Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:06

Volgens mij gebruik ik op het moment Dubro, 3 flessen voor 2 euro. :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:07

Ah, geen luxebehandeling voor je luizenpopulatie dus :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:10

Nee, dood moeten ze. Hoe dan ook. ~~}>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:19

Zwartwitje schreef:
Ik heb mijn pepers bij gebrek aan goed bladluisspul gewoon maar onder de kraan gewassen. := Hielp aardig, maar nog niet alle luizen zijn naar hun grootje, dus de jacht blijft geopend.

Je kunt luizen heel goed te lijf met een waterstraal, mits je planten daar tegen kunnen. Bladluizen kunnen niet klimmen dus als die op de grond vallen zijn ze er zowieso geweest.
Als je niet al te veel bladluis hebt kan het ook helpen om ze stuk te wrijven op de plant, de lijkjes zouden dan weer andere bladluizen op afstand houden.

Weet iemand hoe je bosbessen moet snoeien? Mijn ouders hebben een struikje staan maar die is erg klein, heeft weinig blad en maar een handvol vruchten. Ik las op inet dat je ze de eerste jaren niet moet snoeien maar ik weet niet precies hoe lang hij al staat, ik denk ergens tussen 4 en 2 jaar, hij is nog nooit gesnoeid.
Iemand een idee om die tot leven te wekken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:09

Bosbessen hoef je niet te snoeien. Als-ie erg miezerig is, kan je de takken met 1/3 inkorten, zodat de verhouding wortels/blad wat gunstiger is. Het zal vooral watergeven zijn, waar je bosbes behoefte aan heeft. Het zijn bos- (en dus zware schaduw) planten die snel uitdrogen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:09

Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Hij staat op zich wel aardig in de schaduw, hij krijgt 's morgens zon en de eerste 2 uur van de middag gok ik.

En nog wat; mijn ouders hebben ook frambozen staan en zoals jullie inmiddels vast door hebben zijn mijn ouders niet van het snoeien dus ook deze zijn al jaren niet gesnoeid. Er staan op een stukje van 30x30 cm minstens 10-15 takken, oud en jong, totaal hebben ze over een lengte van 5-6 meter groepjes van 20-30 takken staan, de takken zelf zijn gek genoeg maar zo'n 120cm hoog.
Het zijn zomerframbozen, de paar vruchten die er zijn zijn nu rijp. Aangezien we hier nu bivakkeren wilde ik er nu gewoon mee aan de slag gaan, oogst is er toch al nauwelijks dus daarvoor hoef ik het niet te laten.
Wat zou de beste aanpak zijn? Gewoon een x aantal takken afknippen? Of de platen uitgraven, delen/scheuren en apart weer uitplanten?
Ik zat zelf te denken aan een combinatie, uitgraven, in stukken delen met 5-6 takken en daarvan een stuk of 3 takken afknippen om de hergroei wat te stimuleren en dan met royale tussenruimte terugplanten.
Iemand een suggestie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:22

Je zult even moeten kijken of ze op het eenjarig of meerjarig hout dragen. Dragen ze op meerjarig hout, dan het eenjarige zo nodig laten staan als je de bos nog groter wilt laten worden/ter vernieuwing en het meerjarige zo nodig uitdunnen (de oudste takken tot de grond toe afknippen). Dragen ze op het eenjarig hout, dan zal er veel dood oud hout tussen zitten wat je er gewoon uit kunt halen en kun je de hele plant ieder najaar tot op de grond afknippen.

Dragen op eenjarig hout: vruchten komen aan de toppen van buigzame/sappige/groene scheuten.
Dragen op meerjarig hout: vruchten komen aan korte zijtakken van de harde/bruine/verhoute hoofdstengels.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:00

Eén keer raden wat ik vanavond bij mijn ouders in de tuin vond...

Genoeg voor zeker tien potten thee. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:08

Ibbel schreef:
Je zult even moeten kijken of ze op het eenjarig of meerjarig hout dragen. Dragen ze op meerjarig hout, dan het eenjarige zo nodig laten staan als je de bos nog groter wilt laten worden/ter vernieuwing en het meerjarige zo nodig uitdunnen (de oudste takken tot de grond toe afknippen). Dragen ze op het eenjarig hout, dan zal er veel dood oud hout tussen zitten wat je er gewoon uit kunt halen en kun je de hele plant ieder najaar tot op de grond afknippen.

Dragen op eenjarig hout: vruchten komen aan de toppen van buigzame/sappige/groene scheuten.
Dragen op meerjarig hout: vruchten komen aan korte zijtakken van de harde/bruine/verhoute hoofdstengels.

Het zijn zomerframbozen, zijn nu rijp dus dragen op eenjarig hout ;) (herfstframbozen dragen op hout uit datzelfde jaar, vruchten zijn rijp vanaf augustus)
In princiepe wil ik geen meerjarig hout laten staan, ik zoek er wel een paar takken van dit jaar tussenuit waar dan volgend jaar de vruchten aan komen. Maar ik vraag me af of het slim is de hele zaak uit de grond te halen, op te delen in stukken en met wat meer tussenruimte weer terug te planten.
Nu staat het over een lengte van zo'n 2 meter helemaal vol met takken die elkaar verdringen, dat doen de wortels ondergronds ook lijkt me. Heeft het zin die wortels meer ruimte te geven door bovenstaande methode of maakt dat niets uit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:20

Nee, heeft geen zin. Gewoon laten gaan, en aan de buitenkant afspitten als je ze niet verder wilt laten woekeren.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:32

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:32

Van mij wel :j

De tomatenoogst is begonnen:

Afbeelding

Linksboven, die gele ronde, is een Garden Peach (is ook een beetje behaard, net als een perzik), daarnaast die onregelmatig gevormde rode is Sandul Moldovan, daar schuin voor, de onregelmatig gevormde gele, is een Ayzoyska, en die groene daarnaast zijn Green Grapes. Onder Garden Peach liggen rode Japanese Eggs, daarnaast een paar 50 days.
Onder de rode Japanese Eggs liggen Roma's, daarnaast gele Japanese Eggs, daarnaast Pink Quartz, een roze kerstomaatje, en daar naast, tegen de Green Grapes aan liggen Brown Berries (ook kerstomaten).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:44

Zo, jij hebt al een partij mooie! Hopelijk worden de mijne ook een keertje rood (of oranje of geel).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:45

Of roze, want zo'n Quartz heb jij ook :j
Dat is het voordeel van een kas hè. Dat wil wel.

Ik had trouwens vandaag ook de eerste pruimen, heerlijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:50

Mijn tomaten beginnen langzaam een kleurtje te krijgen. Ik knip momenteel wel alle nieuwe blaadjes die de tomatenplanten vormen af zodat hij zich niet daarop blijft concentreren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:21

Ik heb ze ook net weer gekortwiekt.

Die middelste is wel een gevoelig mannetje (of vrouwtje). Kan nog geen 24 uur zonder water of z'n takken hangen weer slap. Terwijl de grootste fier rechtop blijft staan, ook al krijgt-ie twee dagen geen druppel. De derde hangt :+ er een beetje tussenin.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:24

Mooie buit heb je Ibbel.
Ik ga vanavond mij eerste tomaatjes (2 stuks) opeten :+

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:56

furious schreef:
Ik ga vanavond mij eerste tomaatjes (2 stuks) opeten :+

Eet smakelijk !! Wie het kleine niet eert... :D

Heb zojuist alle planten die erwten produceren en peultjes eruit getrokken en gelijktijdig geoogst. Ik geloof niet dat ik die nog een keer zaai :7 Oogst was karig namelijk en behoorlijk tijdrovend...

Heerlijke schaal vol hoor die tomaten etc., ziet er lekker en gezond uit !!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:11

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:43

Karin schreef:
Ik heb ze ook net weer gekortwiekt.

Die middelste is wel een gevoelig mannetje (of vrouwtje). Kan nog geen 24 uur zonder water of z'n takken hangen weer slap. Terwijl de grootste fier rechtop blijft staan, ook al krijgt-ie twee dagen geen druppel. De derde hangt :+ er een beetje tussenin.

Daarvoor bestaat een simpele verklaring. De middelste heeft tijdens de groeifase blijkbaar de makkelijkste omstandigheden gehad en daarmee geen reden om een diep(er) wortelgestel te ontwikkelen. Daardoor is de plant nu het haasje en staat, nu veel meer water verbruikt wordt, bij het minste of geringste opdrogen van de bovenlaag droog.
Let er maar eens op, later bij het rooien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:15

wow die schaal met tomaten! mmmm!!
ik heb nog steeds geen pompoenen aan m'n plant
zie dat ie hardstikke veel bloemen heeft gehad
maar dus niet 1 bevrucht
kan ik die plant echt niet helpen? iemand tips?

die ikea bloempotten heb ikook, die zijn echt super!!

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:31

Pfff.. ik heb momenteel echt een overload aan courgettes haha! We hebben maar 2 plantjes.. inmiddels liggen er een stuk of 10 in de koelkast haha :D

Dus heb afgelopen weekend courgette chutney gemaakt, en al courgette soep gegeten. Allebei errug lekker! Van de week maak ik nog lasagne met courgette..

Jullie nog meer ideeën zonder dat de courgette je de neus uitkomt.. ;-)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:36

Courgette kun je ook verwerken in macaroni ;)

Je kunt ze eventueel ook invriezen voor ze je neus uitkomen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:14

Courgette-chips maken (paar pagina's geleden hadden we het ook al over overload courgettes)

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:15

We hebben maar een kleine vriezer helaas (3 lades), dus invriezen kan niet of heel beperkt. Heb er ook al een paar weggegeven hoor, anders is de koelkast zo vol haha! ;)

Zijn er ook mensen die zelf bloemen/planten kweken? Ik heb net een berg(je) lupine zaad verzameld namelijk