Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:35

Lupinen zijn heel makkelijk te kweken, heb je zaad van planten gehaald of uit de winkel?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:41

Vanavond mijn cherry-tomaatjes gebruikt in de pastasaus. :9
Morgen zal de jus van de karbonaadjes er vol mee zitten en weet voor overmorgen nog ff niets.
Oftewel: tomaatjes gaan erg goed! :D

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:42

Hallo,
Ik heb al eens eerder hier gepost. Nu heb ik een vraagje,
Maken jullie weleens bramenjam? Hoe doe je dit dan, welk recept? Kom er meerdere op internet tegen en ben benieuwd welke aan te raden is.

Bedankt.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:48

anneliesdj schreef:
Lupinen zijn heel makkelijk te kweken, heb je zaad van planten gehaald of uit de winkel?

Van de planten zelf, heb braaf gewacht totdat de zaaddozen bruin verkleurd waren en je de zaadjes hoort 'rammelen' als je tegen de zaaddoos tikt. Daarna een flinke berg zitten doppen en nu heb ik een beschaafd bergje lupinezaad :D

Ik hoor alleen verschillende verhalen over zaden gelijk in de volle grond poten of eerst in potjes/kweekbakjes. Ik heb eventueel wel een kweekkasje (zo'n vensterbank geval), waar ik ze mee op weg kan helpen.

Jullie ervaringen??

*edit* Mag dit eigenlijk wil in een topic over de groententuin?? Of is er een ander topic voor tuinieren met bloemen enzo??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:47

Hier nog geen enkelen courgette (die niet opgevreten werd door slakken) en geen pompoen. Heb van allebei 3 planten dus dat zou toch goed moeten gaan.

Tomaten ook nog zo groen als gras.

Framboos is eindelijk weer rups vrij dus die kan ik ook weer met smaak van de struik af eten.

Toch vind ik het eerste jaar groententuin al wel geslaagd. Heb al best wat dingen uit eigen tuin gegeten en vind het gewoon echt leuk. Volgend jaar eens goed bekijken wat nu echt beviel en daar wat meer van zetten. Bonen en sla komen sowieso terug.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:53

jongens, heb toch wel echt jullie hulp nodig. de pompoenplant neemt nu wel ernstige vormen aan en begint door de hele tuin te groeien, maar een pompoen vormen, ho maar! iemand suggesties?? of is dat normaal??

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:50

Mijn pompoen neemt ook een flinke groeispurt, zeker nu de laatste dagen met de regen en zon er op.. Ik lijd hem al overal langs om hem een beetje goed de ruimte te kunnen geven..

Gelukkig heb ik wel al een aantal pompoentjes er aan... Nu weet ik alleen niet of deze eetbaar zijn, want ik heb verschillende plantjes geplant en eentje doet het.. Enn... Die doet het goed zal ik maar zeggen.. :+

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:52

hebben jullie ervaring met bloemkool?
volgens mij zat er verkeerd kaartje bij de stekkies :o want het lijkt er niet eens op

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:09

Voor wie nog geen pompoenen heeft aan de plant: geen paniek. Niet elke bloem wordt een pompoen maar er is nog tijd genoeg. Ik meen zelfs dat het nog niet te laat is om jonge planten te zetten. Voor zaaien is het wel te laat.

Oogsten kan tot de eerste nachtvorst, hopelijk laat die nog een beetje op zich wachten.
De planten groeien momenteel echt als wilden. Wordt het te gortig met lange ranken dan kun je deze gewoon inkorten/afknippen.
De pompoenen worden normaal gesproken pas geoogst zodra het steeltje begint uit te drogen. Vanaf dat moment gaat er geen voeding meer naar de vrucht en zal dus niet verder groeien.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:16

Ik heb honderden en honderden pruimen in de boom. Elke dag haal ik er wel 50 af....en ik weet nu niet meer wat ermee te doen :D
Iemand ideen?
Pruimenjam vind ik niet zo heel lekker :)

Voor de liefhebber met kilo's tegelijk af te halen in Haarlem :D

Verder beginnen de tomaten te blozen, en de chili pepers zijn zo goed als rijp.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:19

Kruimeltaart met pruimen! :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:21

Wat grappig, wij hebben dezelfde naam...hier ook 'n Esther J. :)

Okay, taart lust ik wel :)
Ik ga recepten zoeken, thanks!!

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:30

Heb je ook een van de meest voorkomende achternamen dan? Dat zou helemaal een grap zijn haha!

Als je geen leuk recept kan vinden heb ik er thuis nog wel een voor je. Dat is weer zo'n via via opgeschreven recept, heel makkelijk te maken en heel erg lekker!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:32

Nope....maar 50 in NL :)

ik houd me van harte aanbevolen voor het recept...ik vind de via via recepten veel leuker dan de smulwebs etc
Dank je!!

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:39

ah ok, dan heten we iig niet exact hetzelfde haha :-P

Is prima, ik zal het even uittypen voor je! Ik vind het zelf wel een aanrader, het is een open kruimeltaart en hij ziet er ook leuk uit vind ik (niet zo standaard).

Wordt vervolgd!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:58

Sweet!
Dank je :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:32

vanLotje schreef:
Ik heb honderden en honderden pruimen in de boom. Elke dag haal ik er wel 50 af....en ik weet nu niet meer wat ermee te doen :D
Iemand ideen?

Ik heb een echt heeeeeeeeeerlijk recept voor pruimentaart (je kan trouwens bijna elke soort fruit gebruiken) het wordt een soort van cake en is echt zalig (gaat nu voor je zoeken)

ik heb hem!! Afbeelding http://www.eediete.nl/keuken/?p=85 heerlijk en hij lukt altijd!!
Laatst bijgewerkt door Zidore op 04-08-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:33

lageveld schreef:
Voor wie nog geen pompoenen heeft aan de plant: geen paniek. Niet elke bloem wordt een pompoen maar er is nog tijd genoeg. Ik meen zelfs dat het nog niet te laat is om jonge planten te zetten. Voor zaaien is het wel te laat.

Oogsten kan tot de eerste nachtvorst, hopelijk laat die nog een beetje op zich wachten.
De planten groeien momenteel echt als wilden. Wordt het te gortig met lange ranken dan kun je deze gewoon inkorten/afknippen.
De pompoenen worden normaal gesproken pas geoogst zodra het steeltje begint uit te drogen. Vanaf dat moment gaat er geen voeding meer naar de vrucht en zal dus niet verder groeien.

thnx!!! hier kan ik iets mee. ik laat hem gewoon lekker door de tuin wandelen dan enhoop op mooie vruchten. dat van het steeltje enz wist ik ook niet. volgens mij konden we vorig jaar ook pas in sept/oktober oogsten dus moet gewoon geduld hebben (ja, moeilijk is dat hoor, geduld! ;-) )

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:37

lageveld schreef:

Oke, dat wist ik niet! Ik zal nml al te denken wanneer ik ze er af moest halen!

De tomaatjes beginnen hier ook rood te worden..
Voor de rest heb ik alles al geoogst.. Bloemkool, brocoli, rode bietjes, worteltjes... Het is al leeg in mijn tuintje.. :+
Ik laat hem nu ook leeg, want wil hem volgend jaar helemaal anders inrichten..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:38

krijg hier pb dat ik zelf ook de pompoen kan bevruchten door met kwastje in de verschillende bloemen te doen (omdat 1 mannetje en1 vrouwtje is) iemand bekend met deze info??

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:51

Zidore schreef:
vanLotje schreef:
Iemand ideen?

Ik heb een echt heeeeeeeeeerlijk recept voor pruimentaart (je kan trouwens bijna elke soort fruit gebruiken) het wordt een soort van cake en is echt zalig (gaat nu voor je zoeken)

ik heb hem!! Afbeelding http://www.eediete.nl/keuken/?p=85 heerlijk en hij lukt altijd!!

Ooooh dat ziet er lekker uit!
Die ga ik van het weekend maken.
En dan die van Esther J.
En dan op dieet :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:52

hij is echt zooooooo vreselijk makkelijk
en vreselijk lekker
ook niet duur qua ingredienten
dus heb er veel familieleden, vrienden en buren mee ingepakt ;-)
p.s. ik heb niet teveel melk gebruikt
als hij smeuig genoeg was vond ik het prima

zie reacties onder de link dat je hem ook met appel, peer etc. etc. kunt maken
ik heb hem al in zooooveel variaties gemaakt, denk dat ik hem dit weekend ook weer eens ga doen
heb nog wat appels in de fruitmand liggen die er bejaard beginnen uit te zien ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:57

Zidore schreef:
krijg hier pb dat ik zelf ook de pompoen kan bevruchten door met kwastje in de verschillende bloemen te doen (omdat 1 mannetje en1 vrouwtje is) iemand bekend met deze info??

Tuurlijk kan dat ook. Maar bij buitenplanten is dat zelden nodig, daar zoemen genoeg hommels en bijen rond.
In mijn kas doe ik het ook met een kwastje in het vroege voorjaar bij mijn perziken. Anders krijg ik echt geen vruchten. KI bij planten 8-)
Maar dan heb ik het over maart, bijen zijn nog nauwelijks wakker en de kasramen gaan nog niet open omdat het niet warm genoeg is. En om dan een partijtje bijen of hommels te kopen en los te laten vind ik weer net even te ver gaan (wat in professionale kassen wel wordt gedaan)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:59

ok thnx dan ga ik straks eens (als een heuse mondriaan) wat kwasten in de tuin _O-

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:01

Het is wel een heel slecht bijen en hommeljaar dit jaar, bloemen bevatten te weinig nectar dit jaar en dus wrs. worden heel veel planten niet tot nauwelijks bevrucht.. Dan is het wel handig als je de natuur even kan helpen met een kwastje.. :)
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 04-08-10 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt