de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:53

Pmarena misschien maar als ze er zijn zullen ze duur zijn om te huren en zeer waarschijnlijk ook groot materiaal.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:04

Hoeveel aardbeienplanten stoppen jullie in de action bak?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:08

Heb er 8 inzitten dat paste prima wil ook weer niet te vol doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:13

Ok... dan ga ik mijn vier planten even wat dichter op elkaar zette, had 20 planten besteld in een pakket, maar had er 4 over, dus die in de action bak geparkeerd.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:19

Ik heb zo'n sixpack standaard aarbeien bij de intratuin gehaald, die heb ik nu in een halve action bak staan. De andere helft heeft nu even radijsjes en daarna komt er sla in, weet nog niet welke.

Eigenlijk wilde ik graag rode kool of iets dergelijks erin maar dat gaat nooit passen haha

Vorige week zaterdag in het zonnetje bezig geweest en alles klaargemaakt dus zodra het mooi weer is gaan de tomaten, komkommers en peultjes naar buiten
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 20:21

al die aardbeien, ik vond ze altijd zo heerlijk maar ben er zwaar allergisch voor, ik verbouw ze dus ook niet, maar wel jammer :j , had wel van die witte aardbeien gekocht maar nog nooit een vrucht ingezeten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:27

Met het tempo dat mijn aardbeien zich voortplanten zullen er denk wel snel meer dan 8 instaan :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:09

Afbeelding
Bloembollen die omhoog komen.
Afbeelding
Nog bezig met harken.
Afbeelding
Klaar met dat deel harken.
Afbeelding
En balkon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:27

Roosje01 schreef:
Met het tempo dat mijn aardbeien zich voortplanten zullen er denk wel snel meer dan 8 instaan :')

Als je er niet meer wilt hebben moet je gewoon de uitlopers er uit halen. Doe je dat nog voor er nieuwe plantjes aan komen dan komt dat de productie van aardbeien ook ten goede. Uitlopers kosten de plant veel energie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:31

Hey wat leuk. Hier wil ik me melden.

Sinds kort dit:

Afbeelding

Afbeelding

Heel leuk.

Ik ga nu even wat bijlezen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 23:52

welkom giolli, dat kistje is van de action? ik heb dezelfde, staan al een heleboel plantjes in, komt goed op :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:55

Ja die is van de action. :j Ik heb 0 ervaring dus nu alleen de verpakkingen gelezen en daar na gehandeld. Ik heb ook 3 plantjes in de venster staan maar die moesten binnen begreep ik. Tijm, basilicum en koreander.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:59

Malenka schreef:
Roosje01 schreef:

Als je er niet meer wilt hebben moet je gewoon de uitlopers er uit halen. Doe je dat nog voor er nieuwe plantjes aan komen dan komt dat de productie van aardbeien ook ten goede. Uitlopers kosten de plant veel energie.

Klopt maar op gegeven moment hou ik haast niet meer bij door vakantie en slecht weer weinig tijd. Maar nu in bak zal het wel makkelijker zijn om bij te houden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:38

Het is best lastig om een eetbare tuin te creëren in een ander land (andere grond). ;) De aardbeien en blauwe bessen (mjommie) doen het goed. De rest gaat dood (te warm en te weinig voedingstoffen)

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:30

Hé jullie zijn alweer hard bezig geweest! Wat leuk hè als het dan ff lekker weer is *D :9 :9
Ik doe ook weer mee!
Ik heb mijn aardbeien allemaal uitgegraven en in potjes gedaan. Ik heb wel zo'n 15 potjes vol van maar een vierkante meter :')
IK zie dat jullie zo'n fijne bak van de Action hebben, die ga ik dan ook maar kopen :P
Ik denk altijd dat aardbeien in potten groter en lekkerder worden dan in de grond. Hebben jullie dat idee ook?
We hebben ook al wat gras ingezaaid in ons nieuwe weitje, en al bloemenzaadjes bij de Aldi gekocht voor wel 20 cent :') _O-

Waar kan ik nu al verder mee beginnen volgens jullie?
Ik wil sowieso een stukje met allemaal leuke bloemen. Kan ik daar al mee beginnen nu?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 00:18

Ik heb ze in een bak gedaan, omdat ik hoop dat ik dan eindelijk is zelf mijn aardbeien kan eten ipv de slakken := .

Bloemen staat vaak op de zakjes aangegeven welke periode je ze kunt zaaien. Heb leeuwenbekjes en dwerg asters gezaaid die konden al in maart en rest wat ik heb kan pas in april en mei

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:14

Roosje01 schreef:
Ik heb ze in een bak gedaan, omdat ik hoop dat ik dan eindelijk is zelf mijn aardbeien kan eten ipv de slakken :=

Precies Haha dat dacht ik ook

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:22

Ik heb straks zoveel aardbeien dat ik niet weet wat ik ermee moet. Maar hier zijn niet de slakken het grootste probleem, maar de eenden die ook wel wat lusten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:45

Vlak de merels ook niet uit :o
Die plukken ze hier zo uit de balkonbakken die rond de waterput hangen, en vreten zo meer op dan de slakken.
Of ze in pot trouwens meer produceren zou ik niet weten, ik heb ze bakken op de binnenplaats omdat dat lekker dicht naast de keuken is :D. En de andere plantjes in de tuin staan er als reserves, dus van mij mogen de muizen en slakken die hebben, zodat ze hopelijk de rest in de tuin met rust laten O:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:53

:') Ja merels ook ja en spreeuwen en eksters ook, maar ga gewoon weer landen voor gevorderden maken (moeilijkheid graad hoog).

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:07

Oh heb gelukkig geen last van vogels zit hier alleen 1 ekster paar al jaren blijkbaar verjagen die alle andere vogels ofzo. Maar mijn planten laten ze tot nu toe netjes met rust.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:04

Ik heb denk ik ook vogels die meeknabbelen :=

Nou ik ben bij de Action geweest, en geen een pot te vinden die ik zocht, alleen ronde. Nu zijn we naar de Boerenbond geweest, en daar hadden ze heel mooi houten vierkante bakken voor maar 10 euro, en daar hebben we er nu 2 van voor de aardbeien. Heel erg leuk!

Ik heb vorig jaar bij iemand ik denk tuinbonen rauw gegeten uit de tuin, alleen dat boontje niet de hele boon (die mevrouw van de tuin gaf mij er een Haha dus niks gestolen hoor ;) :D )
Die zou ik dit jaar ook wel heel graag willen hebben in mijn tuintje, maar weet iemand hoe die heten? Of wat voor soort bonen het zijn? Zij heeft dat wel gezegd tegen mij, maar ik heb geen idee meer :(

En heeft iemand van jullie ook zelf lavendel geplant, of gaat dat doen? Ik wil dat heel graag gaan doen. Misschien heeft iemand tips :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:18

Ik heb wel een gekochte lavendel benieuwd of die nog wat gaat doen dit jaar. Hoop planten zien er dor uit momenteel. Zelfs een vaste plant die al 2jaar staat heeft het zwaar.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:59

Sophie_Wind schreef:
Ik heb vorig jaar bij iemand ik denk tuinbonen rauw gegeten uit de tuin, alleen dat boontje niet de hele boon (die mevrouw van de tuin gaf mij er een Haha dus niks gestolen hoor ;) :D )
Die zou ik dit jaar ook wel heel graag willen hebben in mijn tuintje, maar weet iemand hoe die heten? Of wat voor soort bonen het zijn? Zij heeft dat wel gezegd tegen mij, maar ik heb geen idee meer :(

Weet je zeker dat het een boon was? Bij mijn weten zijn alle bonen en erwten rauw giftig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:28

Erwten kun je prima rauw eten hoor, erg lekker :j Dat is schijnt het omdat de suikers in de erwt nog niet omgezet zijn naar zetmeel. Daarom smaken verse erwtjes lekker zoet en zijn erwten uit de winkel vaak so melig.

Je zaait dan gewoon peultjes en die knak je kapot, en dan kan je zo een rijtje erwtjes er uit eten.