Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:56

Ik geef mijn eten vaak in de app my fitness pall. Daaraan kan ik zien dat ik qua verhoudingen altijd qua eiwitten iets te laag zit. Niet immens laag ofzo maar ik wil er toch wat op letten :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:48

Ik slik spirulina voor het ontgiften van m'n lijf, niet per se voor eiwitten... Maar het lijkt me een prima aanvulling.

Al ga ik wel mee wat eerder is gezegd, mensen met écht eiwittekort bestaan eigenlijk niet in de Westerse wereld. Zelfs fruitariers en veganisten niet, alleen bij een extreem lange honger en zeer eenzijdige voeding (zoals in derde wereldlanden).

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:56

Bedoelde inderdaad ook meer met dit gegeven dat het weinig zorgwekkend is als je qua eiwitten iets te laag zit, want wil je hiermee klachten krijgen moet je wel héél erg hard je best gaan doen. :)
Bijvoorbeeld een vitaminetekort met als gevolg klachten zijn een stuk waarschijnlijker en veel voorkomender.

En wou dit niet denigrerend zeggen of iets, ik zorg er zelf ook voor dat ik mijn proteïnen bij elkaar scharrel. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:03

Daarop inhakend :') :') :

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 02:29

:') _O-

Nog een paar dagen en ik ben al een maand vegetarisch. Tot nu toe bevalt het me prima om geen vlees te eten. Ik mis het eigenlijk ook niet. Ik mis wel het gemak van alle producten kunnen kopen, waaronder veel kant en klare spullen, wat nu een stuk minder kan, want overal zit haast wel vlees in. Had ik helemaal niet door hiervoor. Ik kocht kant en klare nasi (zitten kleine stukjes ham in), soep (gehaktballetjes of kip), alle maaltijdsalades van de AH etc. Best veel dingen waar ik niet over nadacht. Het is veel meer dan alleen de hamburger bij het avondeten.

Maar goed, alsnog, het gaat me goed af. Had wel minder energie, maar ik heb vandaag potje ijzer en B12 gekocht, want ik kwam wel tekort. Ik merk dat ik het moeilijk vind om een afwisselend menu samen te stellen die alle checkboxen aanvinkt van wat ik nodig heb.

Vind het ook erg lastig om elke dag te bedenken wat ik ga eten... We hebben meestal niet genoeg in huis om een goed vegetarisch gerecht te maken die voedzaam genoeg is... Waar eerder ik dan gewoon aardappelen maakte, een pot boontjes en een stuk vlees en voila, kan dat nu niet echt meer. Niet een paar keer in de week tenminste.

Dus ik heb vanavond een weekmenu gemaakt. Morgen naar de markt, groente en fruit inslaan voor de hele week ipv de supermarkt. Ben benieuwd of het goedkoper is.

Wat vinden jullie van mijn avondeten voor aankomende week? :P

Maandag
Gevulde paprika en rijst, met tofu, noten, ui, tomaten, ketjap en peterselie

Dinsdag kook ik niet

Woensdag
Krielaardappelen met creme fraîche, ui en gewokte courgette, boontjes, champignons en prei.

Donderdag
Eet bij vrienden

Vrijdag
Ovenschotel met courgette, tomatenblokjes, aardappelschijfjes en vegetarisch gehakt

Zaterdag
Gevulde aardappels en salade. Met kurkuma, kerrie, chiazaad, mais, feta, tomaten, walnoten met honing en veldsla

Zondag
Pasta in roomsaus met gegrilde tomaat, rucola, pijnboompitten en geraspte kaas.

Is zoiets als dit een beetje gebalanceerd :P Het is wel veel courgette, tomaat etc, maar volgende week staat dan weer in het teken van een andere groente. Ik wil het ook budget houden, dat ik ook alle groente verbruik die ik koop. Resten van de vorige dag kunnen dan mee in het gerecht de dag erna bijvoorbeeld.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:48

Ik vind dit er prima uit zien hoor, zo ver kom ik niet :') Het is ook niet erg om per week een paar keer dezelfde groente te eten, wij eten ook veel het zelfde omdat het nou eenmaal geoogst moet worden.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:55

Ik meld mij ook! Beginnend vegan, ik at al minder vlees. Maar nu wil ik helemaal stoppen met dierlijke producten.

Tranen en tuiten zitten janken bij verschillende docu's |( |(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:05

Eline, tja euhm, als ik eerlijk ben vind ik er best veel zuivel in zitten :o Maar he ik ben vegan.
En ben je bij de huisarts geweest voor B12 en ijzer? Want ijzertabletten nemen terwijl je niet daadwerkelijk een tekort hebt is niet zo goed voor je stoelgang. En een B12tekort loop je niet binnen een maand op, of had je hier al eerder last van? :)
Voor ijzer zou ik trouwens ferro siroop aanraden, is van roosvicee en staat in het gezondheidsschap bij de diksap voor kinderen. Elke dag een klein glaasje doet wonderen als je een beetje laag zit in je ijzer. Ik haal het nog wel eens voor tijdens mijn menstruatie, dan heb ik ook wat minder klachten :)

Met je andere zaken kan ik je ook niet echt helpen denk ik... Ik maak net zo makkelijk een AGV'tje vegan dan vroeger :) Alleen is het dan een vegaburgertje uit de vriezer. (Coop aanbieding is alleen vandaag nog volgens mij! :) Alle vivera 1 euro! :D :D ) En wat de maaltijdsalades betreft, tja... Die dingen zijn toch stervens duur := Ik eet het nog af en toe want er zijn er twee vegan, en anders van die mini bakjes bulgur met een broodje. Daarover gesproken, AH heeft tegenwoordig een gegrilde groenten focaccia die echt heerlijk is en vegan *\o/*

Zijn er hier trouwens vega(n)s die aan krachttraining of duurtraining doen? Mijn favoriete sportsupplement hebben ze niet meer bij de Holland & Barett dus ik heb een nieuwe nodig :=

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:28

Dankje Riraito. Helpt ook dat ik wel dol ben op koken en experimenteren :p.

@Magrathea: Precies, ik ben geen vegan, dus met zuivel heb ik geen problemen. Misschien dat vegan of in ieder geval meer vegan er in de toekomst wel inzit (maar misschien ook niet, we zullen het zien), maar overschakelen van 26 jaar vlees naar geen vlees is qua bedenken wat ik nu wel en niet kan eten, eerst moeilijk zat.

B12 heb ik eerder tekorten van gehad en vroeger zelfs injecties voor gekregen. Dus dat vond ik nu wel belangrijk aan te vullen.

Ijzer heb ik 2x eerder tekort gehad, als tiener, maar nu eigenlijk niet. Ik heb bij de drogist advies gevraagd en op internet gezocht, dat ijzer belangrijk is als je vega gaat. Maar ik heb al genoeg stoelgang klachten :') dus bedankt voor de waarschuwing. Ik zal de arts komende week even bellen voor advies.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:28

Ja ik heb ooit een beetje laag gezeten met ijzer en de huisarts zei dat ze me best tabletten willen voorschrijven maar dat je daar soms heel ongelukkig van wordt :') Dus liever aan de roosvicee en veel spinaziesmoothies drinken dan. Uiteindelijk bleek dat ook ruim voldoende, heb geen last meer gehad.
Sowieso is Ferro ook gewoon erg lekker om te drinken +:)+ Altijd fijn

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:15

Die Ferro ga ik ook eens zoeken, zeker als het helpt bij menstruatieklachten. Alle beetjes helpen!

Qua weekmenu denk ik dat je prima bezig bent hoor :) veganistische alternatieven zijn zeker wel te vinden of te maken met een blender, maar hé, je hebt je stap naar vega al gemaakt en dat is al tof (en best lastig, als ik mijn vrienden soms hoor :P )! Gewoon je eigen tempo aanhouden voor veranderingen, dan houd je ze waarschijnlijk ook langer vol :)

Wat betreft seizoensgroenten: er zijn weer asperges! Ik heb al soep en gestoomde asperges op en rauwe groene door de sla met wat olijfolie en limoen, maar kan nog wel wat vegan inspiratie gebruiken. Wat zijn jullie favo recepten? :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:21

Spinazie bevat niet superveel ijzer dat is een fabeltje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:31

poes schreef:
Spinazie bevat niet superveel ijzer dat is een fabeltje.

Nee, het is niet de meest ijzerhoudende groente... Maar groene bladgroenten in het algemeen bevatten wel relatief veel ijzer. Het enige ding is dat je voor ijzer uit plantaardige bronnen liefst extra vitamine C tot je neemt zodat het beter opgenomen kan worden. Bijvoorbeeld in een smoothie met sinaasappelsap :)*
Boerenkool was dacht ik hoger in ijzer maar dat vind ik niet lekker :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:49

Sowieso is plantaardig ijzer gewoon van minder kwaliteit dan dierlijk ijzer. De samenstelling is anders dan dierlijk ijzer waardoor het minder volwaardig is (haem-ijzer en non-heam ijzer, sorry, kan geen info zoeken want zit in china en daar is google niet toegestaan ;) )

Ik ben blij dat ik gekozen heb om niet vegan te gaan hier in china. Eten is hier echt heel lastig. Vegetarisch lukt nog als we met de gids zijn, maar zonder gids is het wat plaatjes aanwijzen en maar zien hoe het smaakt. Men spreekt geen woord over de grens dus alles gaat met handen en voeten en foto's die ik onderweg hier en daar van drankjes heb genomen. Ik ben blij als er wat lekkere gerechten op tafel staan en probeer niet te kieskeurig te zijn :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:38

mar_fay schreef:
Die Ferro ga ik ook eens zoeken, zeker als het helpt bij menstruatieklachten. Alle beetjes helpen!

Qua weekmenu denk ik dat je prima bezig bent hoor :) veganistische alternatieven zijn zeker wel te vinden of te maken met een blender, maar hé, je hebt je stap naar vega al gemaakt en dat is al tof (en best lastig, als ik mijn vrienden soms hoor :P )! Gewoon je eigen tempo aanhouden voor veranderingen, dan houd je ze waarschijnlijk ook langer vol :)

Wat betreft seizoensgroenten: er zijn weer asperges! Ik heb al soep en gestoomde asperges op en rauwe groene door de sla met wat olijfolie en limoen, maar kan nog wel wat vegan inspiratie gebruiken. Wat zijn jullie favo recepten? :)

Precies, één stap tegelijk. Volg al wel veel vegan pagina's etc, waar veel lekkere vegan recepten op staan, dus dat ga ik ook wel hier en daar maken. Maar wil mezelf nog niet al teveel restricties opleggen. Eerst maar beetje bedreven worden in vega koken en eten.

Hoewel ik het vlees niet echt mis, mis ik wel het gemak van eigenlijk gewoon alles wat je maar wilt kunnen kopen. Maar goed, dat is een kleine 'opoffering' die helemaal niet zo'n ramp is.. Ik pas en kook ook weleens op de kids van familie en dan moet ik nu zelf wat meenemen als vleesvervanger of extra groente opscheppen, gezien de kids wel gewoon vlees eten. Dat maak ik dan ook gewoon. Daar heb ik geen moeite mee. Dat er dan hamburgers voor mijn neus staat of kipfilet, dat maakt me niet uit. Had alleen laatst wel moeite toen we met Pasen bitterballen hadden in de middag. Lekkerrrrr. Voor mij waren er kleine kaassoufles, ook wel lekker haha, maar bitterballen is/was mijn lievelingseten :o Dan is het even slikken, maar niet onoverkomelijk.

Ik ga ook even kijken naar die Ferro. Ik moet sowieso ook gezonder gaan drinken. Drink veel te veel suiker.

@secricible: Vind het wel knap dat je dan je principes even opzij kan leggen voor het land waar je bent. Denk dat je reis dan ook een stuk makkelijker en fijner is zo, dan dat je elke dag prutsmuts hebt om vegan eten te vinden/op tafel te krijgen. Dat lijkt me niet zo gezellig, dat elke dag opnieuw. Vega is dan net een tikkie makkelijker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:47

De vegetarische slager heeft ook bitterballen. :) In het vriesvak van de grotere AH's volgens mij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:49

Bij de natuurwinkel in mijn oude dorp hadden ze ook altijd bitterballen, een stuk goedkoper dan die van de vegetarische slager en nauwelijks van echt te onderscheiden :9

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:49

Bij de Aldi heb je in de vriezer ook vegabitterballen! en meer dingen, in groene doosjes.

Bitterballen nog niet geprobeerd btw, hebben geen frituur. Wokblokjes en kipstukjes zijn wel lekker

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:49

ElineS, je zou eens op de website gewoonvegan.nl kunnen kijken. Niet omdat ik vind dat je meteen veganistisch zou moeten worden, maar omdat het een geel fijn overzicht is van alles wat je gewoon in een gewone supermarkt kan kopen en geen dierlijke ingrediënten heeft.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:53

Ja, gewoonvegan is echt geweldig, ook om te laten (in)zien dat je prima in de supermarkt terecht kan als vegan, ook voor koekjes en snacks.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:16

:j Ik heb hem net ook gelinkt naar mijn niet meer huisgenoot die geen lactose meer mag eten. Die is dus ook helemaal aan de edelgist :D En ik kon haar mooi even laten zien dat je nog volop koekjes kunt eten haha.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 02:29

Eline, gaat niet specifiek om mijn principes. Ik wil een maand vegan gaan proberen om te kijkje hoe dat bevalt, vooral voor gezondheid en milieu. Wilde dat in april doen maar dacht dat dat met china niet haalbaar was ;)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:43

Bonna schreef:
ElineS, je zou eens op de website gewoonvegan.nl kunnen kijken. Niet omdat ik vind dat je meteen veganistisch zou moeten worden, maar omdat het een geel fijn overzicht is van alles wat je gewoon in een gewone supermarkt kan kopen en geen dierlijke ingrediënten heeft.

echt een hele fijne facebook pagina/website :j

Ik koop over het algemeen toch steeds dezelfde spullen omdat ik weet dat ze vegan zijn en ik geen zin/tijd heb om steeds alle labels te lezen. Daarnaast ben ik ook niet goed met de E-nummers.

Zijn er mensen die het leuk vinden om in juni naar 1 van de nieuwe vegan places in Amsterdam te gaan?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:08

Ja, dat lijkt me erg leuk! Welke heb je in gedachte?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:35

Mag ik me hier ook melden? Sinds een paar maanden twijfelden mijn vriend en ik steeds meer aan onze consumptie van vlees en dierlijke (bij)producten. De impact die het eten van vlees e.d. op het milieu heeft kunnen we voor onszelf gewoon niet meer goedpraten, om van de gruwelijke slachttaferelen nog maar niet te spreken. Sinds een week eten we dan ook volledig veganistisch. Ikzelf ben al eerder 6 jaar vegetariër geweest, maar veganistisch eten is tot nu toe nog nooit gelukt. Mijn vriend heeft altijd vlees gegeten, maar is gelukkig niet zo'n typische man die bij alles een grote lap vlees wil eten. Tot nu toe gaat het ons eigenlijk vrij gemakkelijk af, dus hopelijk kunnen we het makkelijk volhouden...

Zag in dit topic al een paar leuke recepten voorbij komen, dus hoop hier wat inspiratie op te kunnen doen! :)