Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:05

Saskiaa_ schreef:
FuGeLiCu schreef:
Saskiaa, dat recept voor kaneelbroodjes van jou, moet dat losgeklopte ei door de vulling, of is de vulling boter, suiker en kaneel en is het ei bedoelt om de rol mee in te smeren?

Het antwoord:

Citaat:
@Saskia: Alleen ei voor het insmeren, niet door de vulling doen :n
En in die omschrijving staat ook dat je een lap deeg onder de rolletjes moet doen, dat doe ik ook niet :n Wordt niet goed gaar.

Oke dank! Dacht al dat ei voor het smeren was. Maar wilde het even zeker weten, vind dit nog wel leuk om met Pasen te maken :j
(die lap deeg onder de rolletjes staat ook niet in je beschrijving, maar kan me idd voorstellen dat ze daardoor minder goed gaar worden)

Saskiaa_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:24

Ze zijn erg lekker! :9 Is inderdaad wel een leuk idee voor Pasen.
Oh, dan heeft ze dat er vast voor zichzelf ook uitgehaald, omdat ze al weet dat het dan niet gaar wordt!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:53

Miri schreef:
Hmm ik ben nu dat recept van de snickerdoodle cookies aan het bekijken maar ik ( en google vertalen:P) komen er echt niet uit wat nou precies all purpose flour is ( gewone bloem?) en wat cream of tartar is en wat een cup met shortening is.. kan iemand mij helpen?

All purpose flour is inderdaad gewone bloem
Cream of tartar => wijnsteenbakpoeder verteld google mij
Cup met shortening = boter

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:40

ik zou voor de snickerdoodle koekjes gewoon een nederlands recept opzoeken, is handiger kwa maten en ingredienten. Want Shortening is namelijk geen normale boter.. In mijn hummingbird boek staat ook wijnsteenzuur, geen wijsteenbakpoeder, schijnt ook wel verschil in te zitten. Ik vond de koekjes (zeker net uit de oven) alleen een wat zurige smaak hebben hierdoor, ik zou het de volgende keer weglaten, of vervangen door gewone bakpoeder en zien wat het doet.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:48

Shortening gewoon vervangen door boter, werkt prima, ik doe het ook al jaren en mijn recepten zijn nog nooit mislukt.

Als je zo'n rare ingrediënten tegenkomt, gewoon googlen "*naam ingrediënt* subsitute/substitution". Google moet je slim gebruiken.
Cream of tartar vervang je door citroensap, 1/8 theelepel cream of tartar = 1/4 theelepel citroensap. Als je snickerdoodles maakt, gebruik dan wat bicarbonaat of extra bakpoeder, want die zorgen er (net als cream of tartar) voor dat je koekjes in de oven meer rijzen. In de keuken met je soms wat inventief zijn, maar recepten moet je echt niet laten liggen omdat je één dingetje niet hebt of begrijpt.

Cups zijn ook niet zo'n drama als iedereen denkt. Een cup is een maat die in Amerika altijd wordt gebruikt. Ze zien er zo uit:
Afbeelding

1 cup suiker zal dus bv. niet hetzelfde wegen als 1 cup boter of 1 cup bloem. Gewoon googlen "sugar cups to grams", "butter cups to grams" etc. Er zijn zat websites die duidelijk aangeven wat hoeveel is in grams/cups. Maak een lijstje met degene die je vaak gebruikt en houd die altijd bij je in de keuken, stop ze in een kookboek ofzo. Bv:
1 cup suiker = 225 gram
1 cup bakmeel = 125 gram
1 cup boter = 225 gram

Als je je alleen aan recepten zonder cups moet gaan houden, is het assortiment wel erg beperkt. Google is een heel handig hulpmiddel maar helaas zijn er heel veel mensen die het niet (slim) genoeg gebruiken. Ik heb hier al meerdere keren in dit topic uitgelegd hoe je makkelijk van cups naar gram omrekent, maar niemand lijkt het te lezen...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:38

dames, ik verhuis morgen naar ons nieuwe huis,
heb daar 1-2 weken geen internet..

Maar wel een Oven hahaha..

Spreek jullie later wel weer, niet Te snel gaan hier he
dan moet ik zoveel bijlezen ;)

Groetjess

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:41

Succes met verhuizen èn bakken!
(maak maar foto's om een update te geven als je weer online bent).

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:51

Succes met verhuizen Belgengek! Vast fijn dat het eindelijk zo ver is :)
Lekkere dingen bakken hea! Je moet natuurlijk wel je nieuwe oven uitproberen ;-)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:47

Succes met verhuizen en inwijden van je nieuwe oven! En een oven is toch belangrijker dan internet. :))

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:07

Zo, hier op het werk net poffert gegeten. Hier zeurden ze al een jaar om ongeveer :P Dus vandaag maar eens meegenomen. Iedereen was enthousiast :D
Vanavond muffins met chocolade maken O:)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

Lekker FuGeLiCu!

Ik heb net een kleinere ovenschaal gekocht, ideaal voor de brownies ed met gehalveerd recept. :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:11

Hmm.... ik was vandaag met de kids bij de bios. Lekker bij de thee een brownie. Op de verpakking stond dat hij hemels moest zijn, en dat ding was me toch droog :x . Die doen we volgende keer niet meer.
Kids hadden ook geproefd en zeiden: Mam, die is niet zo lekker als wanneer we zelf maken hoor.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:15

Yasmine schreef:
Als je je alleen aan recepten zonder cups moet gaan houden, is het assortiment wel erg beperkt.

Het omrekenen is idd niet moeilijk, er zijn ook zat websites waar van die calculators op zitten. Ik heb gelukkig zelf cups en spoons thuis, meegenomen uit Amerika, ben er ontzettend blij mee! Geen gedoe meer met grammen afmeten bij amerikaanse recepten, helaas zijn ze hier niet zo makkelijk verkrijgbaar volgens mij...

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:21

Laurabram schreef:
Hmm.... ik was vandaag met de kids bij de bios. Lekker bij de thee een brownie. Op de verpakking stond dat hij hemels moest zijn, en dat ding was me toch droog :x . Die doen we volgende keer niet meer.
Kids hadden ook geproefd en zeiden: Mam, die is niet zo lekker als wanneer we zelf maken hoor.

Haha, wat leuk dat je kinderen dat ook zo zeggen. :))

Unravelation, die cups waren altijd bij de Hema te krijgen. Maar vandaag wilde ik ze kopen, waren ze er niet meer. -O- Nog wel teaspoon/tablespoon, maar niet de cups. Echt zonde!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:51

en bij de bakwinkels?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:45

Of bij Xenos of blokker? Misschien hebben die ze wel. Of komt het straks terug bij de hema?

Ik moet zeggen dat de muffins erg geslaagd zijn deze keer :j Er had alleen wel iets meer bakpoeder in gemogen, dan waren ze iets meer paddestoel nog geworden. Maar qua smaak tevreden nu. Dit recept in deze verhouding wordt opgeslagen :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:34

Deze staan bij mij in de oven: http://annies-eats.com/2011/09/02/raspb ... nade-bars/
Opmerkingen:
- ik heb 2 cups ipv 3 cups suiker gebruikt en daar had ik nog spijt van, want ik heb het graag lekker zuur met die citroen en framboos.
- minder citroensap gebruiken, want 1 1/3 cup zorgt ervoor dat je de framboos amper nog proeft
- frambozen pletten/zeven is hard labeur :')

Ben wel benieuwd, want het deeg/vulling smaakte lekker :9

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:45

O, maar ze zien er wel verrukkeluk uit op de foto Yasmine, benieuwd hoe ze uit de oven komen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:49

Heb al even geproefd en de framboos lijkt er wel meer uit te komen nu het gebakken is :j Hij moet er nog even in want in het midden is hij nog te zacht. En dan straks nog even de koelkast in. Maar mijn vorm was niet erg groot, dus ik heb 3cm deeg en een laag van 7cm vulling O:)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:51

Oeehh, die zien er lekker uit Yasmine! :9 Hoe groot was de vorm die je gebruikt hebt?

Ik heb gister mn rijbewijs gehaald, dat moet natuurlijk gevierd worden met een taart. Ik wil graag de limoen monchou taart maken, maar wil eigenlijk iets tussen de bodem en de monchou doen. Maar wat? Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:10

Dat ziet er wel lekker uit :))

Ik heb maatschepjes van ikea maar wil ook graag nog spoons En cups :j

Ik heb gisteren eindelijk meringues gemaakt en ze zijn te lekker :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:11

Saskia: laagje citroenmeringue?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:22

Ik heb gisteren de havermout koek/boterkoek gemaakt. Hij is lekker geworden en echt té simpel om te maken. Zelfs ik vond m lekker en ik hou niet van havermout/musli enz. Als iemand het recept wil, kan ik het van het weekend wel even posten. (ben nu op het werk en recept ligt thuis)

Of een laagje jam saskia? Weet alleen niet zo goed wat voor jam dan... miss iets zoets als tegenhanger van de citroen monchou?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:46

FuGeLiCu, wat is poffert?

Yasmine, mmm dat ziet er lekker uit.

Saskia, een laagje lemoncurd?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:37

Ik ga morgen weer een appeltaart maken, we hebben nog van die blikken staan van appeltaartmix van Granny's. Ben eigenlijk tegen pakjesbaksels maar moet zeggen dat deze blikken echt héérlijke appeltaarten maken. Het deeg blijft ook heel zacht en kleverig, niet zoals een 'normale' bodem die je in de vorm kan passen maar dit giet je erin en dan stop je hem in de oven. Maar hij is wel echt heul lekker!. ^^