Me vader heeft de zolder kamer leeg gemaakt en alles heb ik op planken en super grote werkbank heb ik waar alles op kan.. ben er zo blij me met een eigen kamertje
Kinke
Geplaatst: 22-10-12 14:11
geen idee Dancertje...toch te lang gemixt misschien?
ik weet het niet heb 10 min het suiker mengsel gedaan en daarna voorzichtig geschept voor de rest. denk dat ik jouw opa cake eens ga proberen weet jij toevallig hoeveel je nodig hebt voor een 25 cm?
Geen idee. ik zou het gewoon omrekenen, dus delen door 15 x 25 Denk er bij dit recept wel aan dat je echt belachelijk lang de suiker en boter mixt En ook weer als je de eitjes erdoor mengt, weer zorgen dat het dezelfde structuur heeft als het suiker/boter mengsel. Ik had dit recept voor de Colette workshop gebruikt, de cakes waren prachtig geworden maar toch nog zwaar qua gewicht. Volgens Suuz had ik nog langer moeten mixen
oke dus echt 10 min al mixen op de suiker en boter en dan de eieren een voor een en voor elk ook nog maals 5 minuten rekenen? dus vullen is niet aan te raden bij deze?
Jolien87
Geplaatst: 22-10-12 14:46
Daar issie dan eindelijk: de boerenkooltaart. Even in het kort: mijn moeder stelde voor om voor mijn verjaardag een boerenkooltaart te maken. Oftewel, een gevalletje 'challenge accepted'. Hieronder zie je het resultaat, met daaronder links naar de foto's van de hele opbouw.:
De taart Een afgesmeerde taart. Ik heb hem relatief hoog gemaakt (14 cm) aangezien een goede stamppot-pan ook lekker hoog is. De taart is gevuld met 2 lagen aardbeienjam, 1 laag bokkepootjesvulling en 1 laag mergpijpjesvulling. Afgesmeerd met 1:1 botercrème. Voor het kuiltje jus heb ik alvast een rondje ter grootte van een juslepel uitgesneden tot aan de eerste laag vulling. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/563989_400753423328863_1232136021_n.jpg
De worst is afgesmeerd met 1:1 botercrème. Eerst heb ik plakjes afgesneden, zodat het lijkt alsof de worst al is aangesneden. Met roze en ivoor heb ik geprobeerd de goede kleur te krijgen voor de binnenkant van de worst. Eerst heb ik de roze plakjes op de afgesneden stukjes worst bekleed. Vervolgens heb ik van chocoladefondant strookjes gesneden en deze eromheen gewikkeld. De worst is ook bekleed met chocoladefondant. De buitenkant van de worst heb ik ingesmeerd met een beetje crisco, zodat deze lekker zou gaan glimmen met als een echte rookworst. https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/r180/581475_400753576662181_1819710862_n.jpg
De boerenkool De boerenkool is gemaakt van witte en groene marsepein. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat de structuur van marsepein wat korreliger is en dus wat makkelijker op te ruwen dan fondant. Ik had in eerste instantie grasgroene marsepein, hier heb ik een klein beetje zwart aan toegevoegd totdat ik de juiste groen had voor de boerenkool.
Ik heb verschillende tools uitgeprobeerd, maar uiteindelijk heb ik met een vork de marsepein "gekamd" zodat deze lekker zou gaan korrelen. Tot slot heb ik hier en daar nog een paar kleine witte marsepeinsnippers op de plak gelegd en nog even meegeprakt. De plak is op de pan gelegd en vervolgens heb ik op de plek van het kuiltje een kruisvorm gesneden. Deze punten heb ik voorzichtig naar buiten geduwd, zodat er echt een randje om het kuiltje kwam te staan. https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/482928_400753553328850_2016797312_n.jpg
De jus De Hollandse stamppotten staan er haast wereldwijd bekend om: het kuiltje jus. De jus is gemaakt van gesmolten chokotoff met slagroom. Ik heb hiervoor gekozen omdat dit mengsel er "vloeibaar" blijft uitzien, ook als het alweer is afgekoeld en gestold. Op de foto lijkt het net of het nog vloeibaar is, net als echte jus. Maar inmiddels is het hier al hard geworden. Met een plastic lepel heb ik voorzichtig het vloeibare mengsel in het kuiltje gegoten. https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/16885_400753566662182_1078744045_n.jpg
De theedoek Als finishing touch heb ik een Hollandse theedoek over de pan gelegd. Dit was ik sowieso al van plan, maar het kwam nog mooier uit omdat de fondant op een bepaald punt was gescheurd tijdens het bekleden.
Helaas was ik wat te ongeduldig met het drogen van de theedoek, dus hier en daar zijn wat rode vingers te zien. Ach, echte theedoeken worden ook weleens vies...
De binnenkant van de taart. Doordat de "jus" lastig was om doorheen te komen met het mes, is de taart in het midden naar beneden gedrukt. Maar hij smaakte er niet minder om.
ClaudiaHS
Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-12 14:47
Zo Jolien, das nog een leuk spulletjes krijgen. Ik ga volgend haar voor mijn verjaardag ook zo'n lijstje maken. (had ik dit jaar ook) Ruimtegebrek ook hier last van. Ik heb begin van het jaar een buffetkast gekocht, daar paste alles mooi in. Nu een half jaar later puilt ook die uit en heb ik er wat keukenlades bij gepakt voor alle taartpannen. Ik zeg, het wordt tijd voor een ander huis met een eigen bakkamer
Rinske! Al aan het bevallen?
Kinke
Geplaatst: 22-10-12 14:48
Hij is geweldig Jolien!!! Echt super gedaan! Dancertje...het is gewoon een lekkere cake. Als je hem vult dan zou ik voor iets luchtigs en een frisse smaak gaan