de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 02:37

jolandje schreef:
dorine dat ze 20 meter hoog worden vind ik niet zo'n probleem maar vieze noten en lang duren vind ik niet zo leuk, nou ja, dat duurt nog járen :)

Nee precies. Zit je al die tijd geduldig te wachten, krijg je smerige walnoten. Daarom geef ik liever dat beetje geld uit voor een bewezen ras dat geent is. Dan weet je zeker dat je echt lekkere walnoten krijgt. En je hoeft minder geduld te hebben want geente geven sneller noten. Bij de smallekamp in nunspeet hebben ze mega veel keuze. Ik heb zelf een aantal productierassen die lekkere en goed bewaarbare noten geven en ook een ras die rode walnoten geeft. En drie rassen die enorme walnoten geven, zo groot als een vuist zowat. Echt enorm. Die schijnen minder goed te bewaren te zijn maar ik vind walnoten "nat" ook heerlijk (zelfs lekkerder dan gedroogd)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 06:49

het ging mij niet om geld besparen hoor :) maar vond het gewoon leuk om te zien of het kon :j

DemDeempel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:22

Maar Jolandje, als die bomen slechte walnoten blijken te geven over 15/20 jaar moet je ze dan helemaal uitgraven :(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:32

Ja das wel een werkje. Of misschien is het goed stookhout

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:19

Walnoten hout is ook erg mooi

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 12:22

mooi bankje van maken haha :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:32

Hier dit jaar nog geen (fruit)bomen. Lijkt me wel heel leuk :) Ik verheug me nu al weer op mijn eigen aardappels, want jeetje wat zijn ze slecht in de supermarkt...

Bij mijn ouders thuis in de kas wat dingen voor gezaaid. Oa peulen, spruiten, prei, rode bieten, aubergine en sla. Het ellen doet het beter dan het ander. Mijn vader werkt bij een bedrijf waar zaden gepileerd worden, maar hij weet niet van alles wanneer dit gebeurd is, dus sommige zullen hun houdbaarheid gehad hebben.

Mijn peultjes doen het erg goed. Ook de prei en de broccoli komen goed op. Het ene ras sla komt wel, het ander niet. Rode bietjes beginnen te komen net als de sla en een enkele spruit:)
Peultjes
Afbeelding
Broccoli
Afbeelding

Ik heb hier thuis nog liggen: romanesco, bosui, rode kool, cherry tomaat, komkommer, courgette, suikermais, paprika en nog wel wat dingen. Die ga ik binnenkort voorzakken.

Heb erg veel zin in het nieuwe seizoen. Dit jaar voor het eerst een volledig jaar :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:19

ziet er goed uit jolienn, hoeveel ruimte reken jij voor een broccoli of rode kool plant?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:23

Ik droom van zo'n fruitgaard. Wat gaaf!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:42

Hier dus druk bezig geweest met harken en heb in ieder geval een stukje af nu en kan daarmee beginnen met indelen voor fun stukje (fruitbomen/struiken/enz.).

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:13

Hier ook hard gewerkt was onverwachts prachtig mooi tuin weer.
Dus grote aarbeien planten uitgegraven en verhuisd naar de action bak. Ook nog bult stekjes eruit gevist, die maar op de weggeefhoek gezet. Gat gevult met een zak bemeste tuinaarde daarna omgespit en aangeharkt.

Nu alleen het achterste deel nog maar dan moet ik ff wachten op salaris want moet nog een aantal zakken aarde hebben ook voor de andere kant van de tuin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:46

Oew, als je de aardbeienstekjes kwijt wil.. ik zoek nog stekjes! :D
Misschien kunnen we wat ruilen.

Ziet er netjes uit zeg, en super handig die hoge bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:48

Netjes Daan!

Mijn aardbeien komen weer op , konijnen hadden er ingezeten :+ . Is toch net onkruid :')

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:59

8nnemiek schreef:
Oew, als je de aardbeienstekjes kwijt wil.. ik zoek nog stekjes! :D
Misschien kunnen we wat ruilen.

Ziet er netjes uit zeg, en super handig die hoge bak!

Je mag ze best hebben maar hoe krijg ik ze levend bij jou := ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:16

Stekjes kunnen prima door de brievenbus in een ikea zakje bijvoorbeeld :j Vochtig keukenpapiertje erbij, en ze overleven het altijd bij mij :D
Waar kan ik jou blij mee maken? Ik heb heel veel zaden.. Ik heb nog asperge wortels volgens mij.. Marokkaanse munt stekjes.. Een paar blauwe druif stekjes kan ik ook nog wel vinden :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:48

Ik zal er een paar in het water zetten en dan zal ik ze morgen middag even posten heb nog van die ziplock zakjes. Als je even je adres wil geven via pb. Zijn wel verrassings stekkjes had 3 soorten aardbeien staan waarvan ook ananas en frambozen aardbeien.

Ik heb niet echt een voorkeur maar blauwe druiven en asperges lust ik niet. Dus verras me maar met wat je kwijt wilt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:51

Ugh heel mijn stukje staat vol met ingegroeide aardbeien :+ Gaat ook nog leik worden om die terug netjes te krijgen :P

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:57

Hou maar op kwam overal stekjes tegen -O- zal me niks verbazen als er straks toch weer een paar plantjes staan :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:58

Ruilhandel gaat weer goed. :D Ben nu op het balkon bezig, maar moet nog even verzinnen voor de kat om dat ook veilig te krijgen. Wil geen risico nemen dat die van 4 hoog vliegles gaat nemen.

Onder de mom van waarom duur doen en een dure bak kopen voor op het balkon gewoon langwerpig speciekuipen en een stukje van de grond gaten in geboord (voor te veel water).

Zal zo even kijken om wat foto's te uploaden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:01

Ik heb nog 2 enveloppe in de la dus kan eventueel nog 1 iemand blij maken met wat stekjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:03

Poeh, aardbeien.....mijn ene moestuinbak staat helemaal vol en moet helemaal leeg....van de week 2m2 onder de perenboom vol gezet. Toen nog iets van 20 van die stenen plantenbakken gevuld met elk 3 plantjes. En net meer dan 20 stuks bij mijn ouders gedropt. En nu staat nog de helft vol dus morgen nog even verder zoeken naar plekjes waar ze uit de weg staan want de moestuinbak vind ik zonde om ervoor te gebruiken.

Had echt een aantal verschillende soorten gehaald een paar jaar geleden, ben erg benieuwd of ik daarvan nog wat terug zie nu := Van die witte, ananas, extra grote, framboos-aardbeien en alles :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:10

Ik heb nog een stuk van 2 bij 13 meter ongeveer aan aardbeien wat ik kwijt moet (herplaatsen). En dan moet dat stukje nog gespit/gefreesd worden (gelukkig enige stukje nog). := :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:11

Hahaha ja dat komt me dus heel bekend voor. Ik snap zelfs niet hoe die krengen zover geraken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:34

Hee hebben jullie trouwens misschien nog een goede tip...? Moestuinbakken liggen naast braakliggend stukje waar we een stukje speelgras willen, maar dat is nu nog allemaal klei met steentjes en stukjes rommel er in.... zou er niet een soort frees bestaan die de boel goed los maakt en meteen de steentjes / rommel er uit zeeft....?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:43

@DD dit jaar wordt mijn 2e jaar rode kool. Op het zakje staat plantafstand 40x50 en voor broccoli is dit volgens mij 60x70 maar dat zou ik even op moeten zoeken. Mijn moestuin is 11x15 dus genoeg ruimte op zich haha.

Mijn aardbeien zijn ook chaos. Even kijken hoe ik dat dit jaar aan ga pakken. Hopelijk meer oogst dan afgelopen jaar...