Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:06

Het is echt heerlijk weer voor in de tuin bezig. Vandaag met manlief bezig geweest met het zonterrasje dat in de moestuin komt. Achter dat terras, tegen de schutting aan wil ik graag nog wat fruit laten groeien. Waarschijnlijk frambozen een zomer en een herfstras... wie heeft er nog meer leuke ideeën.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:05

@Evelijn; de, inmiddels beroemde, Japanse Wijnbes? Braam? Kruisbes? Weet niet hoeveel ruimte je daar hebt ;)

Ben even binnen voor een bakkie. Net wat koolzaadjes in perspotjes gedaan. Witte kool, paksoy en spitskool.
Ga zo nog even Snijmoes zaaien. Zag gisteren dat de tuinkers al flink uitgelopen is die heb ik afgelopen woensdag gezaaid.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:15

Hoi! Ik meld me hier ook! Ik zit met een dilemma! Ik heb een balkon zonder zon! In de ochtend heb ik 2 uurtjes zon, en in de echte zomer op het andere balkon ook een uurtje. Kan ik hier toch nog IETS op verbouwen? :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:50

Ik ga ook maar weer aan de slag! de gele framboos die ik vorig jaar van Ranna heb gekregen worden alweer mooi groen. En de rabarber komt er weer aan. Ik heb nog niks aan mn moestuin gedaan. heb nog een hoop werk te verzetten! Heb nu 2 kliko's vol met andere rommel. helaas staat het weer vol met zevenblad..... bah bha bah wat een zooi is dat...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:40

Heb vanmiddag Munt gekocht, kijken of dat lekker is in de thee :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:42

Eén tip: plant het op een plek waar het niet weg kan lopen. Ingesloten tussen opsluitbanden bv, of in een ingegraven ton zonder bodem. Munt woekert nl als de pest, en je raakt het nóóit meer kwijt :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:45

Thanks, zoiets had ik idd ook al begrepen via google.
Komt tussen de muren en bandjes, komt alleen wel tussen andere kruiden te staan, en na die bandjes komt gras, beter opsluiten dus?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:49

Glitfaxi schreef:
Hoi! Ik meld me hier ook! Ik zit met een dilemma! Ik heb een balkon zonder zon! In de ochtend heb ik 2 uurtjes zon, en in de echte zomer op het andere balkon ook een uurtje. Kan ik hier toch nog IETS op verbouwen? :o

Eén balkon op het noordoosten en één op het noordwesten? Sla zal daar wel lukken, vooral rucola (die houdt niet van warmte). Radijsjes (familie van rucola) zal ook wel lukken, en pluksla ook, evenals roodlof en andijvie. Als je wat meer ruimte hebt kun je ook één of twee aardappelen in een emmer poten, niets lekkerder dan vroege eigen aardappels. En Paksoi en familie heeft ook niet per se zon nodig.

Aardbeien, tomaten, paprika's ed. hoef je niet te proberen, dat wordt niet lekker zonder zon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:50

Cyntje schreef:
Thanks, zoiets had ik idd ook al begrepen via google.
Komt tussen de muren en bandjes, komt alleen wel tussen andere kruiden te staan, en na die bandjes komt gras, beter opsluiten dus?

Ja, ik zou het zeker niet tussen andere kruiden zetten, die zullen compleet overwoekerd worden. In gras hou je uitlopers met maaien wel kort, dat kan niet zoveel kwaad.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:53

Dan zet ik het denk ik gewoon in een pot :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:29

Ik heb de munt ook in een pot en dan in mijn kruidenbak... en dat is te doen.. maar het woekert echt hard als je het maar beetje ruimte geeft.

Het stukje is zo'n 6 meter, heb nu twee frambozen besteld en een wijnbes. en daarbij heel veel planten voor de haag die we nog moeten plaatsen tussen ons en de buren.
Met het lekkere weer krijgt de (moes)tuin steeds meer vorm. Alle ideeën die ik afgelopen tijden heb bedacht kunnen eindelijk beetje worden gerealiseerd :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:48

Hier begint ook alles mooi uit te lopen. De kruiden gaan lekker en de eerste spinazie, rucola en radijzen staan al boven de grond. De strijd tegen de distels (de enige plant die echt niet welkom is) en brandnetels (die wil ik niet overal) is helaas ook weer begonnen. Het mulchen werkt overigens fantastisch, daar nauwelijks onkruid en een bodem die barst van de beestjes. *D Binnenkort weer eens foto's maken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:28

ik heb ondertussen een wat plantjes aangeschaft om te gaan zaaien voor in de keuken peterselie, bieslook en nog iets ben t alweer ff vergeten haha..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:34

Hier gister op bezoek geweest bij Cream_1986 en mooie aardbeienplantjes, tomatenstekjes en verschillend zaad mee gekregen :D Hoop dat je heerlijk gaat smullen van de wijnbessen en heb al even gespiekt wat ik allemaal nog had liggen dus zal zeker wat je kant uitsturen! Even uitzoeken wat het is en hoe lang ik het heb :D

Verder nog een stop gemaakt bij de Intratuin en een pitloze witte druif meegenomen (vind dat zo ranzig, pitten :P ) en prei en andijvie. Durf ik nog niet buiten te zetten alleen! Verder de pluksla in de vensterbank staan en al m'n Action bakken weer netjes gemaakt. Ow en m'n Tayberry gepland, iemand daar ervaring mee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:44

Ik heb een blauwe maandag een tayberry gehad, weet eigenlijk niet wat daarmee gebeurd is, had hem misschien bij mijn ouders staan.
Smaakt als een framboos, misschien iets minder meelderig, geeft heel grote vruchten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:56

Oke, spannend :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:05

Tayberrie nog nooit van gehoord.

Iedereen is weer lekker bezig zo te lezen. Voor ik het vergeet, heeft er nog iemand aardbeien over? Er is veel gesneuveld afgelopen winter met die diepvriestemperaturen. Mijn rozemarijnen, peterselie, bieslook, lavas en veel aardbeien zijn verdwenen. Een peer is zeker dood en een aantal dingen is nog even afwachten.

Hier ben ik ook weer begonnen met zaaien. Ik zag dat de eerste dingetjes eindelijk uitkomen. Maar nog geen tijd en gezondheid gehad nieuw zaad te kopen. Het aardbeienstukje is in gebruik zo n beetje, met wat schuiven is het 2 bij 5 geworden. Niet zoals de bedoeling was met verhoging omdat een gebroken voet roet in het eten gooide. Die is een aardig eind geheeld nu dan maar in deze grond kijken wat er gebeurt. Ik kwam erachter dat een deel ervan bestrating met 2 cm grond is, daar komen nu wat bakken op met kruiden en groentjes, er passen 4 speciekuipen op. De kruiden moeten bij de kipjes weg omdat een dame inmiddels verzot is op peterselie.

De grote plantbakken moeten wat verplaatst worden ivm zonlicht bleek vorig jaar, de achterste kreeg half geen zon. Valt alleen tegen om een bak van 1 bij 1,25 bij 1 te verplaatsen als hij vol grond zit. Vandaag de eerste leeggeschept verplaatst en weer half vol gedaan. van de week de 2 e doen, dan is daarachter een mooi plekje voor potgrond, bakjes ed.

Een muurkasje komt wel, daar moeten we alleen flink voor gaan sparen. Dan hopelijk eens tomaten rijp. Alles bij elkaar heb ik nu 2 grote bakken, 15 90 liter speciekuipen met nog plek voor 4 eventueel, het aardbeienveldje en het stuk om de vijver met kipvrije kruiden. Misschien kan ik nog extra grond bietsen als we helemaal klaar zijn in de tuin.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:50

_O- Kip met kruiden klinkt ander heel lekker en ook slim; smaakt van binnen uit al goed! ...Ahhh sorry arme kip!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:32

Hier zondag de pluksla achter glas geplant en die komen nu al blij boven! Kijken of de pepers dat ook gaan doen :))

De tomaten doen het goed Nadine!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:54

Fijn te horen Anne! Hier hebben de jonge tomaten plantjes gisteren de hele dag in de zon gestaan.... OEPS! Nu is de helft dus bezweken onder de hitte; stengeltje volledig verdoogt. Er wel achter gekomen dat ze als kiemgroente ook te eten zijn hihi. Dus als ik ooit zaad over heb... Beter dan het weg gooien!

Van het weekend echt super veel gewerkt in de tuin. Heb mijn tuin nu opgesplitst in twee delen; rechts is mooi, links is lekker! Links heb ik dan ook een aardig stuk gewoon pure aarde, waar ik met wisselteelt mee aan de slag wil. Heb zondag er sla en spinazie gezaaid, en een mooie wijnbesstek van _Ananas_ ingezet! Voor de rest heb ik nog aardig wat aan de schuttingen hangen (aardbei en vergeet-me-nietjes voor de leuk) en in potten/bakken staan op ons zonnige terras (sla, rucola, calendula, kamille).

Ik ben nog op zoek naar een plekje voor een courgette en een pompoen, maar ik ben er nog niet over uit wat ik moet. Vorig jaar met heel veel moeite mijn vriend overgehaald één tegel uit het terras halen voor de courgette, wat super ging (zand eruit, verreikte potgrond erin). Echter is meneer niet van het inzicht in de tuin, dus hij snap niet dat ik er dit jaar WEER eentje uit wil, maar nu op een andere plek ivm wisselteelt, gronduitputten, ziektes... 'Kannie niet in het zelfde gat dan weer?! Is toch veel makkelijker? En dan hebben wij ook niet zo'n gatenterras!' Ik ook van jou schat! :*

Voor de rest zijn er plannen dat de tomaten die het overleven, in van die omgekeerde hangzakken te doen en in de zon aan de schutting te hangen. Lijkt mij ideaal! Het is een experiment, en ik hoop dat we een mooie zomer hebben!

Mijn 'moestuintje' bestaat echter uit zware kleigrond. Ik heb vorig jaar een stuk aan de linker kant omgespit van 1x2 meter tot zeg 75cm diep omgespit en van mest voorzien, waardoor deze aanzienlijk losser en luchtiger is geworden. Om dit ook volledig met een lap van 2x3 te doen zie ik alleen niet zo zitten, het is echt loodzwaar werk. Uiteraard naast het feit dat ik vele wormen de nek om draai met mijn riek (IEWWWW). Heeft er iemand nog tips om kleigrond op een minder intensieve manier te verbeteren?

Edit; Typo's ;)
Laatst bijgewerkt door cream_1986 op 27-03-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:56

Ik moet mijn hele groentetuin nog omspitten, is nu nog grasland dus eigenlijk moet de hele bovenlaag eraf.
Weet iemand toevallig waar ik goedkoop een ploegje oid kan huren/lenen? Of een andere handige manier?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:04

Afhankelijk van wat de grootte is van je groentetuintje, zou ik overwegen eens bij Hornbach te vragen wat ze daar voor materiaal voor hebben. Ik zit te denken dat ik het misschien niet zo omploegen, omdat je daar mee al die pollen en ook graszaden weer in je verse tuintje stopt; extra onkruid wieden lijkt mij. En moet je daarna niet weer een tijdje wachten tot alles wat je hebt ondergewerkt weer afgebroken is door de mictroorganismen, voordat je er wat op kan verbouwen? Kweenie... :\

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:33

cream_1986 schreef:
Fijn te horen Anne! Hier hebben de jonge tomaten plantjes gisteren de hele dag in de zon gestaan.... OEPS! Nu is de helft dus bezweken onder de hitte; stengeltje volledig verdoogt. Er wel achter gekomen dat ze als kiemgroente ook te eten zijn hihi. Dus als ik ooit zaad over heb... Beter dan het weg gooien!

Serieus? := Lijkt mij nou niet zo gezond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:35

Ja dat denk ik.
Lijkt me beter om de bovenste laag eraf te schrapen en dan de boel overhoop te halen.
Het is een stuk van 20 bij 6 ongeveer?
Iemand verderop aan de straat was van de week met zo'n minitrekkertje met ploeg erachter bezig in zijn groentetuintje, leek me wel handig. Ik had hem meteen moeten vragen of ie niet even langs kon komen maar ik zat met 2 kinders op de fiets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:43

Zware zeeklei en rivierklei zijn we helaas bekent mee, daarom doe ik nu het meeste in bakken op het aardbeienstukje na. Als je flink wilt spitten is een spitvork aan te raden. Dat is een breed uitgevallen riek waarmee het spitten iets lichter gaat. Daarna je grond verbeteren met compost en scherp zand om de boel wat luchtiger te maken. Is je grond eenmaal luchtig groeit wel alles goed.

Annelies geen idee wat verstandig is eigenlijk. Afgraven en verse grond ben je zeker redelijk onkruidloos. Maar ook een flinke kwak geld kwijt.

Arm tomatenstekje trouwens.

Cream kun je de vorige tegel niet weer terugleggen netjes en een andere eruit wippen. Of in een pot op het terras zetten?

Gevulde kip is hier ook een bekend grapje hoor, scheelt een hoop werk met klaarmaken als ze zichzelf al vullen. Vooral omdat de bak eerst naast het houthakblok stond waar ze graag op zaten te soezen. }> dus eerst zichzelf vullen en daarna klaarstaan voor de bijl. :') maar ik moet er niet aan denken de meisjes op te eten. Eigenlijk heel hypocriet, wel biologische scharrelkip kopen bij de fokker maar niet zelf durven fokken ervoor.