De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:35

Madeliefje schreef:
ik dacht altijd dat als je van gekochte zaadjes van tomaten je niet diezelfde terugkrijgt als dat je eet? door kruisbestuiving? maar dat zal dan niet zo zijn bij tomaten?
Als dat zo is ga ik als ik nog eens naar de grote supermarkt in FR ga (Ga ik wel een keer in de twee maand naar toe), eens die super lekkere rode en gele tomaten kopen en daar de pitjes van bewaren!!! Ik hoop dat ik dan ook zo'n lekkere tomaten verkrijg!!

Hier doen de tomaten het echt super goed, ik zie al mininmini knopjes voor bloemetjes!!!

Dat dacht ik ook. En wat Tamary zei over de dieven weer opnieuw stekken, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar misschien is het wel een briljant idee. *D

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:03

Dat is inderdaad een briljant idee als het werkt! Dan heb je direct een echt, sterk plantje.

Welke groenten kunnen buiten het beste zo'n (aldi)tunnel gebruiken? Worden die normaal gebruikt om net gezaaide en jonge plantjes te beschermen, of meer om te zorgen dat planten die van warmte houden zoals aardbeien goed groeien?

Mijn tomatenplantjes laten nog op zich wachten, maar ik heb ze dan ook nog geen week geleden gezaaid. Twee plantjes zijn nu 10 cm groot ongeveer en hebben inmiddels een groter potje. Maar de eerste tomaten hebben het bij mij niet overleefd.. ik dacht eerst doordat mijn vensterbank op het noorden staat, maar ik zag al foto's voorbij komen van een prachtige plant op een balkon op t noorden.. dus dan is het waarschijnlijk de kou bij het raam geweest waar ze niet zo van hielden..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:21

Die tunnel kun je op meerdere manieren gebruiken...voor bescherming of extra warmte,net wat je wilt :)

Ja mijn tomaatjes deden het altijd super op het balkon hoor :) En wat betreft het niet terug krijgen van dezelfde vruchten..tsja dat zie je dan wel weer,ik heb er iig nooit last van gehad.

Het opkweken van de tomatenplant heb ik trouwens nooit aan de noordzijde gedaan hoor,voor jonge plantjes wilt je toch licht en warmte.Als ze het slecht doen in een vensterbank zal het idd te koud zijn,iets meer naar binnen zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:40

Met die zon krijg je er toch helemaal zin in :D

Heb net alvast wat kweekkastjes gevuld met bloemen...

Hang-lobelia
Hang-petunia
Zomerflox

Nu met neus op ruitje blijven plakken om te zien wanneer ze uitkomen *\%/* :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:46

De zon vertekend hier ook, het lijkt heerlijk buiten, maar is echt niets.
Gister nog wel even gauw met manlief een muurtje gesloopt die precies op de plek stond waar ik mijn tuin wil hebben.
Die is dus nu om, en dan kan ik zodra het mooi weer wordt beginnen de borders op te bouwen waar de groentes straks de tuin in gaan.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:59

pmarena schreef:
iemand nog interesse in kruiden-zaden van v/d Wal trouwens?

Is veel meer dan ik ooit ga gebruiken en nu is het nog jong en fris :P

Iemand ruilen wellicht?
Ik ben zelf op zoek naar o.a. zaden van (klim?)boontjes O:)

Ik heb:

- Kruiden bio geteeld Basilicum genovese sel. super sweet ashalim

- Kruiden bio geteeld Rode basilicum sel. rubin

- Oregano, wilde majoraan Oregano bio geteeld

- Kruiden bio geteeld Thijm duitse winter bio geteeld

ik wil wel ruilen, als jij tenminste iets van ij wil, haha. Ik heb voor jou: peulen, de grijze roodbloeier, die worden 120 cm hoor. Bloeit ook erg mooi! Verder heb ik groene peper, ruccola en de grote pommodori tomaat.

Ik zou wel wat van je rode basilicum willen en de thijm en de organo. Groene basilicum heb ik zelf :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:11

CS...hier is de wind ook weer aardig krachtig geworden.Moedigt mij wel aan om de binnen zonwering eens een keer op maat te maken :+ .Zonnescherm uitklappen lijkt mij ook niet van lange duur :P

Nu maar weer gewoon de gordijnen dicht...

Wel fijn dat je muurtje weg is,ik sta ook te popelen om te gaan beginnen,er moeten nog 2 1000l containers gehalveerd worden.Dan kan ik alles gaan vullen met mest en grond...kan de mestbult ook eindelijk weg.

Als de boer naast ons zijn land gaat ploegen wil ik de mesthoop helemaal weghebben zodat ik de mest daar weer op kan slaan.(Mag het nu op zijn land gooien :) ) Kan dat mooi weer gaan composteren voor volgend jaar.

Moet in de moestuin ook nog een deel ophogen zodat de bakken op hun plek kunnen....AAAAAAAARGH!! -O- Weg met de harde wind en kou.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:13

ja, idd! Weg met de kou en welkom zon! Wil heel erg graag de tuin in, het begint hier ook heel langzaam te komen. Maar durf echt nog niks te doen...(woon in het noorden en hier is het toch altijd 2-3 graden kouder dan midden NL). Kan niet wachten op wat warmte!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:24

Ik ben wel jaloers op de ruimte die de meesten hier hebben hoor.
Maar ben allang blij dat het eindelijk van mijn man mag, hij wou het eerst niet hebben en vond het onzin.
Maar ik kan goed mijn zin doordrijven, haha.

Hoe doen jullie dat trouwens hier.
Heb de zaadjes gezaait in zo'n tray.
Moet ik de plantjes nu nog een keer groter gaan zetten voordat ze naar buiten gaan?
Hoe doen jullie dit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:45

Ik heb zo'n Aldi tunnel gehaald in de hoop dat de tomaten daaronder passen, ik heb het idee dat die het 'gewoon' buiten niet zo goed doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:55

Misschien kun je de tunnel dan rechtop tegen een muur aan vast zetten voor de tomaten :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:58

Zodra het weer het toelaat gaat alles de grond in,heb niet zoveel potjes om over te potten.Erg veel werk ook...

Ik heb de grote stekbakken nog niet gevuld,even wachten totdat de vorst weg is...dan kunnen ze de kas in en van daaruit de grond in :)

CS...ik heb heul lang moeten wachten op deze ruimte hoor,voorheen had ik een balkon van 5 x 1,5 meter :+
Nu verhuist en mega veel ruimte..denk dat de tuin zo'n 700 m2 is en de moestuin ergens tussen de 100 en 150m2 :D
Bijkomend voordeel is dat mijn vriend geen interesse heeft in de tuin,ik kan de doen en laten wat ik wil...hij vind het allemaal best zolang ik er maar blij mee ben *\o/*

Nu kan ik niet teveel doen op een dag,is geheel afhankelijk van mijn energie niveau....maar van kleine slokjes word je ook dronken :9k .Kleine beetjes tegelijk en zorgen dat de tuin onderhoudsarm gaat worden...daar mee bezig en kan nog wel een jaar of 2 duren voordat alles klaar is.

Je moet geen haast hebben :P

Annelies....tomaten doen het buiten prima hoor...lekker in de zon,in de mest.Ze houden van warme voeten :)
Denk dat de tunnel te laag is voor volwassen planten....voor de beginfase is het natuurlijkprima.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:00

Afbeelding

Deze hoezen heb ik vorig jaar bij de Welkoop gehaald en werken super. Met slecht weer lekker inpakken, wordt het wat warmer rol ik ze naar boven op. Vorig jaar heerlijke tomaten van de plant af gekregen!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:38

femiaans schreef:
[ Afbeelding ]

Deze hoezen heb ik vorig jaar bij de Welkoop gehaald en werken super. Met slecht weer lekker inpakken, wordt het wat warmer rol ik ze naar boven op. Vorig jaar heerlijke tomaten van de plant af gekregen!

die is grappig zeg! Die kende ik nog niet!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:43

Tinky, wat een ruimte!!!

Nou, onze tuin is in zijn geheel 18 meter lang en enkele meters breed.
De tuin is mijn pakkie an zoals ie dat altijd zegt, maar ik mocht geen groentes haha.
Nu dan wel.

Onze tuin is opgesplitst in 4 stukken.
1 stuk net naast de keuken, 1 stuk is terras, met borders aan de zijkanten, dan nog een dood stukje naast de schuur, en achter de schuur, daar mag ik dan nu eindelijk mijn gang gaan, maar wel gedeeltelijk helaas.
Maar ben hier al blij mee hoor.

Daarnaast heb ik nog een balkon van enkele metertjes, en de tuin wordt begrenst door een muur vanaf het huis naar achterin de tuin, dus die kan ik ook nog volhangen ergens mee.
Ik ga mij wel redden, hebben grote plannen, ook al weet mijn kerel dat nog niet. :=

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:52

CS dan heb je nog best wat ruimte! En groentes kunnen ook heel mooi bloeien, dus als je vent er weinig verstand van heeft ziet hij het verschil niet, haha

Ik ben steeds beter de tuin aan het benutten. Had soms hoekjes met eenjarige bloeiers e.d. Heel mooi, maar daar komen nu de pepers, tomaten enz :) Tja, crisis hé?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:09

Peultjes bloeien vooral heel mooi, die kun je prima om de sierwaarde planten.
Sterker, je hebt ook siererwten, die bloeien net zoals peultjes maar geuren ook nog, geven alleen geen peulen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:12

Hij ziet het verschil nu al niet haha :')

Ik heb op het terras stuk wel planten staan, maar borders zijn nog best kaal.
Vind plantenkeuze ook zo ingewikkeld haha.

Het zelf kweken van groentes e.d. zie je met de jaren steeds meer worden, je wordt nu echt vol gegooid met folders waar van alles in staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:12

Ja mensen worden zich meer bewust van wat ze eten, dan krijg je dat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:16

Die hoes is handig!

Jammer dat siererwten dan weer geen peultjes geven.

Heb zojuist 3 courgette plantjes in een bloembak gedaan en de kou in gezet.
Heb er dan nog 4 binnen, voor het geval ze dood vriezen.

Afrikaantjes konden toch tegen de vorst? Net gespeend en heb nu 4 traytjes met 10 Afrikaantjes in de tuin
staan, de kleinere zitten nog in het kweek bakje. (Vensterbank was gewoon te vol aan het worden)

Heb wel middag bloempjes gezaaid in nog leeg kweekkasjte en kon het niet laten.
2 soorten doperwt gezaaid, ieders 9, ben benieuwd.

Vraagje, de vermiculiet was kost die, zag wel staan 22.50, maar niet voor hoeveel liter dat dan was.
Heb leverpunt in de buurt ontdekt.

Maar ik tuinier nog even niet, 1 trekken de plantjes de kou niet, 2 ik trek het ook even niet, dus doe aan
vensterbank tuinieren vanaf een stoel 1 x per dag.
Moet zeggen is leuk in je vensterbank je ziet het groeien!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:29

Ik heb allerlei zaden in een kweekbak in de vensterbank. Mijn aarbeien zijn ontkiemt maar er komt maar geen tweede paar blaadjes aan. Pas dan kun je ze verpotten toch?
En had ook courgette gedaan, die is na drie dagen uit de bak gegroeid. Tomaat is ook ontkiemt, maar dan?
Heb voor een vierkante metertuin een soort gazen tentje gekocht bij de welkoop zodat er geen ongedierte bij komt. Hopelijk kan ik dan wel sla verbouwen zonder dat het na dag een al opgegeten is.
Zie nu overal trouwens groenteplantjes te koop. Maar heb mijn tuintjes nog niet klaar gemaakt, veel te koud. De katten hebben er in huis gehouden, dus grond moet vervangen worden. Vieze katten hebben in mijn vierkante meter tuintjes gescheten, bah bah bah!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:47

Mijn aardbeienplantje dat ik gezaaid had heeft ook heel lang geen tweede blaadje gemaakt, maar na goed water geven en veel warmte begon ie toch eindelijk verder te groeien en later heb ik er wat korreltjes koemest bij gedaan en toen groeide ie nog beter :) Zodra het niet meer vriest en mijn moestuin helemaal klaar ligt mag ie de grond in :)

Heb vandaag wel al twee stokrozen in de grond gestopt :) Beetje geharkt en gras bijgezaaid.. terras uitgezet (moet een stuk afgegraven worden).. oude speciekuip met frambozen van de bodem ontdaan en met de hele rand van de kuip in de grond gezet in de hoop dat ze niet zo gaan woekeren.. en dat alles met mijn dikke, blauwe enkel :o heb er gelukkig geen last meer van :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:11

Hihi...jullie zijn ook al lekker fanatiek bezig :D

Jaaaa...mega veel ruimte hier,zo ontzettend blij mee maar zou wel blij zijn als het klaar is hoor.
Was voor de vorst met mijn borderrand begonnen...die moet ook af.De stenen liggen in de weg naast de kapschuur :P
Er moet een ingang aan die zijde komen maar dat moet pas voor juli/augustus echt af zijn.Voor de stro-oogst zeg maar.

Net een heel gevecht gehad met de zonnewering,bijna klaar dus ik hoop hem morgen op te kunnen hangen.(Je weet wel,morgen als er weer sneeuw voorspeld is :+ )

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:35

Hier de vensterbank vol. Het moet mooi weer worden!!

De sla lijkt in het kasje aan te slaan. verder heb ik peulen en snijbonen die wel 40 cm zijn... :')
De courgette ben ik erg benieuwd hoe die het buiten gaan doen, want die van mij moeten ook nodig verpot worden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:38

40 cm, nu al?? Jeetje!

Courgette is dus gokje nemen, maar moest er toch wat mee.