Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:43

Maar wil ze dan niet de kip apart houden ofzo? Beetje zonde dat er dan vlees gekocht moet worden voor jou terwijl je het niet eens lekker vindt :\

Hier, allemaal even doen! http://quiz.bnn.nl/eettest/ Ik had een 6,5 , nu schaam ik me := Ben wel benieuwd wat ik fout had maar dat kan je helaas niet zien.

Ik heb trouwens vandaag tempeh gekocht! Was 1 euro voor 2 pakjes op de markt, ik ben benieuwd :Y)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:52

Ik heb 'm gisteravond gedaan, had een 7, waar ik overigens tevreden mee was, want vragen zoals: hoeveel hamburgers eten we in Nederland? Tja, daar voel ik me niet slechter door, als ik die fout heb.

Overigens hoor ik officiëel niet meer in dit topic, ben op aanraden van de dokter vlees gaan eten. Echter eet ik alleen rund, zo'n 1/2 x in de week.

"Kip, het meest mishandelde stukje vlees, kip!"

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:27

Douce schreef:
Ik heb 'm gisteravond gedaan, had een 7, waar ik overigens tevreden mee was, want vragen zoals: hoeveel hamburgers eten we in Nederland? Tja, daar voel ik me niet slechter door, als ik die fout heb.

Overigens hoor ik officiëel niet meer in dit topic, ben op aanraden van de dokter vlees gaan eten. Echter eet ik alleen rund, zo'n 1/2 x in de week.

"Kip, het meest mishandelde stukje vlees, kip!"

:= Ja die kende ik inderdaad.

Hamburgers was bij mij ook een gokje, maar 60 mln viel al af bijv, dat zou 4 burgers pp pj zijn (uitgaande van 1 mln vegetariërs), dat is wel erg weinig. Zeker als je meerekent dat er figuren zijn die er meerdere van die dingen weghachelen elke week ( :r ) . Dus toen voor 400 gegaan.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:37

Nou het leek mij handig dat ik toch wat vlees lust aangezien ik komende zomer in het buitenland ga werken en niet weet of ze daar echte vleesvervangers hebben.. Maar het is ondertussen al weer een paar maanden geleden :=

Die test heb ik niet meegedaan gister, ben op tijd naar naar bed gegaan aangezien ik om 8 uur op school moest gaan..
Maar vind het sowieso altijd schrikken als je hoort hoeveel kilo vlees er per jaar wordt verwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:22

Zou ik hier ook mee mogen praten? Ik eet al heel lang vrij wel geen vlees en ben nu een maand of 7 volledig vegetariër. Vind het alleen nog wel lastig om gevarieerd te eten omdat ik echt een zeurzak ben met eten. Ik lust bijvoorbeeld absoluut geen uien.

En eten jullie ook eieren of vis? Ik eet beide niet maar ik vind op internet toch wel heel veel vegetarische recepten waar bijvoorbeeld ei in gebruikt word. Natuurlijk is een ei nog geen dier, maar het idee staat mij een beetje tegen op de een of andere manier.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:28

xTammyy schreef:
Ik woon samen met een huisgenootje en af en toe eten we samen, dat is dan meestal kip dus zo doende. Zou verder niet mijn voorkeur zijn om zelf te maken.
Vegetarisch? Een gevulde courgette volgens de makkelijke maaltijd van 24kitchen :)

Je kunt in deze situatie nog proberen rundergehakt te eten. Dit komt van de melkkoeien die uitgemolken zijn en een redelijk leven hebben gehad, niet puur geslacht worden voor vlees en dus een kleinere ecologische foodprint hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:31

winkel eieren zijn geen dier en worden geen dier, zijn onbevrucht .
maar ja, ik eet eieren , ook toen ik geheel vegetarisch at , deed ik dat.
maar als jij je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen :)
wij eten trouwens wel vrije uitloop en bio eieren, geen scharrel eieren (dat is echt zulke volksverlakkerij die naam) en ik wil uiteindelijk zelf kipjes in de tuin.
uien ... die gaan er hier ook best veel doorheen.
net zoals knoflook, sjalotjes etc .
het enige waa ik echt de moed bij op heb gegeven is tofu en tempeh, ik word er serieus misselijk van :+

maar ook zonder uien zou je toch best goed kunnen eten denk ik?
wat lust je echt, echt niet en zijn dat dingen die je al vaker op hebt, of 1 a 2 keer geproefd hebt , veel dingen die je niet lust, moet je gewoon echt een aantal keer geprobeerd hebben voor je ze leert waarderen en de manier van klaar maken kan een wereld van verschil maken :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:43

Ik eet eieren, vers van kippen waarvan ik weet hoe ze leven of uit de winkel 3-ster biologische. :j

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:48

Thanks voor de tip Forumster :)

Wianca, lust je ook geen wokmixen enzo dan? Daar zitten ook vaak uien door heen toch? Wel lastig, ik gooi bijna overal een uitje doorheen :=

Eieren koop ik waar het het goedkoopst is :o kan me die biologische eieren niet veroorloven helaas nu ik op mezelf woon..

Mijn moeder en haar vriend kwamen vanavond eten. Eerst lekker verse tomaten soep met een stokbroodje, daarna gevulde courgette met krieltjes en als toetje tiramisu :D Allemaal vegetarisch haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:28

Eieren eet ik minder sinds ik me ben gaan verdiepen in de herkomst... Vind niet dat de kippen de prijs moeten betalen omdat ik geen duurdere eieren wil kopen. :o Dan maar wat minder ei eten.

Een vis is een dier en dat eet ik dus niet :) Ben zelfs van mening dat je het milieu veel meer schade aandoet door vis te eten ipv vlees. Het hele "ik eet geen vlees maar wel vis" snap ik nog minder sinds ik wat meer onderzoek heb gedaan...
http://newsmonkey.be/article/2439
Dit bijvoorbeeld.

Al te meer dat ik echt een beetje prikkelbaar word op het moment dat iemand zichzelf vegetariër noemt maar nog wel meerdere keren per week vis eet. (Af en toe een keertje kan ik mee leven, zo eet een vriendin van me 1x per maand vis en voor de rest volledig vegetarisch, maar niet consequent als vast onderdeel van je dieet.)
Ik wil niemand op de tenen trappen ofzo, maar ik kan daar gewoon slecht tegen dus :o

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:34

Vind ik ook hoor.. Hoevaak ik de vraag krijg of ik wel vis of kip eet.. Ik ben vegetarisch dus in principe helemaal niks van vlees, kip of vis :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:20

xTammyy schreef:
Thanks voor de tip Forumster :)

Wianca, lust je ook geen wokmixen enzo dan? Daar zitten ook vaak uien door heen toch? Wel lastig, ik gooi bijna overal een uitje doorheen :=

Eieren koop ik waar het het goedkoopst is :o kan me die biologische eieren niet veroorloven helaas nu ik op mezelf woon..

ik moet doet ook echt wel op het budget letten, maar ik heb hier in de winkel sinds dat ze verbouwd hebben serieus nog maar 2 keer eieren voor het volle pond gekocht,
verder altijd afgeprijsd met een 35% sticker er op, of zelfs bonus + 35% sticker er over heen.
AH stickert de eieren tegenwoordig een dikke week voor ze aan de datum zijn en eieren zijn ook na de datum nog gewoon goed (zit echt meer dan een dikke week speling op)
misschien een goeie tip om eens op te letten :)
is toch een leuke besparing :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:37

Ik koop ze ook altijd met 35% korting idd :j En de eieren blijven hier regelmatig nog een maand liggen, maar nooit een rot ei gevonden hoor :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:43

Echt? Maar even op letten dan :)

Je kunt trouwens testen of een ei rot is door hem in een mok met water te dompelen. Blijft het ei op de bodem liggen, dan is ie nog goed; gaat ie drijven, dan is er gasvorming in het ei en is ie dus niet goed meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:45

Je ruikt het ook wel zodra je em open maakt :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:47

Ja maar als je het pas ruikt als het in je pannenkoekenbeslag ligt ofzo, dat is natuurlijk zonde :)
Of als je een ei hebt gekookt.

Mijn moeder doet in het eerste geval ook wel de eieren eerst in een apart kopje.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:51

Magrathea schreef:
Eieren eet ik minder sinds ik me ben gaan verdiepen in de herkomst... Vind niet dat de kippen de prijs moeten betalen omdat ik geen duurdere eieren wil kopen. :o Dan maar wat minder ei eten.

Een vis is een dier en dat eet ik dus niet :) Ben zelfs van mening dat je het milieu veel meer schade aandoet door vis te eten ipv vlees. Het hele "ik eet geen vlees maar wel vis" snap ik nog minder sinds ik wat meer onderzoek heb gedaan...
Dit bijvoorbeeld.

Al te meer dat ik echt een beetje prikkelbaar word op het moment dat iemand zichzelf vegetariër noemt maar nog wel meerdere keren per week vis eet. (Af en toe een keertje kan ik mee leven, zo eet een vriendin van me 1x per maand vis en voor de rest volledig vegetarisch, maar niet consequent als vast onderdeel van je dieet.)
Ik wil niemand op de tenen trappen ofzo, maar ik kan daar gewoon slecht tegen dus :o

Het is toch niet aan jou hoe iemand eet? Ik zou daar een beetje mee oppassen; door dat soort meningen van vegetariërs zijn sommige mensen onnodig 'allergisch' voor het hele concept, terwijl ze misschien juíst wel goed te porren waren, maar de klepel niet konden vinden :D Lijkt me averechts werken :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:46

Heb nog nooit die stickers op eieren hier gezien? Wel zo af en toe op vegetarische producten maar ook niet vaak helaas :=

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:38

Ik had toevallig twee keer achter elkaar een doosje eieren met kortingssticker. En je kan bij de Lidl eens kijken. De prijs van de biologische eieren weet ik even niet, maar ze hebben ook eieren met 2 sterren, een doosje van 6 voor 90 cent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 01:17

de bio eitjes bij de lidl waren 1,49 voor 6 de laatste keer dat ik ze kocht

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:04

phormicola schreef:
Magrathea schreef:

Dit bijvoorbeeld.

Het is toch niet aan jou hoe iemand eet? Ik zou daar een beetje mee oppassen; door dat soort meningen van vegetariërs zijn sommige mensen onnodig 'allergisch' voor het hele concept, terwijl ze misschien juíst wel goed te porren waren, maar de klepel niet konden vinden :D Lijkt me averechts werken :)

Ach, ik ben toch al de zeikerd als ik ergens ga eten en er is vis voor mij klaargemaakt (en dan op zo'n manier dat het er niet uit te halen is) :D
Nogmaals, mij maakt het verder niet uit, iedereen moet zijn eigen ding doen, maar ik vind het altijd jammer als er weer een "ik eet wel vis want koetjes en varkentjes zijn zielig en vis niet" langskomt (niet hier hoor, ik spreek real life ook nog wel eens met mensen, af en toe :D )

@Sonja en Manou, 2 sterren eitjes zijn niet bio, waarschijnlijk dat ze daarom duurder waren. Bio is 3 sterren (of 3 sterren is bio... één van de twee ;) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:35

het sterren systeem is trouwens een keurmerkje door de DB verzonnen, drie sterren komt aardig over een met biologisch , maar het staat niet gelijk aan ,
voor een biologisch ei moet je als producent aangesloten zijn bij skal(www.skal.nl) voor een drie sterren ei hoeft dat niet direct...zolang je maar kan laten zien dat de huisvesting etc voldoet aan de regeltjes die de DB heeft vastgesteld voor het sterrensysteem.
Skal is denk ik toch net een tikkie strenger nog. maar het ontloopt elkaar niet veel.

(ik ben nogal op de hoogte van Skal en hun regelgeving+controles, DB keurmerk ben ik ook wel redelijk van op de hoogte)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:37

Ja maar ik geloof dat een ei met 3 sterren ook het keurmerk "biologisch" mag voeren. Of andersom dus :) (als in, iets wat aangesloten is bij Skal mag ook 3 sterren voeren)
Maar voor een biologisch ei moeten de kippen ook biologisch voer krijgen enzo, dat vind ik dan weer niet zo heel erg interessant.

http://beterleven.dierenbescherming.nl/ ... r-(rondeel)-factsheet-consument.pdf

Ik haal zelf vaak rondeeleitjes :) die stallen zijn echt super. Mag alleen geloof ik niet biologisch genoemd worden omdat de uitloop semi-overdekt is ofzo, vaag verhaal, maar alsnog wel echt een super systeem voor kipjes :)
http://www.rondeeleieren.nl/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:10

Ik heb nu ook weer de rondeel-eieren inderdaad :) ziet er erg vriendelijk uit inderdaad, die stallen. Daar is de prijs dan ook wel naar, maar dat heb ik en graag voor over. En met die 35% korting valt het sowieso wel mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:08

magrathea, ik denk dat idd alle bio eieren dat drie sterren keurmerkje mogen dragen :j zou maf zijn als het niet zo was, want die voldoen ruim aan de drie sterren regeltjes denk ik ;)