/

Had ze van de week gemaakt en vielen erg in de smaak, zelfs bij mijn vader! Had allemaal kleine balletjes gerold, en op elk balletje een walnoot gedaan. Zag er super schattig uit! Wil ze morgen eigenlijk ook nog door amandelstukjes en sesamzaad rollen zodat ik allemaal verschillende heb

Trouwens nog leuk programma om te kijken! http://programma.ntr.nl/10516/10xbeter

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:54

Kon een hoop bijlezen :D

@Mrijn, ik doe nu sinds een week ook aan Milon Cirkel! Vind de kracht trainingsapparaten leuk om te doen, heb alleen echt een hekel aan de crosstrainer. Wij moesten een jaarcontract afsluiten, dus ik ben er nog een jaar zoet mee :D

Er stonden weer een hoop lekkere recepten bij, ga de wraps zeker een keer proberen! Vond de site van Annemarie Postma ook leuk, maar ben het niet met alles eens.. De informatie over omega 3 en 6, heb er zelf een onderzoek naar gedaan. Daar komen veel andere conclusies uit dan dat zij beweerd. Ik vind het daarom erg jammer dat zij geen gebruikt maakt van bronnen, niemand kan deze informatie nu nalezen. Mijn informatie heb ik uit voornamelijk RCT onderzoeken gehaald. In vis zit veel omega 3 vetzuren, de meeste mensen eten echt te weinig vette vis waardoor er snel een te kort ontstaat. Dit tekort kan grote gevolgen hebben zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen, verzwakt immuunstysteem. Maar wordt in verband gebracht met allerlei lichamelijke ziekten en klachten, waaronder diabetes type 2, hart- & vaatziekten, Alzheimer, darmkanker en allerlei ontstekings- & infectieziekten.

Jammer dat er weer iemand afscheid neemt van het topic. Het topic is vooral bedoeld om mensen te stimuleren om natuurlijker te gaan eten. Maar je moet wel je eigen weg vinden, wat vind jij belangrijk en hoe kan jij het beste het volhouden. Dat is voor iedereen natuurlijk anders.

Mijn dag vandaag
O: Glas verse jus & magere yoghurt met banaan, kaneel en rozijnen, was erg lekker!
T: zuurdesem boterham met geitenkaas en honing.
L: 2 zuurdesemboterhammen, 1 met geitenkaas en de andere met halva jam en een peer.
T: Mais broodje gezond
T: Handje amandelen (voor het sporten)
D: Gewokte broccoli in sojasaus en een groentenburger

Daarnaast veel water en groene thee

Was vandaag na het sporten erg flauw en had weer niet veel honger. Moet echt even goed gaan kijken wat ik voortaan voor het sporten eet. Ik ga om half 6 sporten, dus ervoor avondeten ga ik niet doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:57

Thanks Maartje!!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:11

Lief vriendje heb ik ook, die wil graag met me uit eten zaterdag, ziet mijn gezicht en zegt er maar bij: kies jij maar een restaurantje uit, gaan we wel biologisch/vegetarisch, wat jij wilt!

Hihi, uitetenprobleem ook weer opgelost! Wordt waarschijnlijk de eetstee in Amersfoort :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:13

Deau schreef:
Kon een hoop bijlezen :D

@Mrijn, ik doe nu sinds een week ook aan Milon Cirkel! Vind de kracht trainingsapparaten leuk om te doen, heb alleen echt een hekel aan de crosstrainer. Wij moesten een jaarcontract afsluiten, dus ik ben er nog een jaar zoet mee :D

Er stonden weer een hoop lekkere recepten bij, ga de wraps zeker een keer proberen! Vond de site van Annemarie Postma ook leuk, maar ben het niet met alles eens.. De informatie over omega 3 en 6, heb er zelf een onderzoek naar gedaan. Daar komen veel andere conclusies uit dan dat zij beweerd. Ik vind het daarom erg jammer dat zij geen gebruikt maakt van bronnen, niemand kan deze informatie nu nalezen. Mijn informatie heb ik uit voornamelijk RCT onderzoeken gehaald. In vis zit veel omega 3 vetzuren, de meeste mensen eten echt te weinig vette vis waardoor er snel een te kort ontstaat. Dit tekort kan grote gevolgen hebben zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen, verzwakt immuunstysteem. Maar wordt in verband gebracht met allerlei lichamelijke ziekten en klachten, waaronder diabetes type 2, hart- & vaatziekten, Alzheimer, darmkanker en allerlei ontstekings- & infectieziekten.

Jammer dat er weer iemand afscheid neemt van het topic. Het topic is vooral bedoeld om mensen te stimuleren om natuurlijker te gaan eten. Maar je moet wel je eigen weg vinden, wat vind jij belangrijk en hoe kan jij het beste het volhouden. Dat is voor iedereen natuurlijk anders.
.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik vond het in het begin heel moeilijk en vooral 'gedoe' om er mee bezig te zijn, toch wou ik het graag proberen en ik voor mij is er al zoveel verandert!
Oke, als ik sommige lijstjes lees dan denk ik nog jeeetje! Dan eet ik nog helemaal niet zo 'natuurlijk'.
Maar voor mij is de overstap naar bio yoghurt, muesli, lijnzaad, speltbrood etc al zo'n grote stap! Ik wil ook niet over ALLES na hoeven te denken (bijvoorbeeld bij een etentje buiten de deur) maar ik vind het leuk om er mee bezig te zijn!
En elk beetje gezond eten dat je meeneemt maakt toch al verschil denk ik maar

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:17

ik vind gezond eten steeds makkelijker worden, ik had altijd het idee dat het veel gedoe was maar ik weet nu niet beter

overigens vandaag gezondigd met 3 wijn, borrelhapjes en een patatje toe...het was heerlijk hihi

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:18

Im had een broek besteld...past niet, te groot :+ baal wel, kan niet kleiner bestellen :( dan maar ander model...